کد خبر: 45767
تاریخ انتشار: جمعه, 30 ارديبهشت 1401 - 20:27

داخلی

»

گزارش

بزرگداشت دکتر احسان ملکیان در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد

منبع : لیزنا
بزرگداشت دکتر احسان ملکیان، نویسنده کتابهای «مهندسی اینترنت» و «شبکه‌های کامپیوتری» در سرای علمی-فرهنگی دانشگاهی سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.
بزرگداشت دکتر احسان ملکیان در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد

به گزارش خبرنگار لیزنا، بزرگداشت دکتر احسان ملکیان، با حضور دکتر فرزان مومنی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و حسین زارع، مدیر اجرایی انتشارات نص روز جمعه 30 اردیبهشت 1401 در سرای علمی-فرهنگی دانشگاهی سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

حسین زارع مدیر اجرایی انتشارات نص گفت: این گردهمایی یک تشکر برای زحمت هایی که ایشان برای صنعت نشر و چاپ کتاب های دانشگاهی کشیده اند برگزار شده است. از شخصیت دکتر ملکیان بخواهم چند کلمه صحبت کنم باید بگویم ایشان علاقه خاصی به تدریس داشتند و خیلی برای دانشجویان خودش ارزش قائل بود و سعی می‏کرد هر طور شده به آن ها کمک کند. دکتر ملکیان لطافت خاصی با همه افراد در هر قشری از جامعه داشت و اصلا برایش ملاک های مادی دنیوی مهم نبود.

دکتر فرزان مومنی عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در ادامه گفت: گذر ایام باور کردنی نیست و من هنوز رفتن ایشان را باور نکرده ام. از دوستی من با ایشان بیست و دو سال است که میگذرد و در واقع چیزی که باقی می ماند بهره مندی از زمانی است که برای ما به یادگار خواهد ماند.

دکتر مومنی از نحوه آشنایی اش با دکتر ملکیان گفت: ما جرا از این قرار بود که من در دانشگاه آزاد قزوین تدریس می کردم و احسان آمد و دید که من در گوشه ای نشسته ام و سر صحبت را با من باز کرد، سر همان نیم ساعتی که با هم بودیم باب آشنایی باز شد و دیدیم که چقدر با هم همفکر و هم سو هستیم که از آن اتفاق حدود بیست و دو سال می گذرد. دکتر ملکیان روحیه قوی و پرکاری داشتند همچنین تسلط عجیبی بر شعر و ادبیات فارسی و آیات قرآن کریم داشتند با اینکه در رشته کامپیوتر تدریس می کرد ولی خیلی علاقه به حوزه های شعری و ادبیات زبان فارسی داشت. من شعر ها و آیات قرآنی و احادیث زیادی از دکتر احسان ملکیان آموختم با اینکه از من پنج سال هم کوچک تر بودند ولی میشود گفت که سرلوحه من در خیلی از مسائل زندگی بودند. ما با هم کتاب های شعر زیادی از جمله شاملو، سهراب سپهری و کتاب های شعر بسیاری را می خواندیم و ایشان بسیار از این کار لذت برده و خرسند می شد. هر جا شعری به چشمش میخورد از من تقاضا می کرد که آن شعر را برایش بخوانم در واقع میشود گفت که شعر یک پیوند عمیقی بین من و احسان ایجاد کرد.

مومنی ادامه داد: دکتر ملکیان مسئله نقد عقل ادبی کانت را مطالعه کرده بود و این را با عرفان عطار مقایسه می کرد. اگر بخواهم جمله ای از احسان ملکیان بگویم آن این است: ملکیان همیشه می گفت عرفان ناب متعلق به عطار است و حتی از عرفان مولوی هم قوی تر و بهتر است. احسان در خانواده فرهیخته ای بزرگ شد که همین می تواند دلیل خوبی به علاقه ایشان به حوزه های ادبی و شعر زبان فارسی باشد. خانواده ملکیان، خانواده فرهنگی بسیار بزرگی هستند و همینطور علم دوست و اهل طلب علم. حتی ملکیان برای خودش از آغاز کودکی در خانه کتابخانه مخصوص به خودش را داشت در نوجوانی بیشتر با پدر بزرگ مادری شان ارتباط داشت که او هم قاری قرآن و حافظ قرآن بود و حتی آموزش های اولیه قرآن را از پدر بزرگش آموخت. از دیگر رفتار ها و شخصیت اجتماعی دکتر ملکیان می توانم به رفتار صمیمانه و مسئولانه و دلسوزانه ایشان با دانشجویانش یاد کنم. وی با دانشجو ها اکثرا به مراکز خیریه می رفت و تمام دانشجویان خودش را زیر بال و پر خودش می گرفت. ولی در اواخر عمرش آن چیزی که به آن می اندیشید آنقدر بزرگ بود که در کالبدش نمی گنجید و چیزی که بخواهد او را با دنیا پیوند دهد دیگر ضعیف شده بود و وجود نداشت.

مومنی در پایان گفت: احسان ملکیان انسان سرسختی بود و روی باورها و عقایدش به طرز سرسختانه ای پا فشاری می کرد و از ارزش ها و باور هایش دفاع می کرد. احسان خیلی خانه نشین بود و گفت و گو های ما اکثرا تلفنی با هم انجام می گرفت و زیاد با هم بیرون نمیرفتیم. احسان با اینکه وضعیت جسمانی مناسبی نداشت قبل از مرگ به حوزه اساس شناخت انسان اهمیت می داد. شیوه رفتنش از پیش ما هم خیلی ساده و بی دردسر بود. اصلا و ابدا دوست نداشت به کسی زحمت بدهد و خیلی فروتنانه با همه افراد برخورد می کرد. همیشه با جسارت از خیلی حرف ها و حقارت ها چشم پوشی می کرد. خیلی بزرگوار بود و بیشتر ناراحتی ها را درخودش می ریخت. هیچ وقت ندیدم که از کسی کینه و یا خصومتی داشته باشد و کوچک ترین ارزشی برای مادیات قائل نبود و از درون غنی بود. احسان دارای یک شخصیت انسانی والامنشانه بود، روحش شاد و یادش گرامی باشد.

دکتر احسان ملکیان متولد ۱۳۵۰ و دارای مدرک کارشناسی مهندسی کامپیوتر، گرایش سخت‌افزار از دانشگاه صنعتی اصفهان و کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر، گرایش هوش ماشین و رباتیک از دانشگاه شیراز و دکترای کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی، گرایش معماری کامپیوتر بود و از سال ۱۳۷۹ عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی شد. دکتر ملکیان به صورت انحصاری با «انتشارات نص» کار میکرد. وی در فروردین ماه امسال درگذشت.

گزارش: غزاله ورقائی