کد خبر: 43862
تاریخ انتشار: دوشنبه, 17 خرداد 1400 - 11:56

داخلی

»

گزارش

به همت کتابخانه مرکزی ارومیه؛

نشست پيشگيری از آسيبهای اجتماعی برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی
 نشست مجازی پيشگيری از آسيبهای اجتماعي با حضور علي قاسمی، پژوهشگر حوزه‌ خانواده و مدرس دانشگاه در كتابخانه‌ مركزی اروميه برگزار شد.
نشست پيشگيری از آسيبهای اجتماعی برگزار شد

به گزارش لیزنا ، نشست پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي با حضور علي قاسمي، پژوهشگر حوزه‌ خانواده و مدرس دانشگاه در كتابخانه‌ مركزي اروميه  و در بستر فضای مجازی برگزار شد.

در این نشست، مباحثي پيرامون آسيبهاي اجتماعي و تبعات آن در جامعه مطرح شد. قاسمي در ابتدا مقدماتي را در مورد نحوه‌ي اجتماعي شدن انسانها عنوان كرد و دستيابي به احساس امنيت و نياز به همزيستي را مهمترين دلايل اجتماعي شدن انسانها برشمرد.

قاسمی ادامه داد: زندگي اجتماعي ما را در زنجيره‌ي بزرگي قرار داده است كه ناسازگاري و ناهمگوني يكي از حلقه هاي اين زنجيره ميتواند به كل اجتماع آسيب برساند. در نتيجه مي‌توان با بهبود آموزشهاي فرهنگي و فردي، اجتماعي سالمتر و پويا تر خلق كرد.

وي افزود:  استفاده از سيگار، عدم كنترل خشم، گرايش به خودكشي و ضعف سيستم تربيتي و آموزشي نوجوانان  از جمله آسيبهاي جدي اجتماعي هستند.

مسئوليت پذيري نيز يكي ديگر از موضوعات مورد بحث این مدرس بود؛ وي پذيرفتن مسئوليت نقشهاي خانوادگي و اجتماعي را از بنياني‌ترين عوامل پويايي فردي برشمرد و خواستار آن شد كه هر كس سعي كند در زندگي خود نقشهاي محوله را به نحو احسنت عهده دار شود، چرا كه اين مسئوليت پذيري فردي مي تواند به بهبود سلامت اجتماعي نيز كمك شاياني داشته باشد.

اهميت دادن به فرزندان نيز يكي ديگر از مباحث مطرح شده در اين نشست بود. قاسمي در اين مورد گفت: با توجه به اينكه ما در عصر انفجار اطلاعات به سر مي‌بريم بايد توجه داشته باشيم كه فرزندان ما خود را نه با دوستان همكلاسي و هم محله اي خود بلكه با مشاهير جهاني مقايسه مي‌كنند، در نتيجه توجه به عواطف و نيازهاي معنوي نوجوانان مي تواند بسيار حائز اهميت باشد.

بررسي اجمالي مقوله‌ي عشق، پايان‌بخش نشست پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي بود. قاسمي، عشق را زيبا‌ترين ركن روابط بشري خواند و اذعان داشت: شوق، حس صميميت و تعهد سه ضلع مثلث عشق هستند و اگر افراد بتوانند خود را ملزم به رعايت اين سه عنصر كنند، عشق واقعي را در زندگي خود يافته اند. يكي از بحرانهاي اجتماعي امروز سهل‌انگاري و تخريب واژه‌ي عشق است و همين امر موجب شكنندگي تقدس ازدواج و تعهد دو طرفه در جامعه شده است.