کد خبر: 47306
تاریخ انتشار: سه شنبه, 26 ارديبهشت 1402 - 14:00

داخلی

»

کتاب

از کتاب «رستني ها و پديده هاي نباتي در تاريخ طبري» رونمایی شد

منبع : روابط عمومی انجمن ناشران دانشگاهی
نشست معرفي كتاب «رستني ها و پديده هاي نباتي در تاريخ طبري» به همت مركز نشر دانشگاهي در سراي علمي و فرهنگي دانشگاهي سي و چهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران برگزار شد.
از کتاب «رستني ها و پديده هاي نباتي در تاريخ طبري» رونمایی شد

به گزارش ليزنا، نشست معرفي كتاب «رستني ها و پديده هاي نباتي در تاريخ طبري» با حضور دكتر محمد حسين ابريشمي،‌دكتر رضا شعباني، مهندس محمدعلي طهماسبي و دكتر علي درستكار روز دوشنبه 25 ارديبهشت در سراي علمي و فرهنگي دانشگاهي سي و چهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران برگزار شد.

دکتر محمد حسن ابریشمی ضمن خیر مقدم گفت: در این پیش گفتار محمد بن جریر طبری، دانشمند و مفسر و مورخ نامدار، در اثر مشهور خود تاریخ طبری، حوادث عمده جهان را از آغاز آفرینش تا سال 302 هجری در پانزده جلد نقل کرده و ضمن شرح وقایع، از رستنی ها و درختان و پدیده های گیاهی بسیاری نام برده ئ گاه به معرفی یا ذکر اوصافی از آنها پرداخته است. کتاب حاضر پژوهشی ژرف در باب این رستنی ها و پدیده های منسوب به آنها در تاریخ طبری است که با همان ترتیب حوادث تاریخی و شرح وقایع مربوط تدوین شده است. دراین مطالعه، علاوه بر تاریخ طبری، به فراوانی از تاریخنامه طبری (منسوب به بوعلی بلعمی)، ترجمه تفسیر ( متعلق به قرن چهارم) و دیگر منابع تاریخی و متون کهن بهره گرفته شده است.

ابریشمی در ادامه گفت: از نظر صحافی کتاب باید بگوییم که اگر این کتاب را از ساختمان چهار طبقه با پایین پرتابش کنیم، کتاب از هم گسیخته نخواهد شد. از نظر حروف چینی هم زحمت این کار را خانم فاطمه نظری کشیده اند.

ابریشمی ادامه داد: بیش از دوازده هزار صفحه کتاب مطالعه کردم درباره تمامی گیاهان و تمامی منابعی که تا به حال در ارتباط با گیاهان در تاریخ طبری آمده است. این کتاب حاصل دوازده هزار صفحه خواندن دقیق تاریخ طبری در پانزده جلد است یعنی حاصل هفت جلد تفسیر طبری، هفت جلد تاریخ طبری و دو جلد تاریخ بلعمی است. خیلی اطلاعات زیادی در رابطه با مباحث کشاورزی مخصوصا درباره درخت ساج در این کتاب مطلب آورده شده است. در کتاب فهرست هایی درباره هر بحث به صورت جداگانه تدوینن کرده­ام. کتاب را به نام و یاد جناب ایرج افشار که استاد بنده بودند تقدیم کرده ام که موارد بسیار زیادی از ایشان یاد گرفته ام. پژوهش های انجام شده اهتمام بر آن داشته تا با نقل از گزیده های خاص تاریخ طبری محتوای رشته کشاورزی را به خوبی بیان کنم. در واقع باید بگویم تفاسیر متعددی از تاریخ طبری در کتاب وجود دارد که برای رشته های کشاورزی، تاریخ، ادبیات و اقلیم شناسی بسیار پر کاربرد است.

مهندس محمد علی طهماسبی ضمن پاسداشت روز فردوسی گفت: آشنایی با استاد عظیم دکتر ابریشمی که ما به حق افتخار شاگردی برای ایشان را داریم که هر وقت پیش ایشان بودیم چیزی به دانش ما اضافه شده است. واقعا ایشان محقق و پژوهشگر خوبی هستند. ایشان در تربت حیدریه در یک خانه فرهنگی و یک محیط کشاورزی که تربت یکی از قطب های بزرگ کشاورزی در ایران است متولد شدند که در همان کودکی بذرهای علاقه مندی به دانش و کتابخوانی در وی کاشته شده است.

طهماسبی ادامه  داد: واقعا تمجید می کنم استاد ابریشمی را به خاطر خلق چنین اثری. ایشان دردانه زمان حال حاضر ما هستند. ما کمتر کسی را مشابه ایشان در پهنه ایران بزرگ می بینیم. کارشان بی شک بی بدیل و بی نظیر است.

طهماسبی در پایان گفت: ایشان اقلیم شناسی، زبان شناس و گیاه شناس بسیار حاذقی هستند. بخش دیگر کتاب درباره آشنایی با پیشینیان نوشته شده است. برای مثال مسائلی چون: حوادثی که بر آن ها اتفاق افتاده است چه بوده؟ چه ابزار هایی داشته اند؟ چه تلفظاتی داشتند؟ روابط بین خودشان چه بوده است؟ و دیگر مسائل از این نظیر صحبت شده است. بخش مهم دیگر کسب اطلاعات و آگاهی بسیار ذی قیمت درباره با آگاهی کشت آن است صحبت شده است.

 

گزارش: غزاله ورقائی