کد خبر: 37970
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 05 دی 1397 - 15:08

داخلی

»

اخبار کتاب

دیدار حسینی پور با معاون وزير نيرو در امور برنامه ريزی و اقتصاد

حل مشكلات کم آبی با تقويت زيرساخت های فرهنگی

منبع : روابط عمومي موسسه خانه كتاب
 نیکنام حسینی پور در دیدار با معاون وزیر نیرو در امور برنامه ریزی و اقتصادی گفت: نگاهی که از بیرون درباره وزارت نیرو وجود دارد این است که صرفا در حوزه فنی فعالیت می کند اما بسیاری از مسائل و مشکلات مانند کم آبی و بی آبی را می توان با تقویت زیرساخت های فرهنگی حل کرد.
حل مشكلات کم آبی با تقويت زيرساخت های فرهنگی

به  گزارش لیزنا، نيكنام حسيني‌پور؛ مديرعامل موسسه خانه كتاب با محسن بختيار معاون وزير در امور برنامه ريزي و امور اقتصادي ديدار و درباره فعاليت‌هاي مشترك در حوزه كتاب و استفاده از ظرفيت‌هاي موسسه خانه كتاب براي ارتقاء كمي و كيفي كتاب‌هاي تخصصي اين حوزه گفت‌و‌گو كردند. در اين ديدار عليرضا حسين آبادي، معاون دفتر فناوري اطلاعات و آمار وزارت نيرو، مجتبي تبريزنيا تبريزي معاون اجرايي مديرعامل موسسه خانه كتاب و مرتضي بريري مدير روابط عمومي موسسه خانه كتاب حضور داشتند.

 در ابتداي اين ديدار، حسيني پور با بيان اينكه وزارت نيرو در حوزه فرهنگ و كتاب قدم هاي خوبي در هفته كتاب برداشته است، گفت: در بيست و ششمين دوره هفته كتاب، با همكاري ۶۰ نهاد، ارگان و انجمن، فعاليت هاي متعددي در سراسر كشور برگزار شد.

وي بيان كرد: نگاهي كه از بيرون درباره وزارت نيرو وجود دارد اين است كه صرفا در حوزه فني فعاليت مي كند اما از منظر ديگر مي تواند بسياري از مسائل و مشكلات مانند كم آبي و بي آبي را با زيرساخت هاي فرهنگي حل كند.

 مديرعامل موسسه خانه كتاب بيان كرد: كتاب يكي از ابزارهايي است كه قدرت ماندگاري و سابقه تاريخي آن نشان دهنده ماندگاري آن است چرا كه با كتاب مي توان پيام ها را به نسل جديد منتقل كرد. مشكلات اقتصادي موجود در كشور بر روي كتاب و نشر و ميزان خريد آن تاثيرگذاشته است اما با اين وجود كتاب تنها كالايي است كه مردم مي توانند آن را با قيمت مناسب خريداري كنند.

وي با بيان اينكه در بيست و هفتمين دوره هفته كتاب مي توانيم برنامه هاي فرهنگي متعددي با وزارت نيرو داشته باشيم، گفت: موسسه خانه كتاب ربع قرن سابقه فعاليت در حوزه كتاب را دارد و تمام كتاب هايي كه بعد از انقلاب در كشور منتشر شده در بانك اطلاعات خانه كتاب ثبت شده است.

مديرعامل موسسه خانه كتاب با اشاره به فعاليت ها و برنامه هاي اين مجموعه گفت: برگزاري جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي ايران، جايزه جهاني كتاب سال، جشنواره نقد كتاب، جشنواره كتاب و رسانه،  جايزه نشان شيرازه و.. از جمله جشنواره هايي است كه در خانه كتاب برگزار مي شود. مي توانيم با همكاري وزارت نيرو، جايزه كتاب سال وزارت نيرو را برگزار كنيم. تجليل از اهالي قلم و ناشران نيز در سلسله برنامه هاي عصر كتاب در خانه كتاب برگزار مي شود.

حسيني پور بيان كرد: خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به عنوان تنها خبرگزاري تخصصي در حوزه كتاب، تمامي اخبار حوزه نشر و كتاب را پوشش مي دهد. سراي اهل قلم موسسه خانه كتاب نيز جلسات نقد، بررسي و رونمايي كتاب را در دستور كار خود دارد.

وي  عنوان كرد: اجراي طرح هاي فصلي حمايت از كتابفروشي ها با عنوان عيدانه، تابستانه و پاييزه كتاب از ديگربرنامه هايي است كه در خانه كتاب انجام مي شود. در اين طرح ها، همه مردم مي توانند با مراجعه به كتابفروشي هاي عضو طرح در سراسر كشور، كتاب ها را با تخفيف ۱۵ تا۲۰درصد خريداري كنند.

فعاليت هاي فرهنگي پيچيده، سخت و زمان بر است

 در ادامه اين ديدار، محسن بختيار موضوع كتاب و فعاليت در حوزه كتاب و كتابخواني را يك كار فرهنگي دانست و گفت: فعاليت در اين حوزه يك شمشيردولبه است؛ اگر خوب عمل كنيد نتايج درخشاني خواهد داشت و اثرات آن را در جامعه خواهيم ديد اما اگر بد عمل كنيد اثرات بدي خواهد گذاشت. بنابراين مجموعه فعاليت هاي فرهنگي پيچيده، سخت و زمان بر است و بايد با حوصله كار را دنبال كرد تا نتيجه مطلوبي از آن بگيريم.

بختيار با بيان اينكه كتاب هيج جايگزيني ندارد، گفت: با رشد رسانه هاي جديد در دوران كنوني، كتاب جايگاه خود را حفظ كرده است و اينترنت، فضاي مجازي، تلفن همراه و...نمي توانند جايگزين كتاب شوند. انسان وقتي كتاب مي خواند آرامش خاصي پيدا مي كند كه اگر آن كتاب را از طريق لب تاب يا تلفن همراه بخواند به آن آرامش نمي رسد. بنابراين اصلي ترين مساله اي كه كتاب و كتابخواني مي تواند در بهبود شرايط فرهنگي ايجاد كند آرامش است.

معاون وزير نيرو در امور برنامه ريزي و اقتصادي گفت: ما بايد تلاش كنيم كتاب در اختيار همه افراد جامعه قرار بگيرد. شاخص هاي كتاب و كتابخواني در كشور ما شاخص هاي مطلوبي نيست اين امر نه تنها در ايران بلكه در همه كشورهاي در حال توسعه نيز به همين صورت است. يكي از دلايل اختلاف كشورهاي توسعه يافته و كشورهاي درحال توسعه، مساله توسعه فرهنگي است نه توسعه فيزيكي. به اعتقاد من كتاب مي تواند كشورها را به سمت توسعه يافتگي سوق دهد.

بختيار افزود: اگر زمينه هاي لازم را براي ايجاد فكر و انديشه از طريق كتاب و كتابخواني در جامعه فراهم كنيم در آينده اثرات مثبت آن را خواهيم ديد.  براي تحقق اين هدف بايد ترويج كتاب و كتابخواني را از خانواده ها  شروع كنيم و به صورت ريشه دار آن را نهادينه كنيم و جوانان را به اين سمت و سو سوق دهيم.

 وي عنوان كرد: بايد تلاش كنيم افراد براي كتاب خواندن به كتابخانه ها سر بزنند در اين صورت آدم ها و دل ها به هم نزديك مي شوند و تقابل ها از بين مي رود. همچنين حضور در كتابخانه زمينه ايجاد ارتباط با آدم هاي مختلف و از بين بردن تنش ها را فراهم مي كند.

بختيار با اشاره به برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب گفت: اين نمايشگاه هر سال به نسبت سال گذشته رشد خوبي را شاهد است اما بايد بر روي نظم آن كار شود و از حالت تمركز خارج شود و متناسب با موضوعات مختلف همزمان در چند استان برگزار شود.

وي در پايان گفت: هفته كتاب كار ارزشمندي است كه اگر نتيجه آن، افزايش زمينه مطالعه و كتابخواني در بين آحاد مردم جامعه باشد اتفاق مثبتي براي كشور خواهد بود.

در ادامه، عليرضا حسين آبادي، با بيان اينكه رويكرد ما در وزارت نيرو صرفا ايجاد كتابخانه صرف نبود، گفت: هدف اصلي ما ايجاد مركزي براي ارتقاء سطح دانش همكاران بود چرا كه ما موظفيم نيازهاي مطالعاتي، تخصصي و دانشي همكاران را برآورده كنيم. بنابراين تنها به منابع چاپي اكتفا نكرديم بلكه به اين موضوع فكر كرديم كه انسان ها فارغ از هر شغلي در درجه اول انسان  هستند و نيازهايي دارند كه بايد به آنها توجه كرد. بنابراين براي آنها منابع مطالعاتي خارج از تخصص آنها فراهم كرديم.

وي ادامه داد: پايگاه هاي اطلاعاتي نورمگز، سيويليكاو... به سيستم كاركنان وزارت نيرو متصل است و با اين كار كتابخانه را به ميز كار همكاران منتقل كرديم. همچنين، كتابخانه ديجيتالي با داشتن۹هزار و ۴۶۰ عنوان كتاب تهيه و در اختيار همكاران قرار داده ايم . در سال جديد نيز هزار عنوان كتاب به اين كتابخانه اضافه شده است. هدف ما از اين سيستم اين بود كه اين فرهنگ را باب كنيم كه با وجود كتاب هاي الكترونيكي در اينترنت آن را دانلود نكنيم و حق كپي رايت را رعايت كنيم.

معاون دفتر فناوري اطلاعات و آمار وزارت نيرو بيان كرد: براي اجراي طرح مطالعه مديران ارشد تاكنون ۲۶ عنوان كتاب در حوزه مديريت از دانشگاه هاروارد انتخاب و آنها را براي مطالعه در اختيار شوراي معاونان و مديرعاملان شركت هاي وزارت نيرو قرار داده ايم. گردهمآيي كتابداران صنعت آب و برق از ديگر برنامه هايي است كه در وزارت نيرو برگزار مي شود. راه‌اندازي و افتتاح موزه - كتابخانه صنعت آب و برق ، بازديد از كتابخانه ملي، كتابخانه  آيت الله مرعشي،  كتابخانه آستان حضرت عبدالعظيم حسني (ع)، برگزاري جلسات نقد و بررسي و رونمايي كتاب، طرح عيد چه كتابي بخوانيم، عيد چه كتابي خوانديد؟، طرح كتابت را جاي بگذار و... از ديگر برنامه هاي ما در وزارت نيرو است. اين فعاليت ها در راستاي اين هدف برگزار مي شود كه رويكرد ها و  رفتارهاي بعد از خواندن و خوانش را دنبال كنيم.

در پايان اين ديدار، نيكنام حسيني پور با اهداي لوح و تنديس هفته كتاب از محسن بختيار معاون وزير نيرو در امور برنامه ريزي و اقتصادي به پاس فعاليت هاي متنوع در  بيست و ششمين دوره هفته كتاب تقدير كرد و از بخش هاي مختلف مركز  اطلاعات علمي، اسناد و كتابخانه اين وزارتخانه بازديد كرد

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: