کد خبر: 42722
تاریخ انتشار: دوشنبه, 03 آذر 1399 - 13:23

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

هشت پژوهشگر ایرانی در میان سیاهۀ پژوهشگران پراستناد جهان

منبع : ایرانداک
بر پایۀ گزارش سال 2020 میلادی ِمؤسسۀ «کلاریویت آنالیتیکس» دربارۀ «پژوهشگران پراستناد» جهان، هشت پژوهشگر وابسته به مؤسسه‌های ایرانی از تأثیرگذارترین‌ها در پیشرفت علوم شناسایی شده‌اند.
هشت پژوهشگر ایرانی در میان سیاهۀ پژوهشگران پراستناد جهان

به گزارش لیزنا،. «مؤسسۀ کلاریویت آنالیتیکس» در سال 2020 نام بیش از شش هزار پژوهشگر را در 21 زمینۀ علمی در سیاهۀ پژوهشگران پراستناد جای داده است. این پژوهشگران نمایندۀ بیش از 1200 مؤسسه از بیش از 60 کشور جهان هستند. پیرامون چهار هزار پژوهشگر در زمینه‌های علمی ویژه و بیش از دو هزار پژوهشگر در میان‌رشته دسته‌بندی شده‌اند.

برای شناسایی پژوهشگران پراستناد، مقاله‌های پراستناد در نشریه‌های نمایۀ شدۀ «وب آو ساینس» در علوم و علوم اجتماعی در یک دهۀ گذشته (از 2009 تا 2019 میلادی) پیمایش شده‌اند. مقاله‌های پراستناد آنهایی هستند که بیشترین استناد را در زمینه‌های علمی خود می‌گیرند و در یک درصد نخست جای دارند و در پایگاه «شاخص‌های اساسی علم» (ای. اس. آی.) می‌آیند. پژوهشگرانی که مقالۀ پراستناد دارند، پژوهشگران تأثیرگذار به‌شمار می‌روند و آنهایی که نامشان با فراوانی بیشتری می‌آید، تأثیرگذارتر هستند. از این رو، پژوهشگران بر پایۀ شمار مقاله‌های پراستنادشان رتبه‌بندی و آنهایی که در یک درصد نخست جای گرفته‌اند، به‌عنوان پژوهشگر پراستناد معرفی می‌شوند.

در ویرایش پیشین سیاهۀ پژوهشگران پراستناد، 12 پژوهشگر از مؤسسه‌های ایرانی بودند، ولی در ویرایش 2020، هشت پژوهشگر با وابستگی سازمانی مؤسسه‌های ایرانی در این سیاهه جای گرفته‌اند. نام پژوهشگران پراستناد وابسته به مؤسسه‌های ایرانی به همراه زمینۀ علمی، وابستگی سازمانی نخست، و وابستگی سازمانی دوم آنها (اگر داشته باشند) در جدول زیر آمده است (ترتیب بر پایۀ الفبایی نام خانوادگی انگلیسی پژوهشگران).

جدول 1. پژوهشگران ایرانی در سیاهۀ «پژوهشگران پراستناد» جهان در سال 2020 میلادی

نام

نام خانوادگی

زمینۀ علمی

وابستگی سازمانی نخست

وابستگی سازمانی دوم

امید

اخوان

میان‌رشته

دانشگاه صنعتی شریف

-

مهدی

دهقان

ریاضیات

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

-

مصطفی

اسلامی

میان‌رشته

دانشگاه مازندران

-

نورالدین

قدیمی

میان‌رشته

دانشگاه آزاد اسلامی

-

سجاد

جعفری

ریاضیات

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

-

محمد

میرزازاده

مهندسی

دانشگاه گیلان

-

حمیدرضا

پورقاسمی

میان‌رشته

دانشگاه شیراز

-

مسعود

رضایی

علوم کشاورزی

دانشگاه تربیت مدرس

-

 سیاهۀ پژوهشگران پراستناد سال 2020 میلادی 6389 پژوهشگر را در بر دارد که پیشگام تأثیرگذاری در زمینه‌های علمی خود هستند. در میان این پژوهشگران 26 برندۀ «نوبل» هم به چشم می‌خورند که سه نفر از آنها در سال 2020 این جایزه را گرفته‌اند. «دانشگاه هاروارد» با 188 پژوهشگر پرتکرارترین مؤسسه در سیاهه 2020 است. کشورهای آمریکا، چین، انگلستان، آلمان، استرالیا، کانادا، هلند، فرانسه، سویس، و اسپانیا، به ترتیب بیشترین پژوهشگران را در این سیاهه دارند. پژوهشگرانی که لغزشی در وابستگی سازمانی آنها رخ داده است، می‌توانند به پیوند recognition.webofscience.com/awards/highly-cited/2020 مراجعه و آن را گوشزد کنند.

سامانه «نما» که پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران راه‌اندازی کرده است، به پایش و گزارش جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان می‌پردازد. این سامانه با پایش و گزارش نزدیک به ۹۰ شاخص جهانی، در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.