کد خبر: 45165
تاریخ انتشار: شنبه, 09 بهمن 1400 - 06:12

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

اهدای 954 برگ اسكناس از 77 كشور جهان به موزه رضوی

منبع : لیزنا
مجموعه 954 برگ اسکناس پول رایج 77 کشور جهان از سوی واقف اهوازی به موزه سکه آستان قدس رضوی اهدا شد.
اهدای 954 برگ اسكناس از 77 كشور جهان به موزه رضوی

به گزارش لیزنا، ابراهیم دژگاهی معلم بازنشسته‌ای که دوران جوانی خود را با پیشه معلمی و در بحبوحه جنگ سپری کرده است، اکنون در سن 64 سالگی مشهد را گوشه‌ای امن برای گذران دوران بازنشستگی خود انتخاب کرده و مجاور حرم شده است.

وی در گفتگویی، ضمن ابراز ارادت عمیق نسبت به ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع)، در خصوص انگیزه خود از اهداء این مجموعه ارزشمند گفت: این مجموعه یکی از با ارزشترین داشته‌های زندگی من است و بر این اساس آن را در خور شأن برای اهدا به ساحت مقدس رضوی دانستم.

بنا به گفته وی تقلا برای جاودانه بودن انگیزه این واقف از جمع آوری مجموعه است که 15 سال برای آن وقت و هزینه‌های بسیار صرف کرده است، اما آنچه بدان دست یافت جاودانگی در سایه عنایت اهل بیت(ع) بود.

وی همچنین ضمن بیان خاطراتی از نحوه به دست آوردن برخی از برگ‌های اسکناس این مجموعه گفت: موزه آستان قدس رضوی بهترین جا برای تقدیم بهترین داشته‌هایم است و ازین پس هر آنچه از با ارزشترین‌ اسکناس‌های مجموعه‌داری را تهیه کردم قطعا به موزه رضوی اهدا خواهم کرد.

مستندسازی مجموعه اهدایی

محمدرضا شاهرودی زاده، كارشناس مسئول امور مستندنگاري موزه آستان قدس رضوی، ضمن اشاره به چیدمان این مجموعه در 3 آلبوم با رعایت تقدم و تاخر تاریخی، نام كشور، بهاء اسمي و واحد پول، تاريخ انتشار، شرح تصاوير رو و پشت اسكناس، وضعيت كيفي، تعداد اوراق، شماره سريال و شماره كاتالوگ اسكناس‌ها را از جمله موارد رعایت شده در ثبت اسکناس‌های مجموعه اهدایی عنوان کرد.

وی کشورهای ماداگاسكار، مالاوي، مالزي، مكزيك، مغولستان، موزامبيك، ميانمار، نيكاراگوئه، نيجريه، كره شمالي، عمان، پاكستان، پرو، فيليپين، لهستان، قطر، روماني، روسيه، عربستان، سري لانكا، سورينام، سوئد، سوئيس، سوريه، تاجيكستان، تايلند، ترنس نيستريا، تونس، تركيه، تركمنستان، اوكراين، امارات متحده عربي، آمريكا، ازبكستان را از جمله کشورهایی برشمرد که اسکناس آن در مجموعه اهدایی موجود است.

شاهرودی زاده، قدیمی ترین اسکناس مجموعه اهدا شده را متعلق به كشور برزيل عنوان کرد که در فاصله سال هاي 1956 تا 1958 ميلادي چاپ و منتشر شده است.

وی تصریح کرد: اسكناس‌هاي ايران بيشترين تعداد را در بين اسكناس‌هاي اين مجموعه داشته كه در ميان آنها يك جفت اسكناس 500 ريالي سري پانزدهم بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران با امضاء مرتضي محمّدخان (وزير امور اقتصادي و دارايي دولت ششم از ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۴) و دكتر محسن نوربخش (رئيس كلّ بانك مركزي ايران در فاصله سال‌هاي ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۲) خودنمايي موجود است که به لحاظ داشتن دو فيليگران (علامت درون متن کاغذ اسکناس که در نور دیده می شود) متفاوت شهيد حسين فهميده و ديگري الله از نظر مجموعه داران اسكناس حائز اهميت و ارزش است.

مستندنگاری قریب به 2 هزار 300برگ اسکناس

مجموعه مستندسازی شده فوق دومین مجموعه بزرگ اسکناس است که در سال جاری، تفکیک، شناسایی و مستندنگاری شده است.

دی ماه 1399 نیز مجموعه‌ای بالغ بر 2 هزار 292 برگ اسکناس های ایران و اسکناس‌های قدیمی مربوط به گابن، انگلستان، کویت و شوروی مستند سازی شده است.