کد خبر: 47326
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 27 ارديبهشت 1402 - 22:46

داخلی

»

کتاب

نشست نقد و بررسی کتاب «تغییر در حکمرانی قضایی» برگزار شد

منبع : روابط عمومی انجمن ناشران دانشگاهی
نشست نقد و بررسی تغییر در حکمرانی قضایی در سرای علمی-فرهنگی دانشگاهی سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.
نشست نقد و بررسی کتاب «تغییر در حکمرانی قضایی» برگزار شد

به گزارش لیزنا، نشست نقد و بررسی تغییر در حکمرانی قضایی با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسن ابراهیمی، رئیس کارگروه پیگیری سند تحول قضایی و امیر حسین حاجی زاده روز چهارشنبه 27 اردیبهشت 1402 در سرای علمی-فرهنگی دانشگاهی سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

حاجی زاده در ابتدای نشست گفت: در سال 1397 کتاب تغییر در حکمرانی قضایی توسط انتشارات مرکز آموزشی کوثر به چاپ رسیده است.

محسن ابراهیمی در ادامه گفت: درباره کتاب باید بگویم که بیش از پنج الی شش بار کتاب را مطالعه کرده ام. در مسیر تالیف کتاب در کنار دوستان بوده ام. قدم به قدم و فصل به فصل با یکدیگر همگام شدیم و این اثر را به سرانجام رساندیم.

حاجی زاده در باب رویکرد کتاب گفت: در سال 1393 و 1394 بحث های قضایی جزء اولویت های ما شد. تقریبا در سال های 1397 و 1398 بعد از سه الی چهار سال به سرانجام رسید. تفحص در چندین موضوع به یک تحلیل کلامی رسیدیم و به مسائل عمومی قوه قضاییه رسیدگی کردیم. نگاه ما به قوه قضاییه مانند نگاه یک سیستم بود. که مانند یک سیستم ساده مدیریتی است که یک ورودی، پردازش و خروجی دارد. نتیجه کار منجر به یک دسته بندی شد که جهت گیری ما را تا حدی اصلاح کرد و نتیجه اش شد این کتاب که در دستان ماست.

حاجی زاده در ادامه گفت: ما در کتاب خواستیم تحلیل را توضیح بدهیم که هر تحلیل کلان به دست نوشته کلی دسترسی داشته باشد. برای بهبود عملکرد قوه قضاییه توضیح دهیم که ناظر ورودی ها و یا ناظر خروجی هاست. رویکرد کتاب روش اندیشکده ها و مسئله اندیشه محوری است که متد را به خوبی توضیح داده است. ما به ریشه شناسی اندیشکده ها پرداخته ایم و با عدد و رقم به اثبات آن ها اقدام کرده ایم.

محسن ابراهیمی گفت: دو وجهه اهمیت بی نظیر و یا کم نظیر که کتاب دارد این است که این کتاب جزء معدود کتاب هایی است که منجر می شود به یک جریانی که اون جریان خودش هم محتوا و هم اساس آن را راهبری می کند هر دو را به محتوای این کتاب راهنمایی می کند. دوم اینکه هر کسی که در بطن این اتفاق بود به این موضوع اذعان دارد که این کتاب مورد استفاده اولیه در سند تحول قضایی است. اما آنچه به عنوان منشور سازمانی که سند تحول قضایی باشد، وامدار این کتاب است.

ابراهیمی ادامه داد: اینکه خود یک کتاب بتواند خواستگاه و نقطه عزیمت باشد برای یک سند قضایی خودش حرکت و قدم بزرگی است. شکل گیری اندیشکده که دقیق و مسئله محور است می آید برای اینکه مسائل را شفاف سازی کند. کتاب محصول یک کار متمرکز اندیشکده ای بود که در کوتاه ترین زمان ممکن، ظرف یکی دو سال منجر شد به سند تحولات قضایی و همچنین اقدامات تحولات قضایی که شد آنچه که ما امروز در قالب سند تحول می بینیم.

ابراهیمی در پایان به نقاط قوت کتاب اشاره کرد و گفت: این کتاب به شدت ناظر به واقعیت میدانی است چون برآمده از یک اندیشکده است. کتاب اسرار دارد بر هرگونه پیش داوری که به نظر من مهم ترین نکته این کتاب هم دقیقا همین مسئله محور بودن آن است. به نظر من گام بعدی در جهت پیشرفت و اشاعه این کتاب می تواند اقدام به تالیف قسمت دوم کتاب تغییر در حکمرانی قضایی باشد که بتوانیم آن را به چاپ برسانیم و مانند همین کتاب تاثیر گزار واقع گردد.

گزارش: غزاله ورقائی