کد خبر: 42203
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 06 شهریور 1399 - 11:43

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

توسعه فعالیت های ISC به کشورهای جنوب شرق آسیا

منبع : پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)
نشست شورای راهبری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC به صورت مجازی برگزار شد.
توسعه فعالیت های ISC به کشورهای جنوب شرق آسیا

به گزارش لیزنا، دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست ISC گفت: نشست شورای راهبری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC در روز دوشنبه سوم شهریور با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، رئیس و معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و نیز مدیر سیاستگذاری پژوهشی وزارت عتف و سایر اعضای این شورا از جمله رییس دفتر منطقه ای آیسسکو در ایران در دفتر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به صورت مجازی برگزار شد.

در این جلسه گزارشی از فعالیت ها و مصوبات شورای راهبری این پایگاه استنادی در سال گذشته به اطلاع اعضای شورا رسیده و سپس سیاست های و برنامه های پیشنهادی ارائه و نقطه نظرات اعضا در این خصوص مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که بر این اساس می­توان به ایجاد کمیته اجرایی ISC، تفاهم نامه همکاری و قرارداد با سازمان همکاری اقتصادی D8، تفاهم نامه همکاری و قرارداد با سازمان همکاری اقتصادی D8، توسعه همکاری ISC با اتحادیه موسسات آموزش عالی و دانشگاه های جنوب شرق آسیا (آسایهل)، گزارش کیفی سازی نشریات نمایه شده در ISC، گزارش تغییر معماری پایگاه داده ISC، و بررسی رتبه­ بندی ­ها اشاره کرد.

دکتر دهقانی در خصوص این جلسه اظهار داشت: مطابق ماده 4 اساسنامه، تشکیل کمیته اجرایی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام یکی از مهمترین کارهایی بود که در سال 98 عملیاتی شد و اولین جلسه این کمیته نیز در خرداد ماه  98  با حضور اعضای کمیته تشکیل گردید. اعضای کمیته اجرایی ISC توسط وزرای آموزش عالی کشورهای منتخب و به نمایندگی از منطقه مربوطه شامل مناطق آفریقا، جنوب شرق آسیا، خاور میانه و سایر کشورهای اسلامی ازکشورهای مالزی، ترکیه، پاکستان، نیجریه و عمان معرفی و با حکم رییس شورای راهبری ISC (وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران) منصوب شدند.

وی با اشاره به نام اعضا کمیته اجرایی گفت: اعضای کمیته اجرایی حاضر در اولین جلسه شامل دکتر تونجای دوگراوغلو، معاون شورای ارزیابی کیفی آموزش عالی ترکیه، دکتر اسما اسماعیل، رییس آکادمی علوم مالزی و رییس دانشگاه USM، دکتر اظهر علی شاه، رئیس انجمن علمی و استاد دانشگاه سیند پاکستان، دکتر سلیمان باباتنده رامون یوسف، مدیر دفتر مدیریت تحقیق، نوآوری و فناوری اطلاعات، و عضو کمیسیون دانشگاه‌های ملی نیجریه و همچنین، دکتر ابراهیم محمد بشیر، دبیرکل کمیسیون ملی آیسسکو در نیجریه و دکتر عباس قنبری باغستان، رایزن علمی سابق ایران در جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه به عنوان مشاور ریاست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و نیز نماینده وزارت امور خارجه در امور همکاری­های علمی بین‌المللی در این نشست حضور داشتند.

دکتر دهقانی ادامه داد: در این نشست ابتدا پیام وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، جناب آقای دکتر غلامی در خصوص جایگاه و نقش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ایراد شد و اظهار امیدواری نمودند همکاری بین ISC و کشورهای اسلامی به ارتقای اهداف بلندمدت علوم، تحقیقات، فناوری و نوآوری در جهان اسلام بیانجامد.

وی در خصوص هدف از برگزاری این نشست گفت: این نشست با هدف بحث در مورد شیوه اجرایی نمودن برنامه های ISC در مناطق و نیز کشورهای اسلامی بخصوص همکاری در نمایه سازی نشریات علمی معتبر، پایش عملکرد علمی کشورهای اسلامی، کمک به افزایش ارتقای عملکرد پژوهشی دانشگاه ها و رتبه جهانی آنها در نظام‌های رتبه بندی بین‌المللی و برگزاری کارگاه­های آموزشی نظام‌مند برای دانشگاه­ها و اعضای هیات علمی با هدف افزایش اثربخشی پژوهش در مقیاس های منطقه ای و جهانی بود.

دکتر دهقانی ادامه داد: گروه دی هشت (گروه دی 8 یا گروه هشت کشورهای مسلمان درحال توسعه که اندونزی، ایران، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه در آن عضویت دارند)، از جمله پیمان‌های منطقه‌ای است که به منظور ایجاد روابط مستحکم اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه اسلامی و تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی و برقراری گفت‌وگو با کشورهای صنعتی تشکیل گردیده است و پایه‌گذار آن نجم الدین اربکان نخست وزیر اسبق ترکیه است (که با سفر به ۸ کشور عضو در تیرماه سال ۱۳۷۵ زمینه تأسیس این گروه را فراهم نمود). لازم به ذکر است که کمیته کارشناسان ارشد گروه دی هشت در سومین اجلاس خود که در شهر آنتالیای ترکیه برگزار گردید تصمیم گرفتند که ده گروه کاری برای بررسی زمینه‌های همکاری تاسیس گردد. این 10 گروه عبارتند از: ۱- صنعت ۲- کشاورزی ۳- مخابرات و اطلاعات ۴- تجارت ۵- علوم و تکنولوژی ۶- توسعه نیروی انسانی ۷- بهداشت ۸- توسعه روستایی ۹- بانکداری و ۱۰- انرژی. که بر این اساس، مسئولیت دو گروه کاری مخابرات و اطلاعات، و علوم و تکنولوژی به ایران واگذار شده است:

 به دنبال سفر رییس پایگاه استنادی به ترکیه و حضور در مقر اصلی سازمان گروه دی هشت در سال 97  و عقد تفاهم­نامه همکاری این سازمان با ISC ، در سال 98  دبیرکل گروه دی هشت و هیات همراه  با دعوت پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به ایران آمده و در خصوص بحث و گفتگو برای عملیاتی نمودن پروپوزال ارسالی این پایگاه استنادی بحث و تبادل نظر شد. در این حضور دو روزه کلیات  قرار داد همکاری طرح پژوهشی Establishment of D8 Map of Scientific Excellence & Collaboration (D8-MSEC) در 6 فاز مختلف در طول سه سال 2021-2019 توافق شد. فاز اول پروژه تحت عنوان رتبه­بندی دانشگاه­های کشورهای عضو دی هشت در 6  اسفند ماه 98  با حضور دکتر سعید عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز دکتر منصور کبگانیان دبیر ستاد علم و فناوری و هیات همراه در محل پایگاه استنادی علوم جهان اسلام  به صورت ویدو کنفرانس با هیات رییسه سازمان دی هشت در ترکیه رونمایی شد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار داشت: درخواست هیات امنای اتحادیه موسسات آموزش عالی و دانشگاه های جنوب شرق آسیا (آسایهل) دکتر نیناک اولان وراووث دبیرکل آسایهل از ISC برای تعاملات علمی بیشتر درحوزه علم سنجی و رتبه بندی و نیزنمایه سازی نشریات و همایش­های دانشگاه­های عضو در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت. در حال حاضر بیش از 250 دانشگاه ازکشورهای منطقه جنوب شرق آسیا از جمله مالزی، اندونزی، تایلند، استرالیا، ویتنام، برونئی، سنگاپور، فیلیپین، کامبوج، هنگ کنگ، هندوستان، ژاپن، میانمار، سریلانکا، تایوان، تیمور شرقی، لهستان، بلژیک، کانادا، فرانسه، انگلستان، نیوزیلند،  سوئد و ایران در آسایهل عضویت دارند. ضمنا پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در سال 97 به عضویت این اتحادیه در آمده است. رییس دفتر منطقه ای آیسسکو در ایران آقای دکترصدری نسبت به توسعه فعالیت پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به سایر کشورها  اتحادیه های علمی تاکید نموده و لذا مقرر گردید نسبت به همکاری با این اتحادیه و نیز سایر مجامع علمی دیگر در تمام نقاط دنیا در قالب تفاهم نامه و قرارداد مد نظر قرار گیرد.

دکتر دهقانی در خصوص انواع برنامه های پیاده شده در این جلسه گفت: برنامه های خاص و تغییرات اساسی انجام شده مطابق برنامه  مصوب شورای راهبری مبنی بر بازنگری در شناسایی، نمایه سازی و ارزش گذاری نشریات معتبر علمی در سطح دنیا، جهان اسلام و  ایران در این بخش به شرح زیرگزارش شده است:

از آنجا که نشریات رکن اصلی نظام علمی یک پایگاه استنادی می‌باشد توجه به کیفی نمودن نشریات نمایه شده بسیار ضروری است. در حال حاضر حدود 3600 نشریه معتبر علمی به زبان های فارسی، انگلیسی، فرانسه و عربی در پایگاه نمایه می شوند و بر طبق برنامه های میان مدت در راستای تحقق  جهش تولید و پوشش حداکثری منابع علمی، با توسعه فرایند شناسایی و ارزیابی و نمایه‌سازی نشریات معتبر علمی به همه کشورهای دنیا این تعداد در آینده نزدیک به بیش از 6000 عنوان خواهد رسید. در همین راستا تغییراتی که در موضوع دهی نشریات نمایه موجود در پایگاه داده ISC در قالب  سطوح موضوعی کلان، میانی و خرد و نیز تحلیل استنادی آنها برمبنای ضریب تاثیر و سطح نشریات برمبنای سیستم چارک بندی Q1  الیQ4   انجام شده بود معرفی گردید.

وی  ادامه داد: همزمان در راستای کیفی­سازی و پوشش بهینۀ نشریات معتبر علمی و به منظور استفاده از شاخص‌های کیفی و جایگزین ضریب تاثیر، شیوه جدیدی برای سطح بندی و نمایه ­سازی نشریات طراحی کرده است. در این شیوه نمایه سازی و سطح بندی، نشریات نمایه شده در ISC بر اساس معیارهای ارزیابی ساختاری، محتوایی و مبتنی بر داده های علم‌سنجی در سه مجموعه متفاوت شامل «فهرست نشریات اولیه»، «فهرست انتظار» و «نشریات هسته» نمایه خواهند شد. بر این اساس، تاکنون 25% نشریات نمایه شده در گروه نشریات هسته، 31% در گروه نشریات فهرست انتظار و 42% در گروه نشریات اولیه قرار گرفته اند. این شیوه سطح بندی روشی کیفی برای ارزشگذاری علمی نشریات معرفی می نماید و به عنوان شاخصی قدرتمند در آگاهی رسانی به جامعه علمی و کتابخانه ها در انتخاب منابع ارزشمند و کیفی عمل می کند.  ضمنا در سال 98 حدود 346 نشریه فاقد شرایط لازم از لیست نشریات موجود در ISC خارج شدند.

دهقانی افزود: با توجه به چالش های ناشی از ضریب تاثیر در سنجش اعتبار نشریات، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تصمیم بر سنجش کیفیت نشریات با شاخص­ های جایگزین نموده است و لذا طرح جدید ارزیابی نشریات بر مبنای وابستگی سازمانی نویسندگان در جلسه معرفی گردید. مقرر شد پس از بررسی میدانی و ارایه نتایج عملی این طرح برای تصویب نهایی در دستور کار شورای راهبری آینده قرار گیرد.

وی همچنین عنوان کرد: نشریات نامعتبر و جعلی یکی از چالش های ارتباط علمی در دنیای امروز هستند. انتشار مقاله در این نشریات نه تنها امتیازی برای نویسندگان به همراه نمی آورد بلکه به اعتبار علمی آنان نیز آسیب می رساند. تاکنون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین برخی دانشگاه‌ها به صورت مجزا اقدام به معرفی نشریات نامعتبر و جعلی در قالب لیست های جداگانه نموده اند. طبق هماهنگی با حوزه معاونت پژوهش و فناوری وزارت عتف، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به منظور صرفه جویی در وقت و افزایش دقت پژوهشگران و جلوگیری از پراکندگی اطلاعات موجود در لیست های اعلام شده، علاوه بر مشخص نمودن شاخص های علمی شناسایی ناشران و نشریات کم اعتبار و نامعتبر، اقدام به ادغام و یکپارچه نمودن لیست‌های موجود در قالب لیستی واحد نموده است.  لازم به ذکر است که پس از حذف موارد تکراری در لیست­های موجود حدود 3160  نشریه در فهرست نشریات کم اعتبار، جعلی و نامعتبر قرار گرفتند (https://jcr.isc.gov.ir/Blacklist.aspx). تلاش شده است اطلاعات موجود در لیست­های ارائه شده بازنگری و اطلاعات آن­ها از جمله آدرس الکترونیکی و شماره شاپای نشریات تصحیح شده و به فهرست اضافه گردد. در این راستا با شناسایی نشریات نامعتبر، ناشران نامعتبر نیز مشخص شدند و در قالب فهرستی جداگانه بیش از 1300 ناشر ارائه گردید. برخی معیارها و شاخص های کلی که برای شناسایی نشریات کم اعتبار، جعلی و نامعتبر مورد استفاده قرار گرفته که  ملاک های مورد نظرکلی در چهار معیارکلی الف) ناشر، هیئت تحریریه و سردبیر نشریه  ب) فرایند داوری و وجهه علمی نشریه ج) رعایت اخلاق علمی و حرفه ای  د) شهرت و اعتبار ناشر و یا نشریه منظور شده است.

وی در خصوص تغییر معماری پایگاه داده ISC اظهار داشت: با توجه به اینکه معماری پایگاه‌داده فعلی ISC، متناسب با اهداف تعریف شده و نیازهای جدید جامعه هدف نمی‌باشد، پس از انجام پژوهش‌ و بررسی بازطراحی پایگاه‌داده فعلی به عنوان بهترین راه حل انتخاب گردید. به این منظور، با برگزاری جلسات کارشناسی و استخراج مستندات خودکار از پایگاه‌داده موجود، وضعیت جدول‌ها، داده‌ها، و روال‌ها مورد بررسی اولیه قرار گرفت. به همین منظور لازم است ایرادهای پایگاه‌داده فعلی لازم است برطرف و بازطراحی کلی پایگاه‌داده با هدف دست پذیری بیشتر برای کاربران درخصوص تحلیل های علم سنجی  در حال انجام است.  البته این مساله تبعاتی همچون نیاز به بازنویسی بخش دسترسی به داده برنامه‌های موجود و بعضا تغییرات پیچیده‌تر را نیز خواهد داشت که در این زمینه باید در ادامه طرحی سنجیده با کمینه کردن زمان برنامه‌نویسی ارائه شود.

وی با اشاره به برخی فعالیت های صورت گرفته در ISC گفت: فعالیتها در این زمینه با برگزاری برخی جلسات کارشناسی شامل اینکه ISC چه نرم‌افزارها یا سامانه‌هایی را کم دارد و چه ویژگی‌هایی لازم است به سامانه‌های فعلی اضافه شود انجام شد. همچنین با ارائه قابلیت‌ها و امکانات توسط متخصصین کتابداری ISC از سایت Web Of Science و همچنین با بررسی و بحث تجربه‌های مشاوران پیرامون سامانه‌هایی مانند Google Scholar و ResearchGate و Academia برخی امکانات و قابلیت‌های بالقوه ای که ISC می تواند و یا باید داشته باشد با اولویت‌بندی‌هایی در نظر گرفته شد. از جمله این امکانات وجود اکانت و پروفایل کاربری برای نویسندگان، مجامع و موسسه‌های پژوهشی و زیر شاخه‌های آنها، ژورنال‌ها، کنفرانس‌ها و همچنین ابزارهای جدیدتر جستجو و زبان جستجوی تخصصی می‌باشد. همچنین نیاز اساسی به داشتن برچسب (تگ)‌های مکانی، نوعی و غیره بر روی رکوردهای داده‌ای شامل نویسندگان و مجامع از سوی مشاورین مطرح شد که می‌تواند به استخراج آمار برای ناحیه‌های جغرافیایی، دسته‌بندی‌های نوعی مانند وزارت علوم/وزارت بهداشت/دانشگاه آزاد و غیره کمک کند. موارد دیگری از جمله افزایش مشاهده‌پذیری دادگان موجود در ISC و همچنین مقیاس‌پذیری پایگاه‌داده و نرم‌افزارها برای رسیدن نمایه‌سازی به دادگان با حجم زیادتر نیز مطرح و پیرامون آنها بحث شد.

دکتر دهقانی با اشاره به انجام رتبه­ بندی ­های متفاوت در ISC گفت: گزارش اقدامات انجام شده برای ارزیابی و  رتبه‌بندی دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در سال 99 در این جلسه ارایه گردید. مواردی از قبیل تشکیل کارگروه ویژه با مسئولیت معاون آموزشی وزیر  و نیز تدوین معیارها و شاخص های ارزیابی با توجه به مطالبات در سطح ملی بر اساس برنامه های مصوب بالادستی از قبیل سند چشم انداز، سیاست های کلان علم و فناوری و نقشه جامع علمی کشور و نیز توجه به عملکرد دانشگاه ها در سطح بین المللی و البته آن هم در چارچوب برنامه های بالادستی مد نظر قرار گرفت. پس از بررسی های انجام شده در جلسات کارشناسی مکرر،  برخی شاخص ها و معیارها به همراه وزن های مربوطه تهیه و با اعمال تغییرات اساسی در کارگروه مربوطه به تصویب رسید. معیارهای کلی پیشنهادی در ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در 6 حوزه آموزش ( با وزن 30 درصد )، پژوهش ( با وزن 25 درصد )، فناوری و نوآوری (با وزن20 درصد)، بین المللی سازی ( با وزن 10 درصد)، اثر گذاری اقتصادی ( با وزن 10 درصد) و خدمات اجتماعی، زیر ساخت و تسهیلات (با وزن 5 درصد) می باشد. همچنین معیارهای کلی پیشنهادی جهت ارزیابی و پژوهشگاه ها و موسسات پژوهشی در 5 حوزه پژوهش ( با وزن 25 درصد )، فناوری و نوآوری ( با وزن 35درصد)، بین المللی سازی ( با وزن 10 درصد)، اثر گذاری اقتصادی ( با وزن 20 درصد) و خدمات اجتماعی، زیر ساخت و تسهیلات ( با وزن  10 درصد ) می باشد. در حال حاضر این رتبه بندی به صورت آزمایشی برروی تعدادی دانشگاههای منتخب در حال انجام و پس از بررسی و تایید  نتایج به کل دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور تعمیم یافته و نتایج آن درانتهای سال 99 اعلام خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به رتبه­بندی جهانی ISC گفت: به منظور مقایسه حرکت علمی و عملکرد دانشگاه های کشور در سطح بین المللی و با توجه به تجارب ارزشمند گروه رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در زمینه رتبه بندی دانشگاه­ها در سطح ملی، دو نوع  رتبه بندی جدید در سطح بین المللی با عنوان «رتبه بندی جهانی ISC»  (ISC World University Rankings) با تصویب شورای راهبریISC  و تأکید وزیر محترم علوم، به عنوان رییس شورای راهبری در دستور کار قرار گرفت. یکی از مهمترین دستاوردهای انجام رتبه بندی جهانی، ایجاد یک پایگاه داده از جزئیات کامل اطلاعات علمی و پژوهشی کشورها و دانشگاه های تراز اول دنیا است که در نتیجه آن امکان برنامه ریزی و تهیه نقشه راه به منظور دستیابی به اهداف و چشم انداز کشور و نیز دانشگاه های کشور در سطح بین المللی وجود خواهد داشت. رتبه بندی جهانی ISC در سال 2018 و 2019  با حضور بیش از 2005 دانشگاه از سراسر دنیا انجام و در سال 2020 نیز بزودی نتایج آن اعلام خواهد شد. در انتخاب معیارهای رتبه‌بندی جهانی ISC توجه به مأموریت دانشگاه‌ها از جمله پژوهش ( با وزن 60 درصد)، نوآوری (با وزن 15 درصد)، آموزش ( با وزن 10 درصد) و فعالیت‌های بین‌المللی (با وزن15 درصد) مورد نظر قرار گرفته است. اطلاعات این رتبه‌بندی از پایگاه‌های اطلاعاتی USPTO ،WoS، Incites گرد‌آوری شده است. معیار پژوهش شامل 5 شاخص حجم پژوهش، تعداد استناد به مقالات و تاثیر استنادی نرمال شده، تأثیر استنادی نسبت به کل جهان و تعداد مقالاتی است که در نشریات برتر به چاپ رسیده اند. بازه زمانی سه ساله  در  این شاخص ها از جمله تعداد کل انتشارات هر دانشگاه در بازه زمانی سه ساله، تعداد کل استنادات به مقالات منتشر شده، تاثیر استنادی نرمال شده، تأثیر استنادی نسبت به کل جهان، تعداد مقالات با کیفیت دانشگاه ( نشریاتQ1 ، مجلات نیچر، ساینس و فهرست نشریات نیچر ایندکس) در نظر گرفته می­‌شود.

تعداد دانشگاه های قاره های مختلف  در نظام رتبه بندی بین المللی 2019-ISC

2018

2019

قاره

428

646

اروپا

438

786

آسیا

27

70

آفریقا

244

363

آمریکای شمالی

43

93

آمریکای جنوبی

40

47

اقیانوسیه

1220

2005

جمع کل دانشگاه

 

وی در تحلیل جدول تعداد دانشگاه های قاره های مختلف  در نظام رتبه بندی بین المللی 2019 گفت: از جمهوری اسلامی ایران 43 دانشگاه در رتبه­بندی جهانی 2019-ISC حضور داشته اند. بر اساس مأموریت‌های دانشگاه­ها، تعداد 23 دانشگاه جامع کشور در این رتبه بندی حضور دارند. دانشگاه های جامع حاضر در این رتبه بندی عبارت از: دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، شهید بهشتی، شیراز، تبریز، گیلان، اصفهان، بوعلی سینا، رازی، سمنان، کاشان، یزد، شهید باهنر کرمان، مازندران، ارومیه، یاسوج، الزهرا (س)، بین المللی امام خمینی (ره)، شاهد، شهید چمران اهواز، شهرکرد و دانشگاه محقق اردبیلی است. از دانشگاه های علوم پزشکی نیز 12 دانشگاه شامل دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، ایران، اصفهان، مشهد، تبریز، بقیه الله، شیراز، مازندران، جندی شاپور اهواز، کرمان و کرمانشاه حضور دارند. از دانشگاه های صنعتی نیز 8 دانشگاه شامل دانشگاه های صنعتی اصفهان، شریف، امیرکبیر، علم و صنعت ایران، خواجه نصیرالدین طوسی، نوشیروانی بابل، سهند و شاهرود در این نظام رتبه بندی قرار دارند. نتایج کامل این رتبه بندی در پایگاه اینترنتی به آدرس  https://isc.gov.ir قابل مشاهده می­باشد.

وی در ادامه با اشاره به رتبه­بندی کشورهای اسلامی ISC گفت: در رتبه بندی 2019 ISC از نظر تعداد دانشگاه ها، ترکیه با 72 دانشگاه بیشترین تعداد حضور را داشته است. در بین سایر کشورهای اسلامی، ایران با 43 دانشگاه، مالزی با 21 دانشگاه، مصر 18 دانشگاه، اندونزی و پاکستان هر کدام با 13 دانشگاه، عربستان سعودی 12 دانشگاه، الجزایر و تونس هر کدام با 7 دانشگاه، نیجریه 6 دانشگاه و مراکش 5 دانشگاه، عمارات متحده عربی 4 دانشگاه، لبنان، قطر، اردن، بنگلادش، قزاقستان قطر هر کدام با 2 دانشگاه و سایر کشورهای اوگاندا، عمان، کویت، کامرون، عراق، سنگال، سودان  هر کدام با یک دانشگاه در این رتبه بندی قرار گرفته اند.

وی گفت: نتایج کامل این رتبه بندی در پایگاه اینترنتی به آدرس  https://isc.gov.ir قابل مشاهده می­باشد.

 

سرپرست ISC در خصوص رتبه بندی دانشگاه­های کشورهای گروه دی هشت گفت: با در نظر گرفتن حدود یک دهه تجربه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در رتبه بندی دانشگاه های ایران و نیز تجربه رتبه­بندی دانشگاه­های کشورهای اسلامی ( ISC Islamic world university rankings) و رتبه­بندی دانشگاه­های جهان (ISC World university rankings) از سال 2018، بر اساس تفاهم نامه ای که میان سازمان D8 و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام منعقد شد، رتبه بندی دانشگاه­های عضو این سازمان بعنوان بخشی از یک قرارداد  به پایگاه استنادی علوم جهان اسلام واگذار شد و این رتبه بندی با نام D-8  UNIVERSITIES' RANKING در پایگاه انجام گرفت. به منظور رتبه بندی دانشگاه­های کشورهای گروه دی8 ، اطلاعات پژوهشی13034 سازمان از کشورهای مختلف عضو گروه دی8 در پایگاه اطلاعاتی INCITES در فاصله سال­های 2015-2017 بررسی شد. از بین این سازمان­ها، دانشگاه­هایی که بیش از 150 مدرک را در این بازه زمانی منتشر کرده بودند جامعه هدف رتبه بندی تشکیل را دادند. تعداد دانشگاه­هایی که این شرایط را داشتند 378 دانشگاه بود که در رتبه بندی D-8 UNIVERSITIES’ RANKING 2019 حضور یافتند. دانشگاه های حاضر در رتبه بندی دانشگاه های کشورهای گروه دی8 به تفکیک کشور در جدول زیر نشان داده شده است. همانطور که دیده می­شود، کشورهای ترکیه، ایران و پاکستان بیشترین تعداد دانشگاه­های حاضر در رتبه بندی را داشته اند.

تعداد دانشگاه حاضر در رتبه بندی

نام کشور

148

ترکیه

58

ایران

43

پاکستان

42

اندونزی

33

مالزی

33

مصر

14

نیجریه

7

بنگلادش

 

نتایج کامل این رتبه بندی در پایگاه اینترنتی به آدرس https://d8.isc.gov.ir/URD8.aspx قابل مشاهده است.

سرپرست ISC با اشاره به گزارش پایگاه استنادی درخصوص نظارت  برگزاری همایش های علمی در کشور از سال 98 که بر اساس مصوبه مربوط به آیین نامه و شیوه نامه جدید ثبت همایش در ISC گفت: با تصویب شیوه­نامه ها و قوانین مناسب و ارزیابی دقیق همایش‌ها تلاش شده است همایش‌های معتبر از همایش‌های نامعتبر تفکیک شوند. لازم به ذکر است که در آیین‌نامه و شیوه نامه ثبت همایش‌های علمی جدید که در پایان سال 1397 ابلاغ گردیده است، بر افزایش کیفیت همایش‌های نمایه شده در ISC تاکید شده است و هدف تنها افزایش تعداد همایش‌های نمایه شده نمی­باشد.

وی ادامه داد: تعداد همایش های  برگزار شده برای دانشگاه ها، انجمن های علمی و پژوهشگاه ها در سال 98 نسبت به سال 97 کاهش یافته است. همایش های برگزار شده موسسات آموزش عالی (مراکز آموزشی کوچک) با اجرای شیوه نامه جدید در سال 98 از 64 همایش در سال 97 به 26 همایش در سال 98 کاهش یافته است.  و تعداد همایش های نهادهای دولتی و خصوصی از 29 همایش در سال 97 به 2 همایش در سال 98 رسیده است. همان‌طور که ملاحظه می شود از ابتدای سال ۹۸ همایش های نمایه شده در سامانه جامع ثبت و اطلاع رسانی همایش های معتبر علمی پایگاه استنادی ISC بر اساس آیین‌نامه و شیوه نامه جدید کاهش یافته است. قابل ذکر است که بعضی از همایش ها هم در سطح ملی و هم در سطح بین المللی برگزار شده اند. در صورت عدم اجرای این شیوه نامه  بر اساس رشد افزایشی چند سال قبل پیش بینی می‌شد که تعداد همایش های سال 98 به بیش از 900 مورد برسد.

همایش های نمایه شده در ISC به تفکیک در سال 98 و 97

 

 

سال

تعداد

کل همایش های  برگزار شده

 

تعداد

همایش های  برگزار شده

بین المللی

تعداد همایش‌های ملی برگزار شده

تعداد همایش‌های منطقه ای برگزار شده

تعداد همایش های دانشگاه‌ها

تعداد همایش های مؤسسات آموزشی

تعداد همایش های انجمن‌های علمی

تعداد همایش های پژوهشگاه‌ها

تعداد همایش های نهادهای دولتی و خصوصی

1397

667

130

523

16

383

64

146

45

29

1398

544

120

420

8

374

26

110

32

2