کد خبر: 45674
تاریخ انتشار: سه شنبه, 20 ارديبهشت 1401 - 15:31

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

آمادگی نهاد کتابخانه‌های عمومی برای اجرا و ارائه خدمات فرهنگی به سالمندان

منبع : لیزنا
مهدی رمضانی در نشست تخصصی سالمندشناسی گفت: سالمندان گروه خاص مورد توجه، موثر، پرتوان، اثربخش و با انباشت تجربه محسوب می‌شوند و ما حاضریم با یک شبکه گسترده در سراسر کشور، برای این عزیزان برنامه ها و اقداماتی را تعریف کنیم و در خدمت شان باشیم.
آمادگی نهاد کتابخانه‌های عمومی برای اجرا و ارائه خدمات فرهنگی به سالمندان

به گزارش لیزنا، نشست تخصصی سالمندشناسی ۲۰ اردیبهشت با حضور مهدی رمضانی، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ سید باقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی پژوهش و فناوری اطلاعات، جمعی از مدیران‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و فعالان تشکل‌های صنفی فعال در حوزه سالمندان در کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور طی سخنانی با ابراز خرسندی از حضور در این نشست، گفت: باید از زحمات جناب آقای مختارپور، دبیرکل سابق نهاد و همچنین آقای متولیان، معاون سابق برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات که اقدامات موثری در حوزه گروه‌های خاص آغاز کردند قدردانی کنم. امروز نیز در دوره جدید مدیریت نهاد تلاش می کنیم برای گروه های خاص اقدامات موثری انجام شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور افزود: نهاد اساسا به لحاظ سیستمی، تخصیص بودجه و آنچه که به عنوان دستورالعمل اجرایی مطرح است وظیفه ذاتی برای ورود به حوزه تامین نیازهای فرهنگی نابینایان ندارد؛ اما در سال های اخیر نهاد کتابخانه های عمومی کشور تقریبا تنها مرکز فرهنگی بوده که برای نابینایان در حال کار و فعالیت است. همچنین نهاد در حوزه ناشنوایان که از گروه‌های محروم از خدمات فرهنگی در کشور هستند، ۳۱ حوزه برای ارائه خدمت به این عزیزان در کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف تشکیل داده است.

وی با اشاره به مقتضیات دوران سالمندی گفت: سالمندان یک گروه خاص مورد توجه، موثر، پرتوان، اثربخش و با انباشت تجربه محسوب می‌شوند و ما حاضریم با یک شبکه گسترده در سراسر کشور، برای این عزیزان برنامه ها و اقداماتی را تعریف کنیم و در خدمت شان باشیم.

رمضانی با تاکید بر لزوم توجه به اجرای اسناد تهیه شده در حوزه سالمندی، گفت: امروز سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف پر از اسناد بالادستی و غیره است؛ اسنادی که زحمات بسیاری برای تهیه آن ها کشیده‌ شده، اما این اسناد باید به یک اقدام عملی پیوست شود که مقدمات این رویکرد در حوزه اجرایی فعالیت‌های ما دیده شده است. ما  آمادگی خود را اعلام می‌کنیم که با مشارکت تشکل‌های صنفی در حوزه سالمندان، این کار را انجام دهیم؛ چراکه تشکل‌ها این مسیر را بهتر درک می کنند و ما نیز در این میان نقش حمایت کننده خواهیم داشت و برای پیشبرد اهداف در خدمت شما خواهیم بود.

رمضانی تصریح کرد: همه آنچه در حوزه اجرا و ارائه خدمات فرهنگی به سالمندان در توان داریم را به میان می‌آوریم و در بخشی که به حوزه دولت مربوط می‌شود و ما امکانش را داشته باشیم، پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به نقش نهاد در تدوین نظام مسائل فرهنگی کشور، گفت: موضوع سالمندی را می توانیم یکی از محورهای نظام مسائل فرهنگی کشور در نظر بگیریم؛ موضوعی که از سوی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی از ما خواسته شده که آن را تدوین و ارائه کنیم. از همکاران خود نیز انتظار دارم با ساده‌سازی امور به یک برنامه ریزی دست پیدا کنیم و در نیمه دوم سال شاهد اجرای برنامه‌هایی در کتابخانه های عمومی باشیم.

رمضانی در ادامه سخنان خود از تشکل های صنفی فعال در حوزه سالمندان دعوت کرد در جلسه‌ای به صورت جزیی به مسائل مختلف حوزه سالمندی و همکاری های مشترک در این حوزه بپردازند. وی ابراز امیدواری کرد این جلسه نقطه شروعی برای اتفاقات بزرگ فرهنگی در حوزه سالمندان باشد.