کد خبر: 45557
تاریخ انتشار: یکشنبه, 28 فروردين 1401 - 13:57

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

بیش از7500هزار شیءبه موزه آستان قدس رضوی اهدا شد

منبع : لیزنا
معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی از اهدای قریب به 8 هزار شیء به موزه‌های آستان قدس رضوی طی سال 1400 خبر داد.
بیش از7500هزار شیءبه موزه آستان قدس رضوی اهدا شد

به گزارش لیزنا، مهدی قیصری‌نیک، مجموعه تمبر و دیگر اقلام پستی از قبیل تمبر طلا و نقره، پاکت مُهرروز، مجموعه پاکت نامه‌های تمبردار و بدون تمبر، کارت پستال، نامه سربرگ‏‏دار دربار قاجار و مجموعه آلبوم‌های اسکناس کشورهای مختلف را بخشی از اشیاء اهدا شده عنوان کرد.

وی مجموعه سکه‌های تاریخی دوره‌های مختلف از جنس طلا، نقره، مس، نیکل و سایر اقلام مبادلاتی را از جمله مجموعه‌های ارزشمند اهدا شده به موزه رضوی عنوان کرد.

قیصری‌نیک به شکل نقره خشایار اول از سلسله هخامنشیان به عنوان قدیمی‌ترین و ارزشمندترین سکه اهدا شده در این مجموعه اشاره کرد که دوران سلطنت وی بین سال‌های 486 تا 465 پیش از میلاد بوده است.

سکه تترا دراخم آنتیوخوس اول از سلسله سلوکیان ضرب شهر سلوکیه متعلق به 281تا261 قبل از میلاد دیگر سکه ارزشمند اهدا شده در این مجموعه بود که وی بدان اشاره کرد.

قیصری نیک همچنین به دینار طلای هارون‌الرشید از سلسله عباسیان ضرب 180 قمری در زرنج، دینار طلای منصور عباسی ضرب 157 قمری و دینار طلای طغرل‌بک سلجوقی ضرب 452 قمری در نیشابور را به عنوان دیگر اشیاء ارزشمندی اشاره کرد که طی سال گذشته به موزه آستان قدس رضوی اهدا شده است.

سکه یادبود طلا، گردنبند طلا، برلیان و مروارید، چراغ فتیله‌ای، کاسه چینی، تنگ بلور درب دار، شمعدان برنجی، بطری بارفتن سفید، چراغ نفتی بلور، پرده قلاب‌دوزی جلیقه سکه‌دوزی شده، بلیط اتوبوس شهری و مجموعه قوطی‌های کبریت از دیگر اشیاء اهدا شده بود که وی آن را برشمرد.

گفتنی است موزه آستان قدس رضوی در جوار بارگاه نورانی امام رضا(ع) یکی از گنجینه تاریخی و مذهبی است که در آن مجموعه‌ای از هدایا و آثار وقفی که از قرن‌های گذشته تاکنون بر این آستان ملکوتی تقدیم شده است را جمع‌آوری و در معرض بازدید قرار داده است.

این اشیاء ارزشمندی که گاه میراث خانوادگی‌ و یا هنر دست‌ واقفان است مجموعه‌ای از آثار بی‌بدیل را در موزه رضوی گرد هم آورده است که نشان از ارادت خالصانه واقفان آن دارد.