کد خبر: 22369
تاریخ انتشار: دوشنبه, 07 دی 1394 - 08:44

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

سخن هفته

یکی از سئوالهای سخت من: کارشناسی، آری یا نه؟

سید ابراهیم عمرانی
یکی از سئوالهای سخت من: کارشناسی، آری یا نه؟

 

لیزنا، سید ابراهیم عمرانی، سردبیر: چند تا سئوال سخت در ذهن من در رابطه با حرفه و رشته هست که هر چند وقت یک بار یکی از آنها را در لفافه ای تازه می پیچم و دوباره به شکل و شمایل جدیدی بازگو می کنم. یکی از این سئوالها این است که دوره کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی آری یا نه؟ کارشناس متخصص رشته ما به درد چه جاهایی و چه مشاغلی می خورد؟ از سوی دیگر این سئوال هم هست که چه تخصصهایی به درد حوزه ای که ما متعلق به خودمان می دانیم یعنی کتابخانه، آرشیو، موزه، بایگانیهای مدرن و مراکز اسناد (انواع اسناد علمی و اداری) می خورد. تلفیق این دو سئوال مرا به پیشنهادی برای اساتید و برنامه ریزان رشته و کارشناسی شدن موضوع به وسیله برنامه ریزان می رساند که در ادامه می خوانید. البته هربار بعد از طرح این قبیل سئوالاتم سعی کرده ام به گونه ای پیشنهاد خودم را بنویسم که باز  هم عده جدیدی را از خودم دلخور کرده ام ولی چاره ای نیست و باید نوشت و سئوال کرد و زمینه چینی کرد بلکه روزی، شاید به کمک همانها که امروز از طرحش ناراحت می شوند،  به جواب برسد، شاید هم به قول بچه های پایتخت نشین خودم یک جایی کم بیارم و بنشینم ساکت یک گوشه ای ماستم را بخورم و دیگر کاری به این کارها نداشته باشم.

 

راستش این بار با خواندن خبر قصه گویی در موزه مشکل پیش چشمم دوباره برجسته شد و رفتم سر خونه اول خودم، این کار توسط چه کسی برنامه ریزی شده و دارد توسط چه کسی اجرا می شود؟ قصه گویی برای کودکان، تخصصی دانشگاهی است؟ در چه رشته ای آموزش داده می شود؟ هنرهای نمایشی؟ آموزش قبل از دبستان؟ روانشناس کودک؟ یا کتابدارکودک با تحصیل در علم اطلاعات و دانش شناسی به این تخصص می‌ رسد؟ یا صرفا کاری است تجربی و فقط برنامه ریزی آن با کتابدار کودک است؟ آیا می توانم بگویم، ‌این کار، کار ما هست ولی تخصص ما نیست؟ بنابراین باز برگشتم به خانه اولم که بگویم کارشناسی کتابداری جواب نمی دهد و کتابداری باید از سطح ارشد به بالا و با استفاده از کارشناسان رشته های مختلف تربیت شود، و اگر تکنیسین هم فکر می کنید نیاز است، مدرک رسمی دانشگاهی برایش فکر نکنید. از تخصصهای دیگر بگیرید و به آنها آموزشهای لازم را بدهید. از همین تخصصهای گوناگون حوزه کودک بگیریم و در دوره ارشد کتابدار متخصص این کار را تربیت کنیم.

 

مقاطع آموزش دانشگاهی / حرفه ای در رشته ما

اغلب آن مناطقی از دنیا که در مورد عمر و وقت جوانانشان یا همان فرزندانشان بیشتر فکر می کنند، تقسیم بندی زیر را برای رشته ای کاربردی مانند رشته ما داشته اند، آموزش مهارتهای اولیه و کم هزینه در قالب دوره های کوتاه مدت حرفه ای و بلند مدت دانشگاهی حد اکثر یک سال و نیمه به عنوان تکنیسین که در تخصصی ترین کارهای فنی فهرستنویسی هم آموزش می بینند (حتی در سازماندهی مواد تاسطح Copy Cataloging  آموزش می بینند، در برابر Original Cataloging  که در دوره های تخصصی تر آموزش داده می شود).  دوره بعدی کارشناسی ارشد است که برای مدیریت کتابخانه ها تربیت می شوند و دوره سوم دکتری یا PhD‌ است که برای پژوهش و آموزش دانشگاهی تربیت می شوند.

 

در ایران چه اتفاقی افتاده؟ تاریخچه:

به درستی و در سال ۱۳۴۵ با کارشناسی ارشد شروع کرده اند، دوره هایی به عنوان رشته فرعی هم که از رشته های دیگر می آمدند و سی واحد کتابداری هم می گذراندند را داشته ایم که تا حدودی می توانسته اند نقش تکنیسین را بازی کنند،‌ به علاوه دوره هایی هم انجمن کتابداران ایران برگزار می کرده برای کتابداران تجربی که باز هم در جهت تامین تکنیسین بوده است. بعد سه دوره کارشناسی هم در دانشگاه تهران گرفتند و یکی دو دوره هم دانشگاه تبریز و مدرسه عالی ایران زمین و پرونده را بستند تا رسیدیم به پیروزی انقلاب. با انقلاب فرهنگی و تشکیل شوراهایی دروزارت علوم برای رشته و از بعد تربیت نیروی انسانی تصمیم درستی گرفته شد و دوره کاردانی درست شد که همانطور که نوشتم از بعد نیروی انسانی خوب بود ولی  از بعد تامین مادی، فارغ التحصیلان این مقطع مشکلات فراوانی داشتند.

 

مهمترین مشکلاتی که برای فارغ التحصیلان کاردانی به وجود آمد:

۱) بسیاری از کتابدارانی که با کاردانی شروع کرده اند مستقیما با بنده همکار بوده اند و بسیاری از آنان برای کارهای کتابخانه بسیار خوب و حتی عالی بودند و اصلا لازم نبود که بروند بنشینند دوره کارشناسی که همان درسها را برایشان تکرار کنند.  ولی مشکل اینجا بود که ایران سرزمین مدرک نوازی است . بچه های کاردانی در استخدام با مشکل روبرو بودند  و حقوقشان و شانشان با دیپلم فرق زیادی نداشت،‌ درست مثل الآن که حقوق کارشناسی با ارشد در شروع کار فرق چندانی ندارد.

۲) کسانی که قبول می شدند، ‌مثل الآن از بد حادثه پا به این رشته می گذاشتند و نه از حب علی، این نبود که بدانند چنین شغلی هست و بخواهند شاغل شوند و کاری فرهنگی را انتخاب کنند و برایش دوره ای بگذرانند، می آمدند و می خواستند ادامه تحصیل دهند و با کاردانی این امکان برای فارغ التحصیلان این مقطع نبود.

۳) برای پسرها یک معضل بزرگتر هم بود و آن هم سربازی بود. آن زمان هنوز کارشناسی ارج و قربی داشت و کارشناس افسر وظیفه می شد ولی با کاردانی درجه دار می شدی و می بایستی در پادگان جاهایی را نظافت کنی که کارشناسها می رفتند کثیف می کردند،‌ و این دیگر خیلی افت داشت و دور از شان می نمود.

کم کم تعداد فارغ التحصیلان زیاد شد و با اینکه اکثرا مشغول بودند و بازار کار اشباع نبود،‌ باز همه جمع شدند جلوی طاق کسری و داد خود از بیدادگران گرفتند و رفتند نشستند سر کلاس کارشناسی و دوستان هم لطف کردند و  همان درسهای دوره کاردانی را بی کم و کاست گذاشتند در کاسه شان و برایشان تکرار کردند.

 

حقوق در برابر کار؟ یا حقوق در برابر مدرک؟

مشکل کجا بود و کجا است؟ پول را درکشورما در برابر کار انجام شده و میزان مهارت فرد نمی دهند، به مدرک می دهند و نظام حقوق و دستمزد ما ایراد دارد. شما سری به کاریابی در کتابخانه های کشورهای در حال توسعه هم بزنید، به شرط اینکه خاورمیانه نفتی نباشد می بینید که بر اساس میزان کارکرد و نوع مهارت حقوق می گیرند نه مدرک (پول نفت ندارند که هر کسی یک جزئی بگیرد و اموراتش را بگذراند،‌حتی اگر کار نکند و یا اصلا کاری بلد نباشد). در کشورهای با حساب و کتاب و کشورهایی که درآمد خاصی ندارند و باید درست پرداخت کنند و ندارند که پول مفت بدهند، شغلی اعلام می شود و برای شغل شرح شغلی هست و حقوقی محدود و معین و هرکس بتواند ثابت کند که این مهارتها را دارد و از عهده این کار برمی آید و حاضر است با حقوق پیشنهادی کارکند می تواند مشغول شود و همان حقوق را بگیرد و نه بیشتر. اضافه کاری هم بدون وجود کار مشخص نمی تواند بماند و پولی هم بدون کار به او نمی دهند و فقط وقتی که لازمش دارند می گویند باید امروز بیشتر بمانی و پولش را هم می دهند.

 

عرض کردم که در سالهای نیمه دهه ۶۰ دوره کاردانی بی مصرف شد و از دور خارج شد و همه شدند کارشناس و لیسانس و این شانس بزرگ از کتابخانه های ما گرفته شد که افراد با تخصصهای مختلف و گرایشهای گوناگون به رشته ما بیایند و یک سال و نیم تا دو سال رشته ما را بخوانند و پایان نامه هم ندهند چون لازم نیست، و بروند و به کاری مشغول شوند.

 

چیزی که الآن در رشته ها و گرایشهای ما آموزش داده می شود، بیشترین آمادگیهایی که ایجاد می کند مسایل فنی است و در این مسایل فنی کتابدارانه در بهترین حالت که خود بچه ها بخواهند، می توانند در فناوری اطلاعت ورزیده شوند که برای همه کتابخانه هایمان به یک اندازه به فناوری اطلاعات نیاز نداریم. و آنجا ها هم که داریم سطوح مختلف فناوری نیاز داریم، ‌نه اینکه فقط فناوری بداند. البته باید عرض کنم جالب است آنجایی هم که به فناوری نیاز داریم ‌باز دست به دامن متخصصان فناوری اطلاعات و متخصصان رایانه و برنامه نویسی می شویم. نگاهی به پایان نامه هایی که برای ایجاد محیط آزمایشی و آزمونها نیاز شدید به فناوری داشته اند بیندازید، باید حتما از نرم افزار نویسان و فناوران کمک بگیریم و اغلب دانشجویان دست به فناوری رشته ما همین  فناوری را هم در حد انجام همه امور پایان نامه خود نمی دانند. نتیجه اینکه همه موضوعهای پایان نامه هایمان شناسایی است و استاندارد معرفی می کنیم و جدول تطبیق می کشیم (از جمله خود من)، آنجا که می خواهم یک آزمایش دقیق انجام دهم، ‌نمی توانم و نیاز به برنامه نویس پیدا می کنم که یک محیط آزمایشی برای من درست کند. 

 

از فناوری که بگذریم می رسیم به مسایلی چون کتابخانه عمومی،‌ کتابخانه کودک و مدرسه و ... آموزشهای ما چه آمادگیهایی برای برخورد کتابداران با مراجعانی که قرار است به او رجوع کنند ایجاد می کند. این موضوع را به ویژه برای کتابدار کتاب نخوانی می گویم که با تخصصی نصفه و نیمه و صرفا فنی می خواهد مسایل مردم عادی و عامی را حل کند یا دست کم به آنها کمک کند که مسایلشان را حل کنند.

 

یک تکلیف را برای خودم روشن کنم. از نگاه من مسایلی که مردم به دنبالش به کتابخانه می آیند مسایل فقهی ادعیه و احادیث نیست، چون برای اینگونه مسایلشان مسجد را همه بلدند و روحانی محل و امام جماعت مسجد را همه می شناسند و صدا و سیما هم ۲۴ ساعته برای این مسایل مردم برنامه دارد. پس موضوع را عام تر طرح می کنم. برای صحبت با یک دانش آموز، با یک زن خانه دار، ‌برای یک کارمند یا نظامی بازنشسته، برای یک کاسب محل چه داریم؟ چه آموزشهایی دیده ایم؟ فقط در تئوری می خوانیم همه چیز بر اساس نیازکاربران ولی این نیازکاربران را فقط جزوه اش را حفظ می کنیم و وقتی به کتابخانه می رویم، نمی توانیم باکاربرانمان ارتباط برقرار کنیم. چه آموزشهایی می خواهیم که بتوانیم با طیف وسیع مردم فقط درباره مسایلی که دوست دارند حرف بزنیم و نه بیشتر. 

 

از مسائل فنی هم نظریه ها و تمرینهایی که آموزش داده می شود، فهرستنویسی و رده بندی است و کمی هم از مجموعه سازی. برای این کارها هم در مجموعه های بزرگ مثل نهاد کتابخانه های عمومی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کتابخانه های شهرداری هم در مسایل فهرستنویسی و هم در مجموعه سازی، تخصصهای بالایی در خود کتابخانه ها نیاز ندارند، و کارهای فنی را می شود نیمه متمرکز سازمان داد که وقت کتابدار آزاد بشود برای کارهای اصلی کتابدارانه، برای جلب اعضای جدید و پاسخ به مراجعان و طراحی خدمات جدید بر اساس نیاز بومی و محلی.

 

سئوال را تکرار می کنم؟ آموزشهای ما چه می کند؟ برای کتابخانه دانشگاهی چه می کند؟ کتابخانه‌ای که من در آن کار می‌کردم دانشگاهی بود و همه همکاران من نیروهای متخصص کتابدار بودند ولی همیشه چیزی کم داشتیم، متخصص موضوعی. هنوز هم کتابخانه های تخصصی  و دانشگاهی همین مساله را دارند و اغلب روسای دانشگاهها و موسسات پژوهشی و تخصصی، با گماردن افرادی از رشته خودشان بر راس کتابخانه ها قصد دارند که مشکل را حل کنند، حال آنکه مشکلات جدیدی به وجود می آورند. کتابدارانی که ادعای تخصص کتابداری دارند و این کار را متعلق به خودشان می دانند در اغلب موضوعهای تخصصی توانایی لازم و کافی را ندارند ولی اگر در آزمون تخصصی کارشناسی ارشد، به گونه ای طرح سئوال کنید که از رشته های دیگر هم جذب شوند، فریاد همه در می آید که دارید در حق کارشناسان کتابداری ظلم می کنید و این مساله را در سی ساله گذشته چند بار شاهد بوده ایم و این را حق خودشان می دانند، و درست هم هست. چرا که می بینند در بازار کارشان تاثیر می گذارد و شغلی که قرار است به او برسد، را داریم به حراج می گذاریم .

 

این توقع را که ما کارشناس کتابداری هستیم و ما باید صندلیهای کارشناسی ارشد را پرکنیم این سوی قضیه است و آن سوی قضیه هم این است که وقت بچه ها را با تکرار کردن همان مطالب قبلی با روغن داغ بیشتر می گیریم و محصولمان هم در نهایت کیفیت بالایی ندارد. من فقط استدعا دارم بیائید این موضوع را به جد کارشناسی کنید و به بحث بگذارید.  خدای ناکرده دوستان عزیز من کتابداران کارشناسی که خیلی هم خوب دارند کار میکنند،‌ حرف مرا به دل نگیرند. من می توانم دهها کارشناس کتابداری را نام ببرم که بسیار خوب و حرفه ای کار می کنند و محیطشان را هم آباد کرده اند، ‌ولی آنها نتیجه تلاشهای فراوانی است که خودشان در اثر سالها کار به دست آوردنه اند. در کتابخانه کار کرده اند و ارتباط گرفته اند و آموخته اند.

 

 چه باید کرد که دانشجویان ما  بعد از سالها بعد از فارغ التحصیلی الفبا را یاد نگیرند و در همان دوران تحصیل مقدمات را بگیرند و هضم کنند؟ پیشنهاد مشخص من این است که کارشناسی کتابداری را ادامه ندهید. از رشته های دیگر برای کارشناسی ارشد کتابداری دانشجو بگیرید.   

  

۱)      این پیشنهاد خام است، بیائید کارشناسی کنید و روی آن وقت جدی بگذارید.

۲)      مدیران برنامه ریزی آموزشی رشته توجه کنند،‌ فقط سردرسها را تغییر دادن مشکل را حل نمی کند بارها نوشته ایم چون شاهد بوده ایم، ‌دروس جدید طرحی شده با نیاز جامعه کمتر همخوانی دارد

۳)      دروس جدید، در بسیاری از تقاط کشور مجددا توسط افرادی درس داده خواهد شدکه خودشان برای اولین بار موضوع را در همان دفترچه رئوس دروس دیده اند.

۴)      مدیران حرفه ای هم لطفا از حرفهای من سوء برداشت نکنند. تجربه من میگوید،‌ با همه این نواقصی که برشمردم، شما به تحصیل کردگان کتابداری نیاز دارید. دردهه ۶۰ ما در کتابخانه دانشکده علوم کارشناس زیست شناسی،‌ کارشناس شیمی،‌ کاردان مهندسی و گرایش فیزیک و .... داشتیم. در کتابخانه های دیگر هم می دیدم که با لیسانس رشته خاصی به کتابخانه آمده بودند. و در مجموع باید بگویم رشته ما ایشان را راضی نمی کرد و در همه مدت درپی این بودند که به رشته خودشان برگردند و دراولین فرصت از کتابخانه می رفتند. هر رشته دانشگاهی علاقه ها و حساسیتهایی در بچه های خودش به وجود می آورد که در این عزیزان علاقه نسبی و سببی به رشته ما نبود و از موضع بالا و از سر شکم سیری به کتابداران و حتی به کاربرانشان نگاه می کردند و همواره در حال ناراضی تراشی بودند.

۵)      فکر خام من می گوید که باید از رشته های دیگر کارشناسی بگیریم و دوره ارشد برای آنها بگذاریم، ‌مطمئن باشیدکه محصول بهتری به بازار خواهیم داد. بیائید این را بطور جدی کارشناسی کنید. یک عضو هیات علمی روزی به من گفت اگر این کار را بکنیم موظفی تدریس اغلب ما پر نمی شود که برای این باید یک فکر دیگری کرد و نباید وقت و عمر جوانانمان را وسیله پر کردن ساعات موظفی خودمان کنیم.  

۶)      تاکیدی هم بر بند ۵ ولی در مورد کتابخانه های نوعا" عمومی بکنم که آنجا هم من معتقدم باید تا اطلاع ثانوی از وجود کارشناسان و کارشاسان ارشد "کتابداری"، "کتابداری و اطلاع رسانی" بعدی  و "علم اطلاعات و دانش شناسی" اخیر،  به همان دلایل بالا استفاده کنیم حتما و قطعا مفید تر خواهند بود.

 

برای کتابخانه های نوعا" عمومی مانند کتابخانه های کودک و آموزشگاهی و مساجد و کتابخانه های عمومی شهری و روستایی  به راه حلی از نوع راه حلهای استاد بزرگوارم نوش آفرین انصاری فکر می کنم. کنکور کتابداری در زمان مدیریت ایشان اختصاصی بود و مهمترین آزمونش کتابخوانی بود. سئوالهایی طرح شده بود که ببینند این که دارد می‌آید به این رشته و قرار است بعد برود در کتابخانه کارکند، ‌اصلا خودش کتاب می خواند یا نه؟ امتحانی هم بود که تقریبا تقلب بردار نبود و قبولیهای این دوره ها، با همه شخصیتهای متفاوت و تفکرات متفاوت تر و بالا و پائینی که در میان دانشجویان آن سه دوره به یاد دارم، این افراد در یک چیز مشترک بودند، ‌همه می خواندند و خوب هم می خواندند و دانشجوی سهمیه ای هم که معنی نداشت و در نتیجه  کلاسها هم خیلی یک سطح و دلپذیر شده بود و من که کم خوان ترین عضو آن مجموعه بودم، به جد از کلاسها و از حضور استادان واقعا لذت می بردم. در آزمون ورودی اولین دوره های ارشد بعد از انقلاب اسلامی که در ۱۳۶۵ شروع شد نیز همین نوع سئوالات را داشتیم. نتیجه این که چند نفر که با سهمیه آمده بودند که هیچ، اینها کمتر اهل خواندن به نظر من می رسیدند، ولی ‌باقی را اهل یافتم.

 

پیشنهاد من برای آزمونهای استخدامی کتابداران کتابخانه های عمومی، دروس کتابداری نیست. اینها همه مدرک کتابداری دارند و همین را کافی بدانیم، به دانش فنی مثلا فهرستنویسی ایشان ۱۰۰% اعتماد کنیم و فرض بگیریم همه خوب آموزش دیده اند بنابراین در آزمونها برای کتابخانه هایی از نوع عمومی که در بالا مثال زدم، فقط آزمون کتابخوانی بگیریم و علاقه مندان را گزینش علمی کنیم. و بعد مصاحبه ارتباط شناسی و خلاقیت با آنها بکنیم و بعد قبل از ورود به کتابخانه آموزشهایی را که ضروری می بینیم به آنها بدهیم و بعد اجازه بدهیم که به کتابخانه های عمومی بروند و از فرهنگ کشور در یک سوی و از زاویه این یادداشت از آبروی حرفه و رشته دفاع کنند.

 

عمرانی، ابراهیم. «یکی از سئوالهای سخت من: کارشناسی، آری یا نه؟ ». سخن هفته لیزنا، شماره ۲۶۷.  ۷ دی ۱۳۹۴.

برچسب ها :
علی2020
|
Iran
|
1394/10/12 - 12:52
0
3
جناب آقای عمرانی، سوال و دغدغه ی ذهنی شما اصلا هم سخت نیست! چون با این اوضاع کمبود دانشجو، دیری نخواهد پایید که بساط کارشناسی جمع و یا محدود به چند دانشگاه مهم خواهد شد! نیازی به این همه توضیح و دلیل و تفسیر هم نیست! این اوضاع دامن ارشد و دکتری ما را هم خواهد گرفت! چون رشته بی رویه گسترش پیدا کرده بود!
ورودی 64 تهران
|
United States
|
1394/10/10 - 16:48
0
1
بخش 2



واقعا اگر کتابدار کودک می خواهید، کتابدار استخوان خرد کرده کودک بیاورید که مصاحبه کند و اگر کتابدار تخصصی می خواهید همینطور و دانشگاهی هم همین. اینها همه خوب است ولی آیا در عمل این اتفاقها در مملکت ما می افتد؟
همین نهاد یک روز یک دبیر کلی دارد که کمی توجه میکند، دوباره دبیری می آید که اتوبوسی نیرو می آورد و دوباره دبیر بعدی و شیوه تازه. در دانشگاهها هم همین. و به علاوه بحث گزینشها هم هست که به بهانه اینکه گزینش رد کرده قبلا خود آقایان نیروهایی را از دورخارج می کردند که فضا را بدهند به دوستان. این موارد در نوشته جناب عمرانی که استاد بنده هم هستند دیده نمی شود. ولی در کل با حذف کارشناسی موافقم. من هم تقاضا می کنم که مسئولان این کارها جلسه بگذارند و این موضوع را بررسی کنند.
ورودی 64 تهران
|
United States
|
1394/10/10 - 16:47
0
2
بخش اول:
ورودی 64 کارشناسی و 69 ارشد دانشگاه تهران هستم
من با بخش اعظم این یادداشت موافقم. نکاتی را هم دوستان می گویند ولی از نظر کار اجرایی برای تربیت کتابدار و انتخاب کتابدار خیلی به جزئیات توجه شده که قابل تحسین است ولی مشکل در اجرا دارد.
اینکه با کارشناسی تربیت کردن فقط توقعی ایجاد می کنیم و مهارتی نمی دهیم . کار هم نداریم که به آنها بدهیم.
در گرفتن کتابدار هم نکته بسیار مهم همین است که باید مصاحبه ها جدی شود و من با این حرف موافقم که گفته اند سوالات از روی جزوه و متون درسی را نپرسید و درمصاحبه باید سوالهایی در رابطه با کاری که از آنها انتظار دارد بپرسید، اصلا اجازه ندهید این هم تبدیل به درس حاضر کردن بشود .
شهناز جاودانی
|
iran
|
1394/10/09 - 14:41
0
1
با سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی جناب آقای عمرانی
ضمن سپاس از این که مسائل حوزه کتابداری و فارغ التحصیلان این رشته ، از دغدغه های ذهنی حضرتعالی می باشد، به جذب دانشجو از رشته های دیگر در مقاطع تحصیلات تکمیلی که اشاره فرمودید، تجربه نشان می‌دهد که دانش آموختگان سایر حوزه های دانش و تخصص هم، دچار همان مشکلاتی می باشندکه در نحوه آموزش در رشته ما وجود دارد، یعنی این سطحی‌نگری در حوزه آموزش و تربیت متخصص به همه ی رشته ها و حوزه ها سرایت کرده است. بنابراین، چرا ما برای حوزه خود به تغییر و تحولاتی در نحوه آموزش و شیوه های نوین تربیت متخصص نیندیشم . طرح جنابعالی جرقه ای در ذهن ایجاد می‌کند که بیشتر به این موضوع پرداخته شود و با هم اندیشی‌های بزرگان رشته و کتابداران دلسوز و با تجربه، راه کارهای سودمندی در این خصوص حاصل شود.
امان الهی
|
Iran
|
1394/10/08 - 10:53
2
5
چه بخواهیم چه نخواهیم با سیاست ملی جذب راحت در رشته های خوب دانشگاهی و سیاست انفعالی که رشته ما پیش گرفت و هیچ حرکتی نشد دوره کارشناسی رسما تعطیل شده است تعداد دانشجویان رشته در سال 84 پنجاه نفر بود الان دیگر به 5 نفر نمیرسد این دیر یا زود به ارشد هم سرایت خواهد کرد و آنوقت گروه ها به فکر فرو خواهند رفت همین چند ماه قبل بود که مدیران گروه خوارزمی و دانشگاه تبریز در گروه های بحث تبلیغات جذب دانشجو می کردند چون ظرفیت ارشدشان هم پر نشده بود. دیگر قدیم نیست که با تراز پایین گرفتن نمرات آزمون بشود صندلی های یک رشته را پر کرد. الان والدین هوشیار هستند و انواع و اقسام کلاسها وجود دارد برای هدایت ضعیف ترین فرد با بهره هوشی پایین به رشته های خوب، تغییر نام خوب می توانست ما را از این سراشیبی نجات دهد در اکثر استخدامی ها مدیریت و تمامی گرایش های آن را جز موارد می بینیم این میتوانست اقبال را بیشتر کند به رشته ما، از طرف دیگر اصلا کتابداری چه نیازی به تحصیلات تکمیلی دارد به نظر من هم کتابداران کاردانی ما به مراتب بیشتر از کارشناسان ارشد امروزی ما به درد کتابخانه و مراکز اسناد می خورند چون رشته ما رشته ای است عملی و آموزش عالی ما و امروزه آموزش ارشد رشته ما به شدت نظری، و سوادی که ما در دوره ارشد به دانشجو می دهیم اندازه 10 ساعت کارگاه آموزشی یا آموزش ضمن خدمت هم نمی تواند باشد چه لزومی به ارشد... اما برسیم به تحصیلات تکمیلی تر مومنان وقتی موظفی خود این تعداد هیئت علمی پر نمی شود چه لزومی به تحصیلات تکمیلی تر، وقتی الان جذب اردیبهشت یا بهمن برای رشته ما یک نفر هم اعلام نیاز ندارد. الان دوره دکتری که فرصت انجام پژوهش ندارد با مسائل آماری آشنایی نمیدهد روش تحقیق یاد نمی دهد لیزرل و اسپیسس و پی ال اس و ... نمی آموزد(مسائل پایه ای برای یک دکتری که در آینده می خواهد راهنما باشد) آشنایی به زبان های برنامه نویسی تحت وب نمی دهد و.... فقط 21 واحد درس سراسر نظری آن هم با اسم های عجیب و غریب که نصف ترم طول می کشد دانشجو ناآشنا خود اسم را هضم کند و از مرجع شناسی عربی فارسی برسد به دروس عجیب دوره دکتری، چونه بزند به استاد مغز رایانه که باید طوری هوش مصنوعی بگویی یا پردازش زبان یا دانش کاوی که من بفهمم(یعنی هیچی نگی عملا) و از هستی شناسی فقط تعریف آن را حفظ می کند چه به درد آینده این رشته می خورد. در کل صحبت هایم را خلاصه کنم، در این مبحث کارشناسی یا تحصیلات تکمیلی دوستان باز به شدت راه را اشتباه می پیمایند نظر شخصی من: ما باید تمام وقت و نیروی خودمان را قرار دهیم برای احیا دوره کارشناسی از بین رفته خود با وارد بازی کردن گرایش های با نام های خوب و جذاب برای افراد و افزودن دروس خوب و به روز با اساتید با سواد علمی بالا که دانشجو با نرم افزار و نرم افزار نوشتن آشنا بشود و حداقل های مورد نیاز برای تحصیلات تکمیلی را بیاموزد این جمله پدر پدر جد صاحب رشته ما رو هم درآورد که: نیازی ندارید به مسائل فنی فقط اسم پایگاه های اطلاعاتی رو بدونین برای همکاری با مهندسین نرم افزار کافیه !!! این جمله برای اساتید ناآشنای خود ما خیلی باید آشنا باشه چون سینه به سینه چرخیده و اومده الان هم ادامه دارد هر کدام از ما هم در طول تحصیل این جمله راشنیده ایم. اگر کارشناسی ما از بین رفته باید از پایه اصلاح کنیم تا از این وضعیت «خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج » خارج بشویم.
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1394/10/11 - 00:00
درود و سپاس
امیری
|
Iran
|
1394/10/07 - 14:57
0
0
شما به تخصص جامعه کتابداران توهین کردید....
متاسفم
آیا در سازمان ها و ارگان های دیگر این مباحث شما قابلیت طرح شدن دارد... ایراداتی هست ولیکن ساحت این رشته با انتظارات ما همخوان نیست یه چیز دیگس...
400 تومن تا دو سال پیش حقوق من بوده حالا شما میای میگی کتابدار کتابخوان باشد و...
شما سیری...
امیری
|
Iran
|
1394/10/07 - 14:54
4
10
با سلام
اولا بنظر بنده جناب عمرانی در یک پارادوکس غیر ضروری خودشونو به دام انداختن... اینکه از رشته ها دیگر در مقطع ارشد جذب کتابخانه ها بشوند!!! یعنی چی؟؟؟؟
ما منکر برخی ایرادات در حوزه های کار کتابداریمان نیستیم... این هم به علت شعار زدگی ها و نگاه سیاسی به مقوله فرهنگ است...
آقای عمرانی من نمیدونم ته ته مطالب شما چه چیزی ازش در میاد؟؟ ای کاش این مطلب رو نمینوشتید...
کتابدار بخش کودک
|
Iran
|
1394/10/07 - 11:37
2
3
کتابدار در ایران یعنی اگر وجدان داشته باشد یعنی همه کاره در مباحث کارشناسی هم تعجب دیگران از درسهایمان این بود که شما تقریبا از هر رشته تقریبا چند واحدی دارید انگار قرار است همه کار شوید بله کتابدار در ایران آن هم از نوع عمومی یعنی همه کار حتی اگر پست کتابدار یا کتابدار بخش کودک خورده باشی وقتی ببینید اینجا یک کار کم دارد مجبور می شوی بروی یه کم هم که شده اطلاعات جمع کنی تا حداقل آن کار را یاد بگیری اما اگر قرار باشد وجدان نداشته باشی کتابداری هم که خوانده باشی تا ارشد هنوز باید یکی نشانه مولف را یادت بدهد!!!!!!!!!!
کتابدار بخش کودک
|
Iran
|
1394/10/07 - 11:31
2
2
با سلام خدمت آقای دکتر
موضوع جالبی را طرح کردید. اما این کار عشق می خواهد هر کتابداری که به حوزه کاریش یعنی کتابداری علاقمند باشد نیاز به مدرک ندارد آخر ما کتابداران مگر سواد اطلاعاتی را نباید بلد باشیم خوب این طور به دنبال نیازمان می رویم اگر قرار باشد کتابدار بخش کودک باشم باید مباحث و محتوی آن آشنا شوم اگر قرار است فهرستنویس باشم باز همین طور اگر قرار است امانت دهنده باشم باز همین طور و ... چیزی که لازم است علاقه و پشتکار و خلاقیت و کمی هم نترسیدن از سایرین؟ کافی است. من در کتابخانه طرح خوانش را از ابتدای مهر شروع کردم طوری که دیگر اعضای بخش کودک خودش مرا دعوت می کنند نه اینکه من بگویم راستی جایزه ای هم در کار نیست کاری که گاهی مرا به تعویض شیفت به دلیل هماهنگی با مدارس وا میدارد. اما یک چیز کم دارد به قول شما حقوق بابت کار نمی دهند البته من چشمداشت حقوق ندارم اما یک تشکر خالی چرا دارم تشکری که تلاش را مضاعف می کند. البته ما اجرمان را با خدا قرارداد می بندیم نه بنده خدا
کارشناس ارشد
|
Iran
|
1394/10/07 - 11:05
5
3
استاد محترم: جناب آقای دکتر عمرانی
با سلام و احترام:متشکرم، متشکرم، متشکرم. حرف دل ما را خیلی خوب بیان نمودید. بنده با 23 سال سابق کار در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی و رشته غیر کتابداری، به این نتیجه رسیدم که در حوزه تخصصی نیز بیانات شما صادق است.
از رشته هایی غیر از کتابداری و با اموزش چند ماهه به انها ، به نظر می رسد رشد کتابخانه ها از لحاظ کتابداری و اطلاع رسانی در زمینه های مختلف به خصوص در زمینه هایی که تکنولوژی ادغام با تخصص مثلا پزشکی ادغام می گردد چندین برابر می شود. می توانم تجربه ام را از دید کتابخانه های پزشکی در اختیار شما استاد گرامی بگذارم (البته جسارت نشود شما خود کاملا حقیقت را بیان نمودید) شاید با تصمیم گیریهای شما مشکل حوزه کاری و همچنین رشته مذکور حل گردد (حال چه کتابخانه های عمومی و چه ک تخصصی). در پایان از قشر محترم کتابداری و اطلاع رسانی معذرت می خواهم زیرا فکر می کنم بیان این نظرات باعث ارتقاء جایگاه و حوزه کاری می گردد. مجددا از شما معذرت می خواهم. بیایید نقد سازنده کنیم تا شاید با تصمیم گیریهای بزرگان فرجی رخ دهد.موفق و موید باشید.
کاظم حافظیان رضوی
|
Iran
|
1394/10/07 - 10:19
11
2
با سلام . از طرح مسئله بسیار خوشحال . امیدوارم گروههای علم اطلاعات و دانش شناسی هم نظراتشان را در این رابطه ارائه بفرمایند . یادمان باشد آقای عمرانی دارای تجربیات بسیار خوب عملی و آموزشی است و اگر مطلبی را طرح می کند مهم است . ضمنا آقای دکتر علیمحمدی هم در این ارتباط مطالبی دارند که خواندنی است و بحث کردنی.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: