کد خبر: 38196
تاریخ انتشار: سه شنبه, 18 دی 1397 - 09:08

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در مراسم بزرگداشت زنده یاد اردلان جوان عنوان شد:

پژوهش‌های حوزۀ علوم انسانی، مادر همۀ پژوهش‌هاست

منبع : روابط ‌عمومی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
نشستی با محوریت مرور فعالیت‌های پژوهشی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و بزرگداشت مقام علمی مرحوم  سید علی اردلان جوان، مدیرمسئول مجلۀ علمی- پژوهشی کتابداری و اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی در مرکز اسناد این آستان برگزار شد.
پژوهش‌های حوزۀ علوم انسانی، مادر همۀ پژوهش‌هاست

به گزارش لیزنا، نشستي با محوریت مرور فعالیت‌های پژوهشی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و بزرگداشت مقام علمی مرحوم دکتر سید علی اردلان جوان، مدير اسبق کتابخانۀ مرکزي آستان قدس رضوی در تالار مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی برگزار شد.

در این نشست که با حضور جمعی از مسئولان و پژوهشگران این سازمان، رئیس مرکز امور طلاب جامعه‌المصطفی مشهد و خانواده‌های آنها، اساتید دانشگاه و خانوادۀ مرحوم دکتر اردلان جوان برگزار گردید، بخشی از مهم‌ترین فعالیت‌های پژوهشی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در حوزه‌های مختلف کتابداری، موزه‌داری، اسناد، نسخه‌های خطی، مطبوعات، نشست‌های علمی-  تخصصیِ درون‌ و برون‌سازمانی، حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی، معرفی و چالش‌ها و خلأ حوزۀ پژوهش سازمان بیان شد.

در این برنامه، مشاور علمی و پژوهشی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان این که بخش عمدۀ پژوهش، جستجوکردن است که بیشترِ افراد جامعه توانایی انجام آن را دارند، افزود: آنچه جامعۀ ما در آن حوزه ضعیف است، پژوهیدن به معنای فراتر از داده‌ها، رفتن و تحلیل و تفسیر و تولید یک چیز جدید است نه تکرار صِرف داده‌های موجود؛ به بیان دیگر می‌توان گفت که پژوهش، مادۀ خامی به نام«تفکر» می‌خواهد و تفکر، به مادۀ خامی به نام«مطالعه» نیاز دارد و بدون مطالعه و دانش حداقلی در حوزۀ موضوع مورد نظر و سپس تفکر بر آن، انجام پژوهش، شدنی نیست.

محسن نوکاریزی با تأکید بر این‌که پژوهش‌های حوزۀ علوم انسانی، مادر همۀ پژوهش‌هاست، ادامه داد: اگر افراد دانش کافی در حوزۀ تخصص خود داشته باشند، همۀ پدیده‌های عالم به خودی خود، امکان تبدیل‌شدن به یک اثر پژوهشی را دارد.

وی به اهمیت بحث مطالعه در تمام حوزه‌های علوم اشاره کرد و گفت: بسیاری از افراد، دلیل اصلی معظل مطالعه را وجود شبکه‌های اجتماعی می‌دانند در حالی که اگر بتوانیم تهدید شبکه‌های اجتماعی را به فرصت تبدیل کنیم، می‌توان از آن به عنوان ابزاری برای گسترش کتاب‌خوانی و مطالعه استفاده کرد؛ هم¬چنان که در بسیاری از کشورها با وجود شبکه‌های اجتماعی، آمار کتاب‌خوانی در سطح بالایی است.

در ادامه، پس از پخش نماهنگ کوتاهی از مهم‌ترین فعالیت‌های دکتر سیدعلی اردلان جوان، خانواده و دوستان ایشان به بیان ویژگی‌های وی در دو بُعد علمی و سجایای اخلاقی ایشان پرداختند.

 

گفتنی است که آن مرحوم تا سال 1372 حدود دو دهه ریاست موزه های آستان قدس رضوی را بر عهده داشته و تا پایان حیاتش مدیرمسئول مجلۀ علمی- پژوهشیِ کتابداری و اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: