کد خبر: 43866
تاریخ انتشار: سه شنبه, 18 خرداد 1400 - 11:08

داخلی

»

گزارش

اختتامیه دومین جشنواره ملی دانشجویی کاریکاتور برگزار شد

منبع : لیزنا
مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی دانشجویی کاریکاتور در روز دوشنبه دهم خرداد 1400 به میزبانی دانشگاه سمنان برگزار شد.
اختتامیه دومین جشنواره ملی دانشجویی کاریکاتور برگزار شد

به گزارش لیزنا، اختتامیه دومین جشنواره ملی دانشجویی کاریکاتور در دانشگاه سمنان با حضور و همکاری معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان؛ معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه سمنان؛  مرکز اسناد و کتابخانه مرکزی دانشگاه سمنان؛ مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه سمنان؛ انجمن­های علمی علم اطلاعات و دانش شناسی، و گرافیک دانشگاه سمنان؛ اعضای هیأت علمی گروه اطلاعات و دانش­شناسی؛ اعضای کمیته اجرایی، هیأت داوران، و دانشجویان و شرکت­کنندگان برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر سیف الله سعدالدین معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه سمنان به سخنرانی پرداخت و ضمن بیان ارزش و اهمیت کاریکاتور به عنوان یک رسانه قوی اشاره کرد و گفت : همه افراد از اهداف کاریکاتور آگاه هستند، بیان واقعیت ها در قالب اشکال و گفتارخاص و همه پسند در اشکال خاص کاریکاتور را به ابزاری پر مغز برای انتقال پیام تبدیل کرده است که عمق تاثیر آنها گاهی از یک کتاب به مراتب بیشتر است. بیان محتوای کاریکاتور چون از واقعیت برآمده و هنرمندانه طراحی و نقاشی شده در ذهن ها نه تنها ماندگاری دارد بلکه گاهی پایدار خواهد بود. در بسیاری از موارد تصمیم سازان و تصمیم گیران از روی مطالبی که به صورت شکل و تصاویر،  به­صورت گویا و واضح و مبتنی بر واقعیت شکل گرفته شده در تصمیم­گیری­های خود استفاده می­کنند.

دکتر سعدالدین گفت: بعد از برگزاری اولین جشنواره کاریکاتور کتاب، مطالعه و خواندن که با موفقیت در سال 98 برگزار شد با توجه به اهمیت موضوع مطالعه و خواندن و اثر پذیری آن در فضای دانشجویی و علمی، دومین جشنواره ملی دانشجویی در حوزه کتاب، مطالعه و خواندن و با رویکردی بنیادی برنامه ریزی شد و همکاران ما در حوزه کتابخانه مرکزی و گروه علم اطلاعات و دانش شناسی از ابزار هنر برای کمک به امر مطالعه استفاده کردند.  این جشنواره به همت اعضای هیات علمی و انجمن علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی و کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و انجمن علمی دانشکده هنر شکل گرفت.  طرح دومین جشنواره کاریکاتور در آبان ماه 1399  تصویب شد. دبیران اجرایی، هنری و داوران آن از میان اعضای هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانشکده هنر انتخاب شدند. با شروع به کار این جشنواره اطلاع­رسانی­های وسیعی در سطح کشور انجام گرفت. حاصل این اطلاع رسانی­ها و برنامه ریزی ها این شد که از سراسر ایران آثار ارزشمندی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. در مرحله بعد این آثار از دید علمی، فنی و هنری مورد ارزیابی قرار گرفتند و آثار برگزیده و منتخب انتخاب شدند.

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان گفت: بنده امیدوارم با توجه به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی در دوره­های بعدی بتوانیم از لحاظ کمی و کیفی آثار بیشتری را دریافت نماییم و دانشگاه سمنان بتواند در مسیر در توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی در جامعه که مورد تاکید بزرگان علمی و دینی کشور به ویژه رهبر معظم انقلاب است، گام بردارد.

وی در پایان از مدیریت و کارکنان کتابخانه مرکزی، دست اندرکاران جشنواره، داوران، دبیران و اعضای هیأت علمی همکار و برگزارکنندگان جشنواره­های قبلی تشکر و قدرانی کرد.

دکتر بهروز گل محمدی، معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه سمنان گفت:  اولین چیزی که از کاریکاتور به ذهن و خاطره انسان می آید مجله گل آقا است که با اشکال و تصاویر و نوعی عشق ورزی که با اشکال و تصاویربه نوعی  به وجود می آورد و به جای یک مقاله چند صفحه ای، با یک شکل واقعیت های اجتماعی را مطرح می کرد و با دیدن یک شکل و تصویر تحت عنوان کاریکاتور، آسیب ها و واقعیت ها و معضلات اجتماعی را به بهترین شکل ممکن معرفی می­کرد.

وی در ادامه از همه دست اندرکاران جشنواره که کمک کردند جشنواره به بهترین شکل ممکن برگزار شود تشکر و قدردانی کرد و  گفت: جشنوار های بعدی نیز با همین قوت و قدرت ادامه داشته باشد و دانشگاه سمنان به عنوان قطب جشنواره های عظیم در کاریکاتور و کاریکلماتور انتخاب شود و شاهد فعالیت های ارزشمندی از دانشگاه سمنان در سطح ملی و بین المللی باشیم.

در ادامه، دکتر رحمان معرفت مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه سمنان و استاد مشاور انجمن علمی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه نیز به عنوان سخنران سوم به  سخنرانی پرداخت. وی گفت: دومین جشنواره ملی دانشجویی کاریکاتور در دانشگاه سمنان به همت دانشجویان خوب و توانمند علم اطلاعات و دانش شناسی و همینطور تلاش و پیگیری های دانشجویان دانشکده هنر به ثمر نشست.

دکتر معرفت ضمن تشکر ویژه از معاونت محترم پژوهشی و فناوری، معاونت محترم فرهنگی دانشگاه، دانشجویان علم اطلاعات، دانشجویان دانشکده هنر، داوران، اساتید علم اطلاعات در دانشگاه سمنان و همکاران حوزه معاونت فرهنگی و معاونت پژوهشی، اظهار امیدواری کرد که دانشگاه سمنان بتواند این اتفاق مثبت را در سال های آینده نیز ادامه دهد.

دکتر روح اله خادمی رئیس کتابخانه مرکزی و دبیر اجرایی این جشنواره ابتدا به اهیمت هنر و کاریکاتور در جامعه به ویژه تأثیر فراوان آن بر توسعه کتاب و کتابخوانی پرداخت و سپس مراحل مختلف برگزاری این جشنواره از برنامه ریزی­های اولیه تا فرایند داوری و انتخاب آثار برتر را به صورت کامل تشریح کرد. به گفته دکتر خادمی جشنواره امسال تحت تأثیر شرایط کرونایی کشور قرار داشت از این جهت برای راحتی شرکت کنندگان سامانه الکترونیکی توسط واحد فناوری اطلاعات دانشگاه تهیه و عمده آثار به صورت الکترونیکی و در دو بخش کتاب و کتابخوانی و بخش ویژه ارتباط صنعت و پژوهش و جامعه دریافت گردیدند. دبیر اجرایی این جشنواره بر این نکته تأکید کرد که در فرایند داوری تلاش شد تا همه با نگاه دقیق علمی، فنی و هنری آثار ارزیابی شوند و حق کسی ضایع نگردد.

بعد از صحبت های دکتر خادمی آثار بخش دوم جشنواره یعنی آثار مرتبط با پژوهش، جامعه و صنعت نمایش داده شدند.

سخنران بعدی مراسم دکتر مریم صابری مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان و از هیات داوران جشنواره بود.  وی ضمن تشکر از برگزارکنندگان جشنواره بیانیه هیات داوران جشنواره را قرائت کرد، متن بیانیه به شرح زیر است:

 " به نام خدا، به نام پرودگاری که زیباست و زیبایی را دوست دارد.  برگزاری دومین جشنواره کاریکاتور ملی دانشجویی کتاب، مطالعه و خواندن فرصتی بود تا بار دیگر از ابزار هنر برای ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی به عنوان یکی از مسائل جامعه ما استفاد شود . هیات داوران متشکل از متخصصان حوزه گرافیک ، نقاشی و علم اطلاعات با در نظر گرفتن جنبه های مختلف به بررسی آثار رسیده پرداختند و در چند مرحله آثار را مورد پالایش قرار داد. اولین معیار اصیل بودن و کپی نبودن از آثار پیشین بود که متاسفانه برخی از آثار به دلیل عدم برخورداری از این معیار از فرایند داوری حذف شدند . آثار در دو بخش کتاب ، مطالعه و خواندن و بخش ویژه صنعت ، پژوهش و جامعه مورد بررسی قرار گرفت و پس از بررسی آثار در بخش عمومی سه اثر به عنوان آثار برگزیده و یک اثر به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شد. همچنین به دلیل آنکه هیچکدام از آثار بخش ویژه شاخص های مدنظر هیات داوران را کسب نکردند ، تنها یک اثر به عنوان شایسته تقدیر در بخش ویژه انتخاب شد . امید است در دوره های بعد دانشجویان علاقه مند با مشارکت خود ذوق و هنر را در ارتقای  فرهنگ مطالعه و خواندن نشان دهند، با سپاس از همراهی همه عزیزان".

سپس دبیر انجمن علمی علم اطلاعات گزارش مختصری در خصوص جشنواره ارائه داد و در ادامه جلسه آثار برگزیده، منتخب و آثاری شایسته تقدیر از نظر داوران اعلام شد. در بخش اصلی سه اثر به عنوان نفرات اول ، دوم و سوم و یک اثر به عنوان شایسته تقدیر اعلام شد. در بخش ویژه نیز یک اثر به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شد. نفرات برگزیده به شرح زیر است:

در بخش عمومی: شقایق محمدی (نفر اول)، محمدرضا بشارتی( نفر دوم)، تاج الدین صابری( نفر سوم)،  فاطمه حسین پور (شایسته تقدیر). در بخش ویژه:  ندا خداوردی قراچه ( شایسته تقدیر).

بعد از معرفی آثار برگزیده و منتخب، دکتر خادمی دبیر اجرایی جشنواره از کلیه همکاران کتابخانه مرکزی همچنین دیگر دست­اندرکاران و شرکت کنندگان تشکر و قدردانی کرد.

گزارش: مینا صابری دانشجوی کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان.