کد خبر: 43336
تاریخ انتشار: سه شنبه, 05 اسفند 1399 - 21:46

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

رئیس مرکز خدمات کتابداری 1350 -1358 دارفانی را وداع گفت

منبع : لیزنا
مهین تفضلی عضو هیات موسس انجمن کتابداران ایران 1346 و اولین بانوی تحصیلکرده کارشناسی ارشد کتابداری از امریکا دارفانی را وداع گفت.
رئیس مرکز خدمات کتابداری 1350 -1358 دارفانی را وداع گفت

به گزارش لیزنا، مهین تفضلی در سال 1303 در مشهد در خانواده ای فرهنگی به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی را در دبستان فروغ مشهد گذراند و در سال 1319 گواهینامه دوره اول متوسطه را از دبیرستان شاهدخت مشهد دریافت کرد و به دانشسرای مقدماتی مشهد برای ادامه تحصیل وارد شد. در تیرماه 1321 گواهینامه پایان تحصیلات از دانشسرای مقدماتی را دریافت و کار خود را در مهرماه 1321 به عنوان معلم ابتدایی شروع کرد وتا سال 1334 به عنوان دبیر در مدارس مشغول به کار شدند.

مهین تفضلی ضمن اشتغال به کار معلمی، به تحصیلات خود ادامه داد و درتیر 1329 فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات انگلیسی ار دانشسرای عالی دانشگاه تهران شدند.

 تفضلی در سال 1328 با  سیاوش عماد ازدواج کرد و ثمره این ازدواج  دو فرزند است. مریم عماد دارای فوق لیسانس کتابداری از ایالات متحده و از جمله  رؤسای بخش خدمات فنی کتابخانه مشترک  صندوق بین اللملی پول  و کتابخانه بانک جهانی از 1368 الی 1390بوده و اکنون مقیم ایالات متحده هستند و دکتر فرهاد عماد  طبیب متخصص ومقیم انگلستان.

از  سال1335 تا 1343  خانم تفضلی درکتابخانه دانشسرایعالی به عنوان معاون  فنی مشغول به کار شدند، سپس از 1343 تا 1348   به عنوان مشاور و رییس کتابخانه مرکز تحقیقات توسعه صنایع و بازرگانی وزارت اقتصاد و از سال 1345  مشاور فنی کتابخانه بنیاد فرهنگ ایران بودند.

مهین تفضلی در سال 1337 و در دوره ای که در دانشسرایعالی مشغول به کار بودند، برای ادامه تحصیل به ایالات متحده رفتند و در سال  1339 برابر با 1950 میلادی با درجه فوق لیسانس کتابداری از دانشکده تربیت معلم جورج پی بادی فارغ التحصیل شده و به ایران بازگشتند. سرکار خانم تفضلی اولین بانوی دارای فوق لیسانس کتابداری در ایران هستند.

سوابق کاری

در اواخر سال 1347 هنگام تاسیس مرکز آماده سازی کتاب تهران (تبراک) ایشان به عنوان معاون مرکز مامور خدمت در موسسه تحقیقات و برنامه ریزی علمی و آموزشی شدند و این ماموریت به انتقال قطعی و عضویت در هیات علمی  انجامید. دو سال بعد  در سال 1350 خانم تفضلی ریاست مرکز را برعهده گرفتند و تا سال 1358 و بازنشستگی در این مقام باقی ماندند. خدمات ایشان  در مرکزخدمات کتابداری  نیاز به توضیح ندارد، موفقیت های مرکز خود گواه مدیربت  موفق و فداکارانه ایشان است.

شاید مهمترین دست آورد  ایشان به کمک علی سینایی  هر دو به عنوان روسای دومرکز (مرکز خدمات کتابداری (تبراک پیشین) و مرکز مدارک علمی (ایرانداک)) وعضو دایمی شورای موسسه تحقیقات و برنامه ریزی علمی و آموزشی وزارت علوم،  و پوری سلطانی و دکتر حسین دانشی به عنوان نمایندگان هیا ت علمی (و به زبان امروز، معاونین پژوهشی) دو مرکز در پذیرفته شدن جنبه علمی تحقیقات کتابداری  و ورود فارغ التحصیلان فوق لیسانس کتابداری  به هیات علمی موسسه باشد. با استفاده از همین امکان و البته تحقیقاتی که در دو مرکز در جریان بود و تاثیری که اعضای هیات علمی دو مرکز در پیشبرد کتابخانه ها و کتابداری داشتند کتابداران دانشگاه‌ ها و سازمان‌های تحقیقاتی هم توانستند ارتقا شغلی پیدا کنند و آنانکه در موسسات دانشگاهی تجقیقاتی مشغول به کار بودند به عضویت هیات علمی درآمدند.

 در سال 1345 خانم تفضلی یکی از اعضای هیات موسس 8 نفره انجمن کتابداران ایران بود که مسئو لیت تدوین اساسنامه انجمن و به تصویب رساندن  و ثبت آن را بر عهده داشت و در تاسیس انجمن نقش به سزایی داشتند. ایشان به عنوان عضو هیات مدیره موقت انجمن و پس از آن به عنوان خزانه دار تا سال 1346 و در دوره ریاست خانم فرنگیس امید در انجمن فعالیت کردند. در مهر 1345 انجمن رسما به ثبت رسید و فعالیت خود را شروع کرد. مهین تفضلی سال های 1350 تا 1351 بار دیگر به هیات رئیسه انجمن پیوستند و به عنوان نایب رئیس فعالیت دوباره خود را آغاز کردند.

مهمترین خدمتی که انجمن در دوران فعالیت ایشان برای جامعه کتابداری به انجام رساند، تهیه جدول طبقه بندی مشاغل کتابداران و به تصویب رساندن آن در سازمان امور اداری و استخدامی کشور بود که با همکاری آقای  عباس مظاهر و  آقای علی  سینایی مسئولان  کمیته حقوقی انجمن و  با همکاری مرکز خدمات کتابداری و مرکز مدارک علمی صورت گرفت.

خدمت دیگر ایشان به انجمن که البته در این زمینه هم علی سینایی و خصوصا پوری سلطانی بسیار تاثیر گذار بوده‌اند گرفتن موافقت موسسه تحقیقات و برنامه ریزی علمی و آموزشی  به حمایت مالی و فنی از انجمن بود بدین ترتیب که انجمن در ساختمان موسسه (ساختمان رستم گیو سابق و فجر بعدی و ایرانداک فعلی)  دفتری پیدا کرد و از امکانات چاپخانه موسسه نیز بهره مند شد. این امکان به انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران اجازه داد که با فراغ بال به تولید یکی از وزین ترین مجلات علمی پیش از انقلاب بپردازد، مجله ای که با نام "نامه انجمن کتابداران ایران تا سال 1350 منتشر شد و تاثیر بسیار زیادی بر شکل گرفتن پژوهشهای کتابداری در زمان خودش گذاشت. به علاوه خبرنامه ماهانه انجمن نیز در همین چاپخانه منتشر می‌شد که تاریخ فعالیتهای کتابداری ایران در نیمه دوم دهه 1340 و دهه 1350 خورشیدی است.

مهین تفضلی در سال 1358 بازنشسته شد و کمی بعد برای اقامت به انگلستان رفت تااینکه چند روز پیش و در 30 بهمن در سن 96 سالگی چشم از جهان فروبست.

کلیه کسانی که وی را می‌شناختند و با وی کار کرده اند، از فروتنی، مهربانی، انعطاف و در عین حال پشتکار، و دقت و جدیت و قاطعیت ایشان در تصمیم‌گیری و انجام کارها و به عنوان دوستی خوب و همراه یاد می کنند. جامعه کتابداری ایران یکی از پرکارترین، و اثرگذارترین  و شایسته ترین اعضای خود را از دست داد .

لیزنا درگذشت مهین تفضلی را به همه جامعه کتابداری، به ویژه به پیشکسوتانی که افتخار همکاری با وی در مرکز خدمات کتابداری و انجمن کتابداری ایران را داشته اند تسلیت عرض می‌کند. روحشان شاد و قرین رحمت.