کد خبر: 35244
تاریخ انتشار: سه شنبه, 05 تیر 1397 - 12:36

داخلی

»

اخبار کتاب

شماره جدید فصلنامه «ایران‌نامه» در آلماتی منتشر شد

منبع : لیزنا
شماره جدید فصلنامه روسی‌زبان «ایران‌نامه» به همت نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلماتی قزاقستان، منتشر شد.
شماره جدید فصلنامه «ایران‌نامه» در آلماتی منتشر شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اولین شماره از این فصلنامه در فصل بهار 1397 شامل بخش‌های تاریخ و فلسفه، فرهنگ و هنر، زبان و ادبیات، گزارش‌های علمی و مقالات فرهنگی می‌شود.

در این نشریه مطالبی چون ناصر خسرو؛ خوان‌الاخوان (ادامه، آغاز متن در شماره 1-2 (41-42) سال 2017)، اکبر تورسان از جمهوری تاجیکستان؛ دنیای قدیم در این زمان لباس جدید پوشیده است و مهدی سنایی از ایران؛ روابط متقابل ایران و آسیای مرکزی: گرایش‌ها و چشم‌اندازها (پایان متن، آغاز متن در شماره 3-4 (35-36) سال 2015) آمده است.

آلکساندر قادربایف، دکترای علوم تاریخ از انستیتوی شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه؛ از بین بردن با دستور پیشوای معظم استالین طی سال‌های 1940 تا 1951، آبلیت کمالوف دکترای علوم تاریخی دانشگاه توران، آلماتی؛ از دشت کویر تا امپراطوری چین: مراحل اساسی همزیستی ترک‌ها و سغدی‌ها، تاج الدین مردانی دکترای علوم رشته زبان و ادبیات از تاجیکستان؛ هندی‌ها در آثار صدرالدین عینی از دیگر مطالب این نشریه به شمار می‌رود.

در بخش دیگر شماره 45 این نشریه به الهام الدین دولتوف، دبیر علمی آکادمی علوم تاجیکستان؛ شعر و شاعر از منظر سنت، محسن حیدرنیا، رییس کرسی تاریخ و فرهنگ ملل مسلمان دانشگاه علوم انسانی و دانشگاه آزاد شهر ری ایران؛ بررسی نقش قراخانیان در پیوند تاریخی پارس ها و ترک‌ها، بدرالدین مقصوداف، دکترای ادبیات فارسی؛ نوروزی در شعر فارسی و تاجیکی دوره کلاسیک اشاره دارد.

همچنین به مطالبی با موضوع یاراسلاو پیلیپچوک، کارمند علمی بخش اوراسیایی انستیتوی شرق‌شناسی بنام کریمسکی آکادمی ملی علمی اوکراین؛ مقابله با عثمانی‌ها همراه با صفوی‌ها، دکتر نادره نفیسی از ایران؛ نیما یوشیج، شاهزاده ساسانی، باتیرخان بولات بیک، انستیتوی شرقشناسی بنام سلیمانوف کمیته علوم وزارت علوم قزاقستان؛ همنوایی معنوی در خلاقیت آبای و شعرای ادبیات کلاسیک فارسی می‌پردازد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: