کد خبر: 47802
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 19 مهر 1402 - 12:05

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

عضویت مجدد پریسا پاسیار و حمیده معماری در کمیته نشریات و پیایندهای ایفلا

منبع : لیزنا
حمیده معماری هنجی (مسئول کمیته روابط بین‌الملل) و پریسا پاسیار (عضو هیأت مدیره و خزانه‌دار)، برای دوره دوم از سوی کمیته حرفه‌ای ایفلا برای مدت ۴ سال (آگوست ۲۰۲۳ – آگوست ۲۰۲۷) به عنوان عضو کمیته نشریات و پیایندهای ایفلا انتخاب شده‌اند.
عضویت مجدد پریسا پاسیار و حمیده معماری در کمیته نشریات و پیایندهای ایفلا

به گزارش لیزنا، فرایند انتخاب با فراخوان عضویت در کمیته‌های تخصصی فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسه های کتابداری (ایفلا) در پایان سال ۲۰۲۲ طی جلسه دفتر مرکزی آغاز شد و کمیته های تخصصی اعضای خود با بررسی سوابق از میان متقاضیانی که درخواستشان را ارسال کرده بودند،‌ انتخاب کردند. معماری و پاسیار که از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ در کمیته نشریات و پیایند های ایفلا فعالیت داشتند،‌ برای دوره دوم برای عضویت در این کمیته انتخاب شدند.

کمیته نشریات و پیایند های ایفلا بر طیف گسترده‌ای از موضوع‌های ارتباط علمی متمرکز است. مباحث این کمیته بر دسترسی آزاد، واسپارگاه‌ها، الگوهای نشر، التمریکس و سنجه‌های دیگر، داده‌کاوی و متن کاوی، استانداردهای کتابشناختی، همکاری‌های کتابخانه‌های ملی و بین‌المللی، دسترس‌پذیری، حفاظت و آرشیو، مدیریت و توسعه مجموعه، مسائل قیمت گذاری، حق مولف، ارتباط با ناشران، تامین کنندگان منابع و سایر نهادها، تاثیر توسعه فناوری در روند کسب و کار نشریات و پیایندها تاکید دارد.

اعضای کمیته های ایفلا از طریق انتخابات به مدت چهار سال انتخاب می‌شوند. هر عضو حداکثر به مدت هشت سال متوالی می‌تواند در یک کمیته عضویت داشته باشد. هر دو سال یک بار از میان اعضای کمیته سه نفر به عنوان مسئول کمیته در نقش های رئیس،‌ دبیر و مسئول اطلاع رسانی انتخاب می شوند. اعضا موظفند در برنامه‌ریزی‌ فعالیت های کمیته مشارکت داشته باشند و در نشست‌های مدیریتی که در زمان برگزاری کنگره «ایفلا» برگزار می‌شود، شرکت کنند؛ و در صورت عدم حضور دلایل و توضیح منطقی ارائه دهند.