کد خبر: 47324
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 27 ارديبهشت 1402 - 15:02

داخلی

»

کتاب

از کتاب های مدیریت کیفیت و کاهش هزینه، تفکر سیستمی، احیای واحد های اقتصادی رونمایی شد

منبع : روابط عمومی انجمن ناشران دانشگاهی
نشست رونمایی از کتاب های مدیریت کیفیت و کاهش هزینه، تفکر سیستمی، احیای واحد های اقتصادی در سرای علمی-فرهنگی دانشگاهی سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.
از کتاب های مدیریت کیفیت و کاهش هزینه، تفکر سیستمی، احیای واحد های اقتصادی رونمایی شد

به گزارش لیزنا، نشست رونمایی از کتاب های مدیریت کیفیت و کاهش هزینه ها تفکر سیستمی، احیای واحد های اقتصادی با حضور دکتر کریم آتشگر، دکتر سید جعفر مرعشی و امیر حسین شریفی، سهیل میرزایی با حمایت سازمان مدیریت صنعتی، روز 27 اردیبهشت 1402 در سرای علمی و فرهنگی دانشگاهی سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

دکتر کریم آتشگر در ابتدای نشست گفت: این کتابی که سازمان مدیریتی صنعتی منتشر کرده، معطوف به مشکلی هست که به صورت واقعی در عرصه صنعتی وجود دارد و مشتریان در حوزه های مختلف آن را لمس می کنند. واقعیت این است که شاخص های رقابت پذیر منابع ایران در مقایسه با شرکت ها و صنایع کشورهای توسعه یافته و نیمه توسعه یافته، کشورهای منطقه شاخص های رقابت پذیری پایینی دارد.

آتشگر ادامه داد: این شاخص ها مباحث کیفیت و مبحث قیمت تمام شده محصول هستند که در نهایت موجب می شود که محصولی گران و محصولی که کیفیت لازم نیز برخوردار نباشد به دست مشتری برسد. این کتاب حاصل این است که بتواند به صورت های مختلف چراغ سبزی برای بهتر مشخص شدن این شاخص ها باشد. این کتاب یک پارادایم ذهنی، که معمولا در مدیران ما به صورت سنتی وجود دارد را مورد توجه قرار داده است. مدیران ما با تصور اینکه با افزایش کیفیت، قیمت هم افزایش پیدا می کند، پیش می روند که این اشتباه است. بسیاری از صنایع ما دارای ماشین آلات پیشرفته هستند و فرآیندهای بروز را دارند اما باز هم کیفیت محصول با محصولات هم تراز خودشان، پایین تر است.

آتشگر در ادامه گفت: در این کتاب راهکارهایی نشان داده شده که می توان کیفیت را افزایش داد و نه تنها قیمت آن افزایش پیدا نکند بلکه کاهش هم داشته باشد. مورد بعدی این است که مدیران فکر می کنند، مدیریت کیفیت یعنی بازرسی که با بازرسی کیفیت حاصل نمی شود. البته که بخشی از فرآیند مدیریت کیفیت هست اما همه ی آن نیست. بخشی از فرآیند مدیریت، کیفیت و پیش گیری است. به علاوه اینکه افزایش بازرسی باعث افزایش هزینه ها خواهد شد. در حالی که ما در بسیاری از کارخانه جات تا حرف از کیفیت می زنیم، مدیران به سرعت بازرسین خودشان را افزایش می دهند. که این کار اشتباهی است.

آتشگر در پایان گفت: بحث مهم دیگر مبحث مدیریت کیفیت این است که در فرآیندهای تولیدی یک مشخصه و ویژگی مهمی وجود دارد که یا مدیران کیفیت از آن بی خبرند یا آن را اجرا نمی کنند. مبحث دیگر بحث تغییر پذیری است. تغییر پذیری اگر به صورت اصولی صورت گیرد. بخش مهمی از فرآیند کیفیت را پوشش می دهد که به آن دقت می گویند.

امیر حسین شریفی مولف کتاب تفکر سیستمی در مدیریت جامعه و سازمان گفت: در واقع من یکی از مولفین کتاب هستم، فرآیند نگارش و پژوهش این کتاب در سال 1398 با گفتگوهایی که با آقای مرعشی داشتیم، اتفاق افتاد. که آیا تفکر سیستمی می تواند راه حل کافی برای ناکارآمدهای سیستمی کشور باشد؟ و اینکه ما چگونه میتوانیم در مقیاس بسیار کوچک این ناکارآمدی ها را مرتفع سازیم. و راه حل هایی دراین باره اندیشیدیم. این شد دلیل اینکه نگاه سیستمی را انتخاب کردم. در بحث سیستم ها دنبال پاسخ سوال هایی مثل اینکه چگونه این سیستم خودش را باز تولید می کند و یا این ناکارآمدی در سیستم های سازمان های مختلف نهادینه می شود.

شریفی ادامه داد: نکته ای که شاید وجه بارز این کتاب باشد، صحبت از بحث پیچیدگی در این کتاب است. آنچه که امروز ما نیاز داریم به آن بپردازیم، صحبت از همین پیچیدگی ها است. لازم است که درباره سیستم های پیچیده صحبت کنیم و این موضوع به معنای این است که یعنی من نمی دانم که نمی دانم. پیچیدگی زمانی شروع می شود که علیت به پایان رسد. اساسا با الگوهای فکری و ذهنی که مشکلات امروز ما را به وجود آورده اند، نمی توانیم راه حلی برای آنها داشته باشیم. تفکر سیستمی هم میخواهد شیوه متفاوتی از نگریستن به موضوعات را به ما آموزش دهد.

شریفی در پایان گفت: تفکر سیستمی نگاه کل نگری دارد و اساسا به کارگیری تفکر سیستمی درباره امروز سپهر اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... کشور است. تفکر سیستمی اساسا نگاهش به صورت یک کل منسجم است و به دنبال این است تا از نگاه جزیره ای فاصله بگیریم.

سهیل میزانی مولف کتاب احیای پایدار گفت: کتاب احیای پایدار در چهار جلد تالیف شده است. این کتاب بخش بزرگی از یک پروژه ملی است. در واقع یک پروژه بزرگ ملی است که زیر نظر ریاست محترم جمهور قرار گرفته است. احیای واحدهای اقتصادی که این کتاب بخشی از اجرای این پروژه است را ما در سال گذشته با حمایتی که صنعت احیا و وزارت ملی داشت عملی کردیم. هدف آن پیدا کردن شرکت های احیا جو و احیاگران است تا آنها را با یکدیگر مرتبط کند و به احیاگری به شرکت هایی که به مشکل برخورد کردند را بتوانند به چرخه اقتصاد باز گردانند.

میزانی در پایان گفت: در واقع این کتاب حاصل گشت و گذار یک فضای اقتصادی در خارج از ایران بود و ما رسیدیم به یک مجموعه ای که مربوط بود به بنگاه دانشی یک آمریکایی بود. و سه کتاب از این مجموعه با عنوان اصل مدیریتی، حسابداری و حقوقی که در یک مجموعه ترجمه و منتشر شد. که پرداخته شده به این که از کجا باید شروع کرد و از کجا می شود رسید به اینکه یک شرکت چگونه به مشکل خورده و از چرخه اقتصادی خارج شده است. در واقع در فصل های مختلف کتاب پرداخته شده به موضوعاتی مثل نحوه تحلیل تزارهای مالی و تحلیل صورت های مالی و اینکه چگونه باید بررسی شود تا به نقطه شکست و بحرانی نرسیم. از لحاظ حقوقی نیز به نوعی اشاره شده به اینکه چگونه می شود از مسائل قانونی حمایت های پایدار را به شرکت هایی که به مشکل  خورده اند را انجام داد.

گزارش: غزاله ورقائی