کد خبر: 43504
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 05 فروردين 1400 - 23:10

داخلی

»

گزارش

اولین پیش‌نشست کتابخانه‌های دانشگاهی کنگره متخصصان علوم اطلاعات برگزار شد

منبع : لیزنا
اولین پیش‌نشست کتابخانه‌های دانشگاهی  کنگره متخصصان علوم اطلاعات  با موضوع «اینترنت اشیاء: کاربردها و الزامات» برگزار شد.
اولین پیش‌نشست کتابخانه‌های دانشگاهی کنگره متخصصان علوم اطلاعات برگزار شد

اولین پیش‌نشست کتابخانه‌های دانشگاهی، در روز چهارشنبه،‌ 13 اسفند ۱۳۹۹، از ساعت 18 تا 20 با موضوع «اینترنت اشیاء: کاربردها و الزامات» به دبیری دکتر محمدکریم صابری عضو هیأت‌علمی و رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی همدان و با حضور دکتر محمدرضا اسماعیلی گیوی ، عضو هیأت‌علمی دانشگاه تهران، دکتر مسعود رزمی شندی ، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه امام صادق (ع) و دکتر نیره السادات سلیمان‌زاده نجفی، دانش آموخته دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه اصفهان برگزار شد.

این پیش‌نشست با سخنرانی دبیر علمی کنگره، دکتر میترا صمیعی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه علامه‌ طباطبایی شروع شد، سپس دبیر نشست به تشریح و تبیین اهمیت کتابخانه‌های دانشگاهی و نقش مهم آن‌ها در حمایت از آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها پرداخت. در ادامه دکتر اسماعیلی گیوی توضیحاتی دربارۀ چیستی، روند رشد، چالش‌ها و ظرفیت‌ها و آینده‌ اینترنت اشیاء (IOT: Internet of Things) ارائه داد.

دکتر اسماعیلی گیوی گفت:  اینترنت اشیاء ما را احاطه کرده است و در صنعت، حمل و نقل، سلامت، پزشکی و ... حضور دارد باید برای استفاده از ظرفیت‌های آن برنامه‌ریزی کرد؛ در غیر این‌صورت این فناوری ما را به هر سویی خواهد برد.

در ادامه دکتر صابری ضمن اشاره به اهمیت اینترنت اشیاء، گفت:  کتابخانه‌های دانشگاهی برای اینکه مخاطبانشان را از دست ندهند باید با این فناوری هم مسیر شوند و در کارکردهایشان تغییراتی را به وجود آورند.

در بخش بعدی پیش‌نشست، دکتر سلیمان‌زاده در خصوص کاربردهای اینترنت اشیاء در کتابخانه‌های دانشگاهی مطالبی را بیان کرد. دکتر سلیمان‌زاده ضمن اشاره به اینترنت اشیاء به عنوان انقلاب صنعتی چهارم، کتابخانه‌ها را مراکز اطلاع‌ رسانی آمادۀ تغییر به سوی نیازهای جدید کاربران خواند و گفت: اینترنت اشیاء برای منابع و خدمات کتابخانه‌ها ارزش‌افزوده به همراه خواهد داشت.

 وی در این راستا به کاربرد اینترنت اشیاء در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی مانند موقعیت یابی دقیق کتاب، امانت دهی خودکار، جلوگیری از سرقت، سیستم مدیریت خودکار کتابخانه، ردیابی و تشخیص فعالیت در کتابخانه هوشمند، مدیریت مصرف انرژی، اطلاع از صندلی‌های خالی سالن مطالعه، استفاده از داده‌های اینترنت اشیاء به عنوان بخشی از داده‌های حجیم در کتابخانه هوشمند و ظرفیت‌های آن برای کاربران کم توان اشاره کرد.

در بخش پایانی پیش‌نشست، دکتر رزمی به بیان الزامات و استانداردهای اینترنت اشیاء در کتابخانه‌های دانشگاهی پرداخت.

دکتر رزمی گفت: در کتابخانه‌ها علاوه بر استاندار های کتابخانه‌ای برای پیاده‌سازی اینترنت اشیاء باید به پروتکل‌ها و استانداردهای اینترنت اشیاء توجه ویژه‌ای داشت.

وی به تفصیل به مؤلفه‌های تجهیزات سخت‌افزاری، امکانات نرم‌افزاری، زیرساخت‌های شبکه‌ای و مخابراتی، مسائل امنیتی و حریم خصوصی، ویژگی‌ها و خصوصیات منابع‌انسانی و کتابداران پرداخت و گفت: بر اساس نتایج پژوهشی در خصوص الزامات و استانداردهای اینترنت اشیاء در کتابخانه‌های دانشگاهی، کتابداران تأیید کردند که می‌توان اینترنت اشیاء را در کتابخانه‌های دانشگاهی اجرا کرد.

در پایان این نشست، به پرسش‌های حاضرین پاسخ داده شد.

علاقه مندان می توانند برای مشاهده فیلم ضبط شده این نشست به لینک مراجعه کنند.

گزارش : دکتر محمد کریم صابری، دبیر پنل کتابخانه های دانشگاهی