کد خبر: 45361
تاریخ انتشار: دوشنبه, 09 اسفند 1400 - 11:00

داخلی

»

گزارش

از سامانه مرکز موزه و اسناد دانشگاه شهید بهشتی رونمایی شد

منبع : لیزنا
مراسم افتتاح سامانه مرکز موزه و اسناد دانشگاه شهید بهشتی به همراه رونمایی از نقشه‌های اهدایی از سوی مهندس ثریا بیرشک، با حضور رئیس دانشگاه شهید بهشتی و هیات همراه و جمعی از اهداءکنندگان اسناد ارزشی به مرکز اسناد و موزه برگزار شد.
از سامانه مرکز موزه و اسناد دانشگاه شهید بهشتی رونمایی شد

به گزارش خبرنگار لیزنا، در این مراسم دکتر زهیر صیامیان، رئیس مرکز اسناد و موزه دانشگاه شهید بهشتی، ضمن خیر مقدم به میهمانان، موقعیت مرکز موزه و اسناد دانشگاه را برای پذیرش مجموعه‌های اهدایی مرتبط با همه رشته‌های دانشگاهی مناسب دانست و گفت:  قابلیت دانشگاه شهید بهشتی، ثبات مدیریتی، ظرفیت‌های علمی و اخلاقی فرصت بی‌بدیلی را ایجاد می‌کند که از سوی مجموعه مدیران، اساتید، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مورد توجه خاص قرار گیرد. دانشگاه شهید بهشتی تاریخچه خاص خود را دارد و موزه‌های دانشگاهی حافظ دانشگاه به حساب می‌آیند.

 وی در ادامه افزود: آموزش به معنای آنچه که توسط استادان به دانشجویان منتقل می‌شود و مدارک و اشیایی که از این روندهای آموزشی باقی می‌ماند جزء مجموعه‌های با ارزش دانشی به حساب خواهد آمد و بهترین مکان برای نگهداری و حافظت این مجموعه‌های بی‌بدیل مرکز اسناد و موزه دانشگاهی است. مجموعه مهندس بیرشک نیز مثالی از این گنیجنه با ارزش است.

صیامیان در ادامه ضمن تشکر از همکاران این مرکز، گفت: اولین سایت موزه‌ای دانشگاهی کشور در دانشگاه شهید بهشتی با تلاش و همت مجموعه نامبرده تحت حمایت هیات رئیسه دانشگاه بهره برداری می شود.

صیامیان گفت: در حال حاضر حدوده ده‌هزار منبع متعلق به مرکز اسناد و موزه دانشگاه شهید بهشتی در سامانه آذرسا بارگذاری شده است.

رئیس اداره مرکز اسناد و موزه دانشگاه از هیات رئیسه حاضر برای توسعه منابع انسانی، اختصاص فضاهای مناسب با هدف پذیرش گنجینه‌های ارزشمند اهدایی برای ارتقای جایگاه مرکز موزه و اسناد دانشگاه در سطح کشور و بین‌الملل تقاضای حمایت کرد.

در پایان صحبتهای رئیس مرکز اسناد و موزه دانشگاه شهید بهشتی، رئیس دانشگاه سامانه مرکز موزه و اسناد دانشگاه شهید بهشتی را افتتاح کرد.

رونمایی از گالری «بازار خاطره»

پس از افتتاح رسمی سامانه، مهندس بیرشک، اهداءکننده نقشه‌های بازارهای تاریخی ایران با همراهی دکتر نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی، دکتر حجت رسولی، مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه، دکتر بابک شکری، معاونت پژوهشی دانشگاه، دکتر نیلوفر رضوی، رئیس کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و موزه دانشگاه، دکتر زهیر صیامیان، رئیس اداره مرکز اسناد و موزه دانشگاه، دکتر محسن حاجی‌زین‌العابدینی، رئیس کتابخانه های دانشگاه و حاضرین حاضرین در مراسم پس از رونمایی از گالری متعلق به نقشه‌ها  از این گالری بازدید کردند. 

در این بازدید مهندس ثریا بیرشک، با خواندن بیتی از  حافظ خرسندی خود را از برگزاری رویداد «بازار خاطره» ابراز کرد.

وی گفت: حس من در این اهداء همانند دو روی سکه است، یک روی آن حس خوشایندی که در زمان مطلع شدن از برگزاری رویداد به من دست داد و روی دیگر سکه این است که وقتی پژوهشگر، جستجوگر و محقق، محصول سالها زندگی و عشق خود را به نهادی و سازمانی عرضه می‌کند، هنگامیکه مطلع شود سازمان مربوطه در نگهداری آن همچون صاحب اثر کوشیده است به آرامش خاطر می رسد.

مهندس بیرشک در توصیف نقشه‌های اهدایی به مرکز اسناد و موزه دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه، این اهداء قسمت کوچکی از پنجاه سال تلاش وی بوده است، افزود: هر کدام از این خط‌های ترسیم شده در نقشه ها یک واقعیت است ولی پشت این واقعیت، حقیقتی است که آن حقیقت را من کشف کرده‌ام. برای ترسیم هر کدام از نقشه‌ها، ساعت‌های طولانی با همکارانی چون، باقر آیت اله زاده شیرازی، استاد پیرنیا مشورت کردم، هدف این کار، افزایش اگاهی نسل‌های بعدی از زمینه‌های معماری بوده است. افراد در معماری فقط شکل را مشاهده می‌کنند در حالیکه در پس این شکل چیزهایی هست که باید آن‌ها را کشف کنیم.

بیرشک در توصیف اهمیت بازار گفت:  قبل از اینکه به فیزیک بازار( راسته، بادگیر، نورگیر و غیره ) توجه شود باید به نهاد مردمی و شهری آن توجه کرد. بازار از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارای اهمیت والایی است.

در انتهای سخن، مهندس بیرشک از مسئولین مرکز اسناد و موزه دانشگاه شهید بهشتی درخواست کرد تا اسناد دانشی اهدایی از سوی وی را در اختیار صاحبان اصلی برای مطالعه و افزایش اگاهی قرار دهند.

دکتر نیلوفر رضوی، رئیس کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و موزه دانشگاه شهید بهشتی در ادامه، ضمن خیر مقدم به حضار، گفت: در اینجا لازم می‌دانم از مدیرانی که در مطلع شدن وجود این گنجینه دانشی، گردآوری و انتقال ایمن به ما کمک کردند دکتر رائد فریدزاده، رئیس پیشین کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و موزه و همچنین دکتر کیوان جورابچی، رئیس پیشیین اداره مرکز اسناد و موزه یاد کنم.

رضوی ضمن ابراز خرسندی از اینکه کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و موزه مورد حمایت دانشگاه و هیات رئیسه  قرار گرفته و نیز با ابراز خوشحالی به خاطر  امین دانسته شدن از سوی اهداکنندگان، بیان کرد: تمام تلاش خود را در جهت ترویج و اشاعه گنجینه‌های دانشی اهدایی مورد نظر اهداکنندگان انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به توان بالای کارشناسان این واحد در تحلیل اطلاعات، ایجاد سهولت دسترسی  اساتید، پژوهشگران و دانشجویان به بخش‌هایی از اسناد دانشی، را به عنوان یکی از اهداف این مرکز برای برآورده کردن انتظارات جامعه مخاطبان برشمرد.

رئیس کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و موزه ضمن بیان اینکه، مدیران و کارشناسان ما به ارزش مجموعه‌های اهدایی از سوی اهداءکنندگان واقف هستند، افزود:  به پاس تشکر و بیان این مطلب که در کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و موزه چراغی به همت دکتر ثریا بیرشک، دکتر نمازیان و دکتر مهاجری روشن است، مهری که بر روی اشیا و اسناد اهدایی زده شده و به نام ایشان است را در جعبه‌های مخصوص به رسم یادبود تقدیمشان می‌کنیم.

سپس دکتر نصیری قیداری جعبه‌های حاوی مهر را به ترتیب به مهندس ثریا بیرشک، دکتر علی نمازیان (اهدا کننده اشیاء موزه ای)، و خانواده شادوران دکتر ابوالقاسم مهاجری (اهدا کننده کتاب و اشیاء موزه ای)  تقدیم کرد.