کد خبر: 40577
تاریخ انتشار: یکشنبه, 24 آذر 1398 - 10:48

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در هفته پژوهش و فناوری صورت گرفت؛

افتتاح کتابخانه عمومی برکت در شهرستان کارون

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان
کتابخانه عمومی برکت سردار شهید مدافع حرم سید حمید تقوی فر شهرستان کارون با حضور اقشار مختلف مردم به بهره برداری رسید.
افتتاح کتابخانه عمومی برکت در شهرستان کارون

به گزارش لیزنا، آیین کتابخانه عمومی برکت سردار شهید مدافع حرم سید حمید تقوی فر شهرستان کارون با حضور غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، منصورکوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان؛ محمد صادق کریمی کیا، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی خوزستان؛ سعید رضوانی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری خوزستان؛ حجت الاسلام قاسم خضیراوی، امام جمعه شهرستان کارون؛ معصومه خنفری، فرماندار شهرستان کارون؛حجت الاسلام شهاب الدین طباطبایی، رئیس حوزه هنری استان خوزستان، وحید کیانی، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، رضا کیانی؛ مشاور استاندار در امور هنری،مسئولین استانی و شهرستانی، اصحاب رسانه و اهالی منطقه کوت عبدالله شهرستان کارون برگزار شد.

 غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در آیین افتتاح کتابخانه عمومی برکت سردار شهید مدافع حرم سید حمید تقوی فر شهرستان کارون اظهار کرد: افتتاح هر کتابخانه نقطه عطفیدر فعالیت های فکری و فرهنگی است که ما را به سمت آگاهی بخشی ، نشاط اجتماعی رهسپار می کند. توسعه فعالیت های پژوهشی و علمی به توسعه همه جانبه کمک خواهد کرد که مشکلات مختلف مناطق محروم و آسیب پذیر برطرف شود. توسعه فکری و فرهنگی توسعه پویا و باعث بالندگی جامعه می شود

وی درباره شهرستان کارون جایگاه این شهرستان را در حوزه های فکری و فرهنگی ارزشمندی دانست و اضافه کرد:  در حوزه نویسندگی، شعر خوانی، فعالیت های هیات های مذهبی، میراث فرهنگیو ... ظرفیت ها خوبی است که در این شهرستان وجود دارد که این نشان دهنده اقدامات موثر حوزه فرهنگ در این جامعه است. این کتابخانه قطعا بعنوان یک مرکز فرهنگی و مطالعاتی خواهد شد که نیازهای مردم در زمینه های مختلف را بطرف خواهد کرد و محلی باری داد و ستد فرهنگی خواهد بود. انتظار می رود کلیه کتابخانه در کنار کار حوزه کتابداری به فعالیت ها فرهنگی و اجتماعی بپردازند و مشکلات اجتماعی را با اجرای فعالیت های متنوع برطرف کنند
شریعتی ادامه داد:  خیرین دغدغه مند در کنار دولت به حوزه کتاب و کتابخوانی اهتمام داشته باشند و تعداد کتابخانه های عمومی در مناطق محروم را افزایش دهند و یک نیاز اساسی برای پیشرفت جامعه کتابخانه عمومی است که آثار آن در آینده نمایان خواهد شد.

استاندار خوزستان با اشاره به ظرفیت های فرهنگی منطقه ای در جوار کتابخانه های عمومی گفت: باید به گونه ای عمل شود که نویسندگان و افراد خلاق بیشتر مورد توجه قرار گیرند با اجرای برنامه های حماتی و فکری و فرهنگی پشتیبانی بهتری از آثار این عزیزان صورت گیر. فرهنگ کتابخوانی باید بصورت خلاقانه و غیر مستقیم ترویج شود تا اثر مطلوبی بر فضای فکری و فرهنگی جامعه ایجاد کند.

شریعتی ادامه داد: مطالعه محوری و اشاعه روحیه پژوهش  و تحقیق ذهن انسان را از سطحی نگری، انفعال و پرداختن به حاشیه های کاذب دور می کند و این ثمره کتاب و کتابخوانی است که باید همه مسئولین این مساله فرهنگی را مدنظر قرار دهند.

کتاب‌های جذاب جوانان را به کتابخانه می‌کشاند

شریعتی گفت: لازم است کتاب‌هایی مورد مطالبه مردم و جوانان منطقه، فراهم آورده شود و شرایط برای پویایی آنها فراهم شود. اگر کتاب‌های به‌ روز، مورد تقاضا و جذاب برای مردم، دانش آموزان و  دانشجویان فراهم نشود کتابخانه کسی را به خود جذب نمی کند.
کتابخانه عمومی برکت سردار شهید مدافع حرم سیدحمید تقوی‌فر دومین کتابخانه شهرستان کارون و ۲۲۹مین کتابخانه عمومی خوزستان است که روز شنبه(23 آذر98) به بهره برداری رسید.این کتابخانه در مساحت یک هزار متر و زیربنای ۹۰۰ متر دارای بخش های مخزن، سالن‌ مطالعه مجزای خواهران و برادران، کافی نت، نمازخانه، بخش اداری و بخش مرجع است. تاکنون در این کتابخانه بیش از ۱۸ میلیارد ریال هزینه شده است.

حجت الاسلام قاسم خضیراوی، امام جمعه شهرستان کارون با اشاره به آیاتی از سوره قلم عنوان کرد: بشر مدیون کتاب و کتابت است، جایگاه کتاب در اسلام اصل است  و اصل و اساس اسلام با نگاه فرهنگی است که از کتاب سرچشمه می گیرد. اگر پیشرفت و ترقی است از دایره کتاب  کتابخوانی شکل می گیرد و اگر دین اسلام دین سیاسی، اجتماعی و ... است این مهم را از کتاب و کتابت استفاده می کند.

امام جمعه شهرستان کارون با بیان اینکه توجه به قلم در اسلام و قرآن نشان دهنده این جایگاه مهم است، افزود: استفاده های زیاد از واژه های قلم، تعلیم، پرورش، کتابت و...نشان دهنده این است که اسلام دین فرهنگی است و این مسیر باید ادامه پیدا کند چرا که مسیر پیشرفت و تعالی بشری نیز از همین اندیشه جاری و ساری است.

وی ادامه داد: کتابخانه عمومی برکت سردار شهید مدافع حرم سید حمید تقوی فر می تواند محلی برای شروع فعالیت های فرهنگی و ترویجی باشد و این در صورتی است که نام شهید تقوی فر، این سردار شناخته شده در عرصه بین المللی، می تواند در تبلیغ و ترویج این کتابخانه و اقدمات و فعالیت های آن اثر گذار باشد. شهید تقوی فر برای مردم ما و مردم عراق شناخته شده است. شهرستان  کارون با نام شهدای مثل تقوی فرها می درخشد و این شهرستان در همه برهه ها هم گام با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهد بود.

خرسندیم که در شهرستان کارون که یک شهرستان فرهنگی است و در زمینه های مختلف ادبی و نویسندگی جایگاه خوبی دارد این کتابخانه به بهره برداری رسیده است و کتابخانه های دیگر نیز در روستای موران شهرستان کارون نیز در حال احداث است که انی نشانده توجه مسئولین امر به این شهرستان است.

کتابخانه های عمومی محلی برای رویدادهای فرهنگی و اجتماعی است

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان خوزستان در آیین بهره برداری از این کتابخانه اظهار داشت: یکی از برنامه‌های جدی ما در کتابخانه‌های عمومی استان در ۲ سال گذشته توسعه زیرساخت‌های کتابخانه‌ای استان بوده است.

منصور کوهی‌رستمی بیان کرد: در آغاز فعالیت ۱۲ کتابخانه با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۳۰ درصد وجود داشت که با اهتمامی که صورت گرفت، اعتبار خوبی برای تکمیل این پروژه‌ها داده شد و امروز دهمین کتابخانه از این تعداد به بهره برداری رسید البته ۲ کتابخانه دیگر در شهرستان گتوند با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد در ساختمان تکمیل شده اند که به زودی آن‌ها نیز به بهره برداری می‌رسند.

وی ادامه داد: یکی از اهداف مهم ما در کتابخانه‌های عمومی تبدیل آنها به مکان‌های فرهنگی و اجتماعی است تا رخدادهای مهمی در سطح این کتابخانه‌ها شکل بگیرد و همچنین شاهد افزایش تعداد اعضا کتابخانه‌ها و بالار رفتن امانت کتاب باشیم.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان خوزستان بیان کرد: هدف ما از بهره برداری از یک کتابخانه صرفا امانت دادن کتاب نیست بلکه انتظار داریم اتفاقات فرهنگی، هنری و اجتماعی یک شهرستان به کتابخانه عمومی بیاید که این امر با اهتمام مسئولان در حوزه های مختلف از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، حوزه هنری استان و ... امکان پذیر خواهد بود.

کتابخانه عمومی برکت سردار شهید مدافع حرم سیدحمید تقوی‌فر دومین کتابخانه شهرستان کارون به شمار می رود، این کتابخانه در مساحت یک هزار متر و زیربنای ۹۰۰ متر بنا شده است که دارای بخش های مختلف بخش مخزن، سالن‌های مطالعه مجزای خواهران و برادران، کافی نت، نمازخانه، بخش اداری و بخش مرجع است.

تاکنون در این کتابخانه ۱۸ میلیارد  و ۶۳۷ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال هزینه شده است  که ۱۳ میلیارد و ۵۳۷ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال آن از محل تملک دارایی‌ها و ۲ درصد نفت، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال ان از محل بنیاد برکت و سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال آن نیز از محل هزینه تجهیزات نهاد  کتابخانه‌های عمومی تامین شده است.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: