کد خبر: 43940
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 02 تیر 1400 - 07:30

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

127مین جلسه کارگروه برنامه ریزی و گسترش علم اطلاعات و دانش شناسی وزارت عتف برگزار شد

منبع : لیزنا
جلسه شماره 127 کارگروه برنامه ریزی و گسترش علم اطلاعات و دانش شناسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  به صورت مجازی برگزار شد.
127مین جلسه کارگروه برنامه ریزی و گسترش علم اطلاعات و دانش شناسی وزارت عتف برگزار شد

به گزارش لیزنا، جلسه شماره 127 کارگروه برنامه ریزی و گسترش علم اطلاعات و دانش شناسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور دکتر عبدالحسین فرج پهلو (رئیس کارگروه)، دکتر محمد حسن زاده (دبیر کارگروه)، دکتر سعید رضایی شریف آبادی، دکتر احمد شعبانی و دکتر نجلا حریری در تاریخ 1 تيرماه  به صورت مجازی برگزار شد.

دکتر محمد حسن زاده، دبیر کارگروه برنامه ریزی و گسترش علم اطلاعات و دانش شناسی با اعلام این خبر گفت: در این جلسه راجع به موارد زیر بحث و تصمیم گیری شد:

  1. مسائل جاري رشته و حرفه
  2. استماع گزارش بررسي های دکتر عصاره در خصوص مشاغل
  3. برنامه راهبردی کارگروه

شرح جلسه

قبل از آغاز جلسه، مسائل و اخبار مربوط به رشته علم اطلاعات و دانش شناسی طرح و مورد بررسی قرار گرفت. از جمله مسائل مهم، انتشار فراخوان استخدام وزارت علوم، تحقيقات و فناوری  بود. با وجود اينکه در موارد نادر، رشته علم اطلاعات و دانش شناسي در شرايط احراز کارشناس پژوهش قرار گرفته است، اما در بيشتر موارد، به اين رشته اشاره نشده است. اعضاي کارگروه به صورت متفق القول، معتقد هستند که بايد از مراجع مربوطه در خصوص بسترسازی برای استفاده از توانمندی ها و مهارت های دانش آموختگان علم اطلاعات و دانش شناسی پيگيری شود.

مصوبات:

بعد از استماع گزارش دکتر عصاره در خصوص شرايط احراز پست های سازمانی در مراکز آموزشی از رده 1 تا 4،  مقرر شد:

- گزارش استخراج شده و ارائه شده توسط دکتر عصاره، توسط دکتر حسن زاده بر اساس پيشنهادات اعضای کارگروه مورد بررسی مجدد قرار گيرد و مواردی که صرفا مربوط به اضافه کردن رشته علم اطلاعات و دانش شناسي در شرايط احراز مشاغل مربوط می شود، استخراج و بعد از تاييد اعضای کارگروه با مراجع مربوطه مکاتبه شود؛

- استخراج مشاغل مرتبط با علم اطلاعات و دانش شناسی در بين مشاغل اختصاصی سازمان ها که نام اين رشته در شرايط احراز آن ها نيامده است، همچنان در دستور کار قرار گيرد و به مرور در جلسات کارگروه طرح و براي مکاتبه با مراجع مربوطه آماده سازی شود؛

- در يک نگاه درازمدت، بازبينی مشاغل اختصاصي کتابخانه ها، مراکز اطلاعات و ساير مشاغل مرتبط با تخصص های مندرج در رشته/ گرايش های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی با همکاری مراکز تحقيقاتی در دستور کار قرار گيرد تا همزمان با تحولات جاری و آتی شرح مشاغل و شرايط احراز آنها نيز روزآمدسازی و جايگاه رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در برجسته سازی شود؛

- در پايان مقرر شد، همچنان هم انديشی با سازمان اداری و استخدامی و همچنين ايجاد گفتمان در سازمان ها و معرفی رشته به مديران و دست اندرکاران سازمان هاي مختلف در دستور کار قرار گيرد و در اين زمينه با ساير دينفعان و نهادهای مرتبط نيز همفکری و همکاری صورت پذيرد.

این جلسه که از ساعت 16 آغاز شده بود، در ساعت 18 به پایان رسید. زمان جلسه بعدی دوم شهريور 1400 تعیین شد و مقرر شد در صورت آماده شدن دستورکارهای در حال پيگيری، جلسه فوق العاده اي هم برگزار شود.