کد خبر: 46905
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 05 بهمن 1401 - 15:32

داخلی

»

گزارش

خدمات کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک بررسی شد

منبع : لیزنا
نخستین پیش‌نشست کتابخانه عمومی و گفتمان ملی کارآفرینی دانش‌بنیان هفتمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات با عنوان «خدمات کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» برگزار شد.
خدمات کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک بررسی شد

به گزارش لیزنا، نخستین پیش‌نشست کمیته کتابخانه‌های عمومی هفتمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات با موضوع « خدمات کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک: تجارب کتابخانه‌های عمومی کانادا و ایران» با حضور سعید فروزی، کتابدار کتابخانه سوری ونکوور،  زینب صفوی ، دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه الزهراء و دبیر نشست دکتر داود حاصلی، عضو هیأت علمی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه خوارزمی در روز  شنبه، مورخ  ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۱ از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در محیط ادوبی کانکت انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران برگزار شد.

در ابتدا، دکتر داود حاصلی، دبیر علمی پیش‌نشست، ضمن معرفی برنامه‌ها و سخنرانان، به بیان ضرورت‌های برگزاری و تبیین موضوع این پیش‌نشست پرداخت و گفت:  در بُعد اقتصادی کتابخانه‌های عمومی فرصت‌هایی را برای رشد اقتصادی جامعه فراهم می‌کنند، توسعه کسب‌وکارها را تشویق و به حفظ و ایجاد شغل کمک می‌کنند. وی ابراز امیداوری کرد این نشست با معرفی و بررسی مصداقی خدمات کتابخانه‌های عمومی ایران و کانادا برای کسب‌وکارهای کوچک، به ماهیت، حدود و انواع این خدمات دست یابد.

در ادامه دکتر زینب صفوی به معرفی خدمات کتابخانه‌های عمومی ایران برای کسب‌وکارهای کوچک پرداخت و تعریف مفهوم کارآفرینی و بیان ویژگی‌های کارآفرینان، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط را از بارزترین نمادهای کارآفرینی در کشورها معرفی کرد.

وی سپس درباره مفهوم کارآفرینی در کتابخانه‌ها گفت: این مفهوم به دهه ۱۹۸۰ برمی‌گردد و کتابخانه‌های عمومی به عنوان مرکز علم‌آموزی و فعال در امر آموزش و توسعه نیروی انسانی، یکی از مهمترین نهادهایی است که می‌تواند برای دستیابی به اطلاعات شغلی، تجاری و کسب‌وکار، به صاحبان حرفه و مشاغل جهت دستیابی به مشاغل و حرفه‌های متناسب با توانایی افراد کمک کنند.

وی فعالیت‌های کارآفرینی در کتابخانه‌ها را در قالب شش گروه دسته‌بندی عنوان کرد و گفت: تهبه منابع اطلاعاتی، دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی، دسترسی به اینترنت، خدمات مرجع و مشاوره اطلاعاتی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، و ارائه تجهیزات و امکانات.

در ادامه دکتر صفوی به خدمات نوظهور نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در راستای شکوفایی خلاقیت نوجوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای کوچک پرداخت و گفت:  یکی از این خدمات «اتاق علم» یا «تالار علم و خلاقیت» برای نوجوانان است. در اتاق علم، فرصتی به نوجوانان داده می‌شود که در قالب بازی با بسیاری از مفاهیم علمی آشنا شوند. آنها می‌توانند آنچه در کتاب‌ها در قالب بازی‌های علمی، علوم تجربی و ریاضیات خوانده‌اند را با استفاده از ابزارهای موجود در این محیط تجربه کنند. اتاق علم نوجوان با محوریت آزمایشگاه‌های علمی و با هدف تقویت جنبه‌های علمی و آموزشی تحقیقاتی ایجاد شده است. محتوای این اتاق شامل فیلم‌های آموزشی، بازی‌های تعاملی، کتاب‌های الکترونیکی، منابع مرجع و انفوگراف است.

وی افزود: دیگر خدمت نوظهور در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ساختکده‌ها بودند. ساختکده‌ها مکان‌های فیزیکی در کتابخانه‌ها هستند که در آن نوجوانان می‌توانند چیزهایی را ایجاد کنند، بسازند، و مهارت‌های جدید توسعه دهند.

وی این ساختکده‌ها را برای مخترعان و کارآفرینان ایده‌آل دانست و بیان کرد: در این مکان ابزارهایی در اختیار نوجوانان قرار داده می‌شود تا بتوانند بسازند و خلق کنند. وی سپس تصاویری از اتاق علم و ساختکده‌ها در کتابخانه‌های عمومی مختلف نهاد کتابخانه های اعمومی را  نمایش داد.

در ادامه سعید فروزی کتابدار سوری شهر ونکوور کانادا به معرفی خدمات کتابخانه‌های عمومی منطقه سوری برای کسب‌وکارهای کوچک پرداخت. وی ابتدا کتابخانه‌های سوری و موقعیت آنها را معرفی کرد.

سعید فروزی در خصوص خدمات کتابخانه‌های عمومی برای صاحبان مشاغل کوچک و محلی به توضیح موارد ذیل پرداخت: در اختیار قراردادن تجهیزاتی رایانه و پرینتر برای صاحبان مشاغل؛ تهیه کتاب‌های رزومه‌نویسی؛ شبکه‌سازی برای کسب‌وکارهای و مشاغل؛ تهیه منابع اطلاعاتی در حوزه‌های مختلف شغلی، کسب‌وکار، مالی، بیمه و غیره؛ اشتراک پایگاه‌های اطلاعاتی در خصوص مشاغل و کسب‌وکارها و غنای آنها.

در ادامه وی به معرفی شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های اطلاعاتی تسهیلگر شغل‌یابی در کتابخانه‌های سوری پرداخت و فعالیت کتابخانه‌های عمومی در شبکه اجتماعی شغل‌یابی لینکداین و پایگاه شغلی‌یابی WorkBC، Career Cruising، Harvard Business Review، Business Plans، Business Source Premier، Reference Solutions، و Statistics را توضیح داد.

در بخش بعدی دکتر حاصلی به ارائه یک دسته‌بندی از برنامه‌ها و خدمات کتابخانه‌های عمومی دنیا برای کسب‌وکارها، مشاغل و کارآفرینان براساس مقالات علمی و وب‌سایت‌های آنها پرداخت.

این عضو هیأت علمی دانشگاه برنامه‌ها و خدمات کتابخانه‌های عمومی دنیا برای کسب‌وکارها، مشاغل و کارآفرینان را در شش دسته کلی بیان کرد و گفت:  دسته اول خدمات اطلاع‌رسانی شامل منابع اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی تجاری، مالی، حقوقی و شغلی، خدمات مرجع تجاری و تحقیقاتی، اشتراک منابع کتابخانه با انجمن‌های صنعتی و تجاری، پشتیبانی از مراکز تعیین‌شده برای کارآفرینی  غیره؛

دسته دوم دمات تجاری شامل آموزش کارآفرینان در کتابخانه، برنامه‌های ویژه آموزشی مانند رسانه‌های اجتماعی، طراحی وب و خدمات مشتری، دوره‌های آموزشی برنامه‌نویسی آنلاین و حضوری، کارگاه های آموزشی کتابخانه در خصوص نوشتن طرح های تجاری، یافتن اطلاعات کسب و کار، بازاریابی و تأمین مالی،    یادگیری اپلیکیشن‌های تجاری و غیره؛

 دسته سوم برنامه‌ها و خدمات اجتماعی شامل راه‌اندازی «باشگاه‌های شغلی»، برنامه‌های کمک به شغل‌یابی، ر اه‌اندازی “باشگاه کارآفرین”، برگزاری و میزبانی از رویدادهای شبکه‌ای بین کسب‌وکارها و غیره؛

 دسته چهارم توسعه فضا برای حمایت از نوآوری شامل تأمین تجهیزات مثل چاپگرهای سه بُعدی برای مشاغل محلی، ایجاد ساختکده‌ها و فضاهای نوآوری، تهمید فضاهای ملاقات و اتاق‌های جلسات برای کارآفرینان و غیره؛

 دسته پنجم شامل ایجاد کتابخانه‌های تجاری مستقل و استقرار کتابدار تخصصی کسب‎‌وکار برای مشاوره، کمک در فرآیند نوشتن اولین طرح کسب و کار کارآفرینان و غیره؛

دسته ششم رویدادهای تجاری شامل مسابقات طرح کسب‌و‌کار، مراکز رشد استارتاپی و شبکه‌سازی کارآفرینان، صاحبان مشاغل، دانشجویان و غیره .

 برای مشاهده فیلم این پیش نشست به این لینک مراجعه کنید.

تهیه گزارش: دکتر داود حاصلی ، دبیر پیش‌نشست کتابخانه‌های عمومی