کد خبر: 48230
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 13 دی 1402 - 10:19

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

از 5 بانوی تاثیرگذار در حفظ و معرفی میراث تمدن ایرانی- اسلامی تجلیل شد

منبع : کتابخانه و موزه ملی ملک
کتابخانه و موزه ملی ملک، از بانوان واقف و خادم فرهنگ ایرانی- اسلامی، هم‌زمان با برپایی آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت فاطمه سلام‌الله علیها تجلیل کرد.
از 5 بانوی تاثیرگذار در حفظ و معرفی میراث تمدن ایرانی- اسلامی تجلیل شد

به گزارش لیزنا، در این آیین که روز سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ برگزار شد، بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران از خدمات و کوشش‌های فرهنگی دکتر هایده لاله ، پیشکسوت باستان‌شناسی، دکتر سوسن اصیلی ،پیشکسوت کتاب‌داری و نسخه‌شناس، فرزانه قایینی ،پیشکسوت موزه‌داری، دکتر میترا اعتضادی ،پیشکسوت مرمت آثار تاریخی و زنده‌یاد ایران دست‌غیب بهشتی ،واقف آثار تاریخی در زمینه حفظ و معرفی میراث تمدن ایرانی- اسلامی تجلیل و تقدیر کرد.

نماهنگ ویژه تجلیل از بانوان واقف و خادم فرهنگ ایرانی- اسلامی را در لینک زیر می‌توانید ببینید؛

نماهنگ ویژه تجلیل از بانوان واقف و خادم فرهنگ ایرانی- اسلامی

امیر خوراکیان رییس موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در آغاز این آیین گرامی‌داشت، با خیر مقدم به مهمانان جشن و یادآوری اهمیت تجلیل از جایگاه ویژه کنش‌گران و کوشندگان راه فرهنگ این سرزمین، رویکردها و محورهای تازه کتابخانه و موزه ملی ملک در مسیر گسترش فرهنگ را تشریح کرد.

به تصریح رییس موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، توسعه برنامه‌های فرهنگی برپایه آثار این گنجینه، محوری‌ترین رویکرد این موسسه اعلام شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا اصلانی در جایگاه سخنران این آیین، با اشاره به جایگاه والای دختر دلبند پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم در فرهنگ دینی و مذهبی مسلمان، به ثمرات و دستاوردهایی اشاره کرد که باور به ارزش‌های حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در فرهنگ اسلامی و شیعی در سده‌های گذشته برجای گذاشته است.

شعرخوانی بانو سمانه خلف‌زاده، از دیگر برنامه‌های آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت فاطمه سلام‌الله علیها و بزرگ‌داشت روز زن بود.

پخش کلیپ‌های آیینی و تخصصی درباره مناسبت این جشن و برنامه‌های فرهنگی تخصصی آن در زمینه‌های کتاب‌داری و موزه‌داری، از دیگر برنامه‌های آیین بود. دو نمایشگاه «تک‌اثر بیست و دوم: گفت‌وگوی گل و مرغ: قاب‌آینه لاکی با نقش گل و مرغ، متعلق به دوره قاجار» و «گزیده نسخه‌های خطی و نشریات تاریخی مرتبط با بانوان» نیز هم‌زمان با این آیین  افتتاح شد.

آیین گرامی‌داشت میلاد حضرت فاطمه سلام‌الله علیها روز سه‌شنبه 12 دی 1402 برپایه وقف‌نامه حاج حسین آقا ملک،‌بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک، با برنامه‌های گوناگون فرهنگی با حضور گسترده دوستداران فرهنگ و هنر در این موقوفه برگزار شد.