کد خبر: 43666
تاریخ انتشار: دوشنبه, 13 ارديبهشت 1400 - 10:05

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

طرح «ایمک» در اهواز رونمایی و آغاز به کار کرد

منبع : اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان
طرح ارسال یار مهربان به کتابخوان ( ایمک) با هدف دسترسی آسان به منابع کتابخانه‌ای در اهواز آغاز به کار کرد.
طرح «ایمک» در اهواز رونمایی و آغاز به کار کرد

به گزارش لیزنا، طرح ارسال یار مهربان به کتابخوان ( ایمک) با هدف دسترسی آسان به منابع کتابخانه‌ای روز یکشنبه با حضور  یعقوب شلیش پور، سرپرست اداره کل اجتماعی و فرهنگی استانداری؛ عباس حسین زاده، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان؛ وحید کیانی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان و جمعی از مسئولان خوزستان در اهواز آغاز به کار کرد.

عباس حسین زاده، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان روزیکشنبه درآیین رونمایی از طرح ایمک در کتابخانه مرکزی خوزستان بیان کرد: یکی از رسالت‌ها و اهداف اساسی نهاد کتابخانه‌های عمومی در دسترس قرار دادن عادلانه منابع اطلاعاتی است لذا با توجه به شیوع ویروس کرونا و تاکید ستاد ملی مبارزه با آن ضرورت دسترسی اعضا به کتاب بیشتر احساس شد.

عباس حسین زاده با بیان اینکه دراین طرح ثبت درخواست و ارسال کتاب از فرآیند کوتاه‌تری برخوردار است گفت: افراد برای استفاده کتاب، ابتدا باعضو شدن در یکی از کتابخانه‌های عمومی و پس ازآن مراجعه به سامانه اینترنتی ww.samanpl.ir و انتخاب کتاب مورد نظر، می‌توانند با یکی از راه‌های ارتباطی تلفن ثابت، تلفن همراه و فضای مجازی کتاب مورد نظر را درخواست کرده تا کتاب توسط کتابدار پاسخگو آماده و بسته‌بندی شده و با صرف کمترین هزینه و زمان توسط پیک به دست اعضا رسد.

وی با اشاره به آغاز این طرح در شهر اهواز افزود:در صورت موفقیت، طرح ایمک در شهرهایی با جمعیت بالا مانند آبادان، ماهشهر، بهبهان و دزفول نیز در دستور کار قرار می‌گیرد و در مرحله بعد در شهرهایی که متقاضی این طرح هستند نیز اجرا می شود.

حسین زاده افزود: این طرح توسط یک دبیرخانه مدیریت و پایش، و اشکالات آن توسط دبیرخانه برطرف می‌شود.

سرپرست اداره‌ کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نیز در این آیین گفت:میزان رشد و پیشرفت یک جامعه به تناسب نوع نگاه مسوولان به حوزه فرهنگ سنجیده می‌شود لذا هر چقدر این نگاه عمیق تر و مبتنی بر برنامه باشد به همان میزان در حوزه‌های مختلف رشد و بالندگی ایجاد می‌شود.

یعقوب شلیش پور با اشاره به نقش  کتاب در بارور ساختن روح جامعه بیان کرد: با توجه به اینکه در شرایط سخت ناشی از تغییرات کرونا قرار گرفته‌ایم برنامه‌ریزی و اجرای این طرح‌ها اتفاق خوبی است که از این طریق کتاب می‌تواند به  دست علاقمندان برسد.

وی افزود: استانداری خوزستان این آمادگی  را دارد تا با برنامه‌ریزی و شناسایی مناطق کم برخوردار بخشی از هزینه ارسال کتاب در این طرح را برای علاقمندان تامین کند و این سرمایه فرهنگی با مبلغ کمتر به دست مخاطب برسد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان نیز بیان کرد: طرح ایمک یا ارسال یار مهربان باید توسعه، و چتر بال ایمک بر سر شهر اهواز و خوزستان گسترده‌تر شود و این کانون نیز می‌تواند در این زمینه همکاری کرده و به این طرح بپیوندد.

وحید کیانی افزود: این همکاری می‌تواند با در اختیار قراردادن کتاب‌های بخش کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صورت گیرد واز این طریق ظرفیت مخاطبان خود را احیا کند و به علاقمندان کتاب که در این دوره با محدودیت ناشی از شیوع کرونا روبه رو هستند خدمات ارایه دهد.

استان خوزستان دارای ۲۲۴ باب کتابخانه (با دو میلیون و ۶۰۲ هزارو ۵۲ جلد کتاب در ده رده موضوعی) است که ۱۸۱ باب از این تعداد نهادی ، ۴۱ باب مشارکتی و یک باب کتابخانه مستقل است.