کد خبر: 47121
تاریخ انتشار: سه شنبه, 15 فروردين 1402 - 13:19

داخلی

»

گفتگو

حامیان مالی کنگره متخصصان علوم اطلاعات از کارآفرینی حمایت می‌کنند

منبع : لیزنا
کمیته راهبری کنگره هفتم و هیأت مدیره انجمن در حال رایزنی با حامیان و مشارکت‌کنندگان برای برنامه‌ریزی مباحث اجرایی کنگره هفتم است.
حامیان مالی کنگره متخصصان علوم اطلاعات از کارآفرینی حمایت می‌کنند

به گزارش لیزنا،  دکتر حمیده جعفری، دبیر اجرایی کنگره هفتم متخصصان علوم اطلاعات در گفتگو با لیزنا گفت: با توجه به نقش اطلاعات و حرفه‌های مرتبط در زندگی امروز به جرأت می‌توان گفت ارائه مقاله‌ها و دستاوردهای مربوط به تلاش‌های هر دو گروه متخصصان در دانشگاه و حرفه‌مندان ، تعامل و تبادل افکار و تجربیات آنها، جایگاه ویژه و حیاتی در رسیدن به اعتلای جایگاه این حرفه در کشور دارد. به همین دلیل انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و کمیته راهبری کنگره هفتم در راستای اجرای نظام‌نامه و مسئولیت اجتماعی خود، پرداختن به کارآفرینی و اشتغال دانش‌بنیان در علم اطلاعات را به عنوان محور اصلی کنگره هفتم متخصصان علم اطلاعات یک ضرورت تلقی کرده و به آن اهتمام ورزیده است. از این طریق انجمن می‌کوشد تا فرصتی برای ارائه راهکارها و نوآوری‌های مؤثر در تحقق اهداف از سوی استادان، حرفه‌مندان، متخصصان، دانشجویان و فعالان حوزه‌های دانش و اطلاعات فراهم آورد.

وی گفت: دبیرخانه کنگره هفتم از مردادماه همزمان با تشکیل کمیته راهبری شکل گرفت. کمیته اجرایی با بیش از ۳۰ عضو فعال تشکیل و از پائیز ۱۴۰۱ فعالیت خود را رسما آغاز کرد. اعضای کمیته راهبری متشکل از آقای دکتر سعید رضایی شریف‌آبادی به عنوان رئیس کمیته، دکتر محمد حسن‌زاده به عنوان دبیر علمی، خانم دکتر مریم اسدی به عنوان معاون دبیر علمی، بنده به عنوان دبیر اجرایی، آقای دکتر علیرضا اسفندیاری مقدم،‌ خانم دکتر سعیده اکبری داریان، خانم مریم انصاری، آقای دکتر رحمت‌الله فتاحی،خانم دکتر محبوبه قربانی، آقای دکتر رحمان معرفت است.

حمیده جعفری افزود: اعضای حقوقی شورای سیاست گذاری کنگره متخصصان علوم اطلاعات متشکل از انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران ،سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، دبیرکل هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری، معاون پژوهشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رئیس کتابخانه آستان قدس رضوی، مدیرکل آرشیو های صدا و سیمای ج.ا.ا. به دو نفر از روسای کتابخانه های بزرگ دانشگاهی کشور، یک نفر نماینده از کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه، یک نفر از رؤسای حوزه‌های فعال کشور، رئیس مرکز منطقه‌ای علم و فناوری، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)است. وظیفه این شورا ترسیم خط‌مشی‌های کلان برای کنگره براساس نیازهای علمی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی و کتابداری و اطلاع‌رسانی است.

وی گفت: برنامه‌ریزی برای این کنگره در اردیبهشت و خرداد ماه کلید خورد؛ کمیته اجرایی و علمی شکل گرفت و فراخوان‌ها آماده شد. تاکنون مقالات و دستاوردهای بسیاری به دبیرخانه کنگره هفتم رسیده که برای داوری ارسال شده است. بنا بر ابراز علاقه‌مندی و درخواست‌های مخاطبان مهلت ارسال آثار تا پایان فروردین ماه تمدید شد. طبق روال کنگره‌های پیشین در کنار کمیته‌های رایج علمی، کمیته تاک نیز فراخوان خود را پیش از آغاز سال جدید منتشر کرد. این کمیته همواره بر روی ایده‌ها و تجربیات کتابداران و آرشیویست‌ها، تأکید دارد و مهلت ارسال آثار مربوطه را تا ۱۵ اردیبهشت ماه اعلام کرده است.

حمیده جعفری افزود: کمیته جوایز نیز متشکل از آقای دکتر فریبزر خسروی، آقای دکتر عبدالحسین فرج‌پهلو و خانم دکتر میترا صمیعی به عنوان دبیر این کمیته است که  طی فراخوانی مهلت ارسال آثار مربوط به جوایز آقای دکتر عباس حری، خانم پوری سلطانی، خانم نوش‌آفرین انصاری، آقای نورالله مرادی، آقای دکتر جعفر مهراد را تا پایان فروردین‌ماه اعلام کرده است.

وی گفت: زمان برگزاری کنگره هفتم، ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت ماه اعلام شده است و همان گونه که اطلاع دارید این کنگره ها حامیان ثابتی داشته است. کمیته راهبری، مکاتبات مختلفی را با این حامیان انجام داده و منتظر دریافت پاسخ برخی دیگر از مکاتبات است.

وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم با توجه به موضوع کنگره هفتم (کارآفرینی) و پیگیری‌های به عمل آمده شاهد مشارکت‌های علمی و مالی از دانشگاه‌ها، سازمان‌های ملی و شرکت‌های مرتبط باشیم.