کد خبر: 45295
تاریخ انتشار: جمعه, 29 بهمن 1400 - 14:47

داخلی

»

گفتگو

وب‌سایت کتابخانه‌های دانشگاهی ایران رونمایی می‌شود

منبع : لیزنا
اولین گام راه‌اندازی شبکه ارتباطی پایدار بین کتابخانه‌های دانشگاه‌های ایران با رونمایی از وب‌سایت کتابخانه های دانشگاهی برداشته می‌شود.
وب‌سایت کتابخانه‌های دانشگاهی ایران رونمایی می‌شود

فرنوش رقابی معاون کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف و از اعضای کمیته راهبری شبکه ارتباطی پایدار بین کتابخانه‌های دانشگاه‌های ایران در گفتگو با خبرنگار لیزنا گفت: تاریخ بشر ثابت کرده است که هیچ‌گاه محدودیت و محرومیت باعث عقب‌نشینی از اهداف جوامع نشده و ارتباطات بین انسان‌ها به صورتی قوی‌تر و به اشکال متفاوتی خود را نمایان ساخته است. تبدیل تهدیدها به فرصت و تلاش برای ایجاد شرایط بهتر، جدیدتر و مطلوب‌تر در راه رسیدن به اهداف تازه ترسیم یافته و دستیابی به پیشرفت‌های جدید، می‌تواند به انسان هدف بخشیده و او را از مخمصه‌های پیشِ رو برهاند.

وی در ادامه درباره راه‌اندازی شبکه ارتباطی پایدار بین کتابخانه‌های دانشگاهی ایران گفت: پیشنهاد و ایده راه‌اندازی این شبکه، پس از برگزاری همایش بین کتابخانه‌های دانشگاهی کشور در آبان‌ماه سال‌جاری ارائه شد.

رقابی افزود: هدف این شبکه، برقراری ارتباط گسترده و منسجم بین کتابخانه‌های دانشگاهی، در زمینه‌های استاندارد سازی، ارتقاء و بالا بردن جایگاه کتابخانه‌های دانشگاهی، رشد و تقویت بنیه علمی کتابداران از طریق آموزش‌های تخصصی، تهیه و تامین منابع مورد نیاز مخاطبان، خرید متمرکز به منظور پایین آوردن هزینه، به اشتراک گذاشتن تجربیات و تبادل اطلاعات و... شکل گرفته است.

معاون کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: در راستای اجرایی کردن این طرح، وب‌سایت کتابخانه‌های دانشگاهی ایران روز یکشنبه در تاریخ اول اسفندماه ۱۴۰۰ ساعت 11 در نشانی https://vc.sharif.edu/ch/library رونمایی خواهد شد که گردانندگان اصلی این وب‌سایت، همکاران و کتابداران داوطلب از تمامی کتابخانه‌های دانشگاهی کشور خواهند بود که برای دستیابی به اهداف تعیین شده به صورت تیمی و در قالب کارگروه‌های تخصصی به فعالیت خواهند پرداخت.

رقابی تاکید کرد: بی‌شک راه‌اندازی این وب‌سایت و پیمودن این راه نویافته با همفکری اعضای کمیته راهبری، می‌تواند منجر به ارتباط گسترده بین کتابخانه‌های دانشگاهی کشور شده و آنان را به سوی استانداردسازی سوق دهد. ضمن اینکه دسترسی همگانی کتابداران به این وب‌سایت می‌تواند راهنما و یاریگر آنان در راه دستیابی به هدف رشد و ارتقای کتابخانه‌های دانشگاهی کشور عزیزمان ایران باشد.

یادآوری می شود اولین نشست ايجاد شبکه ارتباطی پایدار بین کتابخانه‌های دانشگاهی زیر مجموعه وزارت عتف با حضور مدیران و معاونان  این کتابخانه‌ها، روز یکشنبه ۷آذر ماه۱۴۰۰،  در تالار مجازی کتابخانه دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

فرنوش رقابی از دانشگاه صنعتی شریف، مرضیه غزنوی از دانشگاه خلیج‌فارس، زهره عتیقه‌چیان از دانشگاه علم و صنعت، ژاله فاضل از دانشگاه اصفهان و فرزانه فرجامی از دانشگاه فردوسی مشهد اعضای کمیته راهبری شبکه ارتباطی پایدار بین کتابخانه‌های دانشگاه‌های ایران هستند.