کد خبر: 46941
تاریخ انتشار: دوشنبه, 17 بهمن 1401 - 06:38

داخلی

»

کتاب

از نسخه نفیس قرآن کوفی رونمایی شد

منبع : کتابخانه و موزه ملی ملک
موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک ، از نسخه نفیس قرآن کریم به خط کوفی (اهدایی ابوالعلا سودآور به کتابخانه و موزه ملی ملک) هم‌زمان با آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت علی علیه‌السلام رونمایی کرد.
از نسخه نفیس قرآن کوفی رونمایی شد

به گزارش لیزنا، در این آیین که عصر سه‌شنبه 11 بهمن 1401 با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران (درباره آموزه‌های مکتب علوی) و ارایه گفتارهایی از دکتر مرتضی کریمی‌نیا (معرفی دو قرآن به خط کوفی اهدایی ابوالعلا سودآور) و عمادالدین شیخ‌الحکمایی (معرفی مجموعه اسناد اهدایی ابوالعلا سودآور) و حضور شماری از مدیران آستان قدس رضوی و شخصیت‌ها و مسوولان فرهنگی کشور برگزار شد، نمایشگاه «قرآن کوفی» در چارچوب نمایشگاه تک‌اثر افتتاح شد.

 نسخه خطی قرآن کریم به خط کوفی (اهدایی ابوالعلا سودآور، نوه حاج حسین آقا ملک)، یکی از مهم‌ترین نسخه‌های کوفی قرآن از سده‌های نخستین اسلامی به شمار می‌آید که بررسی محتوای آن و همه دیگر پاره‌های برجای‌مانده از آن در دیگر موزه‌ها و کتابخانه‌های ایران و جهان می‌تواند گوشه‌هایی مهم از تاریخ هنر اسلامی همچنین تاریخ کتابت قرآن کریم در سده‌های نخست اسلامی را آشکار کند. این اثر منحصربه‌فرد تاریخی، هشت برگ از اوراق قرآن کریم به خط کوفی روی پوست است. خط کوفی آن از نوع DI در تقسیم‌بندی شش‌گانۀ فرانسوا دروش از خطوط کوفی به شمار می‌آید. این گونه کوفی‌نویسی از اواخر سده دوم تا اوایل سده چهارم هجری رواج داشته است. پاره‌ای از این آثار کوفی در ایران و عراق تولید شده‌اند.

تجلیل از شخصیت فرهنگی و علمی ابوالعلا سودآور، پخش مستند کوتاه «نسخه نفیس نهج‌البلاغه در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک» و مدیحه‌سرایی در منقبت حضرت علی علیه‌السلام، از دیگر برنامه‌های این آیین فرهنگی معنوی به شمار می‌آمد.

دو نمایشگاه «نسخه‌های نفیس خطی نهج‌البلاغه در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک» و «کاتالوگ‌های حراجی‌های بزرگ جهانی آثار فرهنگی- تاریخی (اهدایی ابوالعلا سودآور)» نیز هم‌زمان با این مراسم گشایش یافت.

کتابخانه و موزه ملی ملک به این مناسبت فرخنده هدیه‌هایی نیز به قید قرعه به مهمانان آیین تقدیم کرد. هدیه ویژه این موقوفه آستان قدس رضوی، دو سفر به نجف اشرف بود که به دو نفر از مهمانان اهدا شد.