کد خبر: 42810
تاریخ انتشار: شنبه, 22 آذر 1399 - 10:04

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

افتتاح بخش ناشنوایان کتابخانه مرکزی همدان

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
بخش ناشنوایان کتابخانه مرکزی با حضور فرماندار شهرستان همدان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و رئیس انجمن ناشنوایان استان افتتاح شد.
افتتاح بخش ناشنوایان کتابخانه مرکزی همدان

به گزارش لیزنا، بخش ناشنوایان کتابخانه مرکزی همدان با حضور فرماندار، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و رئیس انجمن ناشنوایان استان همدان افتتاح شد. این بخش در حدود ۳۰ متر مربع با هزینه‌ای حدود ۵۰۰ میلیون ریال آماده سازی شده است و امکاناتی نظیر سیستم‌های رایانه‌ای، تلویزیون، منابع ویژه نابینایان، میز مطالعه و بخش نشریات در آن تعبیه شده است.

حسین افشاری، فرماندار شهرستان همدان در آیین افتتاح این بخش اظهار کرد: بر اساس آمار اعلامی اداره کل بهزیستی در استان همدان ۶ هزار ناشنوا شناسایی شده که ۳ هزار و ۵۰۰ نفر آن در شهرستان همدان حضور دارند که می‌طلبد به آنها توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

وی ایجاد بخش ناشنوایان کتابخانه مرکزی را اقدامی بسیار مهم، نو و بدیع خواند و افزود: ما باید فضاها و بسترهای لازم را برای ناشنوایان به منظور حضور گسترده‌ و مطلوب در جامعه فراهم کنیم تا استعدادهای آنها ظهور و بروز پیدا کند. به همین منظور در بودجه سال آینده شهرستان ردیف اعتباری به منظور تهیه منابع مورد نیاز و وسایل تخصصی این بخش در نظر گرفته خواهد شد تا هرچه بیشتر این بخش روزآمد و کارآمدتر باشد.

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز در این آیین تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی را مرکز اجتماع تعریف کردیم به صورتی که افراد بتوانند  اطلاعات مورد نیاز خود را تأمین کند. و سعی کردیم که برای همه اقشار فضاهایی مورد استفاده تعبیه کنیم. کتابخانه مرکزی همدان با ۸ هزار و ۵۰۰ مترمربع زیر بنا در اختیار همه  از جمله ناشنوایان قرار دارد که  می‌توانند به فراخور نیاز خود از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد:  بخش تخصصی ناشنوایان به منظور ایجاد ارتباط بیشتر با این قشر ایجاد شده است تا بتوانیم به آنها خدمات بهتر و گسترده‌تری ادامه دهیم. بیش از این ایجاد بخش نابینایان کتابخانه مرکزی همدان به عنوان یک بخش موفق توانسته است در مسیر اهداف تعریف شده گام برداشته و به دستاوردهایی برسد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در پایان تأکید کرد: امید است که بتوانیم ارتباط بیشتری با ناشنوایان در سراسر استان ایجاد کنیم و منتظر آنها در کتابخانه‌های عمومی پس از پایان بیماری کرونا هستیم.

در این مراسم تفاهم نامه همکاری بین انجمن ناشنوایان استان و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان به امضا رسید.

در این تفاهم نامه آمده است که انجمن ناشنوایان استان همدان، کتابخانه‌های عمومی را برای ارائه خدمات در همه شهرستان‌های استان یاری دهد تا در هرشهرستان یک کتابخانه دارای بخش تخصصی ناشنوایان بوده و منابع لازم را در اختیار داشته باشد. همچنین بر اساس این تفاهم نامه در هر شهرستان یک کتابدار با آموزش زبان اشاره به ارائه خدمات به این قشر می‌پردازد و پیشتیانی کننده آن بخش ناشنوایان کتابخانه مرکزی همدان خواهد بود. عضو گیری در این بخش نیز به زودی با همکاری انجمن صورت خواهد گرفت.