کد خبر: 47336
تاریخ انتشار: جمعه, 29 ارديبهشت 1402 - 14:01

داخلی

»

کتاب

بین حالت کما و مرگ مغزی تفاوت قائل شویم

منبع : روابط عمومی انجمن ناشران دانشگاهی
نشست خبري بيمارستان مسيح دانشوري در سراي علمي-فرهنگي دانشگاهي سي و چهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران برگزار شد.
بین حالت کما و مرگ مغزی تفاوت قائل شویم

به گزارش ليزنا، نشست ترویج فررهنگ اهدا عضو به مناسبت روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی بيمارستان مسيح دانشوري با حضور دکتر فریبا قربانی، قائم مقام واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیمارستان دکتر مسیح دانشوری، دکتر احسان علی بیگی مدیر فرهنگی و توسعه ارتباطات واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیمارستان دکتر مسیح دانشوری، مهدیه حضرتی مسئول تیم شناسی و آموزش واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیمارستان دکتر مسیح دانشوری و دکتر نسرین امینیان مدیر روابط عمومی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری( دبیر نشست) روز پنجشنبه 28 ارديبهشت 1402 در سراي علمي-فرهنگي دانشگاهي سي و چهارمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران برگزار شد.

دکتر نسرین امینیان با پیام تبریک دکتر ولایتی رئیس بیمارستان مسیح دانشوری صحبت خودش را شروع کرد و گفت: همان طور که می دانید سی و یکم اردیبهشت، روز ملی اهدای عضو و اهدای زندگی است. امروز دور هم جمع شدیم تا در مورد اهدای عضو در مرگ مغزی با هم صحبت کنیم.

دکتر فریبا قربانی در ادامه گفت: سپاس و درود بر همه ی عزیزانی که رفتند از بین ما و دچار  مرگ مغزی شده اند. جا دارد از این خانواده ها تشکر کنیم و این مراسم را به مناسبت بزرگداشت این عزیزان و خانواده های گرامیشان برگزار می کنیم.

قربانی ادامه داد: وقتی عضوی اهدا می شود به درجه ای می رسد که در زمان زنده بودن عضو به آن درجه نرسیده است. امر اهدای عضو سبب امید در بیمارانی است که در فهرست انتظار هستند به این امید باشند تا روزی هم نوبت به آنان برسد برای دریافت عضو اهدایی. امیدواریم در جهت آموزش و افزایش اهدا و ایثار در این عرصه ک;وشیم.

مهدیه حضرتی در خصوص بحث اهدا گفت: وقتی فرد مرگ مغزی شناسایی می شود اینکه کجا شناسایی شده مهم است که البته بیشتر در بیمارستان ها در بخش آی سی یو هستند. مهم ترین مسئله ای که در اینجا باید به آن توجه داشته باشیم تفاوت بین حالت کما و مرگ مغزی است. درحالت کما، سلول های مغز ممکن است حالت زنده خودشان را به دست بیاورند و فرد به زندگی بازگردد، ولی در مرگ مغزی سلول های مغزی کاملا تخریب شده اند و امکان ادامه زندگی و حیات عملا دیگر ممکن نیست. ما خیلی حساس هستیم برای اعلام مرگ مغزی عزیزان به خانواده هایشان، آزمایشات متعددی انجام می دهیم تا مطمئن شویم که فرد مرگ مغزی شده است حتی گاهی اوقات این آزمایشات به پنج یا شش ساعت به طول می انجامد و بعد از اطمینان با خانواده های این عزیزان صحبت می کنیم. خانواده ها باید ما و همکارانمان که با آن ها صحبت میکنند را امین خود و مورد اعتماد بدانند. چون ما وقتی برای صحبت با این عزیزان می رویم دقیقا خودمان را عضوی از آن خانواده احساس می کنیم. پس احساس بدی نسبت به ماهایی که به سمت خانواده ها برای اهدای عضو می رویم، نداشته باشند. ما همدرد شما عزیزان هستیم، اما از این دید به قضیه نگاه می کنیم که این عزیزان می توانند جان حداقل سه نفر را نجات دهند.

حضرتی ادامه داد: ما آمار عدم رضایتمان با توجه به اینکه ایرانیان انسان های نوع دوست هستند کم هست، وقتی به این مرحله می رسند یک مقدار تصمیم گیری برای آن ها سخت می شود. از حدود صدو هشتاد مورد مرگ مغزی در پارسال، شصت و پنج مورد رضایت به اهدای عضو رو ندادند یعنی حدود دویست عضو سالم و زنده به زیر خاک رفت.

دکتر امان علی بیگی در خصوص فرهنگ اهدای عضو گفت: اردیبهشت را ماه بهشت خدا می دانیم. آخرین روز اردیبهشت، روز خاصی است. ما دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی این روز را به تقویم اضافه کردیم. بعد از اینکه این روز را به تقویم اضافه کردیم معنای اهدای عضو به دغدغه ای اساسی برای تمامی مراکز خصوصی و دولتی تبدیل شد. امثال ما با فکر به این موضوع، خواستند موضوع جدیدی را مطرح کنند.

علی بیگی ادامه داد: همه می دانیم که هنر اهدا یکی از مواضین خاص فرهنگ هنر است. بخشش حتما بخشش عضو نیست. بخشش وقت است، بخشش انرژی است و ...هر کسی که در این جلسه حضور دارد به نوعی بخشش انجام داده ولی نوع بخشیدن ها متفاوت است. شما زمانی که بیمار می شوید بهترین گزینه ای که برای رفع بیماری به آن مراجعه می کنید، پزشک است. مرگ مغزی یک اتفاق است اما اهدای عضو یک انتخاب. جایی که شما می توانید تصمیم بگیرید باید تصمیم بگیرید. ما لیستی در بیمارستان داریم با عنوان لیست انتطار، که بین بیست و پنج هزار و سی هزار نفر نیاز به عضو اهدایی دارند و اگر عضوی دریافت نکنند، فوت می کنند. هر کس نفسی ببخشد به مثابه آن است که به همه ی دنیا نفس می بخشد. هر اهداکننده عزیز یک باقی الصالحات را برای آن عزیز متوفی رقم می زند و یک باقی الصالحات هم برای خانواده آن عزیز که اهدا کرده است.

دکتر قربانی درباره پیوند اعضا گفت: قسمت پیوند انجام نمی گیرد تا وقتی دهنده ای وجود نداشته باشد. ما در کشور عمل پیوندزنده هم داریم اما عمل پیوند زنده محدودیت هایی دارد، شرایط خیلی محدودی دارد که برای همه عزیزان امکانش نیست.

بیگی در پایان گفت: بهترین اهداکنندگان ما بیماران مرگ مغزی هستند که می توانند بالاترین امکان اهدای عضو را داشته باشند. جای خوشحالی دارد که ما در کشورمان انواع پیوندها را انجام می دهیم و نیازی نیست برای عمل احیا، بیماران به خارج از کشور بروند. تمامی عمل های پیوند همزمان مانند: قلب و کلیه همزمان، پانکروس و کبد همزمان از جمله عمل های پیوند همزمانی است که در بیمارستان مسیح دانشوری صورت می گیرد. امیدواریم این موفقیت ها روزافزون باشد و فرهنگ اهدای عضو آنقدر پیشرفته شود که دیگر آمار مرگ مغزی که اهدا نکرده است، در کشور نداشته باشیم.

 

گزارش: غزاله ورقائی