کد خبر: 47327
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 28 ارديبهشت 1402 - 13:58

داخلی

»

کتاب

از پلتفرم ارائه كتاب هاي الكترونيكي مركز نشر دانشگاهي رونمایی شد

منبع : روابط عمومی انجمن ناشران دانشگاهی
نشست معرفي ساينيتو بوك: پلتفرم ارائه كتاب هاي الكترونيكي مركز نشر دانشگاهي با فرمت EPUB3 در سراي علمي-فرهنگي دانشگاهي سي و چهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران برگزار شد.
از پلتفرم ارائه كتاب هاي الكترونيكي مركز نشر دانشگاهي رونمایی شد

به گزارش ليزنا، نشست معرفي ساينيتو بوك: پلتفرم ارائه كتاب هاي الكترونيكي مركز نشر دانشگاهي با فرمت EPUB3 با حضور نگين اله‌يار، مدیر فروش و بازاریابی ساینیتوبوک روز پنجشنبه 28 ارديبهشت 1402 در سراي علمي-فرهنگي نمايشگاهي سي و چهارمين نمايشگاه بين الماللي كتاب تهران برگزار شد.

نگین اله یار یک معرفی کلی از کتابهایی که توسط این سیستم آماده شده ارائه داد و گفت: در مرکز نشر دانشگاهی تا به حال 108 عنوان کتاب به چاپ رسیده است که به مرور نیز هم می تواند ادامه داشته باشد.  ساینیتوبوک به همراه پلتفرم های تخصصی دیگر ساینیتو، در قالب یک اکوسیستم آکادمیک، مجموعه سرویس هایی است مبتنی بر استانداردهای وب، با خروجی در قالب Epub3 و در فضای ابری (cloud)
که به شما کمک می کند تا کتاب ها و بسته های محتوایی آموزشی و پژوهشی تان را به سبکی مدرن تولید نمائید و به سادگی در اختیار کاربرانتان قرار دهید. ساینیتو بوک از چهار بخش مهم تشکیل شده و به واسطه ی این بخش ها، ابزارهایی کارا و لازم را برای نوشتن کتاب دیجیتال تعاملی در اختیار شما قرار می دهد. این بخش ها، یاری گر شما هستند تا از مرحله ی نوشتن یک کتاب ساده، به مرحله ی انتشار یک کتاب مدرن و پیچیده در فضای دیجیتال برسید. این چهار بخش عبارتند از: استدیوی نویسندگی، استدیوی محتوای تعاملی، فروشگاه و کتاب خوان. به صورت کلی  اکوسیستم تخصصی در حوزه آکادمیک محصولات مختلفی در حوزه کتاب و ارائه پایگاه های اطلاعاتی کتاب ارائه داده است و یک ابزار تخصصی برای نوشتن، انتشار و خواندن Epub3  است.

اله یار در تعریف کتاب الکترونیکی گفت: کتابهای الکترونیکی صرفا نسخه های الکترونیکی مطالب مطلوب نیستند، بلکه می تواند علاوه بر متن، صوت و تصاویر را نیز شامل شود. شاید شناخته شده ترین فرمت کتاب الکترونیک، نسخه pdf باشد، که این تصور کاملا اشتباه است. پی دی اف ها در واقع عکسی هستند که از کتاب های چاپی تهیه شده اند و هیچ یک از ویژگی های کتاب های الکترونیک را ندارند. اما نقطه ضعف بزرگ پی دی اف ها فقدان توانایی برای هماهنگ شدن با وسیله خوانش کتاب است. زمانی که کاربر نیاز دارد تا نمایش فایل مورد نظرش، با توجه به اندازه صفحه و تنظیمات صفحه یکسان باشد، که این قابلیت در پی دی اف ها وجود ندارد. کتاب الکترونیک برای این به وجود آمد چون کاربران به آن ها نیاز داشتند.

اله یار ادامه داد: بارزترین ویژگی کودکان امروزی عجین شدن آن ها با سیستم های الکترونیک است. چون با این سیستم ها بزرگ شدند، خیلی حوصله ی خواندن کتاب چاپی را نداشته و انتظار الکترونیکی شدن کتاب ها را دارند. از دلایلی که برای این مسئله می شود بهش اشاره کرد این است که افراد در سنین پایین به اطلاعات مختصر و مفیدی نیاز دارند، خیلی براشون جالب است که اطلاعاتی که دریافت می کنند، ترکیبی از متن، تصویر و صوت باشد، دوست دارند یک آزمونی و یا فیدبکی از خودشان در رابطه با مطلبی که مطالعه کردند داشته باشند، به محتوایی نیاز دارند که مورد اعتماد است و هر وقت به آن نیاز پیدا کردند در دسترس‌شان قرار بگیرد.

اله یار به روند نشر دیجیتال برای سال 2020 به بعد را اشاره کرد و گفت: محتوای چندرسانه ای از متن، ویدیو، صوت و تعامل بیشتر پیدا خواهد کرد، تسلط کامل محتوای بصری بر نشر دیجیتال (فیلم ها، اینفوگرافیک ها و ارائه ها) را خواهیم داشت، بحث خود شناسی به رونق زیادی خواهد رسید، پادکست ها بیشتر از قبل رونق خواهد یافت و استفاده از هوش مصنوعی در آموزش رواج خواهد یافت. امروزه آخرین نسخه استاندارد تولید کتاب مدرن در سطح دنیا Epub3 است. علاوه بر امکان بارگزاری عکس، امکان مشاهده و بارگزاری آلبوم عکس ها را دارید و امکان داشتن آزمونی از فصول کتاب ها و امکان بارگزاری فیلم مربوط به کتاب در آن وجود دارد و شما می توانید لینک های فعال درون متنی و برون متنی در کتاب داشته باشید. از کاربرد Epub3  می توان به چند نکته اشاره کرد که  امکان بارگزاری و استفاده از مقالات ژورنال و خود ژورنال ها، کتاب های تکست، هندبوک ها، پایان نامه ها و فایل های تعامل را می توانیم در متن کتاب در قالب Epub3 داشته باشیم.

اله یار در پایان درباره مزایای استفاده از نسخه الکترونیکی گفت: مزایای استفاده از نسخه الکترونیکی ایجاد انگیزه در دانشجویان برای مطالعه درسی، کمک به محیط زیست، از همه مهم تر آنکه یادگیری از طریق کتاب الکترونیک، از نوع تعاملی خواهد بود که اینها چند مورد از مزایای استفاده از نسخه الکترونیکی منابع رشته های مختلف در مراکز آموزش عالی خواهد بود.

گزارش: غزاله ورقائی