کد خبر: 43369
تاریخ انتشار: دوشنبه, 11 اسفند 1399 - 15:50

داخلی

»

گزارش

دومین پیش نشست اخلاق پژوهش کنگره کنگره ششم متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی برگزار شد

منبع : لیزنا
دومین پیش نشست اخلاق پژوهش کنگره کنگره ششم متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی با موضوع «نقش اخلاق در پژوهشگری دیجیتال» برگزار شد.
دومین پیش نشست اخلاق پژوهش کنگره کنگره ششم متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی برگزار شد

به گزارش لیزنا،‌ دومین پیش نشست اخلاق پژوهش در قالب کارگاه با موضوع نقش اخلاق در پژوهشگری دیجیتال به دبیری عباس رجبی، دبیر گروه تخصصی سلامت و اخلاق پژوهش دانشگاه امام صادق (ع) در صفحه ادوب کانکت انجمن کتابداری و اطلاع رسانی در روز پنج شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ از ساعت ۱۷ تا ۱۹ برگزار شد.

مدرس این کارگاه امیر رضا اصنافی، مدیرگروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی در زمینه دلایل و ضرورت های برگزاری این نشست گفت: نقش اخلاق در پژوهش بخصوص در پژوهش دیجیتال بسیار مهم است و باید جدی گرفته شود .

اصنافی، در زمینه جزئیات این نشست افزود: باید زمینه‌هایی فراهم باشد تا بتوان از فناوری‌ها استفاده کرد و عرضه پژوهشگری دیجیتال یک نگاه تازه است در زمینه پژوهشی و مهمترین خاصیت این است که اگر بهترین ابزارها را داشته باشیم ولی روحیه پرسشگری و روحیه نقادانه نداشته باشیم کارآمد نخواهد بود. مانند این که در یک جزیره دور افتاده بهترین کتاب ها را داشته باشیم ولی از آنها استفاده نکنیم به همین اندازه بی فایده خواهد بود. محور اصلی مباحث داشتن روحیه مشارکتی و اخلاق در کار گروهی بود اگر کسی در دوره دانشجویی نتواند یک کار پژوهشی را به طور مشترک انجام بدهد این فرد قادر نخواهد بود که یک پژوهشگر اخلاق مدار باشد.

وی به واسپارگاه ها اشاره کرد و افزود : پژوهش با آموزش شانه به شانه حرکت می کند نه سایه به سایه و یکدیگر را پشتیبانی می کند باید یک پژوهشگر آموزشگر باشیم یک پژوهشگر دیجیتال باید از مواردی چون لینکدین و ریسرچ گیت  استفاده کند و بداند از این شبکه های اجتماعی علمی چه ماهیتی دارند‌.

وی گفت: تکمیل  پروفایل در شبکه های اجتماعی بحث مهمی است. شبکه اجتماعی یک پژوهشگر نباید جعلی باشد و پژوهشگر  باید برای عکس هایی که در پروفایل خود در شبکه اجتماعی منتشر می کند  دقت بیشتری داشته باشد و از عکس های طبیعت  و عکس هایی به غیر از عکس رسمی پژوهشگر باید صرفنظر کند پژوهشگر در رسانه های اجتماعی هر درخواستی را قبول نکند و پژوهشگر باید منش انسانی را حفظ کند بداند چگونه ارتباط برقرار میکند و قوانین استفاده از شبکه های اجتماعی مطلع باشد و به حریم شخصی توجه داشته باشد وهرچیزی ارزش انتشار ندارد. "دستانمان از مغزهایمان در رسانه های اجتماعی  تند تر کارمی کند"یعنی احساساتی می شویم  به عنوان پژوهشگری که در عرصه دیحیتال فعال است   مغز ما  بتواند کنترل هیجانات و احساسات را داشته باشد، و همچنین پژوهشگر باید از بد رفتاری های علمی در حوزه پژوهشگری دیجیتال آگاه باشد و در این زمینه بسیار  جای کار وجود دارد و خلاء را میتوان احساس کرد.

در پایان، دبیر پنل از تلاش کادر اجرایی پنل آموزش و نیز حمایت های دبیر علمی کنگره ششم متخصصین علوم اطلاعات، دکتر صمیعی و پشتیبانی دبیر محترم اجرایی کنگره ششم، دکتر خراسانچی و میهمانان حاظر در جلسه تشکر و قدر دانی کرد.

گزارش: مهدیه قلعه خندابی، دانشجوی رشته علم اطلاعات دانشگاه سمنان