کد خبر: 24712
تاریخ انتشار: جمعه, 18 تیر 1395 - 15:39

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

خدمات تحویل مدرک کتابخانه بریتانیا بعد از 50 سال متوقف شد

منبع : British Library
کتابخانه ملی بریتانیا (BL) یکی از بزرگترین کتابخانه های تحقیقاتی جهان به «خدمات تحویل مدرک غیر تجاری» خود پایان داد.
خدمات تحویل مدرک کتابخانه بریتانیا بعد از 50 سال متوقف شد

 به گزارش لیزنا، خدمات تحویل مدرک کتابخانه بریتانیا به «خدمات تحویل مدرک غیر انتفاعی» پایان داد. خدماتی ممتاز که تا اول ژانویه سال 2012 به گوشه و کنار جهان داده می‌شد. این خدمات با قوانین حق مولف پشتیبانی ‌شده و نیازهای  پژوهشگران در همه نقاط جهان را برای مدت 50 سال برآورده می‌کرد.

 

فضای شبکه و ردو بدل شدن اطلاعات  بین افراد  و کتابخانه‌ها، گاهی نیز بدون رعایت حق مولف و قوانین مالکیت معنی،  موجب شد که نوع خدمت تحویل مدرک تغییر کند.

کتابخانه ملی بریتانیا در اول ژانویه 2012، و برای محافظت از حقوق مالکیت معنوی ناشران در برابر نقض حق مولف، خدمات قدیمی تحویل مدرک با قرارداد/ اجازه نامه هایی با ناشرین را جایگرین کرد که به "خدمات تحویل مدرک غیر تجاری" تغییر نام داد. اما این بار و فقط بعد از چهار سال و نیم خدمات جدید نیز متوقف می شود،‌ چون تقاضاها به اندازه ای کاهش یافته که امکان ادامه آن وجود ندارد.

 

 با پایان دادن به "خدمات تحویل مدرک غیر تجاری"، مشتریان هنوز می توانند از "خدمات مبتتنی بر تقاضا"ی این کتابخانه استفاده و سفارشهای خود را به کتابخانه ملی بریتانیا ارسال نمایند،‌ ولی باید آگاهی داشته باشند که باید هزینه کامل با حق مولف را بپردازند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: