کد خبر: 44739
تاریخ انتشار: سه شنبه, 02 آذر 1400 - 10:25

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

با هدف تسهیل دسترسی به منابع مطالعاتی؛

دومین پیشخان خدمات کتابخانه‌ای چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی چهارمحال و بختیاری
همزمان با هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار دومین پیشخان خدمات کتابخانه‌ای چهارمحال و بختیاری در محله حاجی آباد شهر لردگان آغاز بکار کرد.
دومین پیشخان خدمات کتابخانه‌ای چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی شد

به گزارش لیزنا، پیشخان خدمات کتابخانه ای «اندیشه» محله حاجی آباد لردگان به عنوان شعبه ای از کتابخانه شهید مطهری، روز یکشنبه 30 آبان ماه با حضور احمد فرهادی، سرپرست اداره‌کل کتابخانه های عمومی چهارمحال و بختیاری؛ محسن طهماسبی، معاون فرماندارشهرستان لردگان؛ مجید نادری، رئیس شورای اسلامی شهرستان؛ سیاوش جلیل، رئیس شورای اسلامی شهر لردگان؛ سیده معصومه موسوی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی دیگر از مسئولین و دوستداران کتاب افتتاح شد.

در این مراسم سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به شروع فعالیت پیشخان خدمات کتابخانه‌ای از سال گذشته در مناطق کمتر برخوردار گفت: برای تهیه سازه و تجهیز این پیشخوان‌اعتباری افزون بر یک میلیارد و 900میلیون ریال هزینه شده است واعتبارات موردنیاز برای راه‌اندازی این مرکز فرهنگی از محل اعتبار تملک دارایی‌ها ردیف کاهش آسیب‌های اجتماعی و همچنین اعتبارات نهاد کتابخانه‌ها تامین شده است.

احمد فرهادی افزود: با راه‌اندازی این پیشخوان امکان بهره‌مندی مردم ساکن در مناطق کمتر برخوردار از خدمات کتاب و کتابخوانی فراهم می‌شود و با توجه به تعیین یک کتابخانه معین برای هر یک از این پیشخان‌ها، به طور متناوب کتاب‌های موردنیاز مراجعه‌کنندگان تامین و در دسترس آنان قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه سطح خدمات کتابخانه‌های عمومی دیگر محدود به امانت کتاب نیست، تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، کتابخانه‌ها و پیشخان‌های خدمات کتابخانه‌ای با برپایی محافل ادبی و هنری، برگزاری جلسات مشاوره‌ای، فعال کردن بخش کودک همراه با قصه‌گویی و مهارت افزایی و همچنین پشتیبانی از کانون‌های قرآن و عترت به قرارگاه‌های فرهنگی تبدیل می‌شوند.

معاون فرماندار لردگان نیز در آیین بهره‌برداری از پیشخان خدمات کتابخانه‌ای محله حاجی‌آباد شهر لردگان گفت: متاسفانه در گذشته راه‌اندازی کتابخانه‌ها و ارائه خدمات مربوط به کتاب در مناطق کمتر برخوردار چندان که باید مورد توجه قرار نمی گرفت در حالی که با توسعه فرهنگ کتابخوانی می‌توان علاوه بر تعمق اندیشه و تفکر، شرایط را برای بهبود رفتارها و مناسبات اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایجاد کرد.

محسن طهماسبی یادآور شد: کتاب بیش از دیگر ابزارهای فرهنگی می‌تواند در توسعه اندیشه در جامعه اثرگذار باشد و امید می‌رود با راه‌اندازی پیشخان خدمات کتابخانه‌ای در محله حاجی‌آباد تغییرات مثبتی در جهت پیشرفت این محله در آینده روی دهد.

گفتنی است با افتتاح این پیشخان شهرستان لردگان دارای 4 باب کتابخانه نهادی و صاحب 2 باب پیشخان خدمات کتابخانه ای شد که نخستین پیشخان خدمات کتابخانه ای این شهرستان در هفته کتاب سال1399 به عنوان نخستین پیشخان خدمات کتابخانه ای کشور، به بهره برداری رسید.