کد خبر: 42478
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 24 مهر 1399 - 14:43

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

برگزاری نشست مجازی بزرگداشت روز «عصای سفید»

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
نشست مجازی بزرگداشت روز «عصای سفید» با حضور دبیرکل نهاد و کتابداران بخش نابینایان کتابخانه های عمومی برگزار شد.
برگزاری نشست مجازی بزرگداشت روز «عصای سفید»

به گزارش لیزنا، نشست مجازی بزرگداشت روز «عصای سفید» چهارشنبه ۲۳ مهرماه با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌های و ترویج کتابخوانی نهاد و جمعی از کتابداران بخش نابینایان کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور برگزار شد.

علیرضا مختارپور در این نشست مجازی ضمن تبریک فرارسیدن روز عصای سفید در سخنانی گفت: انصافا طی سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری از سوی همکاران من در معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد و سایر همکاران در استان‌ها صورت گرفته که تسهیلگر فعالیت حوزه نابینایان بوده است و هر زمانی که در نهاد امکانات و شرایطی فراهم می‌شود، در طرح‌ها و برنامه‌های مختلف نهاد، حوزه نابینایان در اولویت اقدامات قرار می‌گیرد.

وی افزود: در مراسمی که در سال ۱۳۹۵ به مناسبت روز عصای سفید برگزار شد صحبت هایی کردیم و برخی اقدامات از همان روز آغاز شد. در آن سال‌ این موضوع مطرح شد که با توجه به اینکه از فعالیت دستگاه‌های دیگر کشور اعم از دستگاه‌های دولتی، عمومی و خصوصی برای آماده سازی منابع ویژه نابینایان عزیز کاهش پیدا کرده، نهاد این کار را برعهده بگیرد تا زمانی که این تکافو در دستگاه‌های دیگر به وجود بیاید. بر اساس آمارهای موجود در این مدت اقدامات خوبی در نهاد برای نابینایان عزیز هم از نظر تجهیزات و هم از نظر تولید کتاب‌های بریل و گویاسازی انجام شده که ادامه خواهد داشت.

دبیرکل نهاد درباره فعالیت‌های اخیر کتابداران نابینای کتابخانه‌های عمومی گفت: کشور ما نیز مانند سایر کشورهای جهان به دلیل شیوع بیماری کرونا با محدودیت‌ها خاصی در تمام بخش‌ ها روبه‌رو شده، اما کتابداران ما در همین ایام در کتابخانه‌ها، در فضای مجازی و خدمات ویژه ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی بسیار فعال بوده‌اند. من بیش از ۱۲۰۰صفحه مجازی کتابخانه‌های کشور را دنبال می‌کنم و در جریان فعالیت‌های آنها هستم و از همین‌جا از فعالیت‌های همه کتابداران این کتابخانه‌ها تشکر می‌کنم. نهاد در تلاش است تا جایی که امکان دارد نیازهای موجود در حوزه نابینایان فراهم شود تا بخش فعال‌تری نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

لزوم مشارکت فعال کتابداران نابینا در سایر فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی

در این مراسم همچنین مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد نیز با اشاره به فعالیت‌های کتابداران نابینا در کتابخانه‌های عمومی گفت: کتابداران نابینا در یک کتابخانه عمومی، جدای از سایر کتابداران فعال در این مراکز نیستند. شما عزیزان ثابت کردید که در بسیاری از عرصه‌ها بیش از کتابدارانی که از نعمت بینایی برخوردار هستند با اشتیاق‌تر و پرتلاش‌تر حاضر می‌شوید و مشارکت می‌کنید. حضور شما باید در تمام بخش‌های کتابخانه جاری باشد و شما باید در کنار سایر کتابداران و بخش‌های کتابخانه حاضر باشید و امور کتابخانه را پیش ببرید.

وی با اشاره به بازدیدهای خود از کتابخانه‌های عمومی گفت: بعضا در این بازدیدها دیده شده که به صورت ناخودآگاه یک جداشدگی بین بخش نابینایان از سایر بخش‌های کتابخانه ایجاد شده است که مغایر سیاست‌ها و نگاه کلان به کتابخانه‌های عمومی است، ما معتقدیم مشارکت و همکاری همه عزیزان کتابدار می‌تواند منجر به پیشبرد بهتر امور کتابخانه‌ها شود. بر این اساس مشارکت در سایر فعالیت‌ها مانند کلاس های مختلف آموزشی، مشارکت در مجامع مختلف مانند مجامع ادبی نهاد و غیره، از توقعات و انتظارات ما از کتابداران عزیز نابینا است.

رمضانی با اشاره به شکل‌گیری فضای همدلی و همکاری میان کتابداران نابینا و سایر کتابداران کتابخانه‌های عمومی گفت:خوشبختانه امروز سرانه حضور و اشتغال نابینایان در کتابخانه‌ها به نسبت سرانه نابینایان کشور در وضعیت خوبی قرار دارد. توقع ما این است که دوستان تلاش کنند تا از این ظرفیت ایجاد شده نهایت بهره‌وری انجام شود. حتما همت شما موجب خواهد شد که همه نابینایانی که در محدوده خدمتی شما قرار دارند بتوانند از خدمات موثر شما بهره‌مند شوند. همچنین تلاش کنید با رایزنی با مقامات استانی و شهرستانی این فضا شکل بگیرد و خدمت رسانی شما در محل خدمت به صورت حداکثری باشد.

وی در ادامه با اشاره به پیگیری‌های مجدانه دبیرکل نهاد از حوزه نابینایان، ارتباط بدنه مدیریتی نهاد با کتابداران نابینا را ارتباطی نزدیک عنوان کرد.

ادامه این نشست مجازی به ارائه نکات و مطالب کتابداران نابینا از استان‌های مختلف کشور اختصاص داشت که لزوم تکمیل خدمات وبسایت نابینایان، دسترس پذیر کردن سامانه‌ها برای نابینایان، اختصاص هارد و فضاهای ذخیره ساز، ارتباط و همکاری با بهزیستی برای شناسایی و جذب حداکثری اعضای نابینا، در اختیار داشتن اینترنت مستقل پرسرعت، ایجاد ساز و کار تولید کتاب گویا در کتابخانه و تبدیل وضعیت کتابداران نابینا از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این نشست بود.