کد خبر: 45251
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 20 بهمن 1400 - 08:37

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

رونمایی از مطبوعات انقلاب اسلامی در خراسان و مشهد

منبع : لیزنا
«مطبوعات انقلاب اسلامی در خراسان و مشهد» و «پایگاه تخصصی انقلاب کتابخانه دیجیتال» در یکصدوپانزدهمین سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی معرفی و رونمایی شد.
رونمایی از مطبوعات انقلاب اسلامی در خراسان و مشهد

به گزارش لیزنا، در این مراسم که با حضور مدیران و کارکنان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در محل ورودی تالار قدس کتابخانه مرکزی استان قدس برگزار شد، هادی وکیلی دانشیار گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد،  ماهیت اصلی تاریخ را هویت‌دهی به بشر عنوان کرد.

وی، نسبت به داشتن نگاه علمی و نقدگرایانه و خوانش دقیق مطبوعات به ‌عنوان یکی از ابزارهای موثر شناخت تاریخ تاکید کرد.

وکیلی، مطبوعات را یکی از ابزارهای مهم در شناخت تاریخ معاصر برشمرد که با داشتن رویکرد انتقادی، مسیر وقایع تاریخی را به ما نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر خوانش دقیق و سنجیده مطبوعات و روزنامه‌ها افزود: در حقیقت روزنامه‌ها می‌توانند آگاهی جزئی‌تری از دانش تاریخ را به مخاطبان خود ارائه دهند.

وکیلی رویکرد علمی و انتقادی به روزنامه‌ها و داشتن سواد رسانه را از الزامات تحلیل اخبار و وقایع برشمرد.

نقش مطبوعات در جنبش مردمی

در ادامه مراسم فاطمه خندان؛ کارشناس مطالعات اسناد انقلاب اسلامی مرکز اسناد آستان قدس رضوی، ضمن معرفی مطبوعات به نمایش گذاشته شده در این مراسم، به نقش مطبوعات در دوران قبل از انقلاب پرداخت.

وی گفت: مطبوعات در آن دوران علاوه بر اطلاع‌رسانی نقش جهت‌دهی به حرکات و جنبش‌های مردمی را نیز برعهده داشتند.

وی به تاثیر نظارت ساواک بر مطبوعات و سانسور مطالب روزنامه ها اشاره کرد و این امر را زمینه ساز  2 اعتصاب بزرگ مطبوعاتی در سال 57 دانست.

 خندان افزود: این اعتصاب‌ها در 28 دی‌ماه همان سال با صدور بیانیه امام خمینی (ره) مبنی بر حضور مطبوعات شکسته شد و با نزدیک شدن به پیروزی نهضت انقلاب اسلامی و انعکاس جنایات رژیم شاهنشاهی، بیانیه‌ها و جنبش‌های مردمی، سیل وسیعی از اخبار انقلابی در روزنامه‌های مختلف منتشر شد.