کد خبر: 15833
تاریخ انتشار: دوشنبه, 09 تیر 1393 - 07:17

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

سخن هفته

شما عصبانی هستید: سخنی با کتابداران کتابخانه‌ های عمومی (نهاد)

سید ابراهیم عمرانی
شما عصبانی هستید: سخنی با کتابداران کتابخانه‌ های عمومی (نهاد)

 لیزنا، سید ابراهیم عمرانی، سردبیر:  شما عصبانی هستید. به شما حق می‌دهم، ولی آن قدر عصبانیت چشمان شما را تیره و تار کرده که اصلا کمی ‌جلوتر را نمی‌بینید و نگاه هم نمی‌کنید.

 

من ابراهیم عمرانی هم به عنوان کتابدار و هم به عنوان لیزنا، همیشه به عنوان یک همکار کوچک و اندکی پرسابقه در کنار شما بوده و خواهم بود. تلاش خودم را می‌کنم که صدای شما را به گوش مسئولان برسانم ولی از شما هم انتظاراتی دارم. شما خیلی عصبانی هستید. این فریادها از تبعیضهایی است که باور دارید در چند سال گذشته در حق شما روا داشته شده. آقای ملک احمدی و آقای وزیر ارشاد دریافت کننده همه کامنتهای شما بودند و آقای مدیرکل جدید هم که در مصاحبه اخیرشان فرمودند که همه نظرهای شما را می‌خوانند و خوانده‌اند.

 

حالا خوب به نقل قولهای زیر دقت کنید، سوالهای زیر با امضای کتابدار سوالهای خود شما است و چند تایی هم سوالهای فرضی من و پاسخهای زیر که با امضای نهاد نوشته شده همه پاسخهای فرضی من است:

 

-          معیشت ما حرف اول ما است (کتابدار)

-          معیشت روی کاغذ حل نمی‌شود (کتابدار)

-          از یک نظر منتشر شده در لیزنا: "ما به شغلی که داریم به خود افتخار میکنیم اما با افتخار چرخ زندگی نمی‌چرخد!"

-          من استرس روبرو شدن با خانواده خودم و صاحبخانه و بقال و نانوا را دارم (کتابدار)

-          من قبض آب و برق که می‌آید آن روز اصلا  دل و دماغ ندارم و خدا از تقصیرم بگذرد اگر به دانش آموز یا بازنشسته بخت برگشته‌ای ناملایم پاسخ داده باشم.

-          از یک نظر منتشر شده در لیزنا: "از دبیر کل محترم خواهشمندیم حکمهای جدید را دوباره بازبینی نمایند به علت سرعتی که در صدور احکام وجود داشته اشتباهات و تناقضات فراوانی در آنها وجود دارد به طوری که دو فرد با شرایط کاملا یکسان دو حکم متفاوت دارند."

-          از یک نظر منتشر شده در لیزنا: "از یکی شنیدم که حقوق دادگستری 80 درصد افزایش پیدا میکنه در حالی که حقوق ما 20 درصد!!!!! بخدا این 20 درصد یعنی عقب موندن بیشتر کتابداران از زندگی و اجتماع!!!."

-          از یک نظر منتشر شده در لیزنا: "جناب آقای مختارپور بن ماه رمضان و هدیه روز زن را برای ما کتابداران پیگیری نمایید. حق مسکن. حق بهره وری. حق ایاب و ذهاب را برای ما کتابداران درنظر بگیرید برای شما سلامتی و طول عمر را خواهان هستیم"

-          از یک نظر منتشر شده در لیزنا: "با سلام واحترام لطفا برای کتابداران روستایی مزایایی در نظر بگیرید چرا حقوقشون مثل سال گذشته محاسبه شد آخه شما کدوم ارگان را دیدید که بیمه 12 روز داشت این بیمه جایی کاربرد ندارد لطفا کمی‌به فکر ما باشید"

 

-          من در حدی می‌توانم این مشکل را حل کنم که قانون دست مرا باز بگذارد و سعی خودم را می‌کنم که حد بالای ارفاق قانونی را در نظر بگیرم. (نهاد)

-          من می‌توام احکام را اصلاح کنم و بر اساس قانون حقوقتان را اصلاح کنم و نه بیشتر (نهاد)

-          من اضافه کاری را در حدی که بخشنامه معاونت مدیریت و برنامه ریزی رئیس قوه مجریه اجاره می‌دهد می‌توانم پرداخت کنم و نمی‌توانم از بودجه مثلا خرید کتاب یا تعمیرات ساختمان اضافه کاری بدهم چون این دو تا از دو ردیف مختلف است.(نهاد)

 

-          تبعیض چه؟ کسی را که بالای سر من گذاشته‌اید، ولله نه به اندازه من سابقه دارد و نه مدرکش از من چرب‌تر است و احتمالا فقط ظالین را بیشتر از من می‌کشد که با آن طناب خودش را بالا بکشد. نه خانواده شهید است و اعتقادش هم به میزان دریافتیش بستگی دارد. من هم در همین مملکت و بعد از انقلاب به دنیا آمده‌ام و در همین مدارس نظام مقدس جمهوری اسلامی‌ درس خوانده‌ام و در همین دانشگاهها درس خوانده‌ام. نمازم ترک نشده، روزه را هم می‌گیرم . چرا شاخصها و ملاکها باید فقط در جهت حفظ ظاهر  ثابت بمانند؟  

-          از یک نظر منتشر شده در لیزنا: "منم با این نظر موافقم خیلی از این افرادی که تحت عنوان کارشناس مشغولند واقعا بیکارند و کار خاصی انجام نمیدن مثلا ایستگاه مطالعه چند ماه کنسل شده و البته همون موقع که بود آیا نیاز به یک کارشناس مستقل داره؟یا اینکه کارشناس منابع که الان چند ماهی هست حتی یک کتاب و مجله هم به کتابخونه‌ها نیومده در ضمن مجموعه سازی هم که در نهاد متمرکز است آیا درست است پول بیت المال را اینطوری هدر دادن؟"

-          از یک نظر منتشر شده در لیزنا: "ادارات استانی به نوعی خودمختارشده اند و کاملا سلیقه‌ای عمل می کنند به طوری که دست مدیران به قدری باز است که بدون هیچ مانعی و قانونی به راحتی هرکس را با هر رشته و تخصصی و فقط به واسطه آشنایی در ادارات به کار می گیرند و تحت عناوینی چون حق کارشناسی , ماموریت و اضافه کار حق کتابداری که در منطقه‌ای دورافتاده مشغول به خدمت می باشد را به آنها تقدیم می کند"

 

-          تلاش خواهد شد که این تبعیضها تا جایی که پیدایشان کنیم برطرف شود. (نهاد)

-          اگر ببینیم کسی شایستگی نداشته و فقط به جهت اینکه در باند خاصی بوده، پست گرفته که حق مسئولیت بگیرد و عملکرد ضعیفی هم داشته درباره ایشان تجدید نظر  خواهد شد.(نهاد)

 

دوستان گرامی ‌اگر ادامه دهم مثنوی هفتاد من کاغذ می‌شود. بنده هم مانند جناب مدیرکل جدید یکایک نظرهای شما را می‌خوانم. من مسئولیتی در نهاد ندارم. ولی می‌خوانم چون به عنوان همکاری قدیمی‌ در نهاد، به مجموعه کتابخانه‌های عمومی ‌کشور حساسیت دارم و عشق می‌ورزم[1]. می‌خوانم چون همیشه می‌خواهم که در جریان وضعیت شما باشم چون الآن مسئولیت دیگری دارم و سعی می‌کنم به کمک مجموعه لیزنا، فضایی را باز کنیم که حرفها زده شود و مشکلات مطرح شود.

 

دختران و پسرانم، خواهران و برادرانم، کتابداران عزیز، من هم در این مملکت زندگی می‌کنم و هزینه‌های کمرشکن و تورم افسار گسیخته را تجربه کرده‌ام و می‌کنم. خوب می‌دانم که با حقوقی که می‌گیرید، واقعا نمی‌توان زندگی را اداره کرد و مشکل معیشت خیلی مهم است. جناب آقای ملک احمدی تلاشی را آغاز کرد و چنین برمی‌آید و  امیدوار هم هستم که دبیر کل جدید هم در این داستان مصمم هستند و به دنبال احکام هستند و فکر می‌کنم این احکام به جریان بیفتد و مزیتهای نسبی شامل حال شما شود. این را هم می‌دانم که با این افزایش ممکن است کمی ‌بهتر بشود، باز چیزی نخواهد بود که همه مشکلات مالی را برای شما حل کند. ولی می‌خواهم فرض کنم که مشکلات مالی شما انشاءالله به حداقل رسیده است (فرض محال که محال نیست).

 

خوب حالا می‌خواهم با این فرض بپرسم که مدیر کل کتابخانه‌های عمومی‌ جز حقوق و معیشت کتابدرانش در این سو، چه مسألۀ دیگری دارد؟ در سوی کاربران را می‌گویم. در سوی مردمی‌ که از مالیاتهایشان من و شما حقوقی می‌گیریم و گرفتن خدمات خوب، حق مسلم آنها است. خُب با این فرضها حاضرید به سوالات من پاسخ بدهید؟ مطمئن باشید که پاسخهایتان به درد مدیر کل جدید خواهد خورد.

 

گفتم از 278 نظر زیر یک خبر، تنها  3 نفر حرفهایی غیر از معیشت را مطرح کردند که من این را می‌گذارم پای اینکه اولین بار بود که همه به صحبت آقای مدیر کل که فرموده بودند من کامنتهای شما را می‌خوانم عکس‌العمل نشان داده‌اید و معضل اصلی خودتان را گفته‌اید (ذیل خبری دیگر هم 77 نظر آمده که جز یکی همه به معیشت اشاره دارند) لیکن مطمئن هستم از معیشت که بگذریم مسائل زیادی هست که باید طرح کنیم.

 

اگر یادتان باشد یادداشتی در همین ستون حدود یک ماه قبل 12 خرداد نوشتم که درست روزی منتشر شد که حکم مدیرکل جدید زده شد و همزمان خبر حکم شروع به کار جناب آقای مختار پور و رفتن مدیر قبلی را هم منتشر کردیم. فکر می‌کنم آن نوشته در آن روزها نمی‌توانست خوانده شود و منظور خود را برساند. هیجان حاکم شده بود و نظرهای زیر آن نوشته هم درباره تغییر مدیر بود. لیکن با خواندن نظرات فراوان شما ذیل این دو خبر اخیر به نظرم آمد که سوالی را که در آن نوشته پرسیده بودم، دوباره از شما بپرسم، چون با همه مشکلات معیشتی که دارید، یک چیز را نباید فراموش کنید، وظیفه تان در برابر مردم. چرا که باید:

 

به یاد داشته باشید که منزلت هر حرفه در درجه اول در گرو نیاز جامعه به آن حرفه و بعد از آن نیاز به پاسخ گرفتن درست از سوی آحاد آن حرفه است. بنابراین نیاز به حرکتی همگانی داریم که خودمان را با آخرین دست‌آوردهای خدمات کتابخانه‌های عمومی‌دنیا بازآموزی کنیم. اگر کاهلی کنیم نه فقط به خودمان که در مورد سایر هم حرفه‌ای‌هایمان هم کوتاهی کرده‌ایم. (از سخن هفته 12 خرداد)

 

اگر وظایفمان را درست انجام ندهیم، چه آقای مختارپور و چه آقای ملک احمدی و چه وزیر ارشاد، توانایی دفاع از معیشت ما را نخواهند داشت. هر چه جامعه به کار ما نیازمندتر باشد، منزلت ما بیشتر می‌شود و این کار بیشترش به خود ما بستگی دارد. نمونه‌اش همین طرح کتاب من است که در جائیکه کتابداران دارند عاشقانه کار می‌کنند تبدیل شده به یک پدیده‌ای که با خودش نیازمندان را به کتابخانه می‌کشد، و آنجا که دوستان عزیز من کمی ‌تنبلی می‌کنند، به قول یکی از همین نظرات زیر خبر، تبدیل شده به «طرح کتاب خانواده» و فقط آمار سازی انجام می‌شود. من در یادداشت 12 خرداد خودم سوالاتی از شما پرسیده بودم. آیا موافقید حالا که 275 نظر برای معیشت خودتان گذاشته‌اید، در پاسخ به این سوالات فقط به آنها پاسخ دهید و درباره معیشت زیر این یادداشت خاص نظر نگذارید. فرض من همانطور که دربالا گفته شد این است که آقای مدیرکل در این موضوع تصمیم جدی دارند که در حد توان مشکلات معیشتی را حل کنند:

 

از سخن هفته 12 خرداد:

1-       "کتابداران کتابخانه‌های عمومی ‌کشور در صورتی که احساس کنند دبیر کل دنبال مشکلات ایشان است و در عمل هم بتواند برخی از مشکلات صنفی کتابداران را مرتفع نماید و حداقلی در سطح زندگی شما اثرگذار باشد، تا چه حد می‌تواند از شما انتظار داشته باشد که شما در 6 اولویت بعدی[2] و اولویت‌های دیگری که برای فرهنگ کشور ودر قالب وظایف کتابخانه‌های عمومی‌جای می‌گیرند، در کنار او باشید و کمکش خواهید کرد؟ و نکته مهمتر، توانایی کمک کردن را هم دارید؟ توان خودتان را از نظر علمی ‌و فنی ارزیابی کرده‌اید؟ چقدر آماده اجرای این اولویت‌ها هستید؟

 

2-       نگاهتان به کتابخانه چیست؟ در قرن 21 زندگی می‌کنید یا 20 یا در دوره تفکرات 7.5 در 12.5 سانتی متر؟

 

3-       کتابخانه عمومی ‌را تالاری برای درس خواندن شب‌های امتحانِ دبیرستانی‌ها و کنکوری‌ها می‌دانید یا کمکی برای اهل محل که ساده‌ترین سوالاتشان مثل نرخ میوه و تره‌بار در محل تا پیچیده‌ترین نیازهای اطلاعاتی ایشان را باید تلاش کنید که پاسخ دهید؟

 

4-       نگاهتان به منابع چیست؟ چه منبعی با چه قالبی و با چه ابزاری و در چه محیطی و درچه شبکه‌ای را می‌توانید مدیریت کنید؟ از منابع چاپی کتابخانه‌ای تا منابع الکترونیکی سرگردان روی وب؟

 

5-       نگاهتان به مخاطب چیست؟ مخاطب شما کیست؟ مراجعه‌کنندگان به کتابخانه یا وب سایت آن یا افرادی که در جامعه محلی شما باید از شما خدمات بگیرند و اصلاً شما را نمی‌شناسند؟

 

6-       نگاهتان به کتابدار چیست؟ همین که مدرک کتابداری دارید، شایستگی کار در کتابخانه را دارید؟"

 

 

اینها سوالاتی است که نگاه و نگرش شما را هدف قرار می‌دهد. این سوالها ناظر به تغیر نگرش شما به کتابداری سنتی است که هنوز بر فضای آموزش کتابداری ایران سنگینی می‌کند. این سوالها ادعا دارد که کتابداری که شما یاد گرفته‌اید برای نیاز مردم کافی نیست. برای این تغییر نگرش نیاز به آموزش داریم.  مثل اینکه به جای شما من باید یادآوری کنم که برای برنامه ریزی حتما باید به آموزش هم دقت شود، چون در همه سخنان و نظرهای شما عزیزان در این مدت تقاضای آموزش و بازآموزی حرفه‌ای و نظری را ندیده‌ام. چیزی که در همه حرفه‌ها هست و باید باشد و ضمنا باید جدی باشد و در سطح خوب برگزار گردد و شما را با تازه‌های حرفه تان آشنا کند. دانشکده‌های کتابداری ما به باور من از آنچه در حرفه اتفاق می‌افتد، متاسفانه یا بی خبرند یا خود را به بی خبری زده‌اند و همان جزوه‌های مندرس در غالب این دانشکده‌ها هنوز کاربرد زیادی دارند. بنابراین باید آنچه را در دانشکده‌های کتابداری آموزش نداده‌اند، و آنچه اتفاقات جدید در حرفه ما محسوب می‌شود به شما آموزش داده شود. دوره‌هایی نه صوری و فقط برای گرفتن برگه‌ای و مدرکی که دوره‌ای گذرانده شده است و حالا حقوق مرا اضافه کنید. دوره‌هایی که بگوید نیاز مخاطب قرن 21 ایران چیست؟ چگونه این خدمات را می‌خواهد؟ در چه حوزه‌هایی می‌خواهد؟چاپی می‌خواهد یا الکترونیک؟ کاربران ما از چه نویسندگان و سایتهایی دوست دارند بخوانند؟

 

و نکته بسیار مهم این که: به چه نظریه‌ها، ابزارها، روشها و تکنیکهایی برای این پاسخگویی به مردم نیاز دارید؟ و چه کسانی قرار است این نظریه‌ها، ابزارها، روشها و تکنیکها را به شما  آموزش دهند؟

 

 

عمرانی، ابراهیم. «شما عصبانی هستید: سخنی با کتابداران کتابخانه‌های عمومی (نهاد)». سخن هفته لیزنا، شماره 189. 9 تیر 1393.



 

1-       چون کتاب می خوانم. شاهد زیاد دارم. از بچگی اهل خواندن بوده‌ام و تا امروز که بخش عمده کارم شده کتابداری الکترونیک و همه درس خواندن‌هایم هم شده سازماندهی منابع در وب و مجموعه سازی در کتابخانه دیجیتال باز هم کتاب کاغذی انیس و مونسم باقی مانده و خواهد ماند، و خوشحالم که با همه مشغله (8 صبح تا 7 و گاهی بعد از ظهر)، و مطالعات و نوشتنهای کتابداری،  این سال جدید تا اینجا 7 کتاب را به اتمام رسانده‌ام و یک کتاب هم در دست خواندن دارم.

2-       شروع به کار کتابداریم، از کار دانشجویی که بگذریم در نهاد بوده. روزی 25 تومان حقوق می گرفتم و از اول تابستان 1354 که تعطیل تابستانی کلاسها شروع شد در انبار توزیع کتاب هیأت امنای سابق واقع در خیابان حقوقی و زیر دست آقای دانش پژوه، کارگر بسته‌بندی و کارتن کردن کتابها و بارنامه کردن آنها به کتابخانه‌های شهرستانها بودم  و بعد هم مدتی کمک فهرستنویس شدم.

3-       از سال 1362 در سیستم آموزش نهاد شدم معلم سازماندهی مواد و مدت 12 سال تا پایان سال 1373 و پایان دوره‌های کاردانی نهاد به همکاری با نهاد ادامه دادم.

 

[2]. منظور از 6 اولویت بعدی، اولویتهای آقای ملک احمدی در سخنرانی افتتاحیه همایش آینده پژوهشی است که بهانه نوشتن سخن هفته 12 خرداد بود.

برچسب ها :
دانش شناس
|
Iran
|
1393/06/24 - 09:31
0
5
آب گل آلودی است آقای عمرانی هم ماهگیر شده اند.
همیشه حرف زدن راحته اما یه نگاهی به هرم سلسله مراتب نیازهای آقای آبراهام مازلو بندازید جواب همه حرف های آرمانیتون رو میده.من نمیخواهم حرف از کمبودها بزنم اما واقعیت اینه که نیرو تا تامین نباشه همین مقدار کار هم زیاده به نظرم.حالا هر جایی میخاد باشه بحث من صرفا نهاد نیست.
والله چی بگم؟
|
Iran
|
1393/05/06 - 12:31
1
7
آیا حفظ کتابخانه در شرایط فعلی لازم است:
1- عدم توانایی نهاد در احداث یا تعمیر کتابخانه در مواردی که کتابخانه فعلی تقریباً مخروبه است.
2- عدم تأمین منابع مالی برای حقوق، مزایا و هدایای کافی پرسنل نهاد
3- تحقیر روسای شهرستانها مقابل شهرداری و ارشاد در بحث نیم درصد یا انجمن به لحاظ نبود حمایت قانونی
4-نبود توجیه و مقبولیت خیرین جهت ورود در بحث کتابخانه ها و از طرفی اصرار نهاد بر تأسیس انجمن خیرین حتی در کوره دهات.
5- رئیس اداره ارشاد دبیر انجمن کتابخانه هاست و رئیس اداره کتابخانه ها عضو علی البدل انجمن. از طرفی نهاد پیگیر جلسات از رئیس اداره هیچ کاره است. آیا این صحیح است؟
6- رئیس اداره بودن بدون کارمند امور اداری، حسابدار، راننده، نیروی خدماتی، نگهبان، حراست، امین اموال، مسئول خرید، دبیرخانه و ... یعنی رئیس اداره با کاربردهای مختلف و در یک کلام همه کاره مانده از هرکار.
7- نهاد عمومی غیر دولتی یعنی چه؟ هدف از اینکار چه بوده است؟ آیا بیچاره تر از کتاب و کتابخانه و کتابدار برای کم کردن وزن بالن در حال سقوط دولت نبود؟!!؟؟ رشد فرهنگی می خواهید!!؟؟
کتابدار شهرکردی
|
Iran
|
1393/04/18 - 17:47
0
6
باسلام و قبولی طاعات و عبادات
استاد بحث تبعیض در استان ما بیداد می کنه ، بین نیروهای ستاد و کتابدار آنچنان فاصله ای قرار داره که اگه به یک نفرشون بگی یک ساعت در کتابخانه کار کن کسر شان می داند چه رسد به اینکه موقع جابه جایی کتابخانه ای ازشون کمک بخواهیم.حالا اداره کل چه شانی داره من نمیدونم...
کتابدار آذربایجان
|
Iran
|
1393/04/15 - 15:42
2
7
سلام
لطفا آقای دبیر کل جدید
همانطور که خیلی از پست های سازمانی نهاد سلسله مراتب دارند برای کتابداران هم سلسله مراتب قایل شوید. مسلم است که همه ی کتابداران در یک سطح نیستند. برخی حتی برای فایل کردن هم نیاز به مجوز استان دارند! لطفا آنها که کار می کنند و آنها که کار نمی کنند را در یک ردیف قرار ندهید
در خیلی از کتابخانه ها نیاز به سرکتابدار، فهرسنویس و کتابدار مرجع داریم. لطفا شما از تخصصی شدن امور کتابخانه حمایت کنید. البته برخی از کتابخانه ها که نیروی کمی دارد این عملی نیست ولی در بسیاری از آنها بیش از سه نفر نیرو داریم
کتابدار1
|
Iran
|
1393/04/14 - 18:01
7
1
آقای عمرانی شما دیگه چرا؟! نباید هیچیش رو نشون میدادید. ما که از کار شما سر در نمیاریم. حداقل اینو نشون ندید
كتابدار
|
Iran
|
1393/04/14 - 16:18
14
8
خواهشمنديم جهت بازده كاري بهترومفيدتركتابداران زن ساعت كاري مادراني كه بچه ي زير7سال دارندكمترشود.
پاسخ ها
...
| Iran |
1393/04/15 - 08:00
میتونید سر کار نیایید خواهر من! این مقدار حقوق برای همه برای هشت ساعت کار هست نه کمتر نه بیشتر.
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/14 - 15:13
1
29
مشکل نهاد مالی است پول تجهیزات ندارند پول اجاره ساختمان کتابخانه ندارند پول برای ساخت کتابخانه ندارند پول برای هزینه های جاری کتابخانه ندارند ولی تا دلتان بخواهد پول برای چاپ کتابهای افراد خاص دارند پول برای چاپ پوستر های بی کاربرد دارند پول برای برگزاری مسابقات بدون مخاطب دارند و پول برای برگزاری همایش و دوره های پر هزینه و بی بازده دارند پول برای ایجاد پست های خنده دار و بیکار مثل کارشناس ایستگاه مطالعه و سایر کارشناسان که همه در جریانند دارند نهاد باید ستاد را کم حجم تر کند این همه کارشناس بیکار و از طرف دیگر کتابخانه های کم نیرو که فرصت کافی برای رفع نیازهای اطلاعاتی مراجعه کننندگان ندارند
کتابدار خراسان جنوبی
|
Iran
|
1393/04/14 - 15:02
0
27
من در ابتدای استخدامم با تمام انرژی مشغول شدم. خودم سراغ مراجعه کننده می رفتم و با توجه به علایقش بهترین کتابها رو بهش معرفی میکردم سعی می کردم در زمینه پژوهشی کاملا در کنارشون و یاری دهنده اشون باشم با مراجعه به مدرسه ابتدایی برای بچه های انواع مسابقه و برنامه برگزار می کردم و آنها را جذب کتابخانه کردم اما رفته رفته هوا سرد شد نفت نداشتم بخاری نداشتم پول نداشتم صاحبخانه کتابخانه بدلیل نگرفتن اجاره ما را بیرون انداخت باز من بودم تنها بدون پشتیبانی رئیس اداره و همکاران آفتاب مهتاب ندیده اداره کل تمام مشکلات را تنهایی حل کردم و همیشه سوالم این بود رئیس اداره شهرستان و سایر کارشناسان و مدیر کل استان چه نقشی در کتابخانه ها دارند وقتی تمام کارها را من کتابدار انجام می دهم. من تنها بودم با شهرداری که پول نمی داد با صاحبخانه ای که پول میخواست و با اداره ای که هیچ نقشی در ارتقای کتابخانه نداشت من مراجعه کننده ها را فراموش کردم این سرگذشت تمام تحصیل کرده های کتابداری است که با عشق و انرژی وارد کتابخانه های عمومی می شوند.
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/14 - 11:35
1
20
باسلام
من درکتابخانه ای که تبعیض باشه نمی توانم کارکنم
پاسخ ها
همکار
| Iran |
1393/04/14 - 15:25
تبعیض که بماند کتابخانه ای که مثل قفس می ماند حتی اگه بمیری هم باید کتابخانه باز باشه چون همکار نداری که مرخصی بگیری بری به دردت برسی!بعد انتظار دارند همه این مسائل را تحمل کنیم فکرنمی کنند که بعد از این همه سال کار کردن کتابدار تسهیلات بیشتر نیاز دارد نه مسائل و مشکلات بیشتر
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/14 - 10:39
3
13
با سلام
طرح کتاب من بسیار عالی بود و افراد زیادی را جذب کتابخانه ها کرد و کتابخانه ها را بسیار فعال کرد چرا که با کتابای ارسالی نهاد کسی جذب کتابخونه نمیشهمن هر وقت کتابای کتاب من میومد احساس خیلی خوبی داشتم با همه مشکلات مالی خودم و کتابخونم ولی احساس خوبی بهم دست میداد که تونستم نیاز یک مخاطب رو برطرف کنم
کتابدار مشهد
|
Iran
|
1393/04/14 - 09:54
6
8
از دقت شما ممنونیم
ولی ما کتابداران خانم کارشناسی از خبرافزایش حقوق کتابدارن آقا و یا خانمهای کارشناسی ارشد خانم خیلی دلگیر شدیم و نا امید و در آخر عصبانی که 17سال در این کتابخانه ها با روزهای بد و بدتر ساختیم و آخر باید این خبر را بشنویم آیا انصاف است.
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/14 - 09:31
15
6
آقای عمرانی خدا خیرتون بده که حرف دل منو زدید دقیقا من هم این مطلبی که شما فرمودید رو به همکارانم همیشه میگم اما اونها به جای یه کم منطقی فکر کردم و قبول این مطلب که در برابر مردم مسئول هستن و باید خدمت شایسته انجام بدن سریع عصبانی میشن و ... امیدوارم قبل از اینکه خدا فرصت خدمت به مردم رو ازشون نگرفته بیدار بشن و یه وقت چشم باز نکنن ببینن فرصت ها از دست رفته و کوله باری از مسئولیت ها و کارهایی که بایدانجام می دادن و ندان سنگینیش وبال اون دنیاشون شده
پاسخ ها
بی نام
| Iran |
1393/04/14 - 14:12
ببخشید چرا این پست آیتم اعلام نظر آماری نداره چرا؟؟؟؟؟؟
کتابدار متعجب
| Iran |
1393/04/14 - 10:20
لیزنای عزیز چرا این پست از گزینه های می پسندم یا نمی پسندم هموم علائم مثبت و منفی نداره تبعیضی در کاره یا ...
رئیس شهرستان
|
Iran
|
1393/04/14 - 08:47
2
25
آیا حفظ کتابخانه در شرایط فعلی لازم است:
1- عدم توانایی نهاد در احداث یا تعمیر کتابخانه در مواردی که کتابخانه فعلی تقریباً مخروبه است.
2- عدم تأمین منابع مالی برای حقوق، مزایا و هدایای کافی پرسنل نهاد
3- تحقیر روسای شهرستانها مقابل شهرداری و ارشاد در بحث نیم درصد یا انجمن به لحاظ نبود حمایت قانونی
4-نبود توجیه و مقبولیت خیرین جهت ورود در بحث کتابخانه ها و از طرفی اصرار نهاد بر تأسیس انجمن خیرین حتی در کوره دهات.
5- رئیس اداره ارشاد دبیر انجمن کتابخانه هاست و رئیس اداره کتابخانه ها عضو علی البدل انجمن. از طرفی نهاد پیگیر جلسات از رئیس اداره هیچ کاره است. آیا این صحیح است؟
6- رئیس اداره بودن بدون کارمند امور اداری، حسابدار، راننده، نیروی خدماتی، نگهبان، حراست، امین اموال، مسئول خرید، دبیرخانه و ... یعنی رئیس اداره با کاربردهای مختلف و در یک کلام همه کاره مانده از هرکار.
7- نهاد عمومی غیر دولتی یعنی چه؟ هدف از اینکار چه بوده است؟ آیا بیچاره تر از کتاب و کتابخانه و کتابدار برای کم کردن وزن بالن در حال سقوط دولت نبود؟!!؟؟ رشد فرهنگی می خواهید!!؟؟
پاسخ ها
کتابدار ساده
| Iran |
1393/04/14 - 12:33
ای شیر مادر حلالت .
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/14 - 08:11
1
24
سلام آقای عمرانی خواهشم می کنم به آقای مختارپور بفرمایید مانند آقای ملک احمدی که برای کتابخانه ها بعد از چند سال یک کارتن کتاب رمان فرستادند دوباره تکرار شود واقعا اعضاءو کتابداران خوشحال شدند آنقدر دعا گویش شدند ولی بعداز آن چی تا در کارتن هارا باز می کنیم هم قیافه ما کتابداران و هم اعضاءو مراجعین دیدنی است رسیدگی نمایید در مورد ارسال کتب .با تشکر
کتابدار1
|
Iran
|
1393/04/13 - 11:03
6
2
سلام . ببخشید من اینجا نظرمو نوشتم که دیگه پشیمون شدم اگه امکانش هست لطف کنید و منتشر نکنید خوندنش واسه هیشکی فایده نداره وقتی مطلب آقای عمرانی رو خوندم و کامنتمو نوشتم آخر سر اومدم کامنتها رو خوندم بازم راجب افزایش حقوقه حتی بخاطرش التماس هم می کنن. خواهش می کنم نظر منو نشون ندید خواهش می کن آقای عمرانی عزیز
ازممتازی تا کتابداری
|
Iran
|
1393/04/12 - 15:42
0
15
سلام جناب اقای عمرانی
طاعات قبول و ایام به کام
من شما را در سمینارهای علمی به خوبی می شناسم.روزی در دانشگاه ها بزرگ ایران به عنوان دانشجوی ممتاز تا فوق لیسانس درس خواندم و با جذب نهاد به یک کارمند ساده افسرده تبدیل شدم. قصد نالیدن ندارم ولی من خودم با دیداری که با واعظی داشتم وهمچنین 3 سال به عنوان کارشناس اداری در پست های مختلف نتونستم به هیچ کس بفهمونم که اصل بینش ماست و اخلاق و وجدان کاری است اگرچه سطح مالی هم مهم است. اگر چه امید از قلبم سو سو می زنه ولی با درگیر شدن کار کتابخانه و لمس کمبودها و نبود امکانات فیزیکی اولیه تو کتابخانه ها بیشتر من رو سرخورده کرده و انگیزه کار علمی رو از من گرفته.. امیدوارم این حرکت شما باعث ایجاد امیدی روشن برای کتابداران با تحصیلات تکمیلی شود
محسن زین العابدینی
|
Iran
|
1393/04/12 - 15:17
1
4
فرشته، عشق نداند که چیست ای ساقی
بخواه جام و گلابی به خاک آدم ریز
....
تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز
کتابدار مادر
|
Iran
|
1393/04/12 - 12:25
4
15
اکنون تقریبا دوساعت تا پایان شیفت کاری باقیمانده و من دارم از استرس می میرم چون بچه های خردسالم درخانه تنها هستند واقعا چه می شود قانون یکساعت کار کمتر یا تعطیلی پنجشنبه ها برای مادرانی که کودک زیر 7سال دارند اجرا شودباید کارمفید درنظر گرفته شود من از صبح تا الان در حد توانم و حتی بیشتر کار فنی و سرویس دهی به اعضا انجام داده ام واقعا چه می شود که زودتر بروم بالای سر کودکانم
کتابداران گیلانی
|
Iran
|
1393/04/12 - 11:45
0
12
ضمن قبولی طاعات وعبادات
از مدیر لیزنا جهت انعکاس مطالب سپاسگزاریم. باانتصاب آقای
مختار پور بسمت دبیرکلی نهاد ، خط ونشان کشیدنها ازطرف برخی مسولین ادارت شهرستانها در حوزه ی کتابخانه های عمومی گیلان علیه کتابداران به اتمام رسیده
رعایت نزاکت واخلاق اسلامی را سرلوحه کارخویش قرار دهید. قطعا کوچکترین تخطئی صورت گرفته از جانب شما علیه قشر مظلوم کتابدار، بعرض دبیرکل محترم
خواهد رسید. مطمئن باشید اینکار راخواهیم نمود.
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/12 - 10:56
3
14
با سلام خدمت دکتر عمرانی.
زمانی کتابدارن می توانند آموزش های بروز ببینند که مدیر کل استان کتابدار باشد تا نیازهای کتابداران را تشخیص دهد و اساتید مجرب و به روز کتابداری را برای آموزش کتابداران دعوت نماید.منظورم اینه که مدیر کل کتابداران و نیازهای آموزشیشان را درک کند و فقط به فکر جلسات با اعضای انجمن شهرستان ( که اکثرا کتابدار نیستند)و مسائل حاشیه ای دیگر نباشد.
پاسخ ها
کتابدارم
| United Kingdom |
1393/04/12 - 13:16
همکار عزیز زیاد خوش بین نباش!!!ما مدیرکلمان کتابداربود!!!ولی الان کتابدار رو قبول نداره!! البته تقصیر ایشون نیست!!! مقصراصلی چسبندگی میز ریاسته!!
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/12 - 10:20
0
12
خداییش عصبانی ام...خیلی زیاد
توروخدا لیزنا پیگیری کن چرا هدیه ی ماه رمضان رو به کتابدارهای روستایی ندادن
مگه دبیرکل نفرمودند که این هدیه برای همه هست
یعنی ما جز همه نیستیم
لطفا پیگیری کن.ازت برمیاد که حداقل یه جواب قانع کننده به کتااااااااااااااااابدارهای روستااااایی بدی
خوب بابا ماهم تحصیل کرده ایم.خیر سرمون کتابداری خوندیم.عاشق کارمون هستیم
لطف میکنی لیزنا پیگیری کنی.ما کتابدارهای کتابخانه های روستایی دوستت داریم لیزنا
کتابدارمازندران
|
Iran
|
1393/04/12 - 09:54
0
18
باسلام خدمت آقای عمرانی عزیزچرا عصبانی نباشیم پارسال 1000000 تومان صرف دوا ودرمان من شد هر آمپولی که میزدم دانه ای 50000 تومان بود سه بار نسخه های پزشکیمو فرستادم استان باور کنید هر سه بار بر گشت خورد آخر سر گفتن باید گزارش کارپزشکی بیاری منم دیگه بیخیال شدم فقط هر ماه پول بیمه از ما میگیرند باین حقوق کمی که پارسال میگرفتم حقوق پارسالمون بود 574 هزار تومان البته من از بین کتابداران از همه کمتر میگرفتم بارها اعتراض کردم 4سال نامه نگاری کردم هیچ جواب قانع کننده ای از نهادبه من ندادند تااینکه امسال با آمدن آقای ملک احمدی احکامم را درست کردن کردند فقط هرماه پول بیمه از ما کم میشد.
کتابدار تهران
|
Iran
|
1393/04/12 - 08:40
0
10
سلام خدمت استاد گرامی و التماس دعا
من کاملا حرف شما را قبول دارم مسئولیت ما کتابداران بسیار بزرگ است اما انجام درست این امر وابسته به رفع نیازهای مادی ومعنوی دارد . خب باهمت آقای ملک احمدی تاحدودی مشکل حقوق برطرف شد اما از نظر مسائل تفریحی ، رفاهی چه ؟ از نظر برنامه های مذهبی مثل سفرهای معنوی چه ؟ و ... . مسلما همه این موارد هم میتواند باعث تقویت توان و روحیه کتابداران شود . تعداد کم نیرو در شیفت کاری چه ؟
یکصد نفر از 6000
|
Iran
|
1393/04/12 - 08:18
15
6
اعضای کانون بسیج کتابداران حدود100نفرشاغل در کتابخانه های عمومی استان گیلان ، حمایت قاطع خویش را ازعملکرد جناب آقای مختار پور دبیرکل محترم نهاد ،ومعاونت کتابخانه ها آقای اللهیاری ، که در راستای منویات مقام معظم رهبری،عدالت محوری ،ارج نهادن به کرامت انسانی گام برمی دارند . اعلام می نماید.همواره سلامت باشید.
کتابداررامسر
|
Iran
|
1393/04/12 - 08:09
2
14
طرح کتاب من بهترین طرح برای تامین منابع کتابخانه بود . ایستگاه های مطالعه استقبالی نداشت . مسابقات کتابخوانی هم همچنین . بهتر است مدیرکل منابع از کتابخانه ها لیست نیازمندیها بخواهد و بعد طبق آن لیست برای کتابخانه منابع تهیه کند. چرا باید یک کارتن کتاب ارسال شود ولی فقط 5 یا 6 تا از این کتابها واقعا برای مراجعین جالب باشد . خودمان که در کارتونها را باز می کنیم قیافه هایمان دیدنی است!!!!!
کتابداررامسر
|
Iran
|
1393/04/12 - 08:06
0
20
و اما از عصبانیت گفتید.به عرض برسانم جدا از مشکل معیشت شنیده نشدن صدای 6000 هزار کتابدار که خواستار ماندن ملک احمدی بودند و ندادن کوچکترین توضیح از سوی مسئولان کشوری برای علت این جابه جایی بیشتر از همه باعث عصبانیت ما کتابداران شد . قبول کنید واقعا عصبانیت دارد در دستگاهی کار کنی و نظرت را نادیده بگیرند.و فقط از شما کار بخواهند. ما چون شناختی از آقای مختارپور نداشتیم و فقط خدمات مهندس ملک احمدی را دیده بودیم حق داشتیم عصبانی شویم .امیدواریم مقدم جناب مختار پور هم به اندازه مهندس خوب باشد و واقعا به فکر بهتر شدن وضعیت کتابداران ، کتابخانه ها و حرفه کتابداری باشند نه چیزهای دیگر!!!!
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/12 - 08:02
0
9
عصبانی تنها نه بلکه اندوهگین هستیم چون با اینکه وظیفه بسیار سنگین رشد فرهنگی جامعه را به عهده داریم ولی شرایط وساعاعات کار مادران شاغل طوری است که رشد فرهنگی و شخصیتی ....فرزندانش در خطر است.مادران شاغل که برای اندکی اضافه حقوق و همچنین کتابدار به حساب آمدن همزمان باید کار منزل و کتابخانه و ادامه تحصیل را داشته باشند آیا وقتی برای رسیدگی به فرزند می ماند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کتابداررامسر
|
Iran
|
1393/04/12 - 08:00
2
7
استاد گرامی سلام
ممنون از اینکه به فکر مشکلات ما کتابداران هستید.من تمامی نظرات شما را در مورد آموزش قبول دارم. ما کتابداران از نظر آموزش اصلاً به روز نیستیم . مدیران فقط برای پر کردن ساعات دوره های آموزشی ما کتابدارن دوره های غیرمعقول و فشرده می گذارند و تمام می شود . کلا برای این حرفه نه تنها دیگران ارزشی قائل نیستند بلکه خود ما 6000 کتابدار هم خودمان را قبول نداریم.و این یعنی فاجعه .
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/11 - 19:16
3
8
سلام وخسته نباشید
حق بدهید که عصبانی باشم چند سال پیش عده ای از کتابداران با مدرک دیپلم را برا دوره های پودمانی به بعضی از مراکز استان فرستادند وبعد از 4 سال که تازه مدرک کاردانی آن هم معادل دریافت کردیم به ما قول دادند که مدارک شما برا ادامع تحصیل به مراکز پیام نور ارسال خواهد شد متاسفانه تا به حال هیچ اقدامی صورت نگرفته است خواهشمند است توضیحات لازم را ارائه فرمایید متشکرم
پاسخ ها
دوستان
| Iran |
1393/04/12 - 08:08
تو عزیز می دونی من با شما همزمان از دانشگاه مدرک گرفتم بعد موقع تاثیر در حقوق الان به مدت چندین ساله که از کتابداران با مدرک فوق دیپلم از دانشگا ههای مطرح وبا سختی زیادی که این مدارک رو گرفتن نه سرما نه گرما آسایش نداشتن حقوقت ماهی 70000ت بیشتر اینو ما کجای دلمون بذاریم این بی عدالتیه وگرنه آموزش وپرورش با اون گستردگیش و آموزشهای ضمن خدمتش همچین کاری نکرده
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/11 - 18:12
0
11
استاد عزیزم ممنونم که مثل همیشه به طور جدی و با عشق به مسائل کتابخانه نگاه می کنید. فقط می تونم بگم:
خانه از پای بست ویران است
همکار
|
Iran
|
1393/04/11 - 17:07
1
22
در کتابخانه ای که تابستانها گرما زده ایم و زیر سرم و زمستانها از استخوان درد به خود میپیجیم عصبانیت چاره درد نیست باید خودکشی کرد برادر جان!!!!
کتابدار اصفهانی
|
Iran
|
1393/04/11 - 15:53
0
22
وقتی که دانشجو ارشد بودم کلی برای خودم برنامه داشتم... اما حالا بعد از یکسال فارغ التحصیلی اینقدر تو محیط کارم دل مرده شدم... روابط مسئول و کتابدار.. رییس شهرستان...خوبه که همه ما کتابداریم. و تقریبا حقوقمان همه در یک سطحه.. اینقدر حسادت و رقابت شدیده... وای خدایا ..چیزهایی دیدم که اصلا فکرش را نمیکردم.. توی یه شهرستان کوچیک....خدایا بهمون صبر بده.. طاقتی عظیم که خیلی از چیزها را نبینیم و خیلی از چیزها را نشنویم...
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/11 - 15:45
0
9
ادمه نظر قبلی
3-بجای منابع مورد نیاز اعضا از کتبی حمایت می شود که گردآورنده آن جناب آقای ...
4-همکارمان استعفا داد و رفت به اداره دیگری و هم اکنون 300 هزار تومان با سابقه ای نصف سابقه بنده از من بیشتر حقوق می گیره
5-کتابخانه افتتاح می شه با ظرفیت مخزن 15000 هزار جلد یعنی بعد از 6 سال مخزن پر و بنظر شما با آن مقدار کتاب می شه ترویج کتابخوانی نمود و مراجعین را به کتابخانه جذب کرد.
6-کتابخانه های استانمان را که مقایسه می کنمکتابخانه ما در حدود میانگین 500 نفر عضو بیشتری نسبت به آن کتابخان ها دارد و بالعکس آنها از لحاظ نیرو از ما بیشتر بوده در صورتیکه بعضا به صورت تک شیفت نیز اداره می شوند یعنی کار مضاعف در برخی کتابخانه ها در حد فوق العاده که باعث شده اکثر اوقات بخاطر فشار کاری بالا با سر درد به منزل مراجعه کنیم
7- متاسفانه بدلیل کمبود نیرو و در صورت بودن نیرو نیز در برخی نقاط مورد استفاده قرار می گیرند که کارایی نداشته ما بایستی هم کار خدمتگزار را انجام دهیم و هم مامور خرید باشیم و ...
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/11 - 15:45
0
10
با سلام و عرض ادب خدمت برادر بزرگوار آقای سید ابراهیم عمرانی
متاسفانه برخی از مسئولینمان باعث تضعیف روحیه شده اند بطور مثال:
1-کتابخانه مان درجه 5 است و طبق دستوالعمل نهاد باید با 3 نیروی کتابدار و یک نیروی خدماتی اداره شود اما دریغ که فقط 2 نیروی کتابدار دارد
2-سالهای قبل گفتند اگه درجه 5 به بالای 2 هزار نفر عضو برسه که در آنصورت کتابخانه میشد درجه 4 و بایستی 4 نفر کتابدارش می شد و اعضاء به بالای 2 هزار هم رسید و وقتی نیرو استخدام شد به جای دیگری فرستاده شد
ادامه در نظر بعدی
یکی از 6000
|
Iran
|
1393/04/11 - 15:18
0
11
باسلام و عرض ادب و آرزوی قبولی طاعات و عبادات برادر بزرگوار و زحمت کشمان جناب آقای سید ابراهیم عمرانی.
درد دل اینجانب با حضرتعالی:
1-متاسفانه هنوز کشوری جهان سومی هستیم و نمیتوانیم تا وقتیکه خانواده ها بستر مناسبی از فرهنگ ایرانی اسلامی را بوجود نیاورده اند به نقطه اوج آرزوها و آمالمان برسیم اما خدمتتان عارضم با امکانات موجود و اندک کتابخانه ها کلیه همکاران گرانقدرم تلاش مضاعف و فوق تصور انجام می دهند تا مراجعین با رضایت و دستی نه چندان خالی از کتابخانه ها خارج شوند و برای رسیدن به کتابخانه های قرن 21 باید هزینه کرد و سرمایه گذاری نمود و این امر مهم مطمئنا بعهده دولت می باشد و نه کتابدار چون سعی ما و تلاش ما با توجه به کمبود های معیشتی به هیچ وجه کاسته نخواهد شد و نخواهد شد...
خراسان
|
Iran
|
1393/04/11 - 14:41
0
15
آقای عمرانی بسیار زیبا نوشته اید البته این را بدانید که کتابداران عصبانی نیستند بلکه دنبال واقعیت ها و حق و حقوق ضایع شده خودشان هستند در جامعه ای که هیچ کس و هیچ چیز جای واقعی خود راندارد ؛احترام شما را به عنوان کتابداری کهنه کار را برخود فرض میدانم ولی می دانید که مدیرانی که برما حکومت می کنند اکثرا با کتاب و کتابداری بیگانه هستند!؟ میدانید که برای یک کتابدار درد است که همیشه کار کتابداری را و خدمت به مردم را سرلوحه خود قرار دهد ولی مدیران به آن بی توجه باشند چقدر دردآور است ؟ وقتی یک مدیر با ورود به کتابخانه فقط به ظاهر زیبای آن نمره بدهد بدون توجه به درون کار و بدون دقت به خدمات آن خستگی بر کتابدار می ماند ؛ من به عنوان کتابداری با تجربه 14سال و تلاش در ارتقای دانش خود تا مقطع ارشد وقتی می بینم مدیری به کتابخانه وارد می شود و کتابهایی که اشتباهی در قفسه جا گذاری شده را نمی بیند ویا کتاب را سروته در قفسه می گذارد بسیار رنج می برم و خستگی کار در تنم می ماند ولی اگر همه چیز مدینه فاضله شود بسیار خوب خواهد بود و همه لذت خواهیم برد به امید آن روز
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/11 - 12:43
0
16
من هم عصبانی هستم
هم ناراحت
ولی برای تجدید قوا هنوز ظرفیت دارم
دبیرکل محترم لطفا تمهیداتی بیندیشید که ما کتابداران احساس عزت نفس و ارزش کنیم حداقل در نهاد
مسئولین به جای خود ارزشمند هستندو نمی خواهیم از آنان جانبداری نکنید ولی این حرکت تا جایی باشد که حس نکنیم واقعا غیر از سلسله مراتب فرق دیگری با آنها داریم!
وضعیت فعلی نهاد از این لحاظ اصلا مساعد نیست
از اصفهان
|
Iran
|
1393/04/11 - 10:54
0
12
وضعيت کتابخانه هاي عمومي در استان اصفهان اسفناک است
در اين چهارسال واقعا برگشت داشته ايم
کتابدار نهادی
|
Iran
|
1393/04/11 - 09:23
0
8
با سلام و احترام خدمت استاد گرانقدر
اینکه کتابداران همیشه از مشکلات معیشتی می نویسند دلیلی بر توجه نداشتن به مسایل کلان شغل خود نیست. همه اینهایی که شما گفتین درست و مطئنا همه کتابداران به این مسایل واقف هستند و همه اندک توشه ای از این مسایل دارند و مطمنا بهوظایف خود نیز آگاه هستند قرار نیست برای هر خبری که درج می شود کتابداران زیر خبر فلسفه رشته و شغل خود را توضیح داده و درباره اهمیت خود و شغل خود برای جامعه قلم فرسایی کنند. یک مشکلی در این سیستم طویل وجود دارد و کتابدارن هم انگشت گذاشته اند بر روی آن مشکل بنام مشکلات معیشتی. مثل ماشینی که همه چیزش درست است ولی بنزین ندارد ک حرکت کند افتاد؟؟؟؟؟؟
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/11 - 09:18
0
3
سلام آقای عمرانی
لطفا صدای ما کتابداران خراسان جنوبی که سال ها میشه کیلومترها راه رو برای رسیدن به محل کار طی می کنیم رو هم به گوش دبیرکل محترم برسونید. مسئولین استانی که اصلا به فکر حل مشکل همکارشون نیستند. من 6سال میشه که هر روز چند ساعت تو راهم برای رسیدن به محل کار.
نظر
|
Iran
|
1393/04/11 - 09:12
1
9
عصبانی هستیم چون شما نیز به مشکلات ما افزوده شدید نظرخواهی می کنید ولی خیلی از نظراتمان را برای عموم نمایش نمی دهید تا بازخورد دریافت دارند و شاید منجر به ایده های سازنده شوند.
پاسخ ها
نظر
| Iran |
1393/04/12 - 09:23
شاهد مثال آوردید؟!!!!!!
بهار
|
Iran
|
1393/04/11 - 08:07
0
12
درود بر شما استاد گرامي
سخنانتان زيباست اما ما كتابداران كم كم داريم به جايي مي رسيم كه از زيبايي و زيباها خيلي فاصله دارد.
هرم مزلو معرف خاطر همه هست. طبقه بندي نياز ها را همه مي شناسند. تا نيازهاي فيزيولو‍ژيك ما تامين نشود كي مي توانيم به طبقات بالاي هرم برسيم؟
ندای کتابدار
|
Iran
|
1393/04/11 - 01:13
0
15
سلام من چهار ساله فارغ تحصیل شدم وقتی تازه فارغ تحصیل شده بودم جایی رو پیدا نکردم که کنابدار بخواد یعنی ادارات محترم ترجیح میدن لیسانس کامپیوتر وای تی بگیرن واسه کتابخونه شون ولی کتابدار نه این اشکال ما نیس که رشته ی ما درست تعریف نشده برای اونها ما توانایی هایی داریم که دولت وادارات اون نادیده میگیرن ما همون دهه 60 هایی هستیم که با همه بد اخلاقی ها سوختیم ولی نمیزاریم بچه هامون بسوزن به عنوان یک مادر میگم اجازه نمیدم دخترم رشته رو بخونه که نه دولت ونه هیچ کس دیگه توی این جامعه بهش نیاز نداشته باشن اره عصبانی هستیم چون توی دانشگاه ما کلی بدبختی درس میخونیم به امید اینده ای بهتر ولی حالا چی چی داریم که بگیم واسه نسل اینده مون متاسفم واسه ی خودم و همه اونهاییی که عمرشونن رو واسه اصلاح فرهنگ کتابهوانی گذآشتن
حسینی
|
Iran
|
1393/04/10 - 17:56
2
20
باسلام و احترام
متاسفانه مشکل ما از اینجاست که در استان ما کتابدارانی هستند که مجبورند دوشیفت سرکار بیایند و جزء اضافه کاری آنها محسوب نباشد. زیرا میگویند در ماه سه روز به اداره کل بدهکاری داری تا 44 ساعتت پر بشه. بعد خود نیروهای ستادی و عزیز دل برادر. با وجودی که در ماه 10 ساعت اضافه کاری نمی کنند ماهی صد ساعت اضافه کار دریافت می کنند. و میگویند که کیفیت کار ما بالاست. خدا داند ...
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1393/04/12 - 16:06
احسنت زحمت را ما کتابداران که هم بعنوان کتابدار ومسئول ونظافتچی درکتابخانه ها زحمت می کشیم وکار3نفررا انجام میدیم ونه اضافه کاری دریافت می کنیم نه ازحقوق مکفی برخورداریم بعد ستادیها بعد از ساعت اداری تواداره کا ها بازی کامپیوترمی کنند بعد ماهانه 10ساعت اضافه کاردریافت می کنند
کتابدار بدبخت
|
Iran
|
1393/04/10 - 16:56
0
27
آقای عمرانی. حرف از مشکلات کتابداری نمیزنیم چون در این سازمان کار میکنیم. این بحث ها فقط در جلسات و همایش ها زیباست در این اداره گوش شنوا ندارد. پاداش ایده های نو تحقیر و بی توجهی در بهترین حالت و در حالت دیگر توبیخ است. ما در دایره محدودی کار میکنیم. ما در حال غرق شدن در باتلاقیم. فقط می توانیم داد بزنیم تا دستمان را بگیرند. کسی که در باتلاق در حال غرق شدن است نمی تواند از راههای شنا کردن در رودخانه داد سخن دهد. اول داد می زند کمک.
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/10 - 15:50
0
20
از قدیم گفتن فقر و نداری مرز گناه هست, البته نعوذ بالله نمی خوام بگم که که جامعه کتابداری نهاد قشر گناهکاری اند, اما باید این واقعیت رو بپذیریذ که تا زمانی که وضعیت رفاهی ومعیشتی کتابداران حل نشود, نباید آرمان گرایانه فکر کنیم، تا زمانی که دغدغه مالی داشته باشیم, نمی توانیم به دغدغه ها و مسائل ومشکلات کتابخانه ها رسیدگی کنیم و وووو
بخوانید و تامل کنید
|
Iran
|
1393/04/10 - 12:26
0
38
دو سال در یکی از کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی مسئول کتابخانه شدم کتابخانه ای که تحویل گرفته بودم با کتابخانه ای که تحویل دادم دو برابر پیشرفت کرده بود . بخشدار به عنوان رئیس انجمن کتابخانه از طرف اقا خدایی مدیر کل محترم استان آذربایجان شرقی رئیس انجمن نمونه شد شهردار به دلیل واریز حق کامل نیم درصد ،شهردار نمونه شد و هر دو لوح سپاس و تقدیر دریافت کردند.اما من در آن دو سال چهار بارنامه ی توبیخ دریافت کردم چندین بار تقاضای ملاقات حضوری داشتم نپذیرفتند! در حالی که اغلب مراجعانم مرا بابت اقدامات ابتکاریم تحسین می کردند ،من ازطرف مدیر کل و کارشناسان ایشان تنبیه می شدم.نهایتا به این نتیجه رسیدم که شوم یک ابزار !یک طوطی!یک بله قربان گوی محض!
خواهش کردم مرا از مسئولیت بردارندچون نمیتوانستم بنشینم وخلاقیت خود را در کتابخانه بکار نگیرم.
من نه تنها عصبانی شدم بلکه خیلی وقتها از زخم زبانها و بداخلاقی های اداره کل در خلوت گریه هم می کردم.
نگاه تمرکز گرایی به کتابخانه ها با خلاقیت کتابداران در تعارض است .دریابید.
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1393/04/16 - 08:52
کاملا موافقم خلاقیت در کتابخانه های عمومی تحقیر می شود
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/10 - 11:49
2
20
باسلام بااین همه مشقت درس های سنگین کتابداری راباشوروعلاقه می خوانیم درحالیکه این رشته گمنام مانده است سپس ازرشته های مختلف ازالهیات گرفته تاتاریخ وشیمی وریاضی ومهندسی های مختلف رابه استخدام درمی آورند حالا کارشناس علم اطلاعات کجابرود استخدام شود خدا داند
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1393/04/16 - 08:52
خدایی درس های کتابداری اونقدر هام سنگین نبود!
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/10 - 11:47
0
24
باسلام ما کتابداران از نظرروحی ضعیف شده ایم و انگیزه کاری ما صفراست نه حقوق خوبی و نه تفریحات و تعطیلات خوبی نداریم آیا دبیرکل جدید می تواند برای ما کاری انجام دهد
کتابدار اصفهانی
|
Iran
|
1393/04/10 - 11:18
0
35
تجهیزات کتابخانه از نظر استاندارد بودن زیر صفره.به طوری که من با سن زیر 30سال آرتروز و پوکی استخوان گرفتم و هرچه نامه نگاری میکنم برای خرید یک صندلی استاندارد و مناسب و یک میز هیچگونه اقدامی نمیشود. در ضمن با ایم حقوق چندر غاز فقط برجی 400هزار تومن باید پول دارو و دکتر و عکس و آزمایش بدم . خدایا به که بگوییم که ما واقعا از نظر مالی در تنگناییم.
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1393/04/16 - 08:55
کاش به جای کمیت بر کیفیت کتابخانه ها می افزودند. به جای ساخت ده ها کتابخانه کوچک و کم حجم، دو سه تا کتابخانه بزرگ و مدرن در استان ها و شهرها می ساختندکه مطمئنا جالب تر و جذاب تر هم بودند و قابل اعتبار
کتابدار
| Iran |
1393/04/11 - 11:14
واقعا دو ساله به مسئولمان می گوییم صندلی نامناسب است و ارتفاع آن خیلی کم است. قرار است برایمان بخرد
اما تعجب می کنم بودجه برای خرید لپ تاپ جدید برای روسا هست ولی صندلی باید فعلا بماند
نظر
|
Iran
|
1393/04/10 - 09:38
0
17
کتابداران دائما نظرات سازنده شان را برای بهبود وضعیت کتابخانه ها به نهاد ارجاع می دهند اما دریغ از اندکی توجه
تنهاجایی که دست کتابداران برای بهبود مجموعه شان باز بود طرح کتاب من بود که آنهم به اصطلاح خودشان کارشناسی میشه و نیاز مخاطب نادیده گرفته میشه
کتابداران دنبال پژوهش اند اما نهاد پژوهش ها را قبضه کردهو با استفاده از نامه های اداری آز کتابداران بهره کشی می کنند مثلا همین چندوقت پیش در نشریه اش مقالات کارکنان نهاد را بررسی کرده بود در حالی که این مقالات مال دوران دانشجویی ما بوده و از وقتی وارد نهاد شده ایم سرخورده هیچ ننوشته ایم چرا که هم توانمان را از ما گرفته اند و هم امکانات وزمانی در محیط کار وجود ندارد که نهاد آنها را به نام خود تمام کند.
و هزاران مورد دیگر ....پس این وسط با مشاهده ای وانفسا کتابدار نیز ترجیح میدهد سنگ خود را برسینه بزند و دنبال احقاق منافع خودش باشد چرا که درون سازمان همه تلاشش را برای سازمان و مراجعه کننده می کند و به نتیجه نمی رسد. لطفا راجع به ما به این راحتی قضاوت نکنید.
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/10 - 09:03
0
21
سلام.مشکل ما کتابداران علاوه برمسائل مالی مسائل دیگر هم هست.مثلا احکام پرسنلی لست من ورودی 81با ورودی 85 حکم یکی است نمی دانم چگونه حساب شده است .بااین حقوق مکه می شود جواب خانواده را داد خواهشمند است به این مسائل مالی ورفاهی کتابداران رسیدگی نمایید .صحبخانه که سرماه در خونه را برای گرفتن اجاره مزنه باید کلی خجالت بکشیم و ازآنطرف هم خجالت خانواده.دومین مشکل کتابخانه عدم توزیع کتب با با کیفیت و محتوای بالاست .الان جوانان موقع اوقات فراغتشان است ونیاز به کتاب رماندارند و بیشترین مراجعه کنندکان درخواست کتاب رمان می کنند ولی متاسفانه کتابهای به کتابخانه ارسال می گرددکه ماهها بعد آماده سازی اعضائ هیچ نگاهی به آن کتابها نمی کنند و گاهی اصلا عضویت خود را تمدید نمی کنند خواهشمند است با از انتشاراتی که کتابهای آنها خواننده دارد خریداری نماید .درزمینه نشریان که از فروردین تا کنون هیچ گونه نشریه ای به کتابخانه ارسال نگردیده است ما کتابداران هیچ گونه جوابی نداریم که به اعضائ دهیم خواهشمند است هنگام خریداری نشریان ،نشریاتی که واقعا خواننده دارد مانند ترمه ،کوک،خانواده ،وغیره
کتاببان
|
Iran
|
1393/04/10 - 08:40
0
23
حرفه کتابداری حداقل تو ایران هیچ حرفی برای گفتن نداره نظام آموزشی ناکارامد و پژوهش گریز، سرانه مطالعه پایین ،عدم توانایی کتابدارها در زمینه فناوری اطلاعات ،ضعف آموزش کتابداری و... همگی دست به دست هم داده تا کتابخانه تبدیل به مراکزی مهجور و فاقد نقش آفرینی گردند کتابخانه عمومی ،دانشگاهی و تخصی هم نداره همه به این بلیه دچار شدند هر روز و ماه و سال که می گذره از اینکه در این حرفه هستم احساس افسوس و غبن و بی خاصیتی دارم همه این حرفهای دهن پرکن مشاور اطلاعاتی یا پاسخگویی به سوالات ساده تا پیچیده و.. هیچ انگیزه و امیدی ایجاد نمی کنه کتابداریمون مثل سایر جاها دریغ از یک خودرو خوب با این همه فارغ التحصیل مکانیک ،دانشگاه محل خدمتم تو تمام گرایش های کشاورزی تا مقطع دکتری دانشجو میگیره اما دریغ از یک فضای سبز معمولی در محوطه دانشگاه ... خانه از پای بست ویران است علم دیگر بباید ساخت و از نو عالمی
كتابدار
|
Iran
|
1393/04/10 - 08:39
0
20
آقاي عمراني محترم
وقتي منه كتابدار روستايي ماهي 250هزارتومن حقوق ميگيرم ونصفش ميشه كرايه رفت و آمد؛ديگه چيزي برام مهم نيست
وقتي ذهنم مشغوله ؛ وقتي دلم آشوبه ديگه دل و دماغ كاركردن برام نميمونه
بايد براي بالا بردن انگيزه ي ما يه حركتي بشه
وقتي با پولي كه ميگيرم هيچي نميتونم واسه بچم بخرم، ديگه به موضوعات ديگه اي كه شما اشاره كرديد نميتونم فكر كنم
فقط يه لحظه خودتون رو بذاريد جاي ما..........
کتابداریزدی
|
Iran
|
1393/04/10 - 08:33
0
27
استادعزیزسلام طاعات وعبادات شمامقبول درگاه حق یکی ازاندک کتابداران بازمانده سال 73هستم که سعادت استفاده ازمحضرشمادرکلاس های ضمن خدمت راداشته ام دریکی ازاستان های کشور ، البته بقیه به فیض بازنشستگی نائل شده اند 20سال ازآن تاریخ می گذرد البته قبل ازآنهم سابقه کاردرکتابخانه راداشته ام اگرنگاهی به فیش حقوق من بایکی که 1سال است آمده بیاندازید شماهم عصبانی می شوید باتشکر
زهرا عطری
|
Iran
|
1393/04/10 - 08:09
1
23
از دبیر کل محترم تقاضا مندیم درخصوص انتخاب مدیر کل کتابخانه های گیلان
دقت نظر وافی وکافی بعمل آورد.چون قضیه اینجا با تممامی استانها فرق دارد پرسنل آزاری - جابجایی های بیمورد وسلیقه ای - تضییع حقوق حقه کارمندان - مسولین شهرستان فکر میکنند فقط خودشان هستند وبس عزت واحترام پرسنل زیردست خود را نادیده میگیرند0
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/10 - 08:00
0
21
آقای عمرانی
سلام و خسته نباشید
وقتی از نظر مالی کتابدار تامین نباشه دل و دماغ کارکردن چه از نظر فکری و یا جسمی را نداره،فکر و ذهن که درگیر کم پولی و دست و پنجه نرم کردن با شرایط کنونی(تورم)باشه جایی برای خدمات دهی بهتر برای ارباب رجوع نمی ذاره.اما کتابدار با این اوصاف اینقدر وجدان داره که حداقل کاری که از دستش بر میاد انجام بده.اینجانب بنده حقیر خدا را شاکرم از بابت اینکه شغل کتابداری را دارم.
صادق افلاکی گیلان
|
Iran
|
1393/04/10 - 07:59
25
15
از دبیر کل محترم درخواست میگردد نیروی های ارزشی،بسیجی ،پایبند به ارزشها واصول مذهبی را در گزینش مدیران کل استانها لحاظ کند.
کتابدار جوان
|
Iran
|
1393/04/10 - 07:58
0
31
بله ما عصبانی هستیم چون دلیل برای عصبانیت زیاده.چون حرفای ما شنیده نمیشه و کسی براش ارزش قائل نیست.مثلا در باره همین ساعت کاری ماه رمضان چرا نهاد به جاهای دورافتاده که ساعت 8حتی در مواقع عادی هم وسیله ای پیدا نمیشه تا مابریم خونمون توجه نکرد.بنظر شما من به عنوان یک خانم مجرد که محل کارم در یک شهر دیگست وتاموقع اذان مغرب باید بیرون از خونه باشم منتظر یک تاکسی نباید عصبانی باشم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/09 - 17:07
5
58
جناب آقای عمرانی عزیز که پشت میز دانشگاه می نشینید آیا هرگز به این فکر کرده اید که با روح آرزده و سرخورده و تنی که به انواع ساییدگی ها مبتلا شده و رمقی که از دست رفته و حقوقی که پایمال شده چگونه می توان مثل شما زیبا فکر کرد و زیبا حرف زد؟ با چه امیدی برای مملکتی تلاش کنیم که حتی بزرگانش ما را نمی بینند و صدایمان را نمی شنود؟ این بی توجهی ها مرا از آنچه هستم سردتر و بی حوصله تر کرده، لطفا تو این هاگیر واگیر این حرفای زیادی قشنگو بذارید برای همون کلاسای دانشگاهتون
پاسخ ها
جواب
| Iran |
1393/06/29 - 08:02
خیلی مطمئن نباش
کتابدار
| Iran |
1393/04/16 - 09:00
دوست عزیز خسته از روزگار، عصبانیتت رو سر آقای عمرانی خالی نکن، مطمئنم ایشون کتابدارهای کتابخانه های عمومی رو درک می کنند که این متن هارو تو لیزنا میذارن.
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/09 - 17:06
0
51
با سلام و خسته نباشید به کسی که دور از ما نشسته و قضاوت می کند، این عمل شما دلخوری را هم به عصبانیت ما اضافه کرد؛ من دارم برای کیا مطلب می نویسم که حتی نمی فهمند بر سر من کتابدار در این هفت سال چه آمده؟ هفت سال پیش با دنیایی از ذوق و ایده از یکی از دانشگاه های مطرح کشور فارغ التحصیل شدم و به نهاد پا گذاشتم، کار کردن در مناطق محروم و نا امن و شیفت ثابت عصر و برخوردن به شب زمستان برای رفت و آمد، کار کردن زیر دست کسانی که اطلاعات کمتری داشتند اما نمی شد به آنها گفت کارتان اشتباه است، ورود اطلاعات کتابهایی که هنوز به صورت دستی به امانت می رفتند و مکانیزه کردن کتابخانه ها، رف خوانی های هر ساله و فشار آوردن که زودتر از موعد باید تمام شود، کمبود نیرو و فشار روانی و جسمی از سوی مدیرانی که بدون تحصیلات و تجربه کافی و حتی بی اطلاع از مدیریت مجموعه با پارتی بازی به ما تحمیل شده بودند و هزاران بلای دیگری که بر سر من و همکارانم آمد و حق و حقوقی که از ما پایمال شد فراموش نمی شود و در این آخری ها هم که کلاً نادیده گرفته شدیم و هیچ کس به نظرمان اهمیت نداد.
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1394/06/04 - 08:20
من نمی دونم چرا هر کی وارد نهاد میشه بقیه را بیسواد میدونه کاشکی اقای دبیر کل می تونستند به تک تک این کتابخانه ها بروند وضعیت را ببینند وقتی ان زمان سیستم دستی بوده مدیران باید چه می کردند بعد هم شما نباید کتب را ثبت می کردید حقوق می گیرید من هم در منطقه محروم کار می کنم بیایید به شما عملا نشان دهم که اکثر نیرو های تازه وارد بعد از سه سال آمار بلد نیستند با اینکه اموزش دید هاند دیر می ایند زود می خواهند بروند از وقتی می آیند موبایل دستشان است و هی صحبت می کنند مراجعه کننده دو ساعت باید منتظر باشد که کتابدار جوابش را بدهد جالبه که بعد میگه مگر وظیفه منه که جواب بدم اگر برق قطع باشه جواب مراجعه کننده داده میشه اگر برق نباشه خیلی راحت گفته میشه نمی دونم کتاب هست یا نیست برق نداریم فکر نمی کنه این بنده خدا شاید نتونه بره برگرده وظیفه یک کتابدار هست که جواب مراجعه کنند ه رابدهد همکارا سرشان داخل سایتها هست من هیچ وقت به این سایت مراجعه نکردم تازه این مطالب را دارم میخونم آقای مختار پور باید بیاند سرزده تا وضعیت را ببیند
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/09 - 15:35
0
51
من خودم کتابداری هستم با 15سال سابقه
متاسفانه کسانی که در نهاد کار میکنن و سه برابر کتابداران حقوق و مزایا میگیرن و روزهای پنج شنبه را تعطیلن اصلا و ابدا به فکر کتابداران نیستند و مشاوره درست به دبیرکل ارائه نمیدهند چرا؟ چونکه خودشان از هر لحاظ حتی حقوق و مزایا و گرفتن وام و تسهیلات تامین تامین هستند لذا حکایت شده یه بام و دو هوا ..خواهشمندیم در گرفتن کادر برای کارمندان نهاد، گردشی و از بین کتابداران سراسر کشور آنهایی که خوش فکر هستند و میتوانند مشکلات کتابخانه ها، منابع ضروری مورد نیاز برای کتابخانه ، مشکلات کتابداران و...را شناسایی و منعکس کنند در نهاد به کار گرفته شوند نه اینکه من نوعی دائما کارمند نهاد باشم و از دغدغه دیگر کتابداران مطلع نباشم و دور از مشکلات کتابداران حتی مشاوره هم به دبیر کل ندهند .مشکل نهاد فقط معاونین و کارمندان نهاد میباشند آنانکه همیشه در سایه و خوشی بوده اند و درد نکشیده و دردشناس نیستند
پاسخ ها
همکار
| Iran |
1393/04/14 - 15:19
با نظر شما موافقم من هم بعد از 14 سال کارکردن (که در واقع بهترین روزهای جوانی ام بوده و باانگیزه و خلاقیت بالا کارکردم)روزنه ای برای ارتقاء و پیشرفت نمی بینم در صورتی که در ادارت دیگر فرد در سیستم کاریش به علت سابقه کار و تجربیات و تحصیلات جایی برای ارتقاء دارد اما ما همیشه باید کتابدار باشیم و اکر نظری بدهیم همچون حباب در هوا خواهد بود!
کتابدار استان تهران
| Iran |
1393/04/11 - 16:18
سلام خدمت همکاران محترم
الحق والنصاف که راست می گویید. ما تهرانی ها که از دست آقای نون راحت شدیم و خوشحالیم که دستش برای نهادی ها هم رو شده ولی اینکه چه وقت از دست دوست قسم خورده اش آقای لام (کارشناس مسئول استان را می گویم)راحت شویم خدا عالم است. انشاء الله آقای مختار پور با درایتی که دارند حتما رسیدگی خواهند کرد.
کتابدار نهادی
| Iran |
1393/04/11 - 11:32
همکار دلسور کتابدار
با سلام
صحبتهای خیلی خوبی ایراد فرمودید ولی ای کاش از نیروهای دو سه ساله نهادی که به لطف آقای واو در نهاد مستقر شده و به خاطر بی مسئولیتیشان حکم مسئولیت نیز گرفته اند صحبتی به میان می آوردید بخصوص که سرپرست قبلی کتابخانه های استان تهران که آوازه آزار واذیتهایش به گوش همگان رسیده نیز به جمع آنهااضافه شده و حالا نهاداست و...
امیدواریم آقای مختار پوروهمکاران متعهدشان از ریشه نهاد کتابخانه هارااصلاح نمایند.
سجاد
|
Iran
|
1393/04/09 - 15:13
0
40
سلام استاد گرامی
نیاز جامعه ب ما در گرو داشتن ابزار و امکانات می باشد.وقتی غیر از کتابهای بدون مخاطب چیز بیشتری تو کتابخونه پیدا نمیشه.وقتی سالن و فضای مناسبی نداریم.وقتی ب کتابدار منزلت ندادیم.زمان میبره ک کتابخونه و کتابدار ب جایگاه خودش برگرده.هر چند نباید تلاش در جهت بهبود این امر کنار گذاشت و تغییر رو باید از خود ما کتابدارا شروع کنیم.از طرفی مسولین باید بدون تنگ نظری ب قضایا نگا کنن.
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/09 - 14:56
0
39
استاد گرامی ما کتابداران کتابخانه های عمومی علاوه بر مشکل حقوق پایین مشکلات بسیار زیاد دیگری هم داریم...ما کتابداران حتی تعطیلات رسمی 4 روزه عید نوروز هم به صورت شیفتی باید سر کار خود حاضر شویم...پس کی برای خود و خانواده مان وقت بگذاریم؟؟حداقل مانند سایر ادارات( پیام نور، دانشگاه های علوم پزشکی و....) تعطیلات تابستانی هم به ما تخصیص بدهند که بتوانیم استراحتی هم داشته باشیم...با تشکر
كتابدار نهادي
|
Iran
|
1393/04/09 - 14:40
0
30
ادامه
دوست داريم هيچ مخاطبي سرخورده از كتابخانه به منزل بازگردد. داشتن اينترنت براي اعضا يك حداقل است. اين درحالي است كه نهاد اين امكان را از كتابدارانش هم مي گيرد و تنها استفاده از سايت هاي مرتبط با نهاد امكان پذير است.
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1393/04/16 - 09:07
دوست عزیز ، در کتابخانه ای که کار می کنم حداقل روزی یک نفر پیدا می شود که از من می پرسد کتابخانه Wi-Fi ندارد؟وقتی جواب نه من را می شنود که نمی توانم آن را به گونه ای هم توجیه کنم کلی تعجب میکندمخصوصا اگر چند سالی هم در خارج از کشور درس خوانده باشد.
این درحالی است که در کتابخانه هامانند کافی نت ها اینترنت ADSL ساعتی 2500 برای اعضا آب می خورد!
وقتی مسولان ما هنوز سنتی فکر می کنند و کتابخانه هارا به روز نمی سازندمخاطب هم از کتابخانه فاصله می گیرد.
كتابدار نهادي
|
Iran
|
1393/04/09 - 14:39
0
32
سلام خدمت استاد عزيز و همكاران واساتيد گرامي
من در قرن 21 زندگي ميكنم و دوست دارم با تمام توانم در خدمت جامعه كتابخانه ام باشم ولي گاهي اوقات از برطرف كردن نياز كودكي به يك كتاب، به يك اسباب بازي عاجز مي مانم و درحالي كه اشكهايش جاري است از كتابخانه ميرود. سالهاست كه كتابهاي ارسالي مطابق با نياز جامعه كتابخوان نيست. بارها اين جمله را شنيده ام كه كتابهايتان تكراري است. چرا رمان، كتب روانشناسي، درسي و ... جديد نداريد؟ كتاب من هم تنها سر سوزني از نيازها را برطرف مي كرد. زيرابايد از هزار فيلتر مي گذشت و اكثر آنها مناسب تشخيص داده نمي شد و در فهرست كتابهاي ضاله قرار مي گرفت. ديگر اينترنت و ... بماند. هرچند ما دركتابخانه مان خدمات مرجع ارائه مي دهيم سعي مي كنيم از ساده ترين تا پيچيده ترين نيازها را برطرف كنيم.
2- در كتابخانه اي كار مي كنم كه چون در منطق محروم است گذر مسئولان سالي يكبار به سختي به آن مي افتد. سال هاست كه تعمير نشده، سال هاست كه كتابدارانش در فصل گرما حتي يك كولر هم ندارند كه حداقل بتوانند در محيطي مناسب كار كنند.
کتابدار ارشد
|
Iran
|
1393/04/09 - 14:18
0
39
باسلام
در حال حاضر مسائل مهمی در کتابخانه ها وجود دارد که بدین شرح می باشد:
1.طرح کتاب من دوباره فعال شود
2.سامانه سامک که از چندین ماه قبل قرار بر راه اندازی آن بوده فعال شود
3.قبل از ارسال نشریات به کتابخانه از کتابداران درباره مخاطب پسند بودن آن ها نظرخواهی شود.
4. کیفیت کار کتابداران و کتابخانه ها در زمینه های کتاب من، جذب اعضا، مسابقات کتابخاوانی و ... مد نظر باشد نه کمیت و آمار بالا.
5. اعتباراتی در زمینه عمرانی،فرهنگی،زیباسازی فضاو... برای کتابخانه ها در جهت ارائه خدمات با کیفت تر در نظر گرفته شود.
6.نیم درصد شهرداری ها به صورت قانونی پیگیری شده و به حساب انجمن واریز شود.
7. با توجه به کمبود شدید نیرو در بعضی از کتابخانه ها،جذب نیرو از طریق "آزمون" صورت پذیرد تا هم کمیت و هم کیفت خدمات کتابخانه بهبود یابد.
8.سامانه سامان به اصلاحات و افزایش امکاناتی نیاز دارد که این مسئله نیز نیاز به رسیدگی دارد.
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/09 - 13:35
2
31
استاد ما عصباینی نیستیم سرخورده و بی انگیزه ایم یا این رشته رو جمع کنند یا درست وحسابی براش برنامه ریزی کنند تا کتابدار واقعی تحویل بدهند کسی که از کتابدار بودنش خجالت نکشه الان اگه پول داشتم دانشگاه آزاد می رفتم آی تی یا نرم افزار کامپیوتر می خوندم با رشته خودم تلفیق اش می کردهم اما هم سنم گذشته وهم جیبم خالیه الان تو آذربایجانغربی یه همکارخوبی داریم که خودش کارشناس فنا آوری خونده بود بعد به خاطر نهادرفت کتابداری خوند به نظر من ایشون یه ابر کتابدار تو ایران محسوب می شوند
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1393/04/13 - 11:13
میشه بفرمایید اون ابر کتابدار چیکار کردن؟ شاید شما سنت اجازه نده کامپیوتر یاد بگری الان بچه های کوچیک عالی با کامپیوتر کار می کنن س کتابداری فقط کار با کامپیوتر نیست که همه نیروهای جوون بلدن. اصلا قضیه یادتون نیست
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/09 - 13:28
0
29
هنوز نفهیمیدم این انجمن کتابداری داره چیکار میکنه؟
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/09 - 13:27
0
24
فقط کتابدارها مقصر نیستند اگه ما با حسرت به فیلمهای تجهیزات و کارهای پیشرفته کتابخانه های بزرگ دنیا نگاه می کنیم مقصر همه هستند از اساتید بزرگ دانشگامون گرفته تا شان و منزلتی که کل چامه ایرانی ما برای این رشته گذاشتند.اگه دکتر حری مرحوم ما فرمودند آی تی ابزار ماست تو کدوم دانشگاه این ابزار رو به آموزش دادند لطفا حتی حرف کار ورزیهای عملی رو نزنید که خوب می دونیم چه خبره!!مقصر کتابدار نیست مقصر کتابدارپرورهاهستن اون خانم نخبه ای که حرف زیبای مشاورین اطلاعاتی رو گفتن نگفتن اما با کدوم آموزش مشاور اطلاعاتی بشیم؟
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/09 - 13:14
2
42
شاید اگه نهاد تا حالا زیر نظر مستقیم یه وزارت خونه بود و بودجه درست حسابی داشت می تونست کارها و خدمات بیشتری ارائه بدهد به فرض محال شما وضعیت معیشتی کتابدارها خوب شد این همه کارو طرح کارشناسی نشده و بی سیاستی رو چیکار میکنید؟ این ستون تا به آسمان کج است
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/09 - 13:09
0
20
با سلام استاد گرامی:
باهمه نظرات شما موافقم تو همین لزنا یه جای دیگه گفته بودم متاسفانه الان که اسم رشته مون هم عوض شده باز فقط کلاس گذاشتن وبه یدک کشیدن کلمه اطلاعات ... همه درس های دانشگاه هم بازی با کلمه است وعملا چیزی در اینباره یاد نی دهند و این ضعف این رشته دانشگاهیه اینه همه تجهیزات و نرم افزار و پیشرفت رو در کشورهای دیگه شاهد هستیم در حالیکه اینجا ما موندیم و فقط تئوری .
اما تو نهاد هم چیز بیشتری از ما نمی خواهند یعنی نهاد تو حد این امکانات نیست قبلا که می گفتن 2 ساعته کتابدار تحویل می دهند الان هم نمی دونم کلا سیاست نهاد اینه که کاری به کارش نداشته باشند همین حالا هم خیلی از کارهایی که از کتابدار می خواهند بدون آموزش مناسب بوده
پاسخ به سوالات شما
|
Iran
|
1393/04/09 - 12:22
0
37
ستاد گرانقدر با عرض پوزش احتمالا حضرتعالی در نگارش متن به اصل قضیه تفکر داشتید و سهوآ از دبیر کل محترم به عنوان مدیر کل نام بردید که انشاءالله اصلاح گردد تا حداقل از حضرتعالی که در جایگاه بیان مشکلات نهاد دست به قلم گردیده اید سوء برداشت نگردد که تفاوت دبیر کل با مدیر کل برایتان شفاف نگردیده باشد مطالبی که شما فرمودید زمانی قابل حل خواهد گردید که من جوان 33 ساله و مجرد تاکید مینم مجرد تا زمانی که به به حداقلهای استاندارد زندگی دست پیدا نکنم همچنان بفکر معیشت خویش خواهم بود تا به افق های نهاد.چرا که تا زمانی دغدغه تشکیل زندگی و رفع حداقل های استاندارد زندگی رو نداشته باشم باز همان دور باطل شروع خواهد شد
پرویز رنجبر
|
Iran
|
1393/04/09 - 11:45
2
20
خیلی سپاسگزارم استاد. این بنده هم زیر خط فقر گذران می کنم ولی هشدار جنابعالی بسیار به جا و صحیح است. بنده با شما موافقم که ما شده ایم سالن درس خواندن وقت امتحان. از زمانیکه خودم محصل بودم هم همین بود و تکنولوژی هم هیچ کمکی به این کار نکرد در دانشکده هم شگرد خاصی برای این منظور یادنگرفتم. شاید اساتید دلسوز فرمایش کرده اند و من نفهمیدم.
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/09 - 10:54
1
14
ادامه از نظر قبلی: باید به اندازه همه انسانها لااقل به اندازه همه مراجعان تجربه کنی چون با انسان های متفاوت که با روحیات و واکنش های متفاوت در زمان های متفاوت سر و کار داری ....حتی مسئول کتابخانه که از اهالی آنجا بود هم به من یاد نداد که چگونه برخوردی با این مردم داشته باشم چه خصوصیاتی دارند بلکه بیشتر اشکال تراشی های جزی چرا لیبل چسبش کج است اما خدا رو شکر الان نه می فهمد کتابداری چیز دیگری است نه چسب و حتی لیبل که کج باشد یا درست... اگر این حرف ها را بزنم به درازا می کشد. اما خوشحالم وقتی دوباره به این رسالت اصلی پرداخته می شود اما امیدوارم به حرف نباشد بلکه عمل هم شود در اوایل استخدام دوره اخلاق حرفه ای گذاشتن اما حرف بود و میز کتابدار کتابخانه ی ما هنوز هم طوری است که کتابدار هر چقدر هم سعی کند دیده شود دیده نمی شود ...
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/09 - 10:54
0
18
ادامه از نظر قبلی: دیدم ای دل غافل این چه کتابخانه ای است که جای نشانه مؤلف با نشانه عنوان عوض شده حالا این فقط اشتباه ظاهری بود اما وقتی سایر جزئیات را دیدم کل کتابخانه باید دوباره نشانه رده بندیش تغییر می کرد اما به دلیل کمی وقت من و همکارم به همان اولین مشکل اکتفا کردیم تا از کارهای اصلی باز نمانیم یعنی حدود 9 ما فقط داریم این کارها را انجام می دهیم هنوز هم باقی است بگذریم منی که با نیرو وارد شدم می خواستم چنان کنم اما طوری به ذوقم برخورد که بماند چه فکرهایی چه نقشه هایی اما حتی اجازه دست زدن به بولتن یک نواخت و کسل کننده ندارم هر چند فعلا وقتش را هم ندارم آری اینجاست که آقای واعظی می گوید کتابداری چیست می شود با یکی دو ماه یاد گرفت در پاسخ می گویم آری تلقی شما از کتابدارهای نهاد درست است اما همه را به یک چوب نزن کتابداری دنیایی است پیچیده نه با یک ماه بلکه با هزار سال سابقه هم نمی شود یاد گرفت ...
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/09 - 10:53
0
13
ادامه از نظر قبلی :اما آیا فرستادن به این مکان مقدس که به قول جنابعالی "سوالاتشان مثل نرخ میوه و تره‌بار در محل تا پیچیده‌ترین نیازهای اطلاعاتی ایشان را باید تلاش کنید" من نا آشنا چه انتظاری دارید که نه دوره ای گذراندم به دلیل دیر آمدن نه وقت آشنایی با آن مکان و هر چقدر خواستم با آن ها خو بگیرم بیشتر از من دور میشدن و من را تافته جدا بافته می دانستن هر چند که از یک شهر به آن جا می رفتم اما با سر و وضعی مثل خود آنها ساده؟ آری تاوان این سیاست بازی ها را کسی جز این مردم نمی دهند من که تلاش خود و سواد خود را دوباره مرور کردم اما وقتی دیدم اصلا از این سواد کسی از کتابداران استفاده نمی کند در کتابخانه سوادی که به نفع مراجعان است از اصول کتابداری تا اصول اخلاقی وقتی آمدم منت گذاشتن که خوب موقعی آمدی کارها تمام شده اما وقتی به دلیل تازه کار بودنم من را به رف خوانی تک نفره کتابها وا داشتن...
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/09 - 10:53
0
19
تشکر ویژه از نگاه جنابعالی به رسالت اصلی کتابدار آری همه این حرف ها درست ولی یک تازه کار هر چند که بدون تجربه نبوده و در کتابخانه های دانشگاهی تجربه هایی کسب نموده اما آنجا کجا و اینجا کجا من فکر می کردم کار در کتابخانه عمومی راحتتر از کار در دانشگاه است که مسئله تخصص پیش می آید اما نه اشتباه فکر می کردم و معنی دانشگاه عمومی را در کتابخانه عمومی فهمیدم؟ تازه کار که به دلیل بی مهری و عدم انتظار از استخدامش - چون بعد از سه ماه از نتایج استخدامی استان دعوت به همکاری شدم فکر میکردن پارتی گردن کلفتی دارم در حالی که این همه را از رحمت خدا و توسل به ائمه میدانم و نه کس دیگری- به یک کتابخانه دور دست که کسی حاضر به حضور در آنجا نبود فرستادن اما من چون دانشجوی ارشد بودم دم بر نیاوردم و به قول مساعدت در دادن مرخصی هایی که حقم بود به آنجا رفتم اما چه رفتنی که حتی نیرویی به جای خود جهت گرفتن مرخصی ندیدم به هرحال گذراندم
پاسخ ها
كتابدار نهادي
| Iran |
1393/04/09 - 17:14
سلام دوست عزيز من هم شرايط مشابه شما را دارم. از هر طرف حرف و حديث و چماغ است كه بر سرما حواله مي شود. براي گرفتن مرخصي براي رفتن به دانشگاه فقط خدا مي دونه كه چي كشيدم. مي گن تو ميخواي مدرك بگيري ما بايد جورشو بكشيم؟!مخصوصا كه يكيشونم با ارتقاي درجه از خدمه به كتابدار ارتقا پيدا كرده! محل كارم هم كه ديگه نگيد هر روز 70 كيلومتر برو و بيا!كار در كتابخانه عمومي به مراتب سخت تر است چون بايد با همه سن و تحصيلات و اخلاقي برخورد داريم. همه مسئوليت ها هم به دوش كتابداران است. ولي در كتابخانه دانشگاهي يك كار مخصوص يك كتابدار است به علاوه نيروهاي كارورز كه بار بيشتر كار كتابخانه ها را به دوش مي كشند.
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/09 - 10:44
0
26
سلام آقای عمرانی
ما کتابداران از نظر روحی خیلی خسته تر از این هستیم که فرض کنیم!
ابوالفضل عربشاهي
|
Iran
|
1393/04/09 - 09:47
4
8
در سال هاي 1374 و 1375 سازماندهي و تنظيم مواد ( فهرستنويسي و رده بندي دهدهي ديوئي) را نزد شما شاگردي كردم و توشه ي من از كتابداري شد!
سپاسگزارم!
نظر خوب
|
Iran
|
1393/04/09 - 09:46
1
27
اگه نهاد خوب بود برات اومد داشت چرا ولش کردی>؟
از دور نسخه پیچیدن خیلی راحته
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1393/04/16 - 09:13
دوست کتابدار
بهتر است در نوشته هایمان با ادبیات محترمانه ای بنگاریم.
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/09 - 09:06
0
27
من دلخورم آقای عمرانی
به خودم حق می دهم که ناراحت باشم و عصبانی.
در دوره ای ما کتابخانه نمونه شدیم، مسئولمان با افتخار می گفت که همه زنگ زندند و بهم تبریک گفتند! آیا واقعا ما هم جای تبریک نداشتیم شما مسئول محترم که می دانید بار اکثر فعالیت های کتابخانه را ما کتابداران به دوش می کشیم، یک خداقوت هم به ما نگفتید تا دلمان خوش باشد شما هم قدرشناس هستید. لوح تقدیر و نشان برتر هم به ما ندادند،گویا یک نشان به کتابخانه داده بودند که ما اصلا زیارتش هم نکردیم اصلا نمی دانیم چه شکلی است. کارت هدیه مسئول دو برابر ما بود ؟ تفاوت را احساس می کنید حتی یادمه یک بار پنج برابر ما بود؟
این کوجکترین دلخوری من بود . به من حق نمی دهید تا خوشحال نباشم؟
ب
|
United Kingdom
|
1393/04/09 - 08:43
1
23
سیدجون,سلام,طاعات مقبول درگاه احدیت, همه اینها که فرمودی درست درست!!! ولی دغدغه مالی منشاء همه نارضایتی هاست!!!
حالا که سرنخ پیداشده همت کنید تامشکل حل شه!!!ممنون
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/09 - 08:41
1
18
بخش مرجع کتابخانه که باید قطب فعالیت های کتابخانه باشد واقعا مهجور واقع شده است. من پیشنهاد کردم برای این بخش کتاب جدید و به روز خریداری شود، هم جور نشد. گفتم در وبلاگ بخش مرجع مجازی قرار دهیم، با ده دلیل غیر موجه از جمله " کتابداران وقت ندارند به سوالات متنوع پاسخ دهند" که از یک کارشناس استانی بعید بود آن را نپذیرفتند و به تهران هم ارجاع ندادند، البته گفتند آزمایشی اجرا کنیم. من مشابه آن را در ایده های برگزیده خلاقان برتر دیدم، اگر شما جای من بودید واقعا چه طور عمل می کردید؟ همیشه بر سر ما می کوبند که شما کتابدار هستید و با جانبداری از مسئولان بالادستی ما را به حاشیه می رانند. این فقط به معیشت مربوط نمی شود در تمام برنامه ها اینگونه است.
کتابدار
|
Iran
|
1393/04/09 - 08:39
0
31
سلام استاد
من برای اطلاع رسانی شماره ارشاد که چهارسال است ساختمان آن عوض شده است ، در وبلاگ کتابخانه مطلب قرار دادم، مسئولمان گفت ما به هر شیوه ای تلاش می کنیم از ارشاد جدا شویم شما نباید این خبر را درج کنید! البته توضیحات من که هدف ما اطلاع رسانی است ایشان را قانع نکرد
در خصوص کتاب من به استان پیشنهاد کردم کتابی که در تهران نیست من در کتابفروشی شهرستان دیدم، اجازه دهید خودمان بخریم ماهی صدهزار تومان هم نمی شد ، در جواب گفتند که اجازه باید از استان گرفته شود(در کل ترتیب اثرندادند)
تمام پیشنهادات ما به گونه ای رد می شوند شما چه انتظاری از من دارید ؟ به نظرتان دیگر انگیزه ای برای من باقی می ماند؟
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1393/04/16 - 09:15
موافقم. چارچوب و فضای کاری تو نهاد کاملا بسته است
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: