کد خبر: 47909
تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 آبان 1402 - 09:14

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

در نشست «بررسی نقش کتابخانه‌های عمومی بر توانمندسازی نابینایان» مطرح شد:

ارائه خدمت به قشرهای مختلف جامعه از عمده‌ترین فعالیت کتابخانه‌های عمومی در نسل جدید خود هستند

منبع : کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی
نشست «بررسی نقش کتابخانه‌های عمومی بر توانمندسازی نابینایان» با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی به همت کتابخانه عمومی دکتر شریعتی شهرستان مشهد برگزار شد.
ارائه خدمت به قشرهای مختلف جامعه از عمده‌ترین فعالیت کتابخانه‌های عمومی در نسل جدید خود هستند

به گزارش لیزنا، نشست «بررسی نقش کتابخانه‌های عمومی بر توانمندسازی نابینایان» با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی؛ حمیدرضا علیزاده رضایی، معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی و مرتضی نیکزاد، رئیس موسس فرهنگی قرآنی روشندلان و چاپخانه بریل استان اصفهان به همت کتابخانه عمومی دکتر شریعتی شهرستان مشهد برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به کارکرد نسل جدید کتابخانه‌های عمومی گفت: امروزه کتابخانه‌ها به عنوان قرارگاه‌های فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی در حوزه گفتگو محوری، تعامل و توامند سازی اقشار مختلف جامعه معرفی می‌شوند.

وی از جمله فعالیتهای کتابخانه‌های عمومی در نسل جدید خود را توجه به افراد با نیازهای خاص عنوان کرد و افزود: مایه مسرت است که اعلام کنم امروز علاوه بر قشر نابینا، ناشنوایان و معلولین جسمی و حرکتی نیز  می‌توانند از  خدمات کتابخانه‌های عمومی استفاده کنند و این افتخاری برای ما است تا برای این مخاطبین وفادار نقش تسهلیگر را ایفا کنیم.

سبزیان فعالیت کتابخانه‌ها را به چهار دسته تقسیم کرد و گفت: ارائه اطلاعات، آموزش، مهارت افزایی و ارائه خدمت به قشرهای مختلف جامعه از عمده‌ترین فعالیت کتابخانه‌های عمومی در نسل جدید خود هستند. ارائه اطلاعات امروز به صورت سنتی و مدرن در کتابخانه‌ها در حال انجام است. آموزش و مهارت افزایی نیز در قالب برگزاری کلاسهای آموزشی در کنار خدمات سنتی کتابخانه‌ها برگزار می‌شود. ارائه خدمت به قشرهای مختلف را نیز همچون ایجاد بخش کودک، نابینایان و کم شنوا وناشنوا در کتابخانه‌ها نیز انجام می‌شود.

وی یادآور شد: در استان خراسان رضوی نیز بخش نابینایان در چند کتابخانه عمومی شهرستانهای سبزوار، نیشابور، کاشمر و مشهد(کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس‌سره) و دکتر شریعتی) فعال و در حال ارائه خدمات به این قشر عزیز هستند. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تاکید کرد: تلاش ما بر این است تا با استفاده از ظرفیت کتابخانه‌ها به عنوان مکان سوم و دانشگاه‌های مردمی به بسیاری از نیازهای فکری، اطلاعاتی و دانشی جامعه مخاطب پاسخ داده شود.

وی با بیان اینکه ارتباط بین بخش نابینایان کتابخانه‌های عمومی استان فراسازمانی و در سطح ملی است، اظهار کرد: مجموعه کتابخانه‌های عمومی و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در خصوص برگزاری برنامه‌ها و فعالیتهای فرهنگی مشترک با جامعه نابینایان آمادگی کامل دارد.

در ادامه حمیدرضا علیزاده رضایی، معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی ضمن تقدیر از ارائه خدمات به قشر نابینا و کم بینا در کتابخانه‌های عمومی گفت: در حدود 140 هزار پرونده افراد دارای معلولیت در استان تشکیل شده است، که تعداد 19هزار از این افراد نابینایان و کم بینایان هستند.

وی در خصوص بررسی وضعیت معلولین در جامعه از سوی سازمان بهزیستی، گفت: مرحله پیشگیری در سن 3 تا 6 سالگی و در سه سطح انجام می‌شود، هدف غایی ما در این مرحله در حد امکان بازگشت بینایی و در مرحله بعد بررسی سطح معلولیت و ارائه خدمات و تسهیلات مناسب به این عزیزان است.

علیزاده گفت: در حوزه توانمندبخشی افراد دارای معلولیت خاصه نابینایان، متاسفانه در حوزه فرهنگ کتاب و کتابخوانی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را نداشته‌ایم؛ لذا نقش حمایتگر کتابخانه‌ها در این حوزه بیش از پیش نمایان می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشتر افراد تحصیلکرده در افراد معلول را نابینایان و کم نابینایان تشکیل می‌دهند، افزود: در سال گذشته چندین تفاهم نامه در راستای ارائه خدمات به این اقشار امضا شده است و مایه مسرت است که کتابخانه‌های عمومی نیز عضویت رایگان نابینان و کم نابینایان را در این مراکز فرهنگی و علمی شاهد هستیم.

در پایان نیز مرتضی نیکزاد، رئیس موسس فرهنگی قرآنی روشندلان و چاپخانه بریل استان اصفهان گفت: افراد نابینا و کم بینا برای افزایش و به روز رسانی اطلاعات خود در گروه‎های سنی مختلف نیازمند بسترسازی مناسب هستند.

وی با اشاره به نقش مهم کتابخانه‌های عمومی در امر دانش افزایی قشر روشندل، افزود: استان خراسان رضوی از جمله استانهای پیشرو در حوزه توانمندسازی عزیزان روشندل بوده است. در زمان حاضر که دشمنان با تهاجم فرهنگی در پی نابودی هویت اسلامی و ایرانی هستند، یکی از رسالتهای کتابخانه‌های عمومی بدون شک مقابله با این تهاجم فرهنگی به واسطه ارائه خدمات کتابخانه‌ای مناسب است.

نیکزاد با ییان اینکه 10 استان در کتابخانه‌های عمومی مجهز به چاپگر بریل هستند، گفت: همچنین 35 مرکز نابینایان اعم از بهزیستی، مدارس و تشکلهای مردمی در سطح کشور از جمله استان خراسان رضوی نیز مجهز به چاپگرهای بریل ایرانی هستند.

وی بر حفظ و ترویج خط بریل در کنار تولید و ترویج کتابهای صوتی تاکید کرد.