کد خبر: 45668
تاریخ انتشار: سه شنبه, 20 ارديبهشت 1401 - 06:01

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

عباس حسین زاده مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان شد

منبع : لیزنا
با حکم دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور عباس حسین زاده به عنوان مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خوزستان معرفی شد.
عباس حسین زاده مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان شد

به گزارش لیزنا، با حکم دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و در مراسمی با حضور معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد، عباس حسین زاده به عنوان مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خوزستان معرفی شد.

سید باقر میرعبداللهی در آیین معارفه مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خوزستان گفت: مدیرانی که در موقعیت‌های فرهنگی متعدد خدمت کرده‌اند تصدیق می‌کنند که هیچ جا به ظرفیت، گستره نفوذ و عمومیت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیست. این اندازه از تأثیرگذاری و حضور اجتماعی، بی‌نظیر است و امیدواریم ثمرات مبارک آن را در استان شریف خوزستان شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه دبیرکل نهاد ومدیران معاونت توسعه از بسیاری از کتابخانه‌های استانی بازدید کرده‌اند، درباره میزان نفوذ کتابخانه‌ها گفت: در برخی نقاط کشور، از جمله نقاط دورافتاده، کتابخانه تنها مرکز و ملجأ فرهنگی مردم بویژه کودکان و نوجوانان است و این ویژگیِ منحصر به فرد نشانگر حساسیت کار ما مدیران و کتابداران در توجه بیش از پیش به جامعه کتابخوان است.

میرعبداللهی ادامه داد: معنای «عمومیت» در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم شامل اعضا و هم شامل منابع کتابخانه‌ای است؛ بنابراین، همه مردم، بدون درنظر گرفتن سن و جنس و سلایق فرهنگی، می توانند مخاطب استفاده از کتابخانه باشند و حتی الامکان منابع مورد نیاز خود در کتابخانه ببینند. معنای توجه به کتابخانه به عنوان پایگاه اجتماعی و فرهنگی نیزهمین است، اما ارائه بسامان چنین خدمتی به مردم، وامدار تلاش مدیران و، قبل از مدیران، کوشش و حمیّت خود کتابداران عزیز ماست.

وی گفت: کتابداران عینی‌ترین و واقعی‌ترین مواجهه را با کتاب و عضو دارند. مقام معظّم رهبری در دیدار کتابداران با ایشان فرمودند: «هیچ چیز جای کتاب را نمی گیرد». ما نیز به تأسی از ایشان می‌گوییم که در ارائه خدمت فرهنگی به کتابخوانان هیچ کس جای کتابدار را نمی‌گیرد؛ چرا که نتیجه همه سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و پژوهش‌ها، در نهایت، خود را در شیوه عمل کتابدار در کتابخانه نشان می‌دهد. کتابخانه براستی در سیطره مهارت و ارتباط‌ گیریِ کتابدار و عضو است. دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز، با توجه به این نکته، تلاش‌های پیوسته‌ای برای اصلاح قانون نهاد کتابخانه‌ها و تحصیل درآمدهایی پایدارتر برای نهاد دارند که امیدواریم در دولت جدید پاسخ مناسب خود را بیابد.

معاون برنامه ریزی، پژوهش و فنّاوری نهاد کتابخانه های عمومی کشور، با تأکید بر اینکه تلاش کتابداران محدود به امانت دادن کتاب نیست، افزود: کتابداریِ ناب، مستلزم کسب مهارت و دانش و اطلاعات روزآمد است و کتابدار نیز شخصیتی «کتاب‌آگاه  و فرهنگی» است که به کتاب و عضو فراتر از شغل و حرفه می‌نگرد.

وی در خصوص انتصاب مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان گفت: توجه نهاد به انتخاب مدیرانی از میان بدنه باتجربه نهاد که شرایط و آشنایی لازم علمی و شناختی را داشته باشند، ان‌شاءلله نویدبخش طراحی و اجرای برنامه‌های نو و مخاطب‌پسند در استان خوزستان خواهد بود. امیدواریم تجربه جناب آقای حسین‌زاده به عنوان مدیری جوان، چه در دوره فعالیت او درکتابخانه‌ها و ستاد استان و چه در دوره سرپرستی، موجب تعالی و غنای برنامه‌ها بشود و اعتماد دبیرکل به ایشان پاسخ درخوری بیابد.

عباس حسین زاده، مدیرکل کتابخانه ‌های عمومی خوزستان نیز در این مراسم گفت: سند راهبردی اداره کل کتابخانه‌های خوزستان برای نخستین بار به عنوان نقشه راه این اداره کل تا سه هفته آینده ارائه می‌شود تا بتوانیم حرکت رو به جلویی در این حوزه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه خوزستان به لحاظ ساختار فیزیکی و نیروی انسانی در نهاد در بین سه استان اول کشور است، افزود: برای این سند ۱۰ راهبرد و محور در نظر گرفته شده تا بتوانیم برنامه ریزی علمی برای اجرای اهداف این نهاد در استان داشته باشیم. راهبرد اول، توسعه زیرساخت کتاب و کتابخانه در استان است؛ شهرهای فاقد کتابخانه که اخیرا تبدیل به شهر شدند و همچنین روستاهایی که جمعیت بالایی دارند و فاقد کتابخانه هستند را مد نظر داریم تا این مناطق نیز صاحب کتابخانه شوند.

حسین زاده تامین نیازهای اطلاعاتی کتابخانه ها را راهبرد دوم این اداره کل اعلام کرد و افزود: راهبرد سوم حضور در فضای مجازی و بازنگری در ارائه خدمات محتوایی است تا در خارج از کتابخانه ها بتوانیم به مردم خدمات ارائه دهیم.

مدیرکل کتابخانه های خوزستان راهبرد چهارم این سند را توجه به حوزه کودک و نوجوان دانست و بیان کرد: توجه به فعالیت های ترویجی در حوزه کودکان و نوجوانان یکی از اولویت های این اداره کل است.

حسین زاده افزود: راهبرد پنجم، تبدیل کتابخانه‌های خوزستان به مکانی اجتماعی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است. در جریان شیوع کرونا و نیز وقوع سیل شاهد بودیم که کتابخانه‌ها در کنار مردم قرار گرفتند و با حضور کاروان‌های دانایی در مناطق سیل زده برای تقویت روحیه کودکان و نوجوانان و یا تبدیل سالن‌های کتابخانه‌ها برای تزریق واکسن و یا تولید ماسک، فعال بودند.

وی با بیان اینکه راهبرد ششم، پرداختن به نیازهای فرهنگی مناطق کم برخوردار است، گفت: ۴۵ روستای خوزستان شامل 2500 تا 7 هزار نفر جمعیت، بدون کتابخانه هستند و سعی خواهیم کرد در برنامه راهبردی بر اساس اولویت، دسترسی این روستاها را به کتاب و منابع اطلاعاتی در قالب ایجاد کتابخانه، پیشخان و یا کتابخانه سیار مهیا کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان راهبرد هفتم را استفاده از علوم دانشگاهی در برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های استان دانست و ادامه داد: راهبرد هشتم این سند نیز توانمندسازی نیروی انسانی است. هم اکنون ۴۸۰ نیرو در کتابخانه‌های خوزستان فعالیت دارند که تحصیلات عالیه دارند. به دلیل ارتباط مستمر با جامعه ضرورت دارد نیروهای کتابدار دارای مهارت های لازم برای ارائه خدمات باشند.

حسین زاده افزود: استفاده از ظرفیت خیرین، راهبرد نهم و راهبرد دهم، استاندارد سازی خدمات نهاد کتابخانه‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه باید فعالیت‌های کتابخانه‌ها و کتابداران مورد ارزیابی قرار گیرد، افزود: سه مولفه برای اجرای این راهبردهای تعیین شده مد نظر است که اگر مدنظر قرار نگیرد، اجرای راهبردهای این سند اثر گذار نخواهد بود. نخستین مولفه در این نهاد همبستگی و دوم همگرایی بین دستگاه‌های فرهنگی است و آخرین مولفه این است که خوزستان در دولت سیزدهم یک استان ویژه معرفی شده و کتابداران خوزستان این انتظار را دارند که نهاد نگاه ویژه ای به این استان داشته باشد.

منصور کوهی رستمی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در آیین معارفه مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خوزستان گفت: کتابخانه های عمومی اگر می‌خواهند ارتباط و پیوند خود را با مردم حفظ و تقویت کنند، باید برای چالش ها، خدمت طراحی و اجرا کنند تا شبکه فرهنگی بهتر و گسترده تری در اختیار مردم قرار گیرد.

وی با اشاره  به مطالعه عمیق در مورد ۱۰۰ کتابخانه عمومی و گفتگو با کتابداران و استادان در کل دنیا در حوزه کتابخانه ها، تصریح کرد: اگر کتابخانه های عمومی دچار تغییری عمیق در کارکرد، رسالت و وظایف خود شوند، قطع به یقین کتابخانه های عمومی  می توانند بقا و ماندگاری داشته باشند. کتابخانه دروازه ای است به سوی دانش و تاکید بر پیشرفت فرهنگی و هنری جامعه به تقویت بینش اجتماعی افراد منجر می شود.

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اولین ویژگی نهاد کتابخانه ها بدنه جوان و تحصیلکرده و دومین ویژگی آن برنامه محور بودن است که شاخص های کمی و کیفی مشخص دارد و اتصال با مردم به وسیله گسترده ترین شبکه فرهنگی یعنی کتابخانه های کشور مهم ترین ویژگی آن است.

کوهی رستمی بیان کرد: واقعیت این است که کتابخانه را با سرانه مطالعه عمومی می سنجند که این نگاه در دنیا منسوخ است و افزایش سرانه مطالعه تنها یکی از کارکردهای کتابخانه های عمومی می تواند باشد. اگر بخواهیم کتابخانه های عمومی پیوند خود را با عموم حفظ کنند باید طراحی های خدمات جدید را در برنامه های خود داشته باشند. در استان و کشور کتابخانه های بسیاری ساخته شد و برای این کتابخانه ها باید خدمات جدید طراحی شود و این حرکتی است که باید در کتابخانه های عمومی در سطح استان و کشور ایجاد کرد.

آیت اله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این مراسم گفت: اصل علم برای همه انسان‌ها قابل دسترسی است اما علم کریمانه شامل همه نمی‌شود و تنها شامل کسی می‌شود که مورد کرامت خداوند قرار گیرد.

آیت اله محسن حیدری با گرامیداشت هفته معلم، افزود: روز معلم به مناسبت شهادت استاد شهید مرتضی مطهری نامگذاری شد؛ وی شخصیتی است که زندگی خود را وقف فرهنگ و علم کریمانه کرد و به شهادت رسید.

وی ادامه داد: توسعه فرهنگ اجتماعی نیاز به زیرساخت‌هایی دارد و توسعه کتابخانه‌ها مهم ترین اصل در حوزه فرهنگ اجتماعی است. کتابخانه فقط مخصوص یک جامعه خاص نیست و جامعه‌ای که با کتابخانه پیوند داشته باشد از نظر پیشرفت و فرهنگ بسیار جلو خواهد بود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: توجه ویژه‌ای به کتابخانه‌ها در کشور شده است و همه ساله یک میعادگاه برای دوستداران کتاب با عنوان نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود.