کد خبر: 39385
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 28 فروردين 1398 - 16:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

برنامه‌های موسسه فرهنگی شهرستان ادب در نمایشگاه کتاب

منبع : لیزنا
مدیر داخلی انتشارات شهرستان ادب در گفت‌وگو با خبرنگار لیزنا برنامه‌های این مؤسسه در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را توضیح داد.
برنامه‌های موسسه فرهنگی شهرستان ادب در نمایشگاه کتاب

مهدخت قربان ‌عسگری در ابتدا گفت: انتشارات شهرستان ادب همانند سال‌های گذشته در نمایشگاه کتاب حضور دارد و طبق روال برنامه‌ریزی دست اندرکاران نمایشگاه در سالن ناشران عمومی غرفۀ خود را برپا می‌کند و میزبان شاعران و نویسندگان و علاقه‌مندان شعر و داستان خواهد بود و برنامه‌های مختلفی را اجرا خواهد کرد.

وی در خصوص آثار حاضر در نمایشگاه از سوی این انتشارات ذکر کرد: با توجه به فعالیت انتشارات شهرستان ادب امسال با کتاب‌های شاخصی در دو بخش شعر و داستان در نمایشگاه کتاب خواهد بود که به زودی آمار و اخبار دقیق تازه های نشر و برنامه‌های دیگر نمایشگاه اعلام خواهد شد.

مدیر داخلی انتشارات شهرستان ادب دربارۀ مهمانان ویژۀ این غرفه اظهار داشت: شهرستان ادب به واسطۀ نوع فعالیت خود،‌ صرفا انتشارات نبوده و با مؤلفان، نویسندگان و شاعران بسیاری در ارتباط است و هرساله از مؤلفان و اهالی قلم برای حضور در غرفۀ شهرستان ادب دعوت می‌شود.

وی همچنین گفت: یکی از برنامه‌های این انتشارات برگزاری مراسم یادبود زنده‌یاد دکتر حسین‌جلال‌پور، شاعر و ویراستار فقید بوشهری خواهد بود. علاوه بر این جلسات نقد و رونمایی کتاب نیز برگزار خواهد شد که جزئیات این جلسات متعاقبا اعلام خواهد شد.

عسگری دربارۀ تأثیر نمایشگاه کتاب در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی گفت: ویژگی مثبت ایام برگزاری نمایشگاه نسبت به سایر ایام سال برای کسانی که اهل کتاب هستند و حتی سایر افرادی که چندان کتابخوان نیستند این است که همۀ عناوین در تمامی حوزه‌ها یک‌جا در دسترس بوده و ناشران و مؤسسات مختلف در این گرد‌هم‌آیی فرصت مناسبی برای ارائۀ بهتر آثار خود دارند و این اجتماع، افراد مختلف را برای بازدید از نمایشگاه ترغیب می‌کند، نمایشگاه گام مؤثری در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است. ضمن اینکه تخفیفات نمایشگاه برای اهالی کتاب نیز فرصت مناسبی ایجاد کرده تا با استفاده از آن کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند.

وی درخصوص تأثیر نمایشگاه در آشنایی مخاطبان با مؤسسۀ شهرستان ادب عنوان کرد: به واسطۀ فعالیت‌ موسسه و  بخصوص استقبال از دوره‌های آموزشی مدرسه رمان و دوره شعر آفتابگردان‌ها، مجموعۀ گسترده از مخاطبان مختلف از سراسر کشور با موسسه در ارتباطند. در نمایشگاه کتاب نیز به واسطۀ سطح کیفی آثار و رتبه‌ها و جوایز کسب‌شده اکثر آثار در جشنواره‌های معتبر ملی و جذابیت بصری و گرافیک ویژه، کتاب‌ها مورد استقبال و توجه مخاطبان قرار گرفته است.

مدیر داخلی انتشارات شهرستان ادب همچنین از تأثیر نمایشگاه کتاب در آشنایی و برقراری ارتباط با ناشران خارجی گفت و بیان کرد: سال گذشته ناشران خارجی از کشورهای «انگلستان»، «فرانسه»، «تونس» نیز از غرفۀ مؤسسه بازدید کرده‌اند و در خصوص ترجمۀ آثار شهرستان ادب تعاملاتی با آن‌ها صورت گرفت و حیطة این تعاملات در نمایشگاه فرانکفورت گسترش یافت.

وی ادامه داد: چند اثر از انتشارات مؤسسه توسط این ناشران در دست ترجمه قرار گرفته است؛ از جمله با همکاری ناشری از کشور تونس ترجمۀ عربی و فرانسوی رمان «بی‌کتابی» اثر محمدرضا شرفی خبوشان آغاز شده است.  همچنین مؤسسه برای ترجمۀ چهار عنوان کتاب دیگر با ناشری از کشور صربستان وارد گفت‌وگو شده است. انتشارات شهرستان ادب همچنین در حوزه ترجمه‌ آثار فاخر فعالیت داشته و اخیرا نیز رمان «‌من پناهنده نیستم»‌،‌ ترجمه کتاب «طنطوریه» برگردان اسماء خواجه‌زاده را منتشر کرده است.

عسگری همچنین دربارۀ آثار پرفروش این مؤسسه در نمایشگاه سال گذشته گفت: «یادآوری» محمدمهدی سیار، «تماشایی» میلاد عرفان‌پور، «بی‌کتابی» محمدرضا شرفی‌خبوشان و کتاب «قاف» اثر یاسین حجازی، بیش‌ترین فروش این انتشارات را از میان آثار عرضه شده در نمایشگاه کتاب به‌خود اختصاص دادند.

از نظر مدیر داخلی انتشارات شهرستان ادب یکی از مشکلات برخی غرفه‌داران، فضای محدود غرفه‌ای است که پاسخگوی استقبال زیاد مخاطبان نبوده و امیدواریم امسال در این خصوص تجدید‌نظر انجام شود. 

وی گسترش تعامل ناشران داخلی و خارجی را به همت وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی مثبت ارزیابی کرد و افزود: اگر این روند ادامه یابد می‌توان شاهد تحولات مناسبی در حوزۀ نشر بود. نمایشگاه تهران ظرفیت بسیار خوبی برای ارتقا و توسعه صنعت نشر دارد. با توجه به این‌که مجموعۀ بزرگی از ناشران و اهالی کتاب گردهم می‌آیند، این ظرفیت را دارد که غیر از انتخاب ناشر برتر به حوزه‌های دیگر نیز توجه شود و حتی در حوزه‌های گرافیک، ویراستاری و تمام ارکان مربوط به نشر یک اثر، جشنواره‌ها یا گزینش‌هایی صورت بگیرد.

عسگری در پایان، در خصوص نمایشگاه کتاب استانی اظهار داشت: هر ساله در نیمۀ دوم سال از مهرماه تا پایان اسفند، توسط مؤسسۀ فرهنگی نمایشگاه‌های ایران نمایشگاه کتاب استانی برگزار می‌شود و شهرستان ادب نیز در دوره‌های مختلف این نمایشگاه در استان‌ها با توجه به استقبال مخاطبان شهرستانی به آثار مؤسسه شرکت می‌کند. 

شایان ذکر است که سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از از تاریخ ۴ تا ۱۴ اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: