کد خبر: 45152
تاریخ انتشار: سه شنبه, 05 بهمن 1400 - 14:29

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

در یکصدوسیزدهمین سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی انجام شد؛

رونمایی از نسخ خطی بانوان نقش آفرین در میراث مکتوب

منبع : لیزنا
سه نسخه خطی از بانوان نقش آفرین در ایجاد و صیانت از میراث مکتوب در یکصدوسیزدهمین سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی معرفی و رونمایی شد.
رونمایی از نسخ خطی بانوان نقش آفرین در میراث مکتوب

به گزارش لیزنا، در این مراسم که با سخنرانی زهرا اختیاری؛ دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی همراه بود، طی سخنانی به بررسی جایگاه بانوان و به‌ویژه حضرت فاطمه زهرا(س) در اشعار کهن پرداخت. وی گفت: در قرون نخستین بعد از اسلام شاهد اندک ابیاتی در وصف و منقبت حضرت فاطمه زهرا(س) هستیم؛ زیرا که شاعران قدیم به حرمت این بانوی بزرگوار نامی از حضرت در شعر خود به میان نمی‌آوردند.

وی با اشاره به اینکه اولین شعر در وصف بانو فاطمه زهرا(س) در ادبیات فارسی مشخص نیست، افزود: اما رودکی اولین شاعری است که از بین یک‌هزار بیتی که سروده است، در ابیاتی به وصف شخصیت حضرت زهرا(س) پرداخته است.

اختیاری، روی کار آمدن حکومت صفوی را عاملی در ایجاد تحولی شگرف در ادبیات فارسی خواند و گفت: شاعران بسیاری از جمله، ناصرخسرو، اسعدی طوسی، عطار، سنائی و محتشم کاشانی در اشعار خود درباره حضرت فاطمه(س) سخن به میان آوردند.

سید رضا صداقت حسینی؛ کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی آستان قدس رضوی نیز در ادامه این مراسم که با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید جلال حسینی؛ رئیس سازمان کتابخانه‌‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار شد، از «تاج ماه بیگم» دختر میرزاعیسی قائم مقام فراهانی  به‌عنوان یکی از بزرگترین واقفان کتاب به کتابخانه آستان قدس رضوی یاد کرد.

وی افزود: این بانوی نیکوکار 163 نسخه خطی در موضوعات مختلف و 24 نسخه قرآن در فاصله سال‌های 1262 و 1263 هجری قمری را وقف کتابخانه آستان قدس کرده است.

صداقت حسینی «زیب النساء» متخلص به مخفی را یکی دیگر از زنان تأثیرگذار در میراث مکتوب خواند که اشعاری در قالب‌های قصیده، ترجیع‌بند و ترکیب‌بند در منقبت حضرت علی (ع) سروده است و چهار نسخه خطی از دیوان این بانو در مرکز نسخ خطی نگهداری می‌شود.

وی «فاطمه دختر شیخ محمدیوسف» را از بانوان کاتب عنوان کرد که در میراث مکتوب سهیم بوده و کتاب زادالمعاد علامه مجلسی را در قرن دوازدهم هجری در 253 برگ کتابت کرده است.