کد خبر: 42815
تاریخ انتشار: شنبه, 22 آذر 1399 - 18:52

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

سخنرانی باربارا لیسون در همایش کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی

منبع : اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان
با توجه به اهمیت کتابخانه‌های عمومی دنیا برای ایفلا، باربارا لیسون در همایش کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های با عنوان «کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی: رویکرد ایفلا» سخنرانی خواهد کرد.
سخنرانی باربارا لیسون در همایش کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی

به گزارش لیزنا، با توجه به اهمیت کتابخانه‌های عمومی دنیا برای ایفلا باربارا لیسون رئیس آتی فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری مستقل (ایفلا) -از آگوست 2021 -و رییس نظام کتابخانه‌های عمومی برمن آلمان در همایش کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های که توسط انجمن ارتقا کتابخانه‌های عمومی ایران با حمایت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  ۲۵ و ۲۶ آذرماه به صورت مجازی برگزار می‌شود با عنوان «کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی: رویکرد ایفلا» سخنرانی خواهد کرد.

فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری (IFLA)‌ ارگانی مستقل، غیر دولتی، بین‌المللی، و غیرانتفاعی است. هدف ایفلا ارتقای تفاهم بین‌المللی، همکاری، گفت و شنود، پژوهش و توسعه در همه زمینه‌های کتابداری است. ایفلا بیش از ۹۰ سال است که به عنوان صدای بین المللی متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی عمل کرده و در حال حاضر در بیش از ۱۵۰ کشور عضو دارد.

باربارا لیسون نیز از سال ۱۹۹۲ مدیر کتابخانه عمومی برمن در آلمان بود و در سال ۱۹۹۹ به عنوان مدیر نظام کتابخانه‌های عمومی برمن منصوب شد. وی به عنوان رئیس کتابخانه و مرکز اطلاعات دوچلند، سازمان ملی حمایت از کتابخانه‌ها و انجمن های اطلاعاتی آلمان خدمت کرده است و در حال حاضر عضو کمیته اجرایی انجمن کتابخانه‌های آلمان،  DBV است.

لیسون یکی از اعضای هیئت مدیره IFLA بوده است و سمت های اجرایی بسیاری را در دفتر اروپا برای کتابخانه ها، بایگانی و انجمن اسناد (EBLIDA)، از جمله عضویت در کمیته اجرایی، معاون رئیس و رئیس گروه متخصصان فرهنگ و جامعه اطلاعاتی را بر عهده داشته است.

او در حمایت از پروژه های مختلف اتحادیه اروپا در زمینه سیاستگذاری و توسعه کتابخانه بسیار فعال بوده است. همچنین در فعالیت‌های سازمان‌های کتابخانه ای ملی و اروپایی آلمان فعالیت داشته است. در سال‌های اخیر، در بنیاد برتلسمان و موسسه گوته به عنوان یک متخصص در امور کتابخانه کار می‌کند. باربارا لیسون دارای مدرک دانشگاهی در مطالعات زبان اسلاوی، تاریخ و نظریه آموزشی از دانشگاه بوخوم است.

علاقه مندان برای شرکت در این همایش می توانند از طریق لینک (http://ipla.ir/?p=3437) ثبت نام کنند.

گفتنی است نخستین فراخوان همایش کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی شهریورماه سال ۹۸ اعلام شد و  «خدمات و برنامه های متناسب با نقش های اجتماعی کتابخانه های عمومی»، «کتابخانه‌های عمومی و اجتماع‌سازی»، «کتابخانه‌های عمومی به مثابه یک تکنولوژی اجتماعی»، «کتابخانه‌ها در سپهر عمومی»، «کتابخانه‌های عمومی و آسیب های اجتماعی»، «کتابخانه های عمومی و بحران طبیعی»، «جنبه های اقتصادی کتابخانه های عمومی: تولید اشتغال، کارآفرینی و کسب و کار» و «مفاهیم اجتماعی مرتبط با کتابخانه‌های عمومی: مشارکت اجتماعی، عدالت اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی مردم» از محورهای همایش «کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی» هستند.