کد خبر: 46457
تاریخ انتشار: دوشنبه, 11 مهر 1401 - 08:10

داخلی

»

گزارش

توسعه زیرساخت‌های حوزه کتابخوانی به کاهش آسیب‌های فرهنگی کمک می‌کند

منبع : لیزنا
فرماندار اردکان در نشست مشترک انجمن‌های کتابخانه‌های این شهرستان با تأکید بر این‌که آسیب‌های فرهنگی ناشی از توسعه صنایع در این شهرستان گفت: توسعه زیرساخت‌های فرهنگی به ویژه امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حوزه کتابخوانی، به کاهش آسیب‌های فرهنگی کمک می‌کند.
توسعه زیرساخت‌های حوزه کتابخوانی به کاهش آسیب‌های فرهنگی کمک می‌کند

به گزارش لیزنا، نشست مشترک انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان اردکان به ریاست حسین سبزواری، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی اردکان و با حضور محسن رفیعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی یزد و جمعی از مسئولان محلی در سالن شهید حنیف فرمانداری اردکان برگزار شد.

سبزواری، فرماندار اردکان در این نشست با بیان اینکه ارتقای آمار کتابخوانی، فرایندی است که باید با تعامل همه دستگاه‌های فرهنگی و حاکمیتی در شهرستان صورت پذیرد، گفت: تلاش ما این است که در این مسیر در تأمین منابع و هر اقدام دیگری که به جذب اعضا و بهره‌مندی مردم از امکانات کتابخانه‌ای منجر می‌شود، کمک کنیم.

وی با اشاره به پیشینه فرهنگی شهرستان اردکان افزود: زمانی این شهرستان را شهرستانی فرهنگی می‌دانسته‌اند اما در سال‌های اخیر با رشد بی‌رویه صنایع و معادن، این شهر تبدیل به منطقه‌ای صنعتی شده که از نقاط مختلف کشور افرادی در جستجوی کار به این‌جا آمده‌اند. این اتفاق سبب شده است تا ترکیب جمعیتی و بافت فرهنگی شهر به شدت تحت تأثیر قرار گیرد.

وی ادامه داد: تنها راه برای کاستن از آسیب‌ها و تضادهای فرهنگی اجتماعی در این شهرستان، توسعه زیرساخت‌های فرهنگی به ویژه امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حوزه کتابخوانی است.

فرماندار اردکان تصریح کرد: کتابخوانی باید در سنین پایین و در میان طبقه کودک و نوجوان جدی گرفته شود تا نسل آینده به واسطه ارتباط با کتاب و مطالعه، نسلی فرهیخته و اهل تفکر و آگاهی باشد.

وی همچنین در پاسخ به درخواست راه‌اندازی کتابخانه سیار در برخی روستاهای شهرستان، بیان داشت: بحث راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار، پیشنهاد خوبی است که با استفاده از ظرفیت صنعتی و معدنی در شهرستان، امکان تأمین آن میسر است و لازم است با هماهنگی کارشناسان کتابخانه‌های عمومی و فرمانداری، این موضوع پیگیری و به نتیجه برسد.

محسن رفیعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در این نشست با تأکید بر نقش اثرگذار صنایع در توسعه فرهنگی شهرستان، گفت: صنایع و معادن پرشمار در این شهرستان می‌توانند در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود به کمک حوزه‌های فرهنگی بشتابند و با تأمین منابع و تجهیزات کتابخانه‌ای، به‌طور جدی یاری‌گر کتابخانه‌ها باشند.

وی با قول مساعد در خصوص تأمین نیروی انسانی کتابخانه شهر عقدا نیز گفت: تلاش خواهیم کرد با جذب نیروی کتابدار این کتابخانه، بعد از مدت‌ها تعطیلی، شاهد ادامه کار کتابخانه این شهر باشیم و امیدواریم با پیگری مسئولان محلی، بحث احداث ساختمان جدید کتابخانه عقدا نیز پیگیری شده و به نتیجه برسد.

رفیعی با بیان این‌که کتابخانه‌های سیار، فرصت ارزشمند کتابخوانی را برای مناطق و روستاهایی که فاقد فضای مناسب کتابخانه‌ای هستند فراهم می‌کند، تصریح کرد: چنان‌چه با مساعدت مسئولان شهرستان و انجمن کتابخانه‌های عمومی اردکان، خودروی مناسب این کتابخانه تهیه شود، آمادگی داریم تجهیزات و نیروی انسانی موردنیاز آن را تأمین کنیم.

این مقام فرهنگی استان در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: معلمان علاقه‌مند به حوزه کتابخوانی می‌توانند به عنوان رابط بین کتابخانه و مدرسه، در تأمین کتاب‌های مورد علاقه دانش‌آموزان فعالیت کنند و در کنار آن نیز از ظرفیت و فضای کتابخانه‌های عمومی برای برپایی کلاس‌های خود استفاده کنند.

در ادامه این جلسه جمعی از اعضای انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهرستان اردکان، نظرات و پیشنهادهای خود را مطرح کردند.

درخواست تعیین تکلیف ساختمان جدید کتابخانه شهر عقدا و راه‌اندازی مجدد آن در مکان قبلی با تأمین نیروی موردنیاز آن، تأکید بر اجرای برنامه‌های اثرگذار فرهنگی در فضای کتابخانه‌های عمومی با همکاری دیگر نهاد فرهنگی شهرستان، درخواست تأمین نیروی انسانی در برخی کتابخانه‌های تک‌شیفت شهرستان و دوشیفت شدن آنها، تأمین منابع کمک‌درسی و آموزشی بیشتر برای بهره‌مندی دانش‌آموزان عضو کتابخانه‌ها، کمک به خرید کتاب‌های نویسندگان و شاعران بومی شهرستان و تزریق آثار آنان به کتابخانه‌های شهرستان و دایر شدن کافه کتاب در پارک بانوان شهر اردکان، از مهم‌ترین نظرات اعضا انجمن بود که در این جلسه موردبحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای نشست مشترک انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهرستان اردکان، حسین پایدار، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی اردکان گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی شهرستان ارائه کرد.

در پایان این نشست نیز از تلاش‌های چند ساله کمال حلوایی، بخشدار پیشین مرکزی اردکان و عضو سابق انجمن کتابخانه‌های عمومی این شهرستان قدردانی شد.

گفتنی است، محسن رفیعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد همچنین در جریان سفر یک‌روزه خود به شهرستان اردکان با حضور در منزل شهید رضا کمالی، تنها کتابدار شهید استان یزد، از مادر وی عیادت و به مقام شامخ این شهید ادای احترام کرد.

نشست صمیمی رفیعی با کتابداران اردکانی، از دیگر برنامه‌های سفر مدیرکل کتابخانه‌های عمومی یزد به اردکان بود.