کد خبر: 45782
تاریخ انتشار: یکشنبه, 01 خرداد 1401 - 12:30

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

موزه آستان قدس در 8 شاخص ارزیابی ایکوم رتبه برتر را کسب کرد

منبع : لیزنا
مجموعه موزه‌های آستان قدس رضوی در ارزیابی شورای بین‌المللی ایکوم ایران، طی رکوردی بی‌سابقه از میان 14 شاخص ارزیابی موزه‌ها، در 8 شاخص رتبه برتر را به خود اختصاص داد.
موزه آستان قدس در 8 شاخص ارزیابی ایکوم رتبه برتر را کسب کرد

به گزارش لیزنا، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی کسب این رتبه از سوی موزه‌های آستان قدس رضوی نسبت به سال گذشته را با ارتقاء در عملکرد دو شاخص دیگر عنوان کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجلال حسینی تصریح کرد: موزه آستان قدس رضوی از میان موزه‌های بزرگ دولتی، با کسب رتبه اول در شاخص های گردآوری و بازدید به عنوان موزه برگزیده انتخاب شد و در شاخص‌های نگهداری و حفاظت، اعمال استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی، توسعه مدیریت، خلاقیت، نوآوری و پژوهش رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

حسینی همچنین به کسب رتبه سوم موزه‌های رضوی در شاخص فعالیت‌های مجازی و تقدیر هیات داوران ایکوم در این خصوص اشاره کرد و گفت: موزه آستان قدس رضوی پس از موزه کاخ گلستان حائز بیشترین رتبه در میان موزه‌های بزرگ دولتی کشور شده است.

در آئین بزرگداشت روز جهانی موزه، به مناسبت هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها که با حضور مدیران موزه‌های کشور و نمایندگان یونسکو و ایکوم برگزار شد، از 27 موزه منتخب شده از میان بیش از 700 موزه کشور در چهاردهمین دوره انتخاب موزه برتر با تقسیم‌بندی موزه‌های خصوصی و دولتی کوچک، متوسط و بزرگ تقدیر شد.

در این مراسم، ایکوم برگزیدگان خود را در 14 شاخص اعمال استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی، توسعه مدیریت، گردآوری، نگهداری و حفاظت، مناسب‌سازی برای معلولان، تلاش برای بقاء، بازدید، فضای مجازی، معرفی، شعار موزه‌ها، پژوهش، آموزش، کودک و نوجوان، خلاقیت و نوآوری ارزیابی و معرفی کرد.

برای نخستین بار معاونت موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی آستان قدس رضوی از سوی شورای بین المللی ایکوم –ایران به عنوان داور برای انتخاب موزه‌های برتر کشور که در 22 و 23 اردیبهشت ماه در محل موزه ارتباطات در تهران برگزار شد، به جلسه داوری دعوت شد.