کد خبر: 43140
تاریخ انتشار: دوشنبه, 06 بهمن 1399 - 13:15

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

مرورگر بریو امنیت بالاتری برای کاربران خود ایجاد می‌کند

منبع : لیزنا
بریو نخستین مرورگر وب دنیا است که به‌صورت رسمی از IPFS پشتیبانی می‌کند. IPFS پروتکلی است که در راستای دستیابی به دنیای وب غیرمتمرکز قدم برمی‌دارد و مخالف سانسور است.
مرورگر بریو امنیت بالاتری برای کاربران خود ایجاد می‌کند

به گزارش لیزنا، «بریو» (Brave) قدم جدیدی به سوی پشتیبانی از وب غیرمتمرکز برداشته و به اولین مرورگری تبدیل شده که به صورت پیش‌فرض پروتکل شبکه همتابه‌همتا (P2P) را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این موضوع تغییر اساسی در نحوه عملکرد اینترنت ایجاد می‌کند.این پروتکل با نام IPFSمخفف(  InterPlanetary File System) شناخته می‌شود. 

IPFS پروتکل انتقالی نسبتا گمنامی است که تلاش می‌کند استاندارد غالب وب یعنی HTTP را ازطریق فراهم کردن امکان دسترسی سریع‌تر به محتواها و مقاومت بیشتر دربرابر خرابی‌های احتمالی، بهبود بخشد. مقاله‌ی ویژه‌ای که در تک‌کرانچ منتشر شده است جزئیات مناسبی درباره‌ی نحوه‌ی کارکرد پروتکل موردبحث در بر دارد. براساس گفته‌ی تک‌کرانچ، HTTP به‌گونه‌ای طراحی شده است که به مرورگرهای وب امکان دسترسی به اطلاعات سرورهای مرکزی را بدهد؛ بااین‌حال IPFS روی شبکه‌ای از نودهای توزیع‌شده به آن دسترسی پیدا می‌کند.

خبرگزاری Vice می‌گوید استفاده از IPFS مثل این است که محتواهای مدنظر خود را به‌جای سرورهای مرکزی ازطریق بیت تورنت (BitTorrent) دانلود کنید. در این حالت همچون شرایط عادی وب‌آدرس خاصی را تایپ می‌کنید و شبکه‌ی IPFS می‌تواند نودهایی را که حاوی محتواهای موردنیاز شما هستند پیدا کند.

استفاده از پروتکل IPFS برخی مزیت‌‌ها به‌دنبال دارد که از بین آن‌ها می‌توانیم به بالا رفتن سرعت دسترسی به محتواها اشاره کنیم؛ زیرا با استفاده از IPFS می‌توان داده‌ها را توزیع کرد و در جاهای نزدیک‌تر به افرادی که قصد دارند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند، قرار داد. استفاده از پروتکل IPFS درنهایت هزینه‌های سرور را برای منتشرکننده‌ی اصلی محتوا کاهش می‌دهد. بااین‌حال شاید مهم‌ترین نکته درباره‌ی IPFS این باشد که پروتکل موردبحث از پتانسیل لازم برخوردار است تا درصد بهبودپذیر بودن محتواها درصورت ایجاد خرابی را بالا ببرد و محتواها را در برابر سانسور مقاوم‌تر کند.

استفاده از IPFS سرعت دسترسی به محتوا را بالا می‌برد و سانسور را سخت می‌کند

مرورگر بریو که اکنون ۲۴ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد جزو نخستین مرورگرهایی است که همواره از پروتکل IPFS حمایت کرده است. توسعه‌دهندگان بریو می‌گویند از سال ۲۰۱۸ مشغول کار روی پروتکل IPFS بوده‌اند. با انتشار نسخه‌ی ۱٫۱۹ بریو کاربران این مرورگر می‌توانند به‌سادگی به محتواهای IPFS دسترسی پیدا کنند؛ به‌منظور انجام این کار باید URL را به این فرم وارد کنید: ipfs://{content_hash_ID}. کاربران بریو همچنین می‌توانند درصورت تمایل با یک کلیک نود کامل IPFS را نصب کنند؛ با این کار، مرورگر کاربران به یک نود در شبکه‌ی همتا به همتا تبدیل می‌شود. 

برایان باندی، مدیر ارشد فناوری در شرکت بریو، در اطلاعیه‌ای می‌گوید IPFS راهکاری به کاربران به‌منظور غلبه‌بر مشکل متمرکز بودن سرورها کمک می‌کند. رهبر پروژ‌ه‌ی IPFS می‌گوید ارائه‌ی دنیای وب غیرمتمرکز توسط این پروتکل می‌تواند باعث غلبه بر «سانسور سیستماتیک داده‌ها» توسط دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری (موسوم‌به Big Tech) شود.

وی گفت: امروزه کاربران وب در سراسر دنیا اجازه‌ی دسترسی به یک‌سری محتوای مسدودشده را ندارند که شامل بخش‌هایی از ویکی پدیا در تایلند، بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ وب‌سایت فیلترشده در ترکیه و عدم دسترسی به اطلاعات حیاتی ویروس کرونا در چین می‌شود. او می‌گوید از این پس هر کس در هر جای دنیا می‌تواند ازطریق مرورگر بریو و پروتکل IPFS به این اطلاعات دسترسی پیدا کند. 

تلاش برای دسترسی به دنیای وب غیرمتمرکز درحالی وارد مراحل جدید می‌شود که صاحبان سرویس‌ها و پلتفرم‌ها با چالش‌هایی در زمینه‌ی تصمیم‌گیری برای حذف یا عدم حذف برخی محتواها مواجه هستند. پس از حمله‌‌به ساختمان محل برگزاری جلسات کنگره‌ی آمریکا، شاهد غیرفعال شدن حساب کاربری دونالد ترامپ در توییتر بودیم. مدتی بعد اپلیکیشن پارلر از پلی استور و اپ استور خارج شد و آمازون سرورهای آن را خاموش کرد. دنیای وب غیرمتمرکز مبتنی‌بر پروتکل‌هایی مثل IPFS در آینده، ممکن است این نوع کنترل بر محتواها را مشکل کند.