کد خبر: 42727
تاریخ انتشار: سه شنبه, 04 آذر 1399 - 12:31

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

نشست معرفی و بررسی آثار افسانه شعبان‌نژاد برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی
به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی، نشست معرفی و بررسی ٍآثار افسانه شعبان نژاد با حضور نویسنده  برگزار شد.
نشست معرفی و بررسی آثار افسانه شعبان‌نژاد برگزار شد

به گزارش لیزنا، نشست معرفی و بررسی ٍآثار افسانه شعبان نژاد با حضور نویسنده ؛ فرزانه آقاپور، عضو هیئت علمی دانشگاه؛ زکیه لطفی، کارشناس فرهنکی اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی؛ کتابداران، اعضای کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی و علاقه مندان در بستر فضای مجازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، زکیه لطفی، کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی شرح مختصری از زندگی و آثار نویسنده ارائه داد و گفت: افسانه شعبان‌نژاد در اردیبهشت 1342 در شهداد کرمان متولد شد. او دارای مدرک کارشناسی رشته زبان و ادبیات فارسی و کارشناسی ارشد رشته ادبیات نمایشی و دکتری هنر  است.

وی فعالیت خود را در حوزه کودک و نوجوان از سال 1360 آغاز کرده است. سردبیری مجلات رشد نوآموز و رشد دانش آموز، عضویت در شورای شعر کیهان بچه‌ها، عضویت در شورای شعر و موسیقی و شورای نمایشنامه‌نویسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از مسئولیت‌های قبلی و فعلی او به شمار می‌رود.

در ادامه، شعر زیر توسط ستایش سپهری، عضو کودک کتابخانه مرکزی ارومیه خوانش شد:

باران

می زند آهسته باران
تق و تق بر روی شیشه
می نشیند روی خانه
باز هم مثل همیشه

من کنار شیشه هستم
می زند باران صدایم
می نشیند توی ایوان
شعر می خواند برایم

شعرهایش خوب و زیبا
مثل لالایی مادر
می نویسم شعر او را
با مدادم توی دفتر

سپس، فرزانه آقاپور، مدرس و عضو هئیت علمی دانشگاه ویژگی‌های شعر کودک و نوجوان را تشریح کرد و گفت: روانی و سادگی، بازی گونگی، پویایی و حرکت، زاویه دید کودکانه، پرهیز از شکسته نویسی،  هم حسی با طبیعت، بهره‌گیری از طنز و خنده، ... از ویژگی‌های شعر کودک است.

آقاپور اظهار داشت: نوجوانان دغدغه‌های فردی و اجتماعی متفاوتی با کودکان دارند.  نوجوان نیاز به امید و حرکت دارد و شعر نوجوان نیز  باید از جنس حرکت و پویایی باشد و  آنها را به حرکت و پویایی سوق دهد و دارای تخیلی سرشار از جنس نوجوان باشد.

وی در ادامه ویژگی‌های آثار افسانه شعبان نژاد را توصیف کرد و گفت: افسانه شعبان نژاد آثار متعدد و متنوعی دارد و تاکنون  400  عنوان اثر در حوزه شعر، داستان، ترجمه و بازنویسی برای کودکان و نوجوانان از وی منتشر شده است. 

 آقاپور اظهار داشت: شاعر از امکان‌های متفاوتی در آثارش  استفاده کرده است؛  از شعرهای عامیانه و متل‌ها استفاده کرده است و  این اشعار برای کودکان و نوجوانان بسیار جذاب است و آنها را با فرهنگ شفاهی خودشان آشنا می‌کند و از ویژگی‌های مثبت آثار شعبان‌نژاد است.

از دیگر ویژگی‌های ممتاز شعر شعبان‌نژاد بازی گونگی و  استفاده از تکنیک آشنایی زدایی است. کتاب «نی نی ها و اجی مجی» از نمونه‌های موفق استفاده از این تکنیک هست.

آقاپور تصریح کرد: جان‌بخشی و تشبیه متداول‌ترین ابراز کار شاعر است. تشبیه‌ها اغلب تکراری هستند و شاعر در جان‌بخشی و هم‌حسی با محیط اطراف به ویژه در شعرهای خردسال موفق عمل است.

وی ادامه  داد: جمله‌های بی کاکرد و سست، لغزش‌های وزن و قافیه، ضعف پیرنگ، ایدئولوژی مردسالارانه در برخی آثار شاعر به چشم می‌خورد.

گفتنی است، شعرخوانی اعضای کودک و نوجوان کتابخانه‌ها، پرسش و پاسخ  کتابداران پیرامون آثار افسانه شعبان‌نژاد  و گفتگوی صمیمی اعضای کودک و نوجوان با نویسنده بخش‌هایی از این نشست بود.