کد خبر: 44902
تاریخ انتشار: دوشنبه, 29 آذر 1400 - 07:33

داخلی

»

گزارش

مسابقه ملی مشاعره رضوی برگزار شد

منبع : لیزنا
اعضای شورای ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور طی برگزاری مسابقه ملی مشاعره رضوی که با رقابت شاعران جوان محافل ادبی استان‌های مختلف همراه بود، نفرات برتر این مسابقه را معرفی کردند.
مسابقه ملی مشاعره رضوی برگزار شد

به گزارش لیزنا، مسابقه ملی مشاعره رضوی، همزمان با روزهای پایانی جشنواره کتابخوانی رضوی، پنجشنبه ۲۵ آذر با حضور دبیران محافل ادبی و شورای ادبی نهاد کتابخانه های عمومی و با مشارکت اعضای محافل ادبی در کتابخانه های عمومی سراسر کشور به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم نغمه مستشار نظامی، دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور ضمن خیرمقدم به حاضران و شرکت کنندگان که در این مراسم به صورت مجازی حضور داشتند، طی سخنانی گفت: مسابقه ملی مشاعره رضوی در آستانه شب یلدا، ایام فاطمیه و روزهای پایانی مهلت برای ثبت نام در یازدهمین دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی تدارک دیده شده تا به رسم ارزشمند و دیرین ایرانیان فرصتی برای علاقه‌مندان به شعر و ادب به منظور لذت بردن از زیبایی های شعر و استفاده از حافظه شعری ای افراد فراهم شود.

وی درباره شیوه برگزاری این مشاعره توضیح داد: این مشاعره با شرکت اعضای محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی از استان‌های مختلف با محوریت اشعار رضوی برگزار می‌شود. بر این اساس ابتدا یکی از اعضا شعری از اشعار رضوی شاعران معاصر را دکلمه می‌کند و سپس در یک زمان ۵ دقیقه‌ای مشاعره با موضوع رضوی و در یک زمان ۵ دقیقه‌ای دیگر مشاعره سرعتی انجام خواهد شد.

در این مراسم مصطفی محدثی خراسانی شعر را بهترین مشغله ذهنی، عاطفی و فکری برای کودکان، نوجوانان و جوانان دانست و ارتباط افراد با میراث گرانسنگ ادبی مان، به خصوص در حوزه شعر آیینی و شعر رضوی را دارای ارزشی افزوده عنوان کرد.

ناهید یوسفی نیز در سخنانی کوتاه ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مراسم، سپری کردن دقایق و ساعات در کنار شعر و دوستان شاعر را از لحظات ناب زندگی خود عنوان کرد.

علی داوودی نیز با اشاره به شکل گیری محافل ادبی نهاد حول محوریت کتابخانه‌های عمومی را اتفاقی مبارک عنوان کرد و تاثیر این مکان و جریان کتابخوانی در گردهمایی شاعران را غیرقابل انکار دانست.

همچنین حامد محقق با اشاره به لزوم حمایت از شاعران جوان در سراسر کشور اضافه شدن بخش شعر به جشنواره کتابخوانی رضوی که امسال برای اولین بار در برنامه‌های این رویداد فرهنگی جای گرفته را اتفاقی مبارک عنوان کرد.

سمانه  رحیمی هم در سخنانی کوتاه برگزاری این مراسم را هم برای اعضای شورای ادبی نهاد و هم برای شرکت کنندگان، یک توفیق ویژه دانست و از دست اندر کاران برگزاری این مراسم تشکر کرد.

نصیبا مرادی نیز شعرخوانی نوجوانان و جوانان برای امام رضا(ع) را اتفاق بسیار خوب و مبارکی دانست و این مراسم را عرصه‌ای برای محک زدن حافظه شعری شاعران جوان عنوان کرد.

این مراسم با ایجاد ارتباط تصویری با اعضای محافل نهاد کتابخانه‌های عمومی در استان‌های تهران، البرز، زنجان، لرستان، قزوین و ... ادامه یافت که طی آن شاعران جوان عضو کتابخانه‌های عمومی کشور، در قالب مسابقه ملی مشاعره رضوی به رقابت پرداختند که در پایان نفرات برتر از سوی داوران حاضر در مراسم متشکل از مصطفی محدثی خراسانی، ناهید یوسفی، علی داوودی، حامد محقق، سمانه رحیمی و نصیبا مرادی معرفی و تقدیر شدند.

بر این اساس سید صادق خاموشی، بهارک غدیری، زهرا محمدی، خانم پاد، خانم پاینده، میلاد پناهی، زهرا میری، سارا گودرزی و فاطمه صالح محمدی بر اساس شاخص‌هایی چون حافظه شعری، آمادگی، تسلط برای اجرا، بیان مناسب حائز کسب بیشترین امتیاز شدند و به عنوان نفرات برگزیده این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.

شعرخوانی توسط تعدادی از شاعران حاضر نیز بخش بعدی این مراسم بود که طی آن مصطفی محدثی خراسانی، علی داوودی، ناهید یوسفی و نصیبا رحیمی به خوانش شعر پرداختند.