کد خبر: 39891
تاریخ انتشار: سه شنبه, 04 تیر 1398 - 10:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

دسترسی کتابخانه‌های آستان قدس به پایگاه‌های مرکز RICeST

منبع : لیزنا
امکان دسترسی کتابخانه‌های آستان قدس رضوی به پایگاه‌های مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری برقرار شد.
دسترسی کتابخانه‌های آستان قدس به پایگاه‌های مرکز RICeST

 به گزارش لیزنا، رئیس ادارۀ سازماندهی منابع دیجیتال کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی از دسترسی کتابخانه‌های آستان قدس رضوی به پایگاه‌های مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری(رایسست Ricest) خبر داد.

مهدی کریمی در این باره توضیح داد: براساس پیگیری‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و توافقات انجام‌شده با مرکز علوم و فناوری، دسترسی به پایگاه‌ اطلاع‌رسانی این مرکز به آدرس https://ricest.ac.ir با بیش از 7 میلیون منبع، در همۀ کتابخانه‌های آستان قدس رضوی برقرار شده است.

وی با بیان این‌که رایسست با هدف تأمین نیازهای اطلاعاتی و تأمین مدارک علمی مورد نیاز اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و دانشجویان کشورهایی که در حوزۀ جغرافیایی ایران قرار دارند، تأسیس شده است، اضافه کرد: پایگاه رایسست حاوی مقالات بیشتر نشریات داخلی به زبان فارسی بوده و مقالات آن به صورت تمام‌متن و بدون محدودیت موضوعی تهیه شده است که می‌توان براساس گزینه‌های مختلف مانند عنوان، موضوع، نویسنده و سایر گزینه‌ها در آن جستجو نموده و اطلاعات مورد نیاز را بازیابی کرد.

کریمی به تعداد منابع موجود در پایگاه‌های این مرکز اشاره و تصریح کرد: در سامانۀ این مرکز بیش از 17 هزار و 700 کتاب فارسی، 12 هزار کتاب لاتین، 1 میلیون مقالۀ فارسی، 2 میلیون و 400 هزار مقالۀ لاتین، 72 هزار پایان‌نامۀ فارسی، 5 هزار پایان‌نامۀ تمام‌متن فارسی، 34 هزار پایان‌نامۀ لاتین، 400 پایان‌نامۀ تمام‌متن لاتین، 37 هزار طرح پژوهشی و طرح پژوهشی تمام‌متن، 51 هزار کتاب الکترونیکی، 10 هزار نشریۀ فارسی و نشریۀ لاتین، 5 هزار کتاب و نشریۀ عربی، 14 هزار نشریه و مقاله و کتاب به سایر زبان‌ها و... وجود دارد که از طریق پایگاه قابل دسترسی هستند.

وی به برخی از خدمات این پایگاه‌ها اشاره و بیان کرد: دسترسی آسان به نشریات ملی و بین‌المللی (به‌ویژه کشورهای اسلامی) موجود در رایسست، مشاهدۀ فهرست الفبایی نشریات، مشاهدۀ فهرست نشریات بر اساس طبقه‌بندی موضوعی، مشاهدۀ فهرست مندرجات نشریات، مشاهدۀ مشخصات کامل نشریات و وضعیت اعتبار آن‌ها، دسترسی به متن کامل مقالات نشریات با استفاده از نام کاربری و دسترسی به نسخه‌های مختلف نشریات اعم از چاپی و الکترونیکی، بخشی از خدمات پایگاه رایسست است.

گفتنی است که مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری بر اساس تفاهم‌نامۀ منعقدشده میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و فرهنگستان علوم جهان سوم در سال 1370 دایر و لایحۀ تأسیس آن در سال 1375 از تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان گذشت. از جمله فعالیت‌های مهم رایسست می‌توان به برقراری نظام مبادلۀ الکترونیکی اطلاعات بین پژوهشگران ایرانی و کشورهای منطقه، تأسیس انواع پایگاه‌های اطلاعاتی، انتشار گزارش‌های پژوهشی، نشریات علمی و کتاب‌های فارسی و غیرفارسی، حمایت از پژوهش‌های داخلی و منطقه‌ای در حوزه‌های علوم و فناوری و... اشاره کرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: