کد خبر: 48116
تاریخ انتشار: شنبه, 18 آذر 1402 - 09:15

داخلی

»

گفتگو

اعلام نتایج مقالات پذیرفته شده همایش «منابع دیجیتالی و سرقت علمی»

منبع : لیزنا
دکتر الهه حسینی دبیر علمی بیست و یکمین همایش علمی‌دانشجویی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه الزهرا (س) با موضوع «منابع دیجیتالی و سرقت علمی» در گفتگو با خبرگزاری لیزنا بیان کرد که این همایش در روز چهارشنبه 22 آذر برگزار می‌شود.
اعلام نتایج مقالات پذیرفته شده همایش «منابع دیجیتالی و سرقت علمی»

به گزارش لیزنا، دکتر الهه حسینی دبیر علمی بیست و یکمین همایش علمی‌دانشجویی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه الزهرا (س)ضمن تشکر از مشارکت مخاطبان و دانشجویان، بیان کرد: سرقت علمی در دنیای دیجیتالی یکی از موضوعاتی است که گروه علم اطلاعات دانشگاه الزهرا (س)  همواره دغدغه آن را داشته و فرصت برگزاری بیست و یکمین همایش را مغتنم دانست تا این موضوع را به بحث بگذارد و زیرموضوعات پیرامون آن را در یک محفل علمی توسط علاقه‌مندان و محققان این حوزه واکاوی کند.

وی گفت: در جلسات اولیه انتخاب موضوع، کمیته علمی همایش به این اذعان داشت که سرقت علمی با تمرکز بر منابع دیجیتالی  از مهم‌ترین سوءرفتارهای پژوهشی در بین دانشجویان و محققان است و به دلیل اینکه در جامعه آکادمیک ما به جزئیات این چالش به خوبی پرداخته نشده است و محتوای فارسی کافی و مناسب در دسترس دانشجویان نیست،  بهتر است این موضوع را در سطح یک همایش ملی بررسی کنیم و تحلیل عمیق‌تری از این چالش جهانی داشته باشیم. از این رو، از بین چند موضوع پیشنهادی، این موضوع انتخاب شد و زیرمحورهایی با همفکری کمیته علمی تدوین شد.  سعید رضایی شریف آبادی، امیر غائبی، معصومه کربلایی آقا کامران، زویا آبام، و عباس دولانی اعضای کمیته علمی بیست و یکیمن همایش علمی-دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهرا (س) را تشکیل دادند که با رأی آنها، بنده به عنوان دبیرعلمی انتخاب شدم.

دکتر حسینی افزود: با اعلام فراخوان مقاله و دوبار تمدید آن، چندین چکیده دریافت کردیم و کمیته علمی همایش آن‌ها را مورد مطالعه قرار داد و امتیاز‌دهی کرد که 13 چکیده را برگزیدیم و فرصت نگارش متن کامل مقاله را به نویسندگان آن‌ها دادیم. پس از دریافت متن کامل مقالات، اعضای کمیته علمی همایش با دقت متون را ارزیابی و امتیازدهی کردند که از بین آن‌ها، فقط پنج مقاله برگزیده و برای ارائه در روز همایش انتخاب شدند. معیارهایی مانند همخوانی مقالات با موضوع و محورهای همایش، بکارگیری روش پژوهش علمی، روزآمدی منابع، استنتاج مناسب از یافته‌ها، انسجام و کیفیت کلی مقاله از معیارهایی بودند که در امتیازدهی تاثیر داشتند. داوران جهت بهبود متن مقاله کامنت‌هایی را درج کردند و در اختیار نویسندگان قرار گرفت تا آن‌ها را بررسی و اصلاحات و تغییرات لازم را اعمال کنند.

 

عنوان مقالات منتخب همایش «منابع دیجیتالی و سرقت علمی»

نام و نام خانوادگی نویسندگان مقالات

آیا دانشجویان مقصرند؟ راهکارهایی برای آموزش و فرهنگ‌سازی مقابله با سرقت علمی

معصومه پاسبانی

مصورسازی خوشه‌ها و تحلیل موضوعی حوزه سرقت علمی

فاطمه آرامیده، سمیه یعقوبی

آموزش اخلاق پژوهشی به دانشجویان کارشناسی علم اطلاعات و دانش‌شناسی باید آن‌ها را برای رعایت فضایل اخلاقی در پژوهش آماده کند

فرشید جوادی شکرو

نقش مجلات علمی معتبر در پیشگیری و تشخیص سرقت علمی

کتایون نصیرنیا

مقاله‌های سلب اعتبار شده در زمینه داده‌های پیوندی: یک تحلیل توصیفی

مارال علی‌پور طهرانی

 

وی گفت: در صبح همایش 5 سخنرانی کلیدی ارائه خواهد شد که با دعوت از محققان و اساتید ملی و بین‌المللی این حوزه، مسائلی که در مقالات مطرح نشده‌اند را به بحث خواهند گذاشت. در بعد از ظهر روز همایش یک پنل خواهیم داشت که مقالات منتخب ارائه خواهند شد. جزئیات برنامه همایش متعاقبا اعلام خواهد شد.

دکتر حسینی در ادامه افزود: به سهم خود از مشارکت تمام دانشجویان و مخاطبان که با ارسال چکیده و مقاله به غنای این رویداد علمی افزودند تشکر می‌کنم و قدردان زحمات کمیته علمی همایش نیز هستم. دکتر معصومه کربلایی آقا کامران نیز به عنوان رییس همایش مسئولیت برنامه‌ریزی و هماهنگی‌ها با کمیته اجرایی همایش را بر عهده دارند که  از زحمات این بزرگواران نیز تشکر می‌کنم.

وی گفت: از این فرصت نیز استفاده می کنم تا از حامیان علمی و معنوی همایش از جمله انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، شرکت پارس اذرخش،  پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران،  لیزنا، شرکت آراک فناوران برتر دانش، کتابخانه، موزه، و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، و کتابراه جهت همکاری حرفه‌ای و حمایت‌هایشان برای شکل‌گیری این همایش علمی تشکر کنم.

وی در پایان گفت: در ادامه از تمامی اساتید، دانشجویان،  محققان، و کتابداران عزیز دعوت می‌کنم تا با حضور خود در روز 22 آذر 1402 در سالن تورانی واقع در ساختمان خوارزمی دانشگاه الزهرا(س) ساعت 8 تا 17 به غنای همایش بیفزایند.

لینک ثبت‌نام در همایش: https://rooydadestan.ir/?p=141926