کد خبر: 43653
تاریخ انتشار: جمعه, 10 ارديبهشت 1400 - 17:28

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

افتتاح اولین پیشخان خدمات کتابخانه ای در خراسان رضوی

منبع : اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی
اولین پیشخان کتابخانه ای خراسان رضوی به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و با همکاری شهرداری منطقه12 شهر مشهد در منطقه مجیدیه افتتاح شد.
افتتاح اولین پیشخان خدمات کتابخانه ای در خراسان رضوی

به گزارش لیزنا،  اولین پیشخان کتابخانه ای خراسان رضوی به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و با همکاری شهرداری منطقه 12 با حضور حجت الاسلام علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، محمدهادی مهدی نیا، عضو و رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد؛ مجتبی منتظری، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شهر مشهد، علی زینت بخش، شهردار منطقه 12 مشهد و محمدرضا بدیع زادگان، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان مشهد، کتابداران و اهالی منطقه در محله مجیدیه افتتاح شد.

محمدرضا بدیع زادگان، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان مشهد ضمن خیر مقدم به مدعوین و تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع) گفت: ظهور یک پایگاه فرهنگی در منطقه 12 مشهد برای ارایه خدمات کتابخانه ای از جمله امانت کتاب و برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی گامی بسیار موثر و بزرگ در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

وی با تشکر از زحمات بی شائبه و همکاری همه جانبه علی زینت بخش، شهردار منطقه 12 مشهد، افزود: وجود پیشخان کتابخانه ای می تواند نقش بسیار مهم و مفیدی در آینده کودکان محلات داشته باشد.

بدیع زادگان گفت: در6 ماهه اول سالجاری 5 پیشخان کتابخانه ای دیگر در حاشیه شهر مشهد و مناطقی که امکان احداث و یا افتتاح کتابخانه عمومی ثابت وجود ندارد، به این ناوگان فرهنگی در راستای ارایه خدمات کتابخانه ای اضافه خواهیم کرد.

وی افزود: در ابتدای تابستان امسال 4 کتابخانه سیار برای پوشش 40 روستای دور افتاده و 15 کتابخانه عمومی ثابت در مناطق مختلف شهر مقدس مشهد افتتاح خواهد شد.

در ادامه مراسم محمدهادی مهدی نیا، عضو شورای اسلامی و رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر مقدس مشهد گفت: در فرآیند شهرسازی و توسعه یک شهر ابتدا زیرساختها و زیربناها در قالب خدمات زیربنایی مانند آب و گاز و... شکل می گیرد، بعد از استقرار جمعیت در پی ساخت و سازها رو بناها شامل مدارس، مساجد، مراکز فرهنگی و ...  و به تناسب افزایش جمعیت خدمات دیگر نیز اضافه می شود.

وی با اشاره به روند طولانی افزایش خدمات زیرساختی دیگر افزود: کتابخانه های عمومی جزء زیرساختهای فرهنگی مهم شهری هستند که متاسفانه ایجاد آنها در روند طولانی مدت توسعه شهری قرار گرفته است.
مهدی نیا گفت: افتتاح پیشخان کتابخانه ای، ابتکار جالب اداره کل کتابخانه های عمومی برای جلوگیری از این روند طولانی در کوتاهترین زمان ممکن است.

وی با بیان اینکه تعامل بین دستگاه های اجرایی فرهنگی شهر می تواند اتفاقات خوب دیگری را نیز رقم بزند، افزود: امیدوارم با ادامه این همکاریها خلاء کمبود کتابخانه های عمومی و پایگاه های فرهنگی در بین شهروندان که نتیجه آن افزایش سرانه مطالعه و رشد فرهنگی جامعه است، پر شود.

مجتبی منتظری، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شهر مقدس مقدس در ادامه مراسم ضمن تشکر از اقدامات متنوع فرهنگی اداره کل گفت: این اتفاق مبارک فرهنگی در منطقه 12 مشهد گامی موثر برای رشد سرانه فرهنگی در این محله نوین است.

وی افزود: با امضای تفاهم نامه بین مدیریت شهری و شهرسازی مشهد و اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در سال 1400،  واگذاری 10 الی 15 ساختمان برای افتتاح کتابخانه های عمومی در سطح شهر انجام خواهد شد.

منتظری گفت: امیدوارم با کمک و حس تعلق اهالی منطقه 12 به پیشخان کتابخانه ای، رشد و ترویج این قبیل برنامه های فرهنگی و تبدیل آن به یک کتابخانه عمومی ثابت را داشته باشیم.

گفتنی است تفاوت کتابخانه با پیشخان در فضای در نظر گرفته شده برای مطالعه و نیز بخش های متعددی که به منظور خدمت رسانی به گروه های مختلف سنی از جمله کودک، نوجوان و بزرگسال وجود دارد می باشد. پیشخان ها به منظور تسهیل دسترسی مخاطبین در امانت و بازگشت کتاب راه اندازی شده اند.

شایان ذکر است پیشخان کتابخانه ای نور امید شعبه کتابخانه عمومی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی مساحتی بیش از 50 مترمربع وگنجایش بالغ بر 5000 نسخه کتاب دارد که در 2 شیفت پس از وضعیت قرمز کرونایی و بازگشایی مجدد کتابخانه ها به علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی ارایه خدمات خواهد نمود.

علاقمندان می توانند برای عضویت در کتابخانه به سایتSAMANPL.IR  مراجعه و درخواست عضویت خود را ثبت کنند.