کد خبر: 42686
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 28 آبان 1399 - 12:39

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

آيين گراميداشت روز كتاب، كتابخوانی و كتابدار در آذربايجان‌غربی برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی
آيين  گراميداشت روز كتاب، كتابخوانی و كتابدار در آذربايجان‌غربی در بستر فضاي مجازی برگزار شد.
آيين گراميداشت روز كتاب، كتابخوانی و كتابدار در آذربايجان‌غربی برگزار شد

به گزارش لیزنا، آئين گراميداشت روز كتاب، كتابخواني و كتابدار در استان آذربايجان‌غربي، صبح سه شنبه 27 آبان ماه به صورت مجازي و با حضور حجت الاسلام و المسلمين سيدمهدي قريشي نماينده محترم ولي فقيه در استان و امام جمعه اروميه؛ حجت الاسلام والمسلمين دكتر ناصر خداياري مديركل  فرهنگ  و ارشاد اسلامي استان؛ سيد باقر مير عبداللهي مديركل تأمين منابع نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور و خديجه معصومي مديركل كتابخانه‌هاي عمومي استان برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمين سيدمهدي قريشي، نماينده محترم ولي فقيه در استان به بيان اهميت كتاب و نوشتن كتاب در دين اسلام پرداخت و گفت: هرچه فرهنگ كتابخواني درجامعه گسترش پيدا كند فرهنگ عمومي مردم تعالي مي يابد. اولين آياتي كه برپيامبر اسلام نازل شد در مورد خواندن بود و قرآن اصلي ترين معجزه پيامبر نيز از نوع كتاب است كه نشان دهنده اهميت كتاب را در دين اسلام نمايان مي كند.

نماينده ولي فقيه در آذربايجان‌غربي تصریح كرد: اينكه خداوند در قرآن به قلم و به آنچه با قلم نوشته مي شود قسم مي خورد نشان دهنده ارزش نوشتن و نوشتار در دين اسلام است.

وي  در ادامه گفت: ائمه معصومين خود كتاب مي نوشتند و به نوشتن كتاب ارزش قائل بودند. لذا چندين كتاب به قلم حضرت اميرالمومنين (ع) و با املاء پيامبر گرامي اسلام (ص) به يادگار مانده است. صحيفه سجاديه توسط حضرت امام سجاد (ع) املاء و توسط حضرت امام محمد باقر(ع) نوشته شده است.

امام جمعه اروميه در ادامه به بيان دلايل عقلي و منطقي ارزش كتاب و كتابخواني پرداخت و گفت: عقل و منطق اقتضاء مي كند كه در جامعه همه با كتاب انس بگيرند و به كتاب و كتابخواني ارزش قائل شده و فرزندان خود را با خواندن كتاب مأنوس كنند.

وي تصریح كرد: هرچه فرهنگ كتاب و كتابخواني در جامعه رشد و گسترش پيدا كند فرهنگ عمومي جامعه نيز به همان اندازه رشد و تعالي پيدا مي كند و يكي از بهترين كارهاي خير براي خيرين تهيه كتاب و تأسيس كتابخانه است چرا كه شخصي كه علمي را از خود به يادگار مي گذارد از آنچه كه مردم از آن علم استفاده مي كنند ثواب و پاداش مي گيرد.

خديجه معصومي مديركل كتابخانه‌هاي عمومي استان ضمن تبريك فرا رسيدن بيست و هشتمين دوره هفته كتاب گفت: بسياري از فعاليت‌هاي اداره كل كتابخانه‌هاي عمومي آذربايجان‌غربي در يك سال اخير، متأثر از شيوع بيماري كرونا بوده  و در قالبي نو و با رويكرد سلامت محور اجرا شده است.

وي ادامه داد: سلامت جسم را با تقيد به رعايت شيوه هاي بهداشتي در اولويت قرار داديم و سلامت روح را در پيكره انس با كتابخواني بيش از پيش ارج نهاديم. با همراهي كتابداران خدوم استان تلاش نموديم تا شيوع بيماري كرونا موجب ايستايي و ركود  كتابخانه ها و كاهش ضريب نفوذ اين مجموعه فرهنگي نشود.

معصومي با ارائه گزارش مختصري از عملكرد اداره كل كتابخانه‌هاي عمومي استان گفت: در راستاي ترويج فرهنگ كتابخواني، پويش‌ها و طرح‌هاي مختلفي انجام داديم كه مهم‌ترين آنها طرح «كتابخانه تابستانه»  با هدف ترويج كتابخواني و غني‌سازي اوقات فراغت،  طرح «چهل برگ حماسه» با هدف گراميداشت چهلمين سالگرد دفاع مقدس، پويش «وقف كتاب، خير ماندگار» با هدف ترويج فرهنگ وقف كتاب و غني سازي منابع كتابخانه‌هاي عمومي استان بوده  است.

معصومي گفت: در جريان پويش وقف كتاب، تاكنون حدود 16000 جلد كتاب به كتابخانه‌هاي عمومي استان وقف شده است.

معصومي ادامه داد:  همچنين امسال 27165 نفر در دهمين جشنواره كتابخواني رضوي استان آذربايجان غربي مشاركت داشتند كه نسبت به سال گذشته بیش از 100 درصد رشد داشته است.

حجت الاسلام و المسلمين ناصر خداياري مديركل  فرهنگ  و ارشاد اسلامي استان  ضمن تقدير از  تلاش ‌هاي اداره كل كتابخانه‌هاي عمومي استان در راستاي ترويج فرهنگ كتابخواني گفت: كتاب بزرگراه توسعه اجتماعي و فرهنگي است‌ و  خط و كتابت يكي از عناصر اصلي خميرمايه تمامي تمدن‌ها  بوده است و هيچ كشور توسعه يافته اي بدون توجه به مقوله كتاب، مدارج توسعه را طي نكرده است.  با مطالعه و كتابخواني ميزان جهل و دانايي ما روشن مي‌شود و با كتاب انديشه  انساني، صورتبندي، ويرايش و در معرض نقد و ارزيابي قرار مي گيرد. كتاب سند انديشه انساني است. كتاب آئينه تمام نماي داشته هاي فكري انساني است و بسياري از نابساماني هاي جامعه از نبود فرهنگ كتاب خواني نشأت مي گيرد.

وي ادامه داد: تا زماني كه كسي  احساس نياز به مطالعه نكند دنبال كتاب نخواهد رفت  و بايد زمينه و فضا را براي احساس نياز مردم و بالابردن سرانه مطالعه فراهم كرد و به رشد زيرساخت هاي فرهنگي نيز توجه كرد.
سيد باقر مير عبداللهي مديركل تأمين منابع نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور  ضمن تبريك هفته كتاب و كتابخواني  گفت: 24 آبان ماه به نام روز كتاب، كتابخواني و كتابدار نامگذاري شده است و اين نامگذاري يك يادآوري است در تشريح مقام ارجمند كتابداران.  كتابداران عيني ترين و واقعي ترين مواجهه را با اعضاي كتابخانه دارند و اعضا نكته كانوني فعاليت نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور هستند.

وي ضمن قدرداني  از تلاش مجدانه كتابداران در فضاي مجازي گفت: شيوع بيماري كرونا تمامي عرصه هاي اجتماعي از جمله فرهنگ و كتاب را متأثر كرده است و فعاليت هاي كتابخانه را به سمت فضاي سوق داده است و كتابداران در تهيه و توزيع و ارسال محتوا در فضاي مجازي پيشتاز هستند.

وی در ادامه از تلاش مديران نهاد براي اصلاح قانون نهاد و رديف هاي بودجه اي گفت.

در اين مراسم از برگزيدگان فعال در حوزه كتابخانه‌هاي عمومي تقدير شد. برگزيدگان بيست و هشتمين دوره هفته كتاب استان آذربايجان غربي :
فرمانداران و رؤساي انجمن كتابخانه هاي عمومي:
علي اكبر عسگري، فرماندار و رئيس انجمن سلماس
ايوب آذين پور، فرماندار و رئيس انجمن شاهين‌دژ
پيشكسوت برتر:
علي فيروزنيا
برگزيدگان فعاليت هاي ترويجي:
ميترا عزتي، شهرستان تكاب
مينا طلائي، شهرستان نقده
خدمتگزار برگزيده:
امير حسني نيا، شهرستان شاهين دژ
برگزيدگان فضاي مجازي:
نازيلا رحيم پور، سيلمك محمدپور، رابعه خانعلي لو؛ مديران صفحه مجازي كتابخانه مركزي اروميه

گفتني است، پخش كليپ هايي از فعاليت  كتابخانه هاي استان  در فضاي مجازي، عملكرد اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان و ... بخشي از اين آئين بود.